CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Lekkasje frontvindu Kabe -07

Go down 
3 posters
AvInnlegg
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Lekkasje frontvindu Kabe -07 Empty
PosteTema: Lekkasje frontvindu Kabe -07   Lekkasje frontvindu Kabe -07 Icon_minitimeFre 12 Sep 2014 - 22:00

Oppdaget at det var en lekkasje i overkant av frontvinduet da jeg vasket vogna. Verkstedets dom er at vinduet må skiftes.
Problemet er visstnok en noe med en popnagle, og dette er tydeligvis et kjent problem.
Kost for nytt vindu 6.500 kr + mva + frakt + arbeid totalt ca 10 lapper.
Det synes jeg er en voldsom pris, og jeg synes også det er merkelig at man må skifte komplett vindu med glass, rullegardin, myggnett osv. Hadde liksom ikke sett for meg en reparasjon på 10 lapper når vi kjøpte det som hevdes å være det beste  Sad

Skjønner at verkstedet ikke vil fikle med vinduet pga ansvaret de har for jobben i ettertid, men det må da gå an å få tettet lekkasjen om man tar ut vinduet og fikser det som er feil.

Noen som har erfaring med akkurat dette problemet?
Er det vanskelig å få ut vinduet? Det er jo ganske stort
Noen som vet om hvilke årganger som vinduene passer om hverandre med 07? Ser det er en del brukt å få kjøpt i Sverige

Lekkasje frontvindu Kabe -07 Nfny2s
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Lekkasje frontvindu Kabe -07 Empty
PosteTema: Re: Lekkasje frontvindu Kabe -07   Lekkasje frontvindu Kabe -07 Icon_minitimeMan 15 Sep 2014 - 8:17

Vet du om dette problemet er på flere årganger?
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Lekkasje frontvindu Kabe -07 Empty
PosteTema: Re: Lekkasje frontvindu Kabe -07   Lekkasje frontvindu Kabe -07 Icon_minitimeMan 15 Sep 2014 - 21:26

ArneO skrev:
Vet du om dette problemet er på flere årganger?
Nei, det vet jeg dessverre ikke.
Her er det som står på vinduet mitt:
Lekkasje frontvindu Kabe -07 Fvvjw8
Iflg Dometic sine sider så er det AG-nummeret som er viktig ved bestilling av deler.
Så hvis jeg har tolket nummeret riktig så er det et vindu type K6 str 1600x600 for 40mm tykk vegg
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Lekkasje frontvindu Kabe -07 Empty
PosteTema: Re: Lekkasje frontvindu Kabe -07   Lekkasje frontvindu Kabe -07 Icon_minitimeFre 26 Sep 2014 - 20:56

Greide ikke helt å slå meg til ro med tanken på å måtte ut med 10 lapper uten å vite hva problemet er. Nå har jeg demontert litt mer og funnet lekkasjen. Den er i pakningen så der sparte jeg de penga.

Naglene som verkstedet hevdet det var lekkasje i må være de som fester skinna som selve vinduet henger i. Det kan jeg skjønne når jeg ser hvordan det ser ut.

Nagle sett utenfra med vinduet helt åpent:
Lekkasje frontvindu Kabe -07 Ev6dyb

To nagler sett innenfra. Ikke akkurat imponerende konstruksjon / håndtverk
Lekkasje frontvindu Kabe -07 1623zwg Lekkasje frontvindu Kabe -07 34yb3me

Vannet kommer inn lenger opp i vinduet mellom karmen og plata
Lekkasje frontvindu Kabe -07 18g6xt


Tragisk at verkstedet, som er Kabeforhandler, ikke undersøkte såpass at de fant ut om vinduet virkelig måtte skiftes. Det var jo hovedgrunnen til at jeg leverte inn vogna. Det ble over 40 mil med kjøring for å levere og hente.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Lekkasje frontvindu Kabe -07 Empty
PosteTema: Re: Lekkasje frontvindu Kabe -07   Lekkasje frontvindu Kabe -07 Icon_minitimeSøn 28 Sep 2014 - 19:40

Her er årsaken til lekkasjen. Tettemassa på vinduet hadde ikke festet seg til vogna i en lengde av ca 10 cm over vinduet
Lekkasje frontvindu Kabe -07 6i8kth

Her er all tettemasse fjernet og det er klart for montering av vinduet bare jeg får tak i tettemasse i morra.
Lekkasje frontvindu Kabe -07 2exlh7k
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Lekkasje frontvindu Kabe -07 Empty
PosteTema: Re: Lekkasje frontvindu Kabe -07   Lekkasje frontvindu Kabe -07 Icon_minitimeSøn 28 Sep 2014 - 21:30

hpk skrev:
Tragisk at verkstedet, som er Kabeforhandler, ikke undersøkte såpass at de fant ut om vinduet virkelig måtte skiftes. Det var jo hovedgrunnen til at jeg leverte inn vogna.

Det er sånn verden blir når det kun dreier seg om penger. Da prøver de den enkle løsningen for de som koster deg mest penger.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Lekkasje frontvindu Kabe -07 Empty
PosteTema: Re: Lekkasje frontvindu Kabe -07   Lekkasje frontvindu Kabe -07 Icon_minitimeFre 3 Okt 2014 - 23:46

Da var vinduet på plass igjen og tett.

Kjøpte 8mm butylsnor (Würth 18947008 090 22) hos en caravenforhandler til den nette sum av 194 kr.
Lettere å få det jevnt med snor enn med patron, og mye enklere å ha på

Bilde av pakning på plass:
Lekkasje frontvindu Kabe -07 16hkfif

En forholdsvis enkel operasjon. Vinduet sitter ganske hardt i tettemassa, men var ute på 15 min.
Ca 1 time grundig fjerning av gammel tettemasse etterfulgt av avfetting med rødsprit på vinduskarm og vogn.
15 min montering. Skruene skal ikke dras til for hardt, max 3Nm. Ettertrekkes etter 30 min.
Om skruene dras for hardt så bøyer karmen seg og det blir lett lekkasje mellom pakning og "glass"
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Lekkasje frontvindu Kabe -07 Empty
PosteTema: Re: Lekkasje frontvindu Kabe -07   Lekkasje frontvindu Kabe -07 Icon_minitimeLør 4 Okt 2014 - 19:29

Flott forklaring!
Til Toppen Go down
Sponsored content





Lekkasje frontvindu Kabe -07 Empty
PosteTema: Re: Lekkasje frontvindu Kabe -07   Lekkasje frontvindu Kabe -07 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Lekkasje frontvindu Kabe -07
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Lekkasje i frontvindu.
» Lekkasje i frontvindu Hobby 650 KFU
» Frontvindu Hobby 650 KFU blåste opp
» Frontvindu til 650 kfme - årganger?
» Frontvindu knaus 580 royal

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: KABE-
Gå Til: