CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster

Go down 
+4
Lars A
Jan Ole
Grevling
Harald-
8 posters
AvInnlegg
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Empty
PosteTema: Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster   Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Icon_minitimeOns 7 Mai 2014 - 8:32

Ser ut som pinne 10 og 11 er styrestrøm til booster for å benytte/åpne inngang E2 til lading fra bil.
Driftsstrømmen til booster må da komme fra pinne 9 og 13.



Har forøvrig lagt opp kabel fra bilbatteri via rele til pinne 10/11 som blir styrt av tenning på bilen, men slik det ser ut på tegningen benytter boosteren seg av 9/13 til til ladestrøm og kun 10/11 som jeg nå har lagt opp til styrestrøm.
Orginalt var det ikke 10/11/12 koblet på min Tiguan.
Noen som har erfaring med dette?

Ser ut sm dette vill fungere etter tegning når jeg kobler 10/11 og bruker denne som styrestrøm.

[img]Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Oh20l1[/img]
Til Toppen Go down
Grevling
CAMPER
CAMPER
Grevling


Antall Innlegg : 39
Registration date : 07.07.2013

Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Empty
PosteTema: Re: Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster   Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Icon_minitimeFre 9 Mai 2014 - 21:49

Det ser ut som om du har fått det til, men for ordens skyld:

BILEN:

- Pol 9 (+ ve) og pol 13 (- ve) har spenning påsatt hele tiden.

- Pol 10 (+ve) og pol 11 (-ve) har spennig påsatt KUN når bilens motor er i gang. Dette ordnes via en relé på kabelen til pol 10 (+ve).

CAMPINGVOGN:

- Pol 10 (+ve) og pol 11 (-ve) er koblet DIREKTE til kjøleskapet. De går ikke innom noe annet enn en sikring.

- Pol 13 (-ve) kobles direkte til minus polet av vognets batteri.

- Pol 9 (+ve) går via reléen til pluss pol av vognets batteri.

En batteri booster monteres slik:

- Minus monteres mellom mellom pol 13 og vognets batteri,

- Pluss monteres mellom reléen og vognets batteri.

Her er en forenklet versjon av vognets intern 12 volt system. Kanskje tegningen kan hjelper deg. Jeg selv brukt tegningen for å få min vogn "up to date" da jeg la om 12 volt systemet.

En av mine landsmenn tegnet dette. Han er pensjonist og ivrig camper og tidligere tegnet el-systermer i en fabrikk som laget jagerfly. Med andre ord han kan svakstrøm og tegningen følger ISO-standard 11446-3.

At visse bilforhandler kobler ikke pol 9, 10, 11 og 13 skyldes ren uvitenhet om folk som ønsker å slepe campingvogn.

Det er mange vogner og biler som er IKKE koblet som beskrevet her men det er sånt det skal gjøres. Fordelene er:

- Kjøleskapet kan aldri tømme bilens batteri, eller vognets batteri.

- Vognets batteri får lading mens du kjører

- Alle interne el-systemer i vognet er avslått under kjøring (untatt kjøleskapet og batterilading).

Lykke til!


Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Olhcy
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Empty
PosteTema: Re: Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster   Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Icon_minitimeFre 9 Mai 2014 - 23:39

Takker

Fint oppsett, litt avvik fra systemet Hobby har med ett rele i boosteren, men også noe likhet Smile

Har ikke testet enda, men iht tegning fungerer 10/11 kun som styrestrøm.

Kjøleskapet tar Hobby fra pinne 12, men denne er ikke koblet på min bil.
Til Toppen Go down
Grevling
CAMPER
CAMPER
Grevling


Antall Innlegg : 39
Registration date : 07.07.2013

Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Empty
PosteTema: Re: Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster   Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Icon_minitimeLør 10 Mai 2014 - 10:38

Har du målt spenningen over pol 10 og 11 på bilens kontakt mens bilen står og igjen mens bilen går? Det skal IKKE være spenning mellom disse poler når bilen står. Om det er spenning også når bilen står må du få montert en relé på kabelen til pol 10 i bilen. En helt alminnelig relé som brukes bl.a. til montering av fjernlys holder. Fungere bilen som det skal kan du godt kobler pol 10 og 11 direkte til kjøleskapet i vognen. Da drifter du kjøleskapet mens du kjøre men uten fare for at du tøm bilens batteri mens du står parkert med vognen tilkoblet. Kjøleskapet skal IKKE være tilkoblet vognens batteri.

Når du først har multimeter i hånden, har du målt spenning ved vognets batteri mens vognet er tilkoblet bilen og bilen går? Før du gjør mer kontroller spenning (volt) med en multimeter over vognets batteripolene når bilen går på tomgang; og igjen når bilen går på en turtall av 1500 - 2000 rpm. La oss få vite hva ladestrømmen er.

I følge standarden er pol 12 er ledige og skal derfor IKKE brukes til drift av kjøleskapet. På siste revisjon av ISO standarden (11446-3) kobles pol 12 pol 3 (jord for kjørelys) sammen I VOGNET. En del nyere biler har en føler på pol 12 som kan da oppdager at det er en tilhenger tilkoblet og ta hensyn til dette.

Pol 12 brukes IKKE til kjøleskapet fordi i de fleste biler er polen ikke tilkoblet (akkurat som i min og din bil). I følge standarden skal kjøleskapet (kühlschrank) tilkobles pol 10 og 11, samtidig som styrestrømen hentes fra pol 10 til reléen. Muligens er strømmen tll kjøleskapet fra pol 10 og 11 ikke nevnt i tegningen fordi det går direkte til kjøleskapet uten å være innom noe annet, unntatt en sikring.

Lykke til!
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Empty
PosteTema: Re: Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster   Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Icon_minitimeMan 12 Mai 2014 - 6:36

Takker for grundige svar Grevling.

Jeg har ikke spenning på 10/11 når motoren står.
Dette vet jeg fordi jeg selv har lagt den opp Smile
Har koblet denne med ett rele som går på kjørelys.

Ladespenning og strøm før/etter booster skal jeg sjekke når jeg får vognen ut for ferie og distribuere.
Mulig jeg har kjøleskap koblet på 10/11 har ikek sjekket dette fysisk, men det hadde vært gunstig. (selv om jeg har tenkt å kjøre på gass under kjøring).

Målinger kommer når ferien er i gang Smile
Til Toppen Go down
Grevling
CAMPER
CAMPER
Grevling


Antall Innlegg : 39
Registration date : 07.07.2013

Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Empty
PosteTema: Re: Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster   Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Icon_minitimeMan 12 Mai 2014 - 9:01

Jeg drifter kjøleskapet på 12 V under kjøring. Jeg har aldri vært i skikkelige varmt strøk med vognen (Spania, Italia o.s.v.) men innholdet holder seg kalt under kjøring. Jeg vet ikke om mitt kjøleskap er lagt opp til gassdrift under kjøring; Det vil være ytterst kjedlig om flammen sloknet underveis og maten og ølet ble lunken ellr varmt! I noen land, bl.a. Tyskland, det er ikke lov å drifte kjøleskap på gass under kjøring.

Uansett har du en fornuftig løsning som sørger for lading av vognets batteri under kjøring samtidig som spenningen fra bilen slås av mens ekvipasjen er parkert. Da unngår du den ytterst pinlig situasjonen av et tomt bilbatteri når man kommer tilbake etter en dags sightseeing. Du kan alltid vurdere senere om du kobler kjøleskapet direkte via pol 10 og 11, og la batterilading går med 9 og 13.

Jeg forstår ikke hvorfor vognprodusenter ikke overholder en kjent internasjonalt standard, og ikke bilverksteder heller!
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Empty
PosteTema: Re: Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster   Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Icon_minitimeMan 12 Mai 2014 - 10:41

Sist jeg sjekket var det lov å kjøre med gassdrift på kjøleskap i Tyskland, men under forutsetning av at det er montert riktig sikringsutstyr , les: krasjsensor.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Empty
PosteTema: Re: Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster   Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Icon_minitimeTor 26 Jun 2014 - 0:07

Ladestrøm og spenning i vognen er lik, 14,1v og 0,3A både på tomgang og ved 2000 rpm..

Målte ikke på bilen.

Dette var ved ett fulladet batteri.

[img]Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster 263hifr[/img]

[img]Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster 1jb7sy[/img]

[img]Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Rr47f9[/img]


Til Toppen Go down
Lars A




Antall Innlegg : 3
Registration date : 01.05.2015

Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Empty
PosteTema: Re: Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster   Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Icon_minitimeTir 5 Mai 2015 - 20:04

Kan man koble direkte til batteri fra kontakt som det er vist på tegning over her? Uten noen form for noe som reduserer strømmen? Vil ikke ett batteri trekke veldig mye strøm når det er utladet?
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Empty
PosteTema: Re: Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster   Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Icon_minitimeTir 5 Mai 2015 - 21:58

Koble inn et rele slik at strømmen til batteri i vogna brytes når tenning er av f.eks kan være en god ting.
Eller koble inn en lade boster som noen gjør for å få en effektiv lading av batteri i vogna.
Står også en del i denne tråden.
https://caravan.norwegianforum.net/t3287-lading-vognbatteri-paralellkobling-m-bilbatteri-booster
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Empty
PosteTema: Re: Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster   Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Icon_minitimeTir 5 Mai 2015 - 23:48

Jeg ville satt på en 8A booster.
Blir lange strekk og spenningsfall rett på batteriet.
Du får også kjøpt billige boostere på Ebay om du vill prøve dem.
Bildet jeg har lenger oppe er med bilen på tomgang.
Med ett tomt vognbatteri ryker mest sannsynlig sikringene dine når du kobler det til...
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Empty
PosteTema: Re: Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster   Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Icon_minitimeTir 5 Mai 2015 - 23:50

Til Toppen Go down
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Empty
PosteTema: Re: Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster   Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Icon_minitimeMan 8 Jun 2015 - 23:53

Hei.
Har noen prøvd en av disse "ebay billig-boosterene"? Er den Harald lenker til en anbefaling eller kun et eksempel? I listen over spesifikasjoner på ebay står det; "Output Voltage:DC 12V". Bør det ikke være 14, ett-eller-annet for optimal lading av fritidsbatteriet i campingvogna(AGM batteri på 80Ah)?
Skulle gjerne hatt noen produktanbefalinger.

Mvh Morten
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Empty
PosteTema: Re: Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster   Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Icon_minitimeTir 9 Jun 2015 - 0:06

Jeg kjøpte den, og koblet den opp i en testbenk, men har ikke forsøkt den over tid.

Var en her inne som hadde akkurat samme booster påhengt ett solcelle anlegg.

Bin booster var justert feil, så når du setter på spenning på INN, anbefaler jeg deg til å sjekke spenningen.

Denne justeres med det eneste potmeteret som står på printplata.

Mener min stod på 18V, så sikringene gikk når jeg koblet det til ett 12V batteri.
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Empty
PosteTema: Re: Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster   Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Icon_minitimeTir 16 Jun 2015 - 10:05

morrun skrev:

Skulle gjerne hatt noen produktanbefalinger.

Jeg kan trygt anbefale LEAB-boosteren som selges av Kama, så fremt du bruker vanlig bly-batteri. Se linker under.

http://www.kamafritid.no/Welcome/Default.aspx?scenarioID=360&pid=721

http://www.kamafritid.fi/Documents/BRUKSANVISNINGAR/E31-23%20Bruksanv.%20Leab%20Booster.pdf
Til Toppen Go down
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Empty
PosteTema: Re: Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster   Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Icon_minitimeTir 16 Jun 2015 - 21:29

Hei og takk for svar og anbefaling. I mitt tilfelle er fritidsbatteriet et 80 Ah Gelbatteri AGM. Betyr det at ingen av de nevnte boosterne kan benyttes? Finnes det tilsvarende boostere til slikt batteri som jeg har?

Er "potmeteret" Harald refetreres til enkelt å se og skjønne seg på? Jeg er ikke elektriker, men med respekt for faget kan jeg omgås elektriske koblinger, og har noe erfaring med bilradiokobling og ekstralys. Jeg lurer på om jeg ikke bør kjøpe en booster som er "plug and play".

Mvh Morten
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Empty
PosteTema: Re: Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster   Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Icon_minitimeTir 16 Jun 2015 - 21:41

Den fra Kama er vel det enkleste da.

Jeg har orginalt en på 8A og det holder for meg til ladingen da det kun er vedlikehold, og strømforsyningen er den som lever strøm ved 230V tilkoblet.

Men Pot meteret er det eneste potmeteret på boosteren, så den er enkel å se, og fin å justere.
Til Toppen Go down
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Empty
PosteTema: Re: Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster   Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Icon_minitimeMan 22 Jun 2015 - 1:49

Prisforskjellen er jo såpass at ebay-boosteren frister. Justerer man den ved anvisning av voltmeter i testbenk tilkoblet et 12V batteri, eller justerer man potmeteret som en slags volumknapp med indikasjon på hvordan den skal være?
Så å dere værsåsnill å fortelle meg om disse boosterne kun er for bruk på blybatteri eller om de kan lade et gelbatteri, for det har jeg.
Mvh Morten
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Empty
PosteTema: Re: Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster   Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Icon_minitimeMan 22 Jun 2015 - 9:11

Gelebatteri skal ha en ladespenning på 14,0 til 14,2V mens ordinære batterier trives best med ladespenning mellom 14,2 og 14,7V.

Jeg ser imidlertid at selv anerkjente leverandører som CTEK ikke skiller på ladespenning, siden CTEK D250S Dual anbefales brukt på alle typer batterier, også gelebatterier. Og denne har en fast ladespenning på 14,4V. Litt skuffende...

http://www.ctek.com/Archive/ProductPdf/D250S%20DUAL_NO.pdf

Det står i produktbeskrivelsen fra Kama at LEAB-boosteren er beregnet på blybatterier.
Gelebatterier skal ha en lavere ladespenning, så en booster med valgbar innstilling for GEL-batteri eller manuelt justerbar ladespenning vil være å foretrekke om man skal ha det optimalt tilpasset.

Basert på egenerfaring ligger imidlertid ladespenning fra LEAB rundt 14,2V når ordinært blybatteri på 82Ah er rundt 60% oppladet. Dermed vil jeg tro at LEAB er bedre egnet for gelebatteri enn den langt dyrere CTEK-laderen med høyere spenning, til tross for at CTEK anbefaler sin booster for GEL, i motsetning til LEAB.

Om du legger ned en liten innsats på emnet selv, vil du oppdage at det er skremmende lite utvalg av ladere for rene GEL-batterier, samtidig som gelebatteriene stadig tar over større deler av markedet. Dette forteller meg at de aller, aller fleste GEL-batterier lades av ordinære ladere, helt problemfritt. Problemet oppstår når et gelebatteri dør i garantitiden, de er såpass dyre at forhandleren gjerne vil vite hvilken lader du har brukt før han kanskje avviser garantidekning siden du har brukt "feil" lader.

Ladespenning varierer fra bil til bil, spenningsfall i kabelnett varierer fra installasjon til installasjon. Om du går for en justerbar kinabooster bør du derfor justere den ved lading av batteriet ditt i vogna di, med lading fra bilen din. Det er det eneste riktige. Husk også at du må sjekke spenning på marsjturtall, ikke på tomgang. De fleste dynamoer leverer ikke tilstrekkelig lading på tomgang når kjørelys og andre strømforbrukere er på, så om du justerer til 14,1V lading i vogn med bil på tomgang, får du sannsynligvis for høy spenning når du kjører.

Jeg har også noen kommentarer til booster på link lenger opp, og flere lignende kinaboostere.
Om det stemmer at den avgir 12V, er den ikke egnet. Alle batterityper skal lades med høyere spenning.
Såvidt jeg kan se, er den heller ikke justerbar.
Den har kun 4 kabler, altså er den ikke relestyrt. Med mindre bilen settes opp med rele som styrer strømtilførsel, vil denne fortsette å tappe bilens batteri for å lade vognas batteri så lenge bil og vogn er sammenkoblet. Flatt batteri på bil neste morgen kan påregnes.
Og siden den ikke har relestyring, er det også tvilsomt om den har skillerele. Bilens dynamo vil derfor lade det dårligste batteriet av de to tilkoblede (bil og vogn). Det beste batteriet vil dermed bli overladet, og etter noen ladesykluser har det beste batteriet tilpasset seg det dårligste. Kort sagt, du ødelegger det beste for å lade det dårligste.

Jeg leste meg opp og vurderte flere løsninger før jeg shoppa og installerte. Endte med LEAB, og ville fortsatt valgt samme i dag. Lader raskt og trygt, har aldri sett behov for å drasse rundt med aggregat og bensinkanner. helt unødvendig å bruke opp nyttelast på aggregat når man har både motor og dynamo i bilen.
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Empty
PosteTema: Re: Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster   Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Icon_minitimeTir 23 Jun 2015 - 10:44

Et enkelt kontrollspørsmål, morrun:

Hva slags batterilader har du? Er denne tilpasset gelebatteri?
Til Toppen Go down
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Empty
PosteTema: Re: Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster   Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Icon_minitimeTir 23 Jun 2015 - 18:57

Hei. Jeg svarer fra jobben. Hadde jeg vært hjemme der vogna står, kunne jeg gitt bedre svar. Jeg har en slik blå omformer/lader som har sittet i vogna fra den var ny(2013-modell). Vogna ble levert klargjort for batteri med kabler/klemmer og alt, men batteriet har jeg valgt, kjøpt og montert selv. Jeg har aldri reflektert så veldig rundt valg av batteri, annet enn at disse AGM-batteriene skal være nyere, tryggere og bedre teknologi sammenliknet med tradisjonelle blybatterier. Har jeg valgt galt batteri tror dere?

For øvrig er Ctek produkter jeg har god erfaring med som billader. Koster litt mer enn de to andre løsningene jeg har blitt tipset om her, men det er kanskje det mest "plug and play" produktet så langt? Skulle jeg noen gang videreutvikle "kraftstasjonen" med et solcelleanlegg, later det til at denne takler det i tillegg til strøm fra bilen.

Mvh Morten
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Empty
PosteTema: Re: Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster   Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Icon_minitimeOns 24 Jun 2015 - 9:49

Den blåe laderen som ble originalmontert i Hobby tidligere, var en Matti transistorlader, og denne er ikke spesifisert for gelebatterier. Jeg kan ikke garantere at det er sånn på nyere vogner, men sånn var det hvertfall hos meg.

Men uansett er det svært lite sannsynlig at du har en lader spesielt tilpasset gelebatteri, og dermed blir poenget det samme. Om du kontrollerer at din ordinære lader ikke er spesielt tipasset gelebatteri, og likevel ikke har hatt problemer med kombinasjonen av gelebatteri og ordinær lader, ville jeg tro at du kan installere den boosteren du selv finner hensiktsmessig.

Jeg har også god erfaring med CTEK i både vogn (bytta ut Matti med CTEK MXS25), båt (M300), og til generell garasjebruk. Men som booster valgte jeg altså LEAB. Dette var en ren kost/nytte-vurdering den gang.

Jeg liker å vite at ting er i orden, og ville anbefalt CTEK eller LEAB. Har sett endel rimelige kina-omformere, batteribanker, universal-ladere osv både på jobb og privat som ikke akkurat oppfordrer til å sove oppå disse med gass i nærheten.
Til Toppen Go down
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Empty
PosteTema: Re: Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster   Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Icon_minitimeOns 24 Jun 2015 - 18:13

Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Empty
PosteTema: Re: Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster   Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Icon_minitimeTor 25 Jun 2015 - 11:11

Ukjent merke for meg.
Schaudt hevder imidlertid å være forberedt for både bly- og gelebatterier, til tross for en ladespenning på smått utrolige 12,5V. Dette er for lite for god lading av blybatterier, så du bør holde deg til gele.
Samme fabrikant leverer også booster, se link.

http://www.schaudt-gmbh.de/de/produkte/handelsprodukte_uebersicht/booster.php

Foreslår at du sender dem en mail og ber dem anbefale hva du skal kjøpe, rett og slett.
Til Toppen Go down
ProsjektX
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 48
Registration date : 06.12.2012

Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Empty
PosteTema: Re: Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster   Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Icon_minitimeMan 6 Jul 2015 - 12:33

Schaudt brukes mye av f.eks Bürstner. Har en CSV300 i vogna som jeg har koblet batteri, lader og booster/lader til. Endte opp med denne fra Kama http://www.kamafritid.no/Welcome/Default.aspx?scenarioID=301&StockCode=E31-33&ViewProduct=true&pid=721. Har innebygget rele også.

Det dumme er at disse 12v booster/ladere bare er 2-stegs, de går ikke over til redusert spenning i float lading etter at de når terskelspenning. Kjører du mye og lenge i ett strekk risikerer du å overlade batteriet...

Som nevnt over, eksemplet fra ebay er ikke egnet til batterilading! Dette er et power supply beregnet på å gi stabil 12V ut over et stor innområde, ikke til lading.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Empty
PosteTema: Re: Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster   Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Kobling av Hengerkontakt til Hobby 2011 med Booster
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Plassering/kobling av batteri og lader Hobby 650 KFU.
» Kobling av 12V batteri i hobby 650 2007 modell.
» Kobling av harrylys 2008 Hobby 650 feil koblet?
» 2011 hobby 540 ufe
» Lys Hobby 2011

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: