CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Gasslekkasje - eller ikke?

Go down 
2 posters
AvInnlegg
Oddgeir
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 47
Localisation : Lakselv
Registration date : 26.09.2013

Gasslekkasje - eller ikke? Empty
PosteTema: Gasslekkasje - eller ikke?   Gasslekkasje - eller ikke? Icon_minitimeOns 2 Okt 2013 - 15:49

Har en Cabby 61 fra 2003. Når jeg bruker lekkasjetesteren i gasskassen, så kommer det noen bobler, selv om alle kranene inne i kjøkkenskapet i vogna er skrudd igjen. Det skulle tyde jo på gasslekkasje på røret fra gasskassa til kranene inne i kjøkkenskapet. Har prøvd å pensle på såpevann på alle koblingene, men ser ingen bobler. Etter denne innsåpingen, trykket jeg på lekkasjetesteren igjen, og da kom det ikke en eneste boble. Dette har jeg opplevd tidligere også, dvs. at det kommer bobler når jeg trykker på testeren, gjerne flere ganger, men når jeg prøver litt senere, så er det ingen bobler. Kan det være noe galt med selve testeren? Det finnes ikke snev av gasslukt inne i vogna eller i gasskassa. Hvordan oppfører en slik gasstester seg hvis det er for lite olje i den? Her jeg bor er det lang vei til nærmeste campingforhandler (17 mil), og vogna er satt i vinteropplag. Dermed nytter det ikke å tenke på å oppsøke en forhandler.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Gasslekkasje - eller ikke? Empty
PosteTema: Re: Gasslekkasje - eller ikke?   Gasslekkasje - eller ikke? Icon_minitimeOns 2 Okt 2013 - 16:21

Hei,

Tror nok det er lurt med en trykktest av gassanlegget ditt. Med vinteropplag mener du at vogna ikke skal brukes før til våren, eller at den skal brukes, men ikke flyttes?

Til Toppen Go down
Oddgeir
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 47
Localisation : Lakselv
Registration date : 26.09.2013

Gasslekkasje - eller ikke? Empty
PosteTema: Re: Gasslekkasje - eller ikke?   Gasslekkasje - eller ikke? Icon_minitimeOns 2 Okt 2013 - 17:31

Den skal ikke brukes før til våren. Og det ligger papirer i vogna som viser at den er trykktestet i juli i år av et lokalt firma.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Gasslekkasje - eller ikke? Empty
PosteTema: Re: Gasslekkasje - eller ikke?   Gasslekkasje - eller ikke? Icon_minitimeOns 2 Okt 2013 - 17:39

Når jeg f.eks. har byttet flaske bobler det litt dersom jeg trykker ned testeren. Virker som om det da flyter litt gass inn i rør og slanger som skal utligne trykket.

Dersom jeg ikke bytter flaske og ikke har noen forbrukere på bobler det ikke.

Det går kanskje gassrør under vogna, og da kan det jo være mulighet for at du har en lekkasje et sted utenfor bodelen, hvor du ikke har hatt såpe på uten at det lukter gass i vogna.
Til Toppen Go down
Oddgeir
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 47
Localisation : Lakselv
Registration date : 26.09.2013

Gasslekkasje - eller ikke? Empty
PosteTema: Re: Gasslekkasje - eller ikke?   Gasslekkasje - eller ikke? Icon_minitimeOns 2 Okt 2013 - 18:29

Jeg har ikke byttet flaske, men har tatt av ventilen og satt den på noen ganger, bl.a. i forbindelse med skifte av gasslange. Jeg har også tenkt den tanken at det kan være noe med at det må fylles litt gass inn i systemet for at trykket skal utlignes.

Og ja, det går rør under vogna, men det ser ikke ut til å være noen skjøter på det, annet enn koblingene på endene av røret. Og siden det bobler når alle kranene i kjøkkenbenken er stengt, skulle man tro at lekkasjen må være mellom kranene og lekkasjetesteren. Men "såpevannprøven" viser ingen lekkasje på dette røret.

Jeg vil også tro at hvis det var lekkasje, dvs. en sprekk el. i selve kobberrøret, så ville det boble nokså kraftig. Men det gjør det ikke. Når jeg åpner alle kranene i kjøkkenbenken, så ser det ut til å boble littmer. Men kanskje dette skyldes at da skal trykket stige også disse rørene/slangene.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Gasslekkasje - eller ikke? Empty
PosteTema: Re: Gasslekkasje - eller ikke?   Gasslekkasje - eller ikke? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Gasslekkasje - eller ikke?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Stekovn eller ikke?
» Registrering eller ikke ???
» Skal lader være på eller ikke?
» Elekrolux kjøleskap (fungerer ikke på gass, 230 eller 12v)
» Er det noe galt med fortelt eller vogn eller skinne?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: Utstyr-
Gå Til: