CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hva trengs for å "aktivisere" batteripakka?

Go down 
4 posters
AvInnlegg
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Hva trengs for å "aktivisere" batteripakka? Empty
PosteTema: Hva trengs for å "aktivisere" batteripakka?   Hva trengs for å "aktivisere" batteripakka? Icon_minitimeMan 23 Jun 2014 - 0:45

Heisann, her er ytterligere et spørsmål: Selger svarer når jeg spør om det er batteripakke på en vogn at "Det ligger ferdig monterte kabler til batteripakke og batteri under det ene setet i sittegruppen som er orginalt fra Knaus." Innebærer det at det kun er å kjøpe et godt fritidsbatteri og en lader, stroppe fast, koble til og "vips" er alle funksjoner i gang, eller er det mer som skal til? Dette er en 2013-modell Knaus sudvind.

Mvh Morten
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Hva trengs for å "aktivisere" batteripakka? Empty
PosteTema: Re: Hva trengs for å "aktivisere" batteripakka?   Hva trengs for å "aktivisere" batteripakka? Icon_minitimeTir 24 Jun 2014 - 10:35

Dersom vogna er utstyrt med 'Mobilanlage 12V' har det et Gel-batteri, automatisk lader og hovedbryter. Dette er ekstrautstyr (koster 950,00 € i Tyskland) Det burde være en smal sak for selger å få sendt deg et bildebevis av kabling til dette! Batteriet står antageligvis under et sete som kan slås opp og der bør det ligge en tykk kabel. Men jeg har mine tvil om at det er kablet uten at 'Mobilanlage 12V' er bestilt fra fabrikk!
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Hva trengs for å "aktivisere" batteripakka? Empty
PosteTema: Re: Hva trengs for å "aktivisere" batteripakka?   Hva trengs for å "aktivisere" batteripakka? Icon_minitimeTir 24 Jun 2014 - 19:01

Lurt å sjekke opp selvsagt, men det meste er mulig. Kjøpte ny Burstner i 2011, og der var det nettopp slik som du er blitt fortalt av selger. Kabler med sikringsholder var lagt opp i sofabenk, og kablene var lagt inn og koblet i vognens omformer. Altså ikke noe batteri, og heller ingen lader. Flyttet bare inn en batteriboks med et godt fritidsbatteri i sofabenken, en Ctek-lader, og koblet til. Fungerer fint det.
Til Toppen Go down
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Hva trengs for å "aktivisere" batteripakka? Empty
PosteTema: Re: Hva trengs for å "aktivisere" batteripakka?   Hva trengs for å "aktivisere" batteripakka? Icon_minitimeOns 25 Jun 2014 - 23:57

Hei igjen. Jeg lette ikke etter omformer, men det jeg nå har sett med egne lyseblå, er at + og - batterikabler med sikringsholder for 40 amp. ligger klart og at bryterpanelet ved døra inneholder betjening fore batteri. Kan jeg være trygg på selgers uttalelser basert på dette nå? Ser ut til at det er slik du beskriver quattro1. Kablene lå under sofa(midtsittergruppe).
Mvh Morten
Til Toppen Go down
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Hva trengs for å "aktivisere" batteripakka? Empty
PosteTema: Re: Hva trengs for å "aktivisere" batteripakka?   Hva trengs for å "aktivisere" batteripakka? Icon_minitimeMan 30 Jun 2014 - 0:24

Hva slags batteri anbefales til en Knaus 580 2013 modell? Formålet er å kunne fricampe, men i hovedsak blir det campingplass med el.tilkobling. Dette er en kjørevogn på sommerstid, men ønsker også mulighet til å benytte vogna i kulda på vinteren, hvis det er relevant i forhold til spørsmålet.
Til Toppen Go down
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Hva trengs for å "aktivisere" batteripakka? Empty
PosteTema: Re: Hva trengs for å "aktivisere" batteripakka?   Hva trengs for å "aktivisere" batteripakka? Icon_minitimeTir 16 Sep 2014 - 14:55

Hei igjen.

Alt er koblet og prøvd gjennom sommeren. Alt lå klart, bare batteriet manglet. Mysen Caravan bekreftet dette og jeg har kjøpt og montert et gelbatteri, type Biltema AGM 80800 80Ah. Problemet, hvis det er noe problem, er at det tilsynelatende ikke når høyere "på skalaen" enn 12.7V etter et par døgns tilslutning til elnettet. Hvorfor, er det bra nok?! Måleren går til >13.5V. I vogna sitter en blå omformer/lader av merket SCHOUDT, kontrollpanelet heter LT414. Er kontrollpanelet som speedometeret i en bil; altså at det er "oppstilt i" en høyere verdi enn hva man kan forvente å nå? Hvis min noe knotete forklaring tyder på at det foreligger en feil, hvor kan feilen ligge, i lader, batteri eller kontrollpanel? Må jeg ut på bygda etter måleutstyr eller er det bra som det er?
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Hva trengs for å "aktivisere" batteripakka? Empty
PosteTema: Re: Hva trengs for å "aktivisere" batteripakka?   Hva trengs for å "aktivisere" batteripakka? Icon_minitimeTir 16 Sep 2014 - 19:49

Du kan jo eventuelt forsøke med en annen god lader, og se om det blir høyere spenning, men 12,7 høres ikke galt ut det? Du vil neppe klare å lade batteriet til å gi 13,5 v uansett hvilken lader du bruker. Har du sjekket hvordan er det med spenningen under belastning?
Til Toppen Go down
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Hva trengs for å "aktivisere" batteripakka? Empty
PosteTema: Re: Hva trengs for å "aktivisere" batteripakka?   Hva trengs for å "aktivisere" batteripakka? Icon_minitimeTir 16 Sep 2014 - 21:07

Hei, takk for svar. Nei jeg har ikke sjekket noen ting, hverken med eller uten belastning. Skal prøve meg frem litt med måleutstyret og se om jeg skjønner meg på det.

Mvh Morten.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Hva trengs for å "aktivisere" batteripakka? Empty
PosteTema: Re: Hva trengs for å "aktivisere" batteripakka?   Hva trengs for å "aktivisere" batteripakka? Icon_minitimeTir 16 Sep 2014 - 21:13

12,7 V kan tyde på at batteriet er fulladet.
Bruk litt av batteriet. Sett på igjen laderen se om ladespenningen øker
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Hva trengs for å "aktivisere" batteripakka? Empty
PosteTema: Re: Hva trengs for å "aktivisere" batteripakka?   Hva trengs for å "aktivisere" batteripakka? Icon_minitimeTir 16 Sep 2014 - 23:30

Ladespenningen bør helst ligge på 14-14,2 volt på max, altså når batteriet tar mye lading. Det er fordel med en god lader, f. eks. Ctek, som regulerer ladespenningen fint gjennom ladesyklusen.

Hvis du bruker en del strøm fra batteriet og deretter kobler til lading, vil du greit kunne måle ladespenningen med et enkelt multimeter.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Hva trengs for å "aktivisere" batteripakka? Empty
PosteTema: Re: Hva trengs for å "aktivisere" batteripakka?   Hva trengs for å "aktivisere" batteripakka? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Hva trengs for å "aktivisere" batteripakka?
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: