CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Stian j
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 73
Registration date : 10.08.2012

Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria Empty
PosteTema: Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria   Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria Icon_minitimeSøn 16 Feb 2014 - 20:32

Hei,

Jeg har en alpina 743 uk som har vært i mitt eie i 2 år med bare positive opplevelser, nå skal det sies at de 2 årene har den kun vært brukt på sommeren da vintercampingen har ligget brakk - men nå i helgen ble den tatt opp igjen og jeg har gjort meg noen erfaringer, ikke alle like gode!

Det begynte på fredags kveld med en vannlekkasje på ferskvannet i en av koblingene under midtsengen og en av koblingene inn på vasken på badet, dette ble heldighvis oppdaget i det jeg hadde fyllt på vann og skulle fylle opp systemet, noe som gjorde at jeg fikk averget det tidlig og tørket opp alt.
At det kom litt vann på gulvet er greit, det som ikke føltes like greit var hvorfor det var lekkasje. Men etter noen runder i tenkeboksen velger jeg å legge skylden på caravanverkstedet som fukttestet vognen i høst, og tror at de kan ha dratt av slangen i begge endene ved et hendig uhell når de har vært å målt under sengen. For de er de siste som har vært i vognen...

Ok vannlekkasjen er historie og vi skal kose oss i vognen, da tenker vi ikk mer på den...

Lørdagen går smertefritt, er kun overoppmerksom på dryppelyder ved bruk av vann men ingen feil registreres.


Så kommer søndagen, jeg står opp det er litt kjølig i vognen så jeg fyrer gassen, vanntempen stiger til 82 grader og gassen kutter, som normalt. Det går vel 10 min og det begynner å bli fin temp i gulvet og opp langs veggene og jeg skal akkurat til å fylle kaffevann i det jeg hører en ny lekkasje! Jeg reagerer rask med å løfte opp sengen for å sjekke, joda der er lekkasjen men denne gang på sentralvarmen....!! Luftenippelen som står under sengen er blåst ut, eller den er ikke bare blåst ut den er faktisk knekt! Jeg stuper inn under sengen og klemmer igjen med tommelen, fruen får slått av alden og hentet verktøykassa i bilen hvor jeg vet at det ligger en sveisetang, jeg får den og klemmer den over t-stykket på røret og begynner på nytt med demontering av senger og benker for å tørke vann, denne gangen glykol...

Jeg får tørket opp alt og setter inn en vifte for å ta det jeg ikke kommer til.



Tanken om FINNDOTNO streifer meg mer enn en gang mens jeg holder på, men jeg finner ut i mitt stille sinn at det er en grunn til at det finnes reservedeler her i verden og legger denne gangen skylden på en mulig støpefeil i nippelen.


Er det noen her som har hørt om noe lignende som dette? Hvor høyt trykk er det i systemet, og hva tror dere kan være grunnen? Er 82 grader for mye?

Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria 20140216_201438_zps4bdab672


Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria 20140216_201332_zps4264b065
Til Toppen Go down
Stian j
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 73
Registration date : 10.08.2012

Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria Empty
PosteTema: Re: Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria   Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria Icon_minitimeSøn 16 Feb 2014 - 20:33

Dette er halve nippelen, resten står igjen i rørstussen.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria Empty
PosteTema: Re: Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria   Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria Icon_minitimeSøn 16 Feb 2014 - 20:59

82 grader er som det skal være så lenge sirkulasjonspumpa går, ifølge servicemanualen til Alde. Med tanke på plastikken i ekspangsjonstanken er det vel ikke så høyt trykk i systemet under drift. Tetthetskontroll av varmesystemet gjøres ifølge servicemanualen med trykk på 0,75 - 1 bar i 15 minutter. Jeg er ingen ekspert på trykk, men vanlig utstyr til hagevanning tåler jo mye høyere trykk enn det. Kan jo være at den har fått en skade, eller at det er en produksjonsfeil.
Til Toppen Go down
Stian j
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 73
Registration date : 10.08.2012

Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria Empty
PosteTema: Re: Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria   Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria Icon_minitimeSøn 16 Feb 2014 - 21:08

Helt sikkert en produksjonsfeil - satser på å ha alt oppe å gå igjen neste helg. Bare så synd det tar tid å bygge opp tillitt til vognen igjen, jeg liker ikke sånne overaskelser.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria Empty
PosteTema: Re: Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria   Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria Icon_minitimeSøn 16 Feb 2014 - 21:12

Feil på en dings er tross alt greiere enn en systemsvikt... Ta med glykol av rett type og få målt den ogsaå så du er sikker på at den tåler kulda.
Til Toppen Go down
Stian j
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 73
Registration date : 10.08.2012

Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria Empty
PosteTema: Re: Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria   Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria Icon_minitimeSøn 16 Feb 2014 - 21:19

Sant nok det, det går seg vel til igjen skal du se :-)
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria Empty
PosteTema: Re: Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria   Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria Icon_minitimeSøn 16 Feb 2014 - 21:43

Som sagt før her, det er ikke trykket som har knekt nippelen, snarere sistemann som skrudde på/rørte den.
Trykket i systemet er nesten null i motsetning til en bil, for om man ser på toppen av ekspansjons tanken ser man overløpsslangen som går ned under vogna og hadde det vert trykk hadde det blåst ut gjennom den.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Stian j
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 73
Registration date : 10.08.2012

Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria Empty
PosteTema: Re: Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria   Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria Icon_minitimeSøn 16 Feb 2014 - 21:48

Betryggende å høre. Overløpslangen er helt ren og viser ingen spor til at det har vært glykol i den.
Til Toppen Go down
rui
CARAVANER
CARAVANER
rui


Male
Antall Innlegg : 93
Localisation : Varhaug
Registration date : 15.11.2009

Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria Empty
PosteTema: Re: Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria   Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria Icon_minitimeMan 17 Feb 2014 - 13:32

Hei. Disse slangene som hoppet av på badet og under dobbelsenga har jeg også på min -12 Alpina . Har hatt dette hver vinter. Men bedre at disse popper ut i frosten enn at armaturen/slangene sprekker.
Til Toppen Go down
Stian j
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 73
Registration date : 10.08.2012

Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria Empty
PosteTema: Re: Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria   Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria Icon_minitimeMan 17 Feb 2014 - 21:36

Jo det kan jo være, men om det skal være prosedyren så må man jo gå over systemet hver gang før man fyller vann..
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria Empty
PosteTema: Re: Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria   Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria Icon_minitimeMan 17 Feb 2014 - 21:43

Om man har kranene åpne bør det vel være plass til at noe vann kan ligge i slangene og fryse uten at det skal tvinge slangene fra hverandre? Eller er det forskjeller i materialer som gjør at det endrer seg i kulda?
Til Toppen Go down
rui
CARAVANER
CARAVANER
rui


Male
Antall Innlegg : 93
Localisation : Varhaug
Registration date : 15.11.2009

Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria Empty
PosteTema: Re: Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria   Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria Icon_minitimeMan 17 Feb 2014 - 21:53

Jeg sjekker alle koblingene før jeg fyller om våren. Lar kranene stå åpne men slangene popper ut allikevel.
Til Toppen Go down
Stian j
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 73
Registration date : 10.08.2012

Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria Empty
PosteTema: Re: Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria   Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria Icon_minitimeMan 17 Feb 2014 - 23:53

Jeg bruker vognen hver helg på vinteren. Hvor er det slike koblinge, under sengen, under kkjøkkeninnredning, under vask utenfor badet og bak baderomsveggen? De på badet er vel ikke like enkle å sjekke?
Jeg vet at enkelte har montert nedtappingskrane på begge vannrørene i høyskapet bak i vogna for å klare å få ut alt vannet.
Til Toppen Go down
rui
CARAVANER
CARAVANER
rui


Male
Antall Innlegg : 93
Localisation : Varhaug
Registration date : 15.11.2009

Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria Empty
PosteTema: Re: Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria   Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria Icon_minitimeTir 18 Feb 2014 - 15:00

Disse koblingene er alle plassene du nevner og under dobbelsenga. De på badet var vel de enkleste å komme til for der er det bare til å vippe av plastdekselet som sitter under vasken. Usikker på hvordan det taes av nå i farten men mener det var veldig enkelt.
Til Toppen Go down
Stian j
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 73
Registration date : 10.08.2012

Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria Empty
PosteTema: Re: Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria   Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria Icon_minitimeTir 18 Feb 2014 - 20:15

Alle andre vognene jeg har erfaring med på vintercamp har det holdt å blåse godt i kranene når systemet tømmes, dette gjør jeg på Adriaen også og mener at det skal være nok. Men tydelighvis må man kontrollere før man fyller vann på disse easyquick koblingene.

Den plata du nevner på badet er i allefall fuget i mi vogn.
Til Toppen Go down
rui
CARAVANER
CARAVANER
rui


Male
Antall Innlegg : 93
Localisation : Varhaug
Registration date : 15.11.2009

Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria Empty
PosteTema: Re: Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria   Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria Icon_minitimeTir 18 Feb 2014 - 20:57

Koblingene ligger nok slik til at du må løsne vasken for å komme til ser jeg på bildene.
Til Toppen Go down
Stian j
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 73
Registration date : 10.08.2012

Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria Empty
PosteTema: Re: Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria   Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria Icon_minitimeOns 19 Feb 2014 - 8:16

Når jeg tar vognen hjem i mai blir det montert krane på v/k vann ut gjennom gulvet bak i høyskapet for tapping av anlegget, kun for å være sikkert på at man får ut alt vannet.
Til Toppen Go down
Stian j
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 73
Registration date : 10.08.2012

Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria Empty
PosteTema: Re: Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria   Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria Icon_minitimeMan 24 Feb 2014 - 8:38

Da er det montert nytt T-stykke med luftenippen, systemet fylt opp og luftet gjennom helgen. Selve luftingen var overaskende enkelt - har en tanke om at selvluftingen fungerte veldig godt.

Etter denne prosessen fikk jeg en helt annen varme i vognen, spesielt fremme rundt sittegruppen, så jeg har nok hatt luft stående i kjøkkenområdet.

Til Toppen Go down
Sponsored content





Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria Empty
PosteTema: Re: Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria   Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Lekkasje på sentralvarme 2012 Adria
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Adria alpina 743 ut 2012 med kalde 3010
» ADRIA 2012
» Sentralvarme Bjølseth 550 1987mod
» Krane på bad adria 663 2012
» Advart mot Primus sentralvarme?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: