CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Koble ut bremser

Go down 
4 posters
AvInnlegg
amatoren
CARAVANER
CARAVANER

Antall Innlegg : 54
Registration date : 10.04.2013

Koble ut bremser  Empty
PosteTema: Koble ut bremser    Koble ut bremser  Icon_minitimeOns 4 Jun 2014 - 11:08

Vi er i ferd med å gå i anskaffelse av ei bruktvogn med Winterhoff-kobling. Jeg har forstått det slik at hvis man setter denne i "øvre stilling" så tar ikke stabilisatorene tak i kula sånn at man får svingt lettere.

Er det også sånn at man også da frikobler bremsene på vogna?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har en ganske bratt bakke opp til huset der den skal parkeres når den ikke brukes og den må rygges opp. Så hvis det hadde gått an å koble ut bremsene så hadde jeg ikke svidd så mye clutch.

Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny

Antall Innlegg : 8912
Registration date : 12.03.2007

Koble ut bremser  Empty
PosteTema: Re: Koble ut bremser    Koble ut bremser  Icon_minitimeOns 4 Jun 2014 - 11:45

Får ingen invirkning på bremsene med å sette winterhoffen i åpen stilling.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest

Koble ut bremser  Empty
PosteTema: Re: Koble ut bremser    Koble ut bremser  Icon_minitimeOns 4 Jun 2014 - 11:56

Hvis bremsene er riktig justert skal de ikke bremse når du rygger.

Ole
Til Toppen Go down
amatoren
CARAVANER
CARAVANER

Koble ut bremser  Empty
PosteTema: Re: Koble ut bremser    Koble ut bremser  Icon_minitimeOns 4 Jun 2014 - 12:25

Ole3 skrev:
Hvis bremsene er riktig justert skal de ikke bremse når du rygger.

Ole

Ikke hvis du rygger opp en bakke med 30% helling heller?
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom

Male
Antall Innlegg : 453
Registration date : 13.10.2008

Koble ut bremser  Empty
PosteTema: Re: Koble ut bremser    Koble ut bremser  Icon_minitimeOns 4 Jun 2014 - 12:56

Winterhoff har ingen innvirkning på bremsene, som tidligere nevnt i tråden.

De fleste hengere og campingvogner har påløpsbrems, som maksimalt oppnår 20% bremsekraft bakover. Om du ser noen som hekter av vogna på en bakketopp, og skal kontrollere den for hånd baklengs ned en bakke ved å holde igjen på håndbrekket, bør du derfor snarest mulig sikre alt av verdier du eventuelt måtte ha nedi bakken...

Og nettopp derfor er det ikke kritisk (på nyere vogner med påløpsbrems) om draget trykkes sammen ved rygging.

På eldre vogner var det en fjærbelastet krok i draget man kunne trykke inn ved krevende rygging. Denne hindret at draget ble trykka sammen, også løste den ut med en gang man kjørte frem igjen. Altså måtte man ut å trykke den inn igjen mange ganger om man måtte litt frem og tilbake rundt hjørner osv.  Smile

Om du føler at bremsene er et utslagsgivende problem i motbakken din, ville jeg sett på muligheten til å lage en brakett, en U-klave eller noe sånt, som rett og slett hindrer draget i å bli trykket sammen. Men husk å ta den av før du entrer motorveien...

Lykke til.
Til Toppen Go down
amatoren
CARAVANER
CARAVANER

Koble ut bremser  Empty
PosteTema: Re: Koble ut bremser    Koble ut bremser  Icon_minitimeOns 4 Jun 2014 - 13:12

Takk skal dere ha for utfyllende svar. Skulle det vise seg at det blir et problem kan jeg lage meg en meg en Reodor-Felgen-løsning slik som hobbytom foreslår. Jeg har i allefall lært noe nytt idag, takk skal dere ha alle sammen.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO

Male
Antall Innlegg : 2903
Registration date : 16.08.2008

Koble ut bremser  Empty
PosteTema: Re: Koble ut bremser    Koble ut bremser  Icon_minitimeOns 4 Jun 2014 - 14:00

Med 30 % helling og rygge opp med vogn stemmer jeg på lukten av varm clutch Smile

Men hvor mye kommer jo an på tyngden på vogna og hvilken bil du har. I tillegg kommer det jo også om overhenget bak tar nedi når bakken begynner, det avhenger jo av "knekken" inn i bakken.
Til Toppen Go down
Sponsored content

Koble ut bremser  Empty
PosteTema: Re: Koble ut bremser    Koble ut bremser  Icon_minitime

Til Toppen Go down

Koble ut bremser
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» bremser
» bremser knaus