CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Familievogn

Go down 
+5
hobby 650 kfu
trivesivogn
hpk
Redneck
svesel
9 posters
AvInnlegg
svesel

Antall Innlegg : 2
Registration date : 01.02.2014

Familievogn Empty
PosteTema: Familievogn   Familievogn Icon_minitimeLør 1 Feb 2014 - 8:20

Hei, går å lurer på om vi skal kjøpe oss ei campingvogn.
Har sett litt på ei som heiter 650kfu og ei som heter 650kmfe, klarer ikkje heilt å bestemme os for kva for ei vi liker best.
Er det noen med erfaring fra disse vogene som har noen synspunkter/erfaringer di vil dele med meg?
Er ein familie med 3 barn på 3 ,7 og 13 år.
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck

Male
Antall Innlegg : 740
Registration date : 09.09.2011

Familievogn Empty
PosteTema: Re: Familievogn   Familievogn Icon_minitimeLør 1 Feb 2014 - 10:34

Hvilken bil har du å trekke med?
650 kmfe opplevde jeg som tung, men god å kjøre, stødig og stabil. Da kjørte jeg usa suv med 275 bensinhester.
Dieselbil bør ha 150 hester for å kjøre noe så stort med!

Har du tenkt å kjøre mye og langt på små humplete norske veier, eller skal du kjøre fin motorvei?
Skal du kjøre mye eller ligge mye stille på en plass?

Hobby er veldig godt designet, veldig godt priset, og dermed er de ikke "Mercedes". (ikke at Mercedes er Mercedes i alt lengre, men du tar poenget?)

Det er ikke sånn at man i et produkt, som f.eks. .campingvogn, får den beste prisen, (som de har) bra design (som de har) OG DEN BESTE KVALITETEN. De har en effektiv serieproduksjon som holder nede prisen, så du får mye for pengene.

Med tre barn er en 650 kmfe med trippelkøye et godt alternativ for å ha god plass innvendig.
Dusje inni vogna går ikke an - badet er ikke laget for det, selv om det er et dusjhåndtak oppi taket.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk

Male
Antall Innlegg : 1432
Registration date : 06.03.2008

Familievogn Empty
PosteTema: Re: Familievogn   Familievogn Icon_minitimeLør 1 Feb 2014 - 19:42

Har 650 KFU på sjette året og er kjempefornøyd både med vogna og planløsningen.

Det er godt å bli "kvitt" ungene bakerst i vogna om kvelden, men med 3 unger og 3 køyer kan nok barnerommet i denne bli trangt, spesielt når eldstemann er 13. Da er det adskillig bedre plass i barnerommet på KMFe. Mere sitteplasser er det også.

Vogna oppleves som stabil og godt balansert å dra. Som Redneck nevner bør du ha minst 150 diesel-hester. Jeg har 163. Det går bra, men er ikke mer enn det som behøves.
Til Toppen Go down
svesel

Antall Innlegg : 2
Registration date : 01.02.2014

Familievogn Empty
PosteTema: Re: Familievogn   Familievogn Icon_minitimeSøn 2 Feb 2014 - 22:20

Okay, har ein skoda med 170hk diesel som eg skal dra med. rekner med det går fint.
Men det er det med dei forskjellige løysingene eg er så usikker på, ser fordeler og bakdeler med begge 2.
Men det kan jo virke som det er KFU som er mest populær av dei, å det er gjerne ein grunn til det.
Til Toppen Go down
trivesivogn
CARAVANER
CARAVANER
trivesivogn

Male
Antall Innlegg : 148
Registration date : 29.11.2010

Familievogn Empty
PosteTema: Re: Familievogn   Familievogn Icon_minitimeSøn 2 Feb 2014 - 22:47

Skal dere kjøre eller ligge fast? Vi hadde selv valget mellom disse to vognene, og endte opp med kmfe siden vi ligger fast. Vi kom frem til at siden den har soverommene i hver sin ende får vi mer privatliv (i den grad det er mulig i ei vogn  Smile ), mener også å huske at dobbeltsenga er større på kmfe.

Største ulempen på kmfe, etter hva jeg mener, er midtsitteren (er aldri god plass i en midtsitter uansett synes nå jeg). Siden vi ligger fast brukes denne ikke "til vanlig". Når vi voksne sitter i teltet og ungene skal spille/lese etc. på kveldstid og vil være i fred er den eneste tiden den brukes.

Skulle vi hatt en "kjørevogn" hadde vi valgt kfu, av den enkle grunn av at den har rundsitteren hvor det er bedre plass enn i midtsitteren - ikke hver gang man setter opp stort telt!
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck

Male

Familievogn Empty
PosteTema: Re: Familievogn   Familievogn Icon_minitimeSøn 2 Feb 2014 - 22:58

Se finn kode
43233633
for å se bilder av Hobby vogna vi hadde.

Som kjørevogn er det lurt å bestille med økt tillatt totalvekt - pga kraftigere aksler = mer kjørekomfort.
Til Toppen Go down
hobby 650 kfu
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
hobby 650 kfu

Male
Antall Innlegg : 286
Registration date : 17.03.2012

Familievogn Empty
PosteTema: Re: Familievogn   Familievogn Icon_minitimeMan 3 Feb 2014 - 15:57

Min erfaring og synspunkter med 650 Kfu er att den rett å slett er for trang. Ifra dobbeltsenga og bakover er det trangt. Spesielt barnerommet bakerst. Men den er god å dra Smile Men som andre sier her,er att du trenger min 150 hk.

650 Kmfe har jeg bare vært inni. Men midtsitter ser tungvint ut. Men der er barnerommet større Smile pluss og minus med alt.
Vi har to kids på 8 og en på 3 år. Syns det ble for trangt og gikk opp ifra 650 Kfu til 720 ukfe. Køyer på midten og mere romslig Smile Vi angrer ikke på å byttet til en større vogn enda vi da farter rundt hele sommeren .
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk

Male
Antall Innlegg : 1432
Registration date : 06.03.2008

Familievogn Empty
PosteTema: Re: Familievogn   Familievogn Icon_minitimeTir 4 Feb 2014 - 22:18

Tror du må velge om du vil prioritere sittegruppe (i 650 KFU) eller barnerom (i 650 KMFe). Personlig liker jeg ikke vogner med hovedsittegruppen i midten.

Det finnes andre merker som har tilsvarende løsning som KFU med litt bedre plass i barnerommet. Jeg har ikke oversikt over alle, men vet at Adria har.

Bjølseth har også en vogn som heter 690 som de rakk å produsere noen eksemplarer av før konkursen. "Eget rom" bakerst med køyer på langs og stort bad med dusj.
http://www.finn.no/finn/car/caravan/object?finnkode=44331575
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO

Male
Antall Innlegg : 2903
Registration date : 16.08.2008

Familievogn Empty
PosteTema: Re: Familievogn   Familievogn Icon_minitimeOns 5 Feb 2014 - 10:09

svesel skrev:
Okay, har ein skoda med 170hk diesel som eg skal dra med. rekner med det går fint.
Men det er det med dei forskjellige løysingene eg er så usikker på, ser fordeler og bakdeler med begge 2.
Men det kan jo virke som det er KFU som er mest populær av dei, å det er gjerne ein grunn til det.
Nå er det mer enn motor som skal til for at det er både lovlig og forsvarlig å trekke så store vogner som det er snakk om her.

Sjekk vognkort med tanke på både tilhengervekt og vogntogvekt.
Til Toppen Go down
ProsjektX
CARAVANER
CARAVANER

Antall Innlegg : 48
Registration date : 06.12.2012

Familievogn Empty
PosteTema: Re: Familievogn   Familievogn Icon_minitimeOns 5 Feb 2014 - 12:15

Hadde en 650 KFU i fjor, vi lå mest fast da, men synes egentlig den ble litt upraktisk og trang, spesielt fra dobbelsenga og bakover. Vi har bare 2 unger, men med 3 så blir det enda verre.. Synes også dobbeltsenga var littegrann for smal. 650kmfe kikket vi også på men liker ikke helt den midtsittern, blir trangt av det også.

I år derimot tenker vi å prøve å kjøre litt mer, sydover, og har bestemt oss for å kjøpe en Bürstner Averso Plus 510tk. Denne er egentlig utrolig praktisk, med 7 sengeplasser, stor dobbeltseng (heve/senke løsning oppunder taket slik som på bobiler), u-sitter, køyesenger og liten sittegruppe for barna, og egentlig en mye mer romslig og praktisk løsning selv om den bare har samme lengde som en Hobby 560, og 230cm bredde.

Ta en titt her om du vil:
http://www.buerstner.com/int/caravans/averso_plus/floor_plans.html

Ellers så er muligens Adria 663 UK en litt romsligere variant av Hobby 650 KFU, som andre har nevnt.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

Familievogn Empty
PosteTema: Re: Familievogn   Familievogn Icon_minitimeFre 7 Feb 2014 - 16:33

Vi har god erfaring med 650KFU, en ypperlig løsning med god plass rundt kjøkkenet og rikelig med plass i den store sittegruppen foran, men som det skrives ovenfor her så kan nok barnerommet oppleves som noe trangt, men det skal tross alt kun brukes til å sove i, blir ikke mye personaltrafikk der uansett, derfor bedre å prioritere plass der du trenger den, rundt kjøkken og sittegruppe. Denne gode plassen oppleves spesielt bra når en er underveis langs veien. I tillegg så er det utrolig mye skapplass i 650KFU som er kjekt når en er på reis.
Jeg tenker nok at KFU passer best som kjørevogn og KMFE kanskje kan være bedre som fastliggervogn, vi har selv brukt vår KFU til kjørevogn og fastligger og er kjempefornøyd med løsningen.
Angående trekkvogn så kan jeg være enig som det skrives ovenfor her, helst over 150hk, men dreiemoment er nok det som teller mest her, kjører selv 6-sylindret diesel med over 200hk og 500NM originalt og det holder i massevis.
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck

Male

Familievogn Empty
PosteTema: Re: Familievogn   Familievogn Icon_minitimeFre 7 Feb 2014 - 17:29

Jeg tror og at vi kunne likt en kfu bedre enn kmfe, men vi har for mange barn...
I kmfe kan man slå ned bordet og få dobbelseng for barn under 145 cm i tillegg til trippel køyeseng. Derfor kjøpe vi kmfe...
En ting til som er best med kmfe er at voksensoverommet er i motsatt side av barnerommet.
Til Toppen Go down
perth

Male
Antall Innlegg : 3
Registration date : 21.08.2012

Familievogn Empty
PosteTema: Re: Familievogn   Familievogn Icon_minitimeMan 17 Feb 2014 - 21:18

Hva med en 720 kfu?Bedre plass på barnerommet.
Til Toppen Go down
hobby 650 kfu
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
hobby 650 kfu

Male

Familievogn Empty
PosteTema: Re: Familievogn   Familievogn Icon_minitimeMan 17 Feb 2014 - 21:54

perth skrev:
Hva med en 720 kfu?Bedre plass på barnerommet.

Vi tittet på 720 kfu. Men fant ut att 720 ukfe var ett bedre alternativ. Mere "åpen" inni. Dessuten er vel720 kfu såpass ny att den blir dyr.
Til Toppen Go down
PetterAG

Antall Innlegg : 3
Registration date : 25.06.2014

Familievogn Empty
PosteTema: Re: Familievogn   Familievogn Icon_minitimeOns 25 Jun 2014 - 12:25

Jeg har vært inne på tanken på å kjøpe en 650kfu. Ser det er flere med erfaring fra 650 så jeg lurer på om noen har hatt den på vekten tom. Jeg har en BMW 520d med 177hk den kan dra 1800kg. Klarer jeg å laste vognen og ikke overstige 1800kg, eller blir dette en for stor vogn for meg?
Til Toppen Go down
hobby 650 kfu
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
hobby 650 kfu

Male

Familievogn Empty
PosteTema: Re: Familievogn   Familievogn Icon_minitimeOns 25 Jun 2014 - 13:19

PetterAG skrev:
Jeg har vært inne på tanken på å kjøpe en 650kfu. Ser det er flere med erfaring fra 650 så jeg lurer på om noen har hatt den på vekten tom. Jeg har en BMW 520d med 177hk den kan dra 1800kg. Klarer jeg å laste vognen og ikke overstige 1800kg, eller blir dette en for stor vogn for meg?

Neida. Kjørte med s- max og kunne dra 1750. Hadde 650 kfu. Bare å laste riktig i bil og vogn. Hendte vel att jeg var litt over.
Byttet bil å ble kvitt det problemet. Byttet også til 720 da 650 er irriterende trang baki og smal dobbelt seng.
Til Toppen Go down
Sponsored content

Familievogn Empty
PosteTema: Re: Familievogn   Familievogn Icon_minitime

Til Toppen Go down

Familievogn
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» familievogn
» Familievogn til fast plass