| Smøring av kule? | |
|
+9Veggis P.kaill Lmc Jan Ole ArneO Redneck OyvindSP myklebust.oyvind noppo 13 posters |
Av | Innlegg |
---|
noppo
Antall Innlegg : 2 Registration date : 28.05.2014
| Tema: Smøring av kule? Ons 28 Mai 2014 - 14:21 | |
| Jeg har alltid hørt siden jeg var liten at tilhengerkula bør smøres slik at det ikke skaper friksjon. Men jeg når jeg kjøpte min Adria fikk jeg beskjed om at kulen skal være tørr. (Kun pusses med fint sandpapir for å fjerne rust.) På svar på hvorfor fikk jeg beskjed om at det skyldes disse slitasjebeleggene som ligger inne i hansken. Jeg aksepterer dette, men jeg opplever ofte at det knirker fælt i koblingen ved sakte kjøring med mye sving. (I kryss eller inne på campingplasser.) Skyldes dette slitte friksjonsbelegg? Jeg får veldig lyst til å smøre med noe for å fjerne knirkingen. Hva slags erfaringer har dere andre? | |
|
| |
myklebust.oyvind CAMPER
Antall Innlegg : 34 Age : 44 Localisation : Tennfjord Registration date : 01.06.2011
| Tema: Re: Smøring av kule? Ons 28 Mai 2014 - 14:40 | |
| Du bør IKKE smøre, da mister du hele effekten av friksjons beleggene, som er der nettopp for å skape friksjon. Jeg har vært borti samme sak som deg, jeg fikk et tips om å pusse friksjons beleggene med fint sandpapir. De kan bli glatte og harde, og da vil de lage litt lyd. Puss lett over så tipper jeg lyden forsvinner :-) | |
|
| |
OyvindSP DIREKTØR!
Antall Innlegg : 640 Localisation : Slemmestad Registration date : 24.06.2008
| Tema: Re: Smøring av kule? Ons 28 Mai 2014 - 15:44 | |
| Opplever som regel dette ved ankomst campingplass ja, det har nok noe med temperatur i kula å gjøre. Jeg har gjerne gått ut og løsnet på låsen, da knirker det ikke lengre! Og litt lettere å få sving på vogna ved rygging blir det også! | |
|
| |
Redneck DIREKTØR!
Antall Innlegg : 740 Age : 48 Localisation : Kristiansand Registration date : 09.09.2011
| Tema: Re: Smøring av kule? Ons 28 Mai 2014 - 21:02 | |
| Er på min tredje nye antislingerkobling. Aldri hørt en lyd. Hengerkula på bilen kan man speile seg i - helt metall blank. | |
|
| |
noppo
Antall Innlegg : 2 Registration date : 28.05.2014
| Tema: Re: Smøring av kule? Tor 29 Mai 2014 - 21:35 | |
| Merker dette best på varme dager etter lang kjøring. I fjor sommer i Paris i 35 grader var det såpass ille at jeg trodde noe var galt.
Takker for gode råd. Jeg skal prøve å pusse litt forsiktig. Kula er ganske blank å pen.
| |
|
| |
ArneO GENERAL!
Antall Innlegg : 2903 Age : 59 Localisation : Asker Registration date : 16.08.2008
| Tema: Re: Smøring av kule? Fre 30 Mai 2014 - 12:13 | |
| Jevnlig kommer det knirking da pusser jeg kula litt, vasker av kula med rødsprit hver gang jeg har dratt annen henger en vogna. | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13248 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Smøring av kule? Fre 30 Mai 2014 - 15:47 | |
| Har nettopp fått skiftet klossene i min Winterhoff kobling etter 15-20k km merker mest forskjell på hvor hardt det er å trykke ned armen på koblingen. Har sjelden hatt noe knirking, men det kan godt være at det helst kommer med høyere utetemp. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
Lmc CARAVANER
Antall Innlegg : 118 Localisation : Hovdebygda, Ørsta Registration date : 19.01.2011
| Tema: Re: Smøring av kule? Fre 30 Mai 2014 - 23:08 | |
| På veg over Strynefjellet i fjor syntese eg og kona at vogna vinglete meir enn kva vi var vandt til. Vi skifta desse Winterhoff putene i hanske på draget og vogna vart myyyykje meir stabil!
| |
|
| |
P.kaill CARAVANER
Antall Innlegg : 91 Age : 52 Localisation : Averøy Registration date : 29.05.2009
| Tema: Re: Smøring av kule? Tir 3 Jun 2014 - 6:02 | |
| Hva sier Kjell Kjellen Bigset da... "Slepp ei reale spyttklekse neppå draja her så glepp ho så mykje likare nepå" eller noe slikt.. Jeg bruker alltid å ta vannflaska til kona og sprute vann opp i hansken rett før jeg kobler til, stille som mus da i hvert fall. God tur | |
|
| |
Veggis ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 354 Age : 48 Localisation : Vestland Registration date : 22.06.2009
| Tema: Re: Smøring av kule? Tir 3 Jun 2014 - 8:07 | |
| Vognen står på verksted, så jeg har ikke tilgang til bruksanvisninger etc, derfor spør jeg her: Hvordan skiftes disse "putene" inne i hansken? Vi har Winterhoff-kobling. Enkel jobb å gjøre selv, eller bør jeg, som har et par ekstra tommeltotter, få verkstedet til å ta jobben? | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Smøring av kule? Tir 3 Jun 2014 - 13:20 | |
| Det er etter min mening en så enkel jobb at verkstedet bør gjøre det uten ekstra betaling utover delene. (Gitt ekstra sett med tommeltotter og at vognen allerede står på verksted)
Ole |
|
| |
André ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 506 Localisation : Bodø Registration date : 29.08.2008
| Tema: Re: Smøring av kule? Tir 3 Jun 2014 - 22:00 | |
| Ha med et fint sandpapir, og puss av klossene når det begynner å knirke. Det bruker jeg, og det fungerer fint. Det har ikke noe hensikt å bytte disse pga knirk, for det kommer man til å få på de nye også. Om man har litt rust på kula, vil det etter hvert bli et hardt og glatt belegg på klossene. Fikk dette da jeg hentet nyvogna for en mnd siden. Kan kanskje sammenligne med nye sko. Det må gå seg til. | |
|
| |
rui CARAVANER
Antall Innlegg : 93 Localisation : Varhaug Registration date : 15.11.2009
| Tema: Re: Smøring av kule? Ons 4 Jun 2014 - 19:06 | |
| Bruksanvisningen til koblingen på den første vogna jeg hadde stod det at håndtaket på koblingen skulle slippes opp ved kjøring i sakte fart og kjøring på trange plasser som f.eks. campingplasser. Dette var for å slippe knirkelyder som kunne oppstå ved svinging med håndtaket nede. | |
|
| |
Veggis ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 354 Age : 48 Localisation : Vestland Registration date : 22.06.2009
| Tema: Re: Smøring av kule? Tor 5 Jun 2014 - 9:03 | |
| - Ole3 skrev:
- Det er etter min mening en så enkel jobb at verkstedet bør gjøre det uten ekstra betaling utover delene. (Gitt ekstra sett med tommeltotter og at vognen allerede står på verksted)
Ole Jeg får foreslå det for dem | |
|
| |
Breda CARAVAN BOSS
Antall Innlegg : 235 Registration date : 18.09.2010
| Tema: Re: Smøring av kule? Tor 5 Jun 2014 - 11:43 | |
| Er det denne koblingen det snakkes om som ikke skal ha noe smøring? | |
|
| |
ArneO GENERAL!
Antall Innlegg : 2903 Age : 59 Localisation : Asker Registration date : 16.08.2008
| Tema: Re: Smøring av kule? Tor 5 Jun 2014 - 11:45 | |
| | |
|
| |
Breda CARAVAN BOSS
Antall Innlegg : 235 Registration date : 18.09.2010
| Tema: Re: Smøring av kule? Tor 5 Jun 2014 - 11:52 | |
| Hva blir resultatet av smøringen da? Ikke riktig funksjon i stabiliseringsfunksjonen? | |
|
| |
ArneO GENERAL!
| Tema: Re: Smøring av kule? Tor 5 Jun 2014 - 12:33 | |
| Samme som å smøre bremsene. Man får ikke stabiliseringen som er hensikten med en slik kobling. | |
|
| |
Grevling CAMPER
Antall Innlegg : 39 Registration date : 07.07.2013
| Tema: Re: Smøring av kule? Fre 6 Jun 2014 - 10:08 | |
| Friksjonshanske som lages bl.a. av Alco griper hardt i bilens kule. Dette motvirker pendlingen av vognen som kan oppstår i visse situasjoner. Alco reklamere at med friksjonshanske man kan kjøre med 20% høyere fart i samme situasjonen sammenlignet med vanlig kulehanske før vognen pendler. For å oppnår denne effekt må både bilens kule og kulehanske være totalt avfettet (bruk bremserens). Siden kobling er da knustørr kan knirking oppstår under visse situasjoner.
Jeg har opplevd det både med og uten. Jeg kjøpt min vogn brukt. den tidligere eierern hadde smørt kulehanske (som er en friksjonhanske) rikelig med fett. På langkurver, særlig nedoverbakke, og med sidevind føltes det veldig ekkel da vognen begynte å slynge. Etter at jeg avfettet kulehanske og kule med bremserens var samme veistrekning bare behagelig å kjøre. Bremserens fåes bl.a. fra Biltema - en boks bør has med i vognen til rensing av hanske og kule. Puss bilens kule med smergelpapir - den bør være fri for maling og så glatt som mulig. | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Smøring av kule? | |
| |
|
| |
| Smøring av kule? | |
|