CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Holde innvendig spillvanntank fresh

Go down 
5 posters
AvInnlegg
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk

Male
Antall Innlegg : 1432
Registration date : 06.03.2008

Holde innvendig spillvanntank fresh Empty
PosteTema: Holde innvendig spillvanntank fresh   Holde innvendig spillvanntank fresh Icon_minitimeSøn 24 Aug 2014 - 21:32

Ble Kabe-eiere denne uka.

Det var nok en stund siden den innvendige spillvanntanken var rengjort for den så ikke videre pen ut innvendig og odøren var ubeskrivelig  Holde innvendig spillvanntank fresh 904284  Holde innvendig spillvanntank fresh 904284. Mye grønske og annen skitt.

Nå har jeg vasket tanken grundig med Klorin og salmiakk og skylt igjennom med rikelig med vann, men lukta sitter fortsatt igjen i vogna.

Var en del jobb da tanken sitter mellom senga og bakveggen. Måtte ta vekk madrassen og en del av spilene i sengebunnen for å komme til.

Noen tips for hvordan holde tanken (og de innvendige avløpsrørene) fresh uten å måtte skure innvendig?
Til Toppen Go down
Dethleffs
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Dethleffs

Antall Innlegg : 555
Registration date : 10.03.2009

PosteTema: Re: Holde innvendig spillvanntank fresh   Holde innvendig spillvanntank fresh Icon_minitimeSøn 24 Aug 2014 - 22:20

Hei
Ser at du bruker Klorin og Salmiakk disse to bør ikke blandes da det blir giftig dødelig gass,men ellers for å få bort lukt i vogna kan du bruke Edik.
For å holde tanken ren og pen kan du kjøpe dyrt stoff av Caravan sjappa,eller bruke Klorin.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO

Male
Antall Innlegg : 2903
Registration date : 16.08.2008

PosteTema: Re: Holde innvendig spillvanntank fresh   Holde innvendig spillvanntank fresh Icon_minitimeSøn 24 Aug 2014 - 22:20

Gratulerer med vogna!

I manualen står det at man skal vaske den tanken av og til med oppvasksåpe. Jeg har kjørt noen runder med Mudin avløpsåpner det hjelper. Ellers om man bruker en skvett av en slik som denne http://www.thetford-europe.com/product/tank-freshener/ virker det friskt og fint.

Ellers er vel tipset at tanken skal være mest mulig åpen, men om vinteren synes jeg det funker best å ha den igjen og slipper ut vannet av og til så ikke noen dråper fryser i åpningen.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk

Male
Antall Innlegg : 1432
Registration date : 06.03.2008

PosteTema: Re: Holde innvendig spillvanntank fresh   Holde innvendig spillvanntank fresh Icon_minitimeSøn 24 Aug 2014 - 22:58

Takker for tips

Dethleffs skrev:
Hei
Ser at du bruker Klorin og Salmiakk disse to bør ikke blandes da det blir giftig dødelig gass,men ellers for å få bort lukt i vogna kan du bruke Edik.
For å holde tanken ren og pen kan du kjøpe dyrt stoff av Caravan sjappa,eller bruke Klorin.

Visste ikke at det var farlig å blande Klorin og salmiakk. Da skal jeg holde meg unna det heretter. Skal forsøke med ei skål eddik og se om det hjelper.

ArneO skrev:
Gratulerer med vogna!

I manualen står det at man skal vaske den tanken av og til med oppvasksåpe. Jeg har kjørt noen runder med Mudin avløpsåpner det hjelper. Ellers om man bruker en skvett av en slik som denne http://www.thetford-europe.com/product/tank-freshener/ virker det friskt og fint.

Ellers er vel tipset at tanken skal være mest mulig åpen, men om vinteren synes jeg det funker best å ha den igjen og slipper ut vannet av og til så ikke noen dråper fryser i åpningen.

Mudin er enkelt å få tak i så det kan testes.

Har brukt en annen type Thetford for å gjøre ren toalettanken. Den fungerte veldig bra så da skal jeg jammen kjøpe en flaske av den du linker til neste gang jeg er forbi en caravanbutikk for å prøve.
Bare å helle i vasken og gjennom tanken eller skal tanken fylles helt opp og så skal det stå og virke?
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO

Male

PosteTema: Re: Holde innvendig spillvanntank fresh   Holde innvendig spillvanntank fresh Icon_minitimeMan 25 Aug 2014 - 8:35

En liten skvett i vasken hver gang er rådet, jeg bruker det ikke så ofte.... Men så må jeg vaske litt av og til også...
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

Antall Innlegg : 3364
Registration date : 19.01.2012

PosteTema: Re: Holde innvendig spillvanntank fresh   Holde innvendig spillvanntank fresh Icon_minitimeMan 25 Aug 2014 - 17:44

ArneO: Spillvannsrørene tror jeg du holder enklest ren med å være nøye med å skylle etter med varmt vann etter å tømt vcaskekummen, om vannet inneholder fett og matrester. Fettet stivner veldig fort og legger seg raskt innvendig på rørene.
Kjenner ikke tanken på Kabe'n, men blir slikt stående i lunken innetemp så utvikler det seg fort. Bobilfolket vet nok mye om dette. Salmiakk løser og fjerner fett, klorin (ikke klor, det selges ikke i butikk) desinfiserer. Må ikke blandes, slik det skrives over her. Men klorin som selges i butikk er relativ svak, jeg har brukt ren klor i jobb for mange år siden og det hadde garantert fjernet lukten. Pluss annet...

Om det lukter innvendig så bør du kanskje prøve å ordne en slags vannlås. Det måtte jeg gjøre da vi hadde fastplass, fordi avløpet fra vogna gikk rett ned i campingplassens avløp. Luktet helt jævlig et par ganger da vi kom. Men det ordnet jeg med et vannlås under bakken, og med isolasjon (15 cm Styrofoam) for frostsikring. Hvordan du kan løse det på din "nye" vogn må du kanskje tenke ut selv, men et slags vannlås må du nok ha slik at ikke lukta kommer opp via vaskene.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO

Male

PosteTema: Re: Holde innvendig spillvanntank fresh   Holde innvendig spillvanntank fresh Icon_minitimeTir 26 Aug 2014 - 9:06

janp: Jeg har i grunnen ikke noe problem med å holde røra mine i orden jeg...

Mere styr med tømming av vannlås på vinteren enn å vaske gråvannstanken litt en gang i året spør du meg. Vi tørker grundig av all oppvask før det blir vasket i oppvaskkummen, så det er helt minimalt med fett og matrester hos oss, gjør man som hjemme får man nok fort et problem eller to. Men noe skitt blir det alltid nede i tanken der, og såpe og slikt virker det som også liker å legge seg på innsiden av tanken...

Noen av oss liker ikke lukten av klorin så for meg er det ikke aktuelt å skvette det i vasken, da bruker jeg heller noen kroner på middel fra Thetford for å unngå lukten av tvilsomt svømmebasseng Wink
Til Toppen Go down
Rolfn

Male
Antall Innlegg : 1
Registration date : 23.09.2017

PosteTema: Re: Holde innvendig spillvanntank fresh   Holde innvendig spillvanntank fresh Icon_minitimeLør 23 Sep 2017 - 17:16

janp skrev:
ArneO: Spillvannsrørene tror jeg du holder enklest ren med å være nøye med å skylle etter med varmt vann etter å tømt vcaskekummen, om vannet inneholder fett og matrester. Fettet stivner veldig fort og legger seg raskt innvendig på rørene.
Kjenner ikke tanken på Kabe'n, men blir slikt stående i lunken innetemp så utvikler det seg fort. Bobilfolket vet nok mye om dette. Salmiakk løser og fjerner fett, klorin (ikke klor, det selges ikke i butikk) desinfiserer. Må ikke blandes, slik det skrives over her. Men klorin som selges i butikk er relativ svak, jeg har brukt ren klor i jobb for mange år siden og det hadde garantert fjernet lukten. Pluss annet...

Om det lukter innvendig så bør du kanskje prøve å ordne en slags vannlås. Det måtte jeg gjøre da vi hadde fastplass, fordi avløpet fra vogna gikk rett ned i campingplassens avløp. Luktet helt jævlig et par ganger da vi kom. Men det ordnet jeg med et vannlås under bakken, og med isolasjon (15 cm Styrofoam) for frostsikring. Hvordan du kan løse det på din "nye" vogn må du kanskje tenke ut selv, men et slags vannlås må du nok ha slik at ikke lukta kommer opp via vaskene.

Ren klor er i gassform, og det har du nok ikke brukt. Vann absorberer begrenset mengde klor, men likevel nok til at det lukter vondt. Men ikke kall det ren klor Smile
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

Antall Innlegg : 3364
Registration date : 19.01.2012

PosteTema: Re: Holde innvendig spillvanntank fresh   Holde innvendig spillvanntank fresh Icon_minitimeSøn 24 Sep 2017 - 21:53

Med ren klor mente jeg i flytende form den sterkeste konsentrasjonen som er å få som flytende. Og det er noe helt annet enn klorin. Og med litt ordkløyving så er det ikke ren klor, men allikevel klor (ordet) slik det brukes i næringsmiddelindustien og til desinfikasjon.

Fra Wikipedia:
"Fremstilling av klor foregår ved elektrolyse av natriumklorid eller kaliumklorid.
Anvendelse:
Klor brukes i en rekke produkter, og brukes i tillegg til desinfisering av svømmebasseng og drikkevann. Klorgass har også vært brukt som stridsgass i krig."

Flott at jeg blir minnet på det, 3 år etter at det ble skrevet. Bekalger at det ble litt upresist. Klorgass er vel riktig betegnelse, og ikke klor.
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Holde innvendig spillvanntank fresh   Holde innvendig spillvanntank fresh Icon_minitime

Til Toppen Go down

Holde innvendig spillvanntank fresh
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» trekket innvendig på takluke
» Hvordan holde musa ute/ borte fra spiker teltet
» Vasking av viduer utvendig, hvordan holde det ripefritt?
» Dometic B 2200 Fresh light?
» Hvor strøm bruker en Campingvogn på å holde varmen i et døgn