CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Akselstøtdemper?

Go down 
+2
Jan Ole
Fersking2014
6 posters
AvInnlegg
Fersking2014




Antall Innlegg : 4
Registration date : 07.05.2014

Akselstøtdemper? Empty
PosteTema: Akselstøtdemper?   Akselstøtdemper? Icon_minitimeOns 7 Mai 2014 - 21:11

Hei, i dag har vi sett på en Adria 663uk vogn og vi likte det vi såg! Men da vi tok en titt bak "hjulet" såg vi en del rust på akselstøtdemperen + oppheng (vet ikke navnet på dette - bilde lagt ved)!! Sett på andre vogner at det finnes rust på disse 2 komponentene og lurer på om dette er en svakhet på camping vogner, og om det er kostbart å få dette skiftet ut?
[img]Akselstøtdemper? 13z25mp[/img]

Håper på svar Smile
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Akselstøtdemper? Empty
PosteTema: Re: Akselstøtdemper?   Akselstøtdemper? Icon_minitimeOns 7 Mai 2014 - 21:31

Bittelite bilde, trengs det å skifte noe da? Går ikke det å pusse og male?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Fersking2014




Antall Innlegg : 4
Registration date : 07.05.2014

Akselstøtdemper? Empty
PosteTema: Re: Akselstøtdemper?   Akselstøtdemper? Icon_minitimeOns 7 Mai 2014 - 21:45

Hei Jan Ole, prøver å legge ved et større bilde Smile For meg såg det ut som det var en del rust her, og på et tidspunkt så vil vel funksjonen svekke seg om må erstattes med en ny en? Men viss mulig å pusse og male er det den beste løsning for meg! Er det vanlig med rust her? Vognen er fra 2008.

Akselstøtdemper? 14v0k6d
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Akselstøtdemper? Empty
PosteTema: Re: Akselstøtdemper?   Akselstøtdemper? Icon_minitimeOns 7 Mai 2014 - 22:11

Min er fra -08 og jeg tror ikke det er så mye rust under der, men ser også at det er mye flekker på vangene der som jo er galvaniserte. Så jo ikke så bra ut dette da.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Fersking2014




Antall Innlegg : 4
Registration date : 07.05.2014

Akselstøtdemper? Empty
PosteTema: Re: Akselstøtdemper?   Akselstøtdemper? Icon_minitimeOns 7 Mai 2014 - 22:37

Vet du om dette er en stor og dyr reparasjon å få skiftet disse delene?
Til Toppen Go down
Stian C
CARAVANER
CARAVANER
Stian C


Male
Antall Innlegg : 125
Localisation : Stord
Registration date : 11.06.2010

Akselstøtdemper? Empty
PosteTema: Re: Akselstøtdemper?   Akselstøtdemper? Icon_minitimeOns 7 Mai 2014 - 23:01

Tror jeg hadde vert mer bekymret for ramma en det rundt støtdemperen.
Det er jo bare å pusse, grunne og lakke...
men den flekkete ramma må jo vert utsatt for noe salt eller lignende.
Til Toppen Go down
jafo
CARAVANER
CARAVANER
jafo


Male
Antall Innlegg : 67
Age : 53
Localisation : Langhus
Registration date : 01.07.2013

Akselstøtdemper? Empty
PosteTema: Re: Akselstøtdemper?   Akselstøtdemper? Icon_minitimeTor 8 Mai 2014 - 9:11

Overraskende brunt etter 6 år, ja.

Flekkene på ramma kommer nok av kjøring i salt. Vet det har blitt eksprimentert med ny type salt på E6 forbi Svinesund, som har gitt samme utseende på en galvanisert bilhenger. Så lenge det ikke er rust ser jeg ikke noe problem med at ramma er flekkete.

For støtdemper/hjuloppheng: Ingen krise. Støtdemperen holder fremdeles i mange år, og koster (hvertfall for bil) ikke mye i innkjøp.
Støtdemperen er enkel å bytte og vanligvis trenger man ikke noe spesialverktøy.
Den saken til hjulopphenget (den "runde" rustne) er det heller ikke noen fare med på lange ennå, godstykkelsen der holder trolig bedre mot rust over tid enn resten av vognas slitasje over tid.
Puss den ned og behandle den med en eller annen form for antirust.
Til Toppen Go down
Veggis
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 354
Age : 48
Localisation : Vestland
Registration date : 22.06.2009

Akselstøtdemper? Empty
PosteTema: Re: Akselstøtdemper?   Akselstøtdemper? Icon_minitimeTor 8 Mai 2014 - 10:01

Apropos støtdempere/understell på Adria 663:
Snakket med en bekjent som hadde fått beskjed om at det gikk an å øke nyttelasten på sin 743 ved å gjøre endringer i understellet, synes å huske at han sa at det bare var å bytte støtdempere til en annen type. Dette skal han visst ha fått beskjed om hos en merkeforhandler. Kan noen bekrefte eller avkrefte dette. Går det i så fall an å gjøre det samme på 663, som jo har ganske lav nyttelast?


Sist endret av Veggis den Tor 8 Mai 2014 - 13:11, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Stian C
CARAVANER
CARAVANER
Stian C


Male
Antall Innlegg : 125
Localisation : Stord
Registration date : 11.06.2010

Akselstøtdemper? Empty
PosteTema: Re: Akselstøtdemper?   Akselstøtdemper? Icon_minitimeTor 8 Mai 2014 - 10:24

Jeg har bestilt ny 663uk og var hos min forhandler på Tirsdag, da fikk jeg opplyst at han hadde veiet inn 663 uk til 1720kg.( forstod at han kontroll veiet alle biler og vogner han tar inn)
Det gir meg ca. samme lastekapasitet som jeg hadde på 720en ca. 300 kg er det så ille da?
Hva ligger andre vogner på?
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Akselstøtdemper? Empty
PosteTema: Re: Akselstøtdemper?   Akselstøtdemper? Icon_minitimeTor 8 Mai 2014 - 12:08

Veggis skrev:
Apropos støtdempere/understell på Adria 663:
Snakket med en bekjent som hadde fått beskjed om at det gikk an å øke nyttelasten på sin 743 ved å gjøre endringer i understellet, synes å huske at han sa at det bare var å byttestøtdempere til en annen type. Dette skal han visst ha fått beskjed om hos en merkeforhandler. Kan noen bekrefte eller avkrefte dette. Går det i så fall an å gjøre det samme på 663, som jo har ganske lav nyttelast?

Her er det nok veldig avhengig av hvilken 663 du mener og fra hvilket år. Den Adria Classica 563UK 2009 vi hadde samme aksling og drag som 663. Det var bygget for 1700 kg, men den var typegodkjent med 1500 kg totalvekt. Med dagens regleverk kan en slik vogn vises på nytt og få opp totalvekten til 1700 kg.

Så ble det mulig med en aksling og 1900 kg, og nå kan man få en ALKO aksel på 2000 kg.

Hvorvidt det er enkelt eller ikke har mao en del avhengigheter ;-)
Til Toppen Go down
Veggis
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 354
Age : 48
Localisation : Vestland
Registration date : 22.06.2009

Akselstøtdemper? Empty
PosteTema: Re: Akselstøtdemper?   Akselstøtdemper? Icon_minitimeTor 8 Mai 2014 - 13:05

Stian C skrev:
Jeg har bestilt ny 663uk og var hos min forhandler på Tirsdag, da fikk jeg opplyst at han hadde veiet inn 663 uk til 1720kg.( forstod at han kontroll veiet alle biler og vogner han tar inn)
Det gir meg ca. samme lastekapasitet som jeg hadde på 720en ca. 300 kg er det så ille da?
Hva ligger andre vogner på?

300 kg er bra, men litt eldre 663'er er ofte oppgitt til 180 eller 190 kg. Vi har i teorien 330 kg på vår Hobby 540. Sal jeg ha en 663, må det bli en litt eldre utgave pga pris.
Til Toppen Go down
Stian C
CARAVANER
CARAVANER
Stian C


Male
Antall Innlegg : 125
Localisation : Stord
Registration date : 11.06.2010

Akselstøtdemper? Empty
PosteTema: Re: Akselstøtdemper?   Akselstøtdemper? Icon_minitimeTor 8 Mai 2014 - 13:43

jepp, ser den.. 180kg er litt lite å rutte med.
Til Toppen Go down
Veggis
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 354
Age : 48
Localisation : Vestland
Registration date : 22.06.2009

Akselstøtdemper? Empty
PosteTema: Re: Akselstøtdemper?   Akselstøtdemper? Icon_minitimeTor 8 Mai 2014 - 20:02

ArneO skrev:
Veggis skrev:
Apropos støtdempere/understell på Adria 663:
Snakket med en bekjent som hadde fått beskjed om at det gikk an å øke nyttelasten på sin 743 ved å gjøre endringer i understellet, synes å huske at han sa at det bare var å byttestøtdempere til en annen type. Dette skal han visst ha fått beskjed om hos en merkeforhandler. Kan noen bekrefte eller avkrefte dette. Går det i så fall an å gjøre det samme på 663, som jo har ganske lav nyttelast?

Her er det nok veldig avhengig av hvilken 663 du mener og fra hvilket år. Den Adria Classica 563UK 2009 vi hadde samme aksling og drag som 663. Det var bygget for 1700 kg, men den var typegodkjent med 1500 kg totalvekt. Med dagens regleverk kan en slik vogn vises på nytt og få opp totalvekten til 1700 kg.
OK. Har når du nevner det sett at nyere modeller har høyere totalvekt, de jeg har sett på er 2006-2008-modeller, og da er det 1700 kg totalvekt, og altså 180 kg nyttelast. Da kan det virke som det ikke er noe å gå på med standard aksling/understell/drag.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Akselstøtdemper? Empty
PosteTema: Re: Akselstøtdemper?   Akselstøtdemper? Icon_minitimeFre 9 Mai 2014 - 8:54

Veggis tror nok ikke du vil prøve deg på en ombygging av noen av de du har sett på, tror ikke det er verd bryet på prøve seg på det. Og det finnes nok ikke noe dokumentasjon fra noen andre som har gjort det heller. Og med ny aksel, drag +++ blir det nok dyrt også.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Akselstøtdemper? Empty
PosteTema: Re: Akselstøtdemper?   Akselstøtdemper? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Akselstøtdemper?
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Chassi (stab.koblinger,bremser,atc osv)-
Gå Til: