CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 For høy kule på landcruser 150

Go down 
5 posters
AvInnlegg
fallskjerm




Antall Innlegg : 4
Registration date : 29.07.2014

For høy kule på landcruser 150 Empty
PosteTema: For høy kule på landcruser 150   For høy kule på landcruser 150 Icon_minitimeOns 30 Jul 2014 - 0:00

Jeg har noe for høy kule på en toyota landcruser. Denne er på 50 cm og siden det er tems( automatisk nivå regulering) så blir den stående slik.

Jeg har ei hobby 650 kfu 2008 mod blir noe si på hekken.

Merker også det er lettere å få vobling, så det er nok litt lite trykk på fremtre aksling.

Jeg har prøvd å finne en krok arm som er lavre, men det kan jeg ikke finne, er det noen som har tips?

Det andre jeg har tenkt på er å sette større hjul på vogna (større omkrets),

Er det noen som har noen tanker om dette?
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

For høy kule på landcruser 150 Empty
PosteTema: Re: For høy kule på landcruser 150   For høy kule på landcruser 150 Icon_minitimeOns 30 Jul 2014 - 0:18

Får du ikke flyttet kula på bilen?
Kan ikke Toyota eller leverandøren av festet levere lavere kule?
Har du bilde av kula?
Hvor mye lavere i cm skulle du hatt den?

Det å bytte til større hjul er jo teoretisk mulig, spørsmålet er om det er plass i hjulbuene. Og vogna blir jo da høyere, så hvordan går det med telt for eks, høyde til platting etc?
Til Toppen Go down
jafo
CARAVANER
CARAVANER
jafo


Male
Antall Innlegg : 67
Age : 53
Localisation : Langhus
Registration date : 01.07.2013

For høy kule på landcruser 150 Empty
PosteTema: Re: For høy kule på landcruser 150   For høy kule på landcruser 150 Icon_minitimeOns 30 Jul 2014 - 13:52

Har akkurat kjørt 1400 km med LC og boogievogn, og kan være enig i at kula står noe høyt. Vogna opplevdes som noe mer ustabil enn etter fjorårets lettvekter, Renault Grand Scenic 1,5 diesel.
Nok luft/ekstra luft i bakre hjulpar ga bedre stabilitet for oss. Nå er vår vogn veteran og veier jo betydelig mindre enn din 2008 modell, men vi lå stabilt med 96 km/t på meteret, ca 90 km/t reell fart. (automaten ble mye roligere (og hold mye lengre på høyeste gir) når en passerte 95 km/t).
Til Toppen Go down
fallskjerm




Antall Innlegg : 4
Registration date : 29.07.2014

For høy kule på landcruser 150 Empty
PosteTema: Re: For høy kule på landcruser 150   For høy kule på landcruser 150 Icon_minitimeOns 30 Jul 2014 - 17:45

For høy kule på landcruser 150 29pc9ph

Her er bilde av kroken

Bilen er foresten en 150 2010

Har målt noe på vogna høydeforskjellen mellom forran og bak er på 8 cm når man står i ro.
Når man bremser noe hardt så løfter fremakslingen såpass at jeg skremte sykelist her om dagen når fremakslingen låste på et gangfelt.

Skulle nok ha hatt kula minst fem centimeter lavere

Toyota har ikke noe som kan gjøre den lavere.

Jeg kjørte selv i fjord nesten 3000 km med en ford s-max som trekkdyr. Fantes ikke antydning til vobling, men med lc så kommer dette lett, selv om det ikke er voldsomt. Fikk følelsen av å kjøre enkelakslet vogn som er mindre tilgivelig for brå bevegelser.
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

For høy kule på landcruser 150 Empty
PosteTema: Re: For høy kule på landcruser 150   For høy kule på landcruser 150 Icon_minitimeOns 30 Jul 2014 - 20:41

Er det Brink feste? Får du ikke skrudd det lavere på ytterste bolten?
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

For høy kule på landcruser 150 Empty
PosteTema: Re: For høy kule på landcruser 150   For høy kule på landcruser 150 Icon_minitimeOns 30 Jul 2014 - 23:07

Ingen problem, koster det riktignok 1800-1900 kr.
Hadde over 50 cm, og etter det ble en del større dekk så måtte det gjøres noe. Nå er det ca 47 cm i senter. Monterte nye Koni justerbare dempere bak (Koni fra AT i Drammen). Har ikke endret noe på fjæringen enda, det er første tur med vogna, så de ble byttet dagen før jeg dro. Skal stramme det opp litt senere ser jeg.

Løsningen er hos Toyota, finner du ikke ut av det så har jeg partnr hjemme. Send en PM i såfall så skal du få hjelp etterhvert. Men det er ferie og er kanskje ikke hjemme før i slutten av august.

Breda: selvsagt går det ikke an å justere droppet. Om det hadde latt seg gjøre ville det blitt feil vinkel. Det er 2 eller 3 høyder på disse festene. Det som passer her også "low" hos Toyota. Og det er Brink, men fra importør er det mye dyrere enn hos lokal Toyota-sjappe.
Det følger med er kraftig vinklet jern som skal festes i ramma og tverrbjelken bak.

Men: få sandblåst og understellsbehandlet bilen din snarest. Ellers vil det bli er tragisk syn etterhvert. Det samme gjelder ditt nye hengerfeste. Grunn med noe som holder og lakker det sort etterpå. Det haf jeg gjort. Både bil og hengerfeste. Alle deksler under bilen ble tatt bort, samt bakre "fanger". Sandblåst og Tectylert. Beste investeringen på min LC som jeg har gjort.
Til Toppen Go down
fallskjerm




Antall Innlegg : 4
Registration date : 29.07.2014

For høy kule på landcruser 150 Empty
PosteTema: Re: For høy kule på landcruser 150   For høy kule på landcruser 150 Icon_minitimeFre 1 Aug 2014 - 9:43

Janp har sendt deg en PM

Vet det er litt rust på boltene til hengerfeste, heldigvis er den understellsbehandlet med tectyl. Skulle ha grunnet og lakket boltene på hengerfeste for da ser det mye bedre ut.
Til Toppen Go down
perth




Male
Antall Innlegg : 3
Age : 48
Localisation : Trøndelag
Registration date : 21.08.2012

For høy kule på landcruser 150 Empty
PosteTema: Re: For høy kule på landcruser 150   For høy kule på landcruser 150 Icon_minitimeOns 10 Sep 2014 - 22:31

Har/hadde samme problem med pajero og 650kfu,løsnet ble å "shimse" opp draget på vogna ca 4 cm. Dette ble gjort med flatt stål og lengere bolter, vogna ble som en drømm å kjøre med.
Til Toppen Go down
Sponsored content





For høy kule på landcruser 150 Empty
PosteTema: Re: For høy kule på landcruser 150   For høy kule på landcruser 150 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
For høy kule på landcruser 150
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Smøring av kule?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Chassi (stab.koblinger,bremser,atc osv)-
Gå Til: