| Mover, en nødvendighet i utlandet? | |
|
+4ProsjektX quattro1 ArneO Rune R 8 posters |
Av | Innlegg |
---|
Rune R CARAVANER
Antall Innlegg : 60 Localisation : Arendal. Registration date : 26.07.2011
| Tema: Mover, en nødvendighet i utlandet? Man 17 Nov 2014 - 12:56 | |
| Hei. Vi planlegger en lengre tur i Europa. Eneste vi har vært på tur sydover tidligere er Nord Tyskland og Nederland (Amsterdam) I Nederland fikk vi spørsmål når vi kom om vi hadde mover på vogna, og siden vi ikke hadde det så var svaret at det kan bli et problem, noe det viste seg at det ikke var da det ikke var bil/vogn på motsatt side av tildelt plass.
Men hvordan er det ellers sydover?
Planen er å få til en 2mnd tur å innom bla Croatia, Slovakia, Italia, og Spania blandt de sydligste men vi ser også for oss utforsking av de andre landene i Europa.
Er det mye trange plasser slik at en mover nesten er påkrevd?
Vogna er en 230 vogn og bare 688 med draget, tillatt totalvekt er 1400kg, er jo tungt nok å skyve manuelt.. Bilen er opgitt til 478 cm lengde. Et annet problem er jo den latterlig lave nyttelasten, en mover veier jo en del.
| |
|
| |
ArneO GENERAL!
Antall Innlegg : 2903 Age : 59 Localisation : Asker Registration date : 16.08.2008
| Tema: Re: Mover, en nødvendighet i utlandet? Man 17 Nov 2014 - 15:16 | |
| Med en vogn av den størrelsen er det ikke nødvendig med mover, men det er klart at det er kjekt å ha. Mindre stress for man er mer selvhjulpen selvfølgelig.
Men nå er det langt mellom Kroatia og Spania tenker jeg. Jeg ville nok tatt de på forskjellige turer ellers kan det i mine øyne bli litt snaut med bare to mnd. Men det er klart om man bare skal innom Spania for å krysse landet av på lista så rekker man det nok. Mellom Italia og Spania ligger jo Frankrike som trolig har en del å by på på kyststripen også. | |
|
| |
Rune R CARAVANER
| Tema: Re: Mover, en nødvendighet i utlandet? Tir 18 Nov 2014 - 9:04 | |
| Takk. Da spørs det om vi ikke sparer både penger å vekt med å ikke bry oss om mover i denne omgang.
Angående reiserute så er ikke denne klarlagt enda, ser også det blit langt mellom Kroatia og Spania :-)
| |
|
| |
quattro1 HOFFSJEF!
Antall Innlegg : 1138 Localisation : Hordaland Registration date : 08.12.2011
| Tema: Re: Mover, en nødvendighet i utlandet? Tir 18 Nov 2014 - 19:26 | |
| Kjørte i en årrekke sørover uten mover, og det gikk stort sett greit. Men det kan være trangt en del steder, og det er ofte tilnærmet umulig å rygge vogna på plass. Da blir man avhengig av hjelp. Kjøpte Truma mover i 2008, og har ikke angret et sekund. Det er herlig å være selvhjulpen, og enkelt kunne plassere vogna på millimeteren med fjernkontroll. Vår vogn har totallengde 728 inkl. drag. Kommer aldri til å kjøre uten mover igjen. | |
|
| |
ProsjektX CARAVANER
Antall Innlegg : 48 Registration date : 06.12.2012
| Tema: Re: Mover, en nødvendighet i utlandet? Ons 19 Nov 2014 - 11:44 | |
| Monterte mover selv på vogna og har ikke angret ett sekund. Utrolig praktisk å alltid kunne klare seg selv, selv uten kona mens ungene farer rundt... Kjøpte Enduro Premium via Kama Fritid, med automatisk pålegging også. Listepris er rundt 11.000kr, noe som er halv pris av tilsvarende Truma f.eks. Har også fått best i test i en stor dansk test. fungerer perfekt. Mover er veldig enkelt å montere selv, alt du trenger følger med i kit'et. Det som var mest knotete var å ligge under vogna for å trekke kabel til batteriet. Men gjort på 2-3 timer tenker jeg. Så må ikke være såå dyrt heller.. | |
|
| |
Rune R CARAVANER
| Tema: Re: Mover, en nødvendighet i utlandet? Tor 20 Nov 2014 - 11:30 | |
| Ser fordelen og jeg har lyst på. Prisen er heller ikke avskrekkene. Men greier jeg forklare kona at hun må ta med seg 35kg mindre med ting og tang? :-) er jo elendig lastekapasitet i vogna vår, har byttet ut stål gassflasken til kompositt, men alikevel..
Takk for innspill.
| |
|
| |
quattro1 HOFFSJEF!
| Tema: Re: Mover, en nødvendighet i utlandet? Søn 24 Mai 2020 - 0:47 | |
| Mover er topp, herlig å være selvhjulpen, rett og slett! Aldri flere turer uten moveren, slik er det. Nydelig å ankomme, koble fra, og så kjøre vogna på plass med moveren nøyaktig på millimeteren. | |
|
| |
Rashid HOFFSJEF!
Antall Innlegg : 1393 Localisation : Levanger Registration date : 12.10.2008
| Tema: Re: Mover, en nødvendighet i utlandet? Søn 24 Mai 2020 - 8:06 | |
| - quattro1 skrev:
- Mover er topp, herlig å være selvhjulpen, rett og slett! Aldri flere turer uten moveren, slik er det. Nydelig å ankomme, koble fra, og så kjøre vogna på plass med moveren nøyaktig på millimeteren.
Har bivånet en god del parkering av vogn med hjelp av fjernkontroll. De vedkommende sjåfører har ikke imponert meg med sin kompetanse hverken som fjerkontrollbetjenter eller evne til å rygge vogna på plass. Minner mer om sjåfører fra øst-europa med nylig innkjøpt førerkort for vogntog. Men men, sikkert greit nok. | |
|
| |
janp GENERAL!
Antall Innlegg : 3362 Registration date : 19.01.2012
| Tema: Re: Mover, en nødvendighet i utlandet? Søn 24 Mai 2020 - 9:18 | |
| Når det ble ny vogn i 2017 så kjøpte jeg Truma XT2. Ca 27000 ferdig montert om jeg husker rett. Og jeg må ha det pga plassering hjemme. Svakt oppover og noen steiner som stikker ut. Og på første utenlandstur samme år gikk den ene motoren istykker, samt hovedkort. Da var det ok å ha forhandler til hjelp på garanti.
Oppgradert til XT4 for et årsiden, da nyvogna veier totalt over 2700 kg. På den nye fastplassen kan ikke bil brukes. Også der er det oppoverbakke, og det er lite å gå på for å få den riktig plassert, 1 cm eller 2. Veiedende pris i fjor var ca 44-45000. Ganske horribel pris, men det ble langt rimeligere ferdig montert. Men for oss var det helt rnødvendig investering. Og så får jeg sikkert god nytte av den når vi drar til Italia... | |
|
| |
vesto CARAVAN KING!
Antall Innlegg : 336 Localisation : Trondheim, Hommelvik Registration date : 19.01.2013
| Tema: Re: Mover, en nødvendighet i utlandet? Søn 24 Mai 2020 - 20:23 | |
| Når man har små kjørevogner som vi, Knaus 550 og knappe 1500 kg så er ikke behovet for mover så stort akkurat. Men har man angst for å rygge med vogn, eller man ikke har ferdighetene til å rygge så er det sikkert en god ting!
De gangene vi har havnet på plasser som har vært veldig trange har man bare måttet bruke litt lengre tid på å få bil og vogn på plass, men vi trives uansett best på campinger der vi har litt luft rundt oss. | |
|
| |
quattro1 HOFFSJEF!
| Tema: Re: Mover, en nødvendighet i utlandet? Søn 24 Mai 2020 - 21:32 | |
| Har ingen angst for å rygge med vogn, men det er jo slett ikke alle steder det er mulig. Og 1700 kg vogn kan være altfor tung å skyve på plass mange steder. Er kjempefornøyd med å ha mover, da er man selvhjulpen og ikke avhengig av hjelp fra andre, en god følelse. | |
|
| |
vesto CARAVAN KING!
Antall Innlegg : 336 Localisation : Trondheim, Hommelvik Registration date : 19.01.2013
| Tema: Re: Mover, en nødvendighet i utlandet? Søn 24 Mai 2020 - 22:19 | |
| - quattro1 skrev:
- Har ingen angst for å rygge med vogn, men det er jo slett ikke alle steder det er mulig. Og 1700 kg vogn kan være altfor tung å skyve på plass mange steder. Er kjempefornøyd med å ha mover, da er man selvhjulpen og ikke avhengig av hjelp fra andre, en god følelse.
Bra å være selvhjulpen ja! | |
|
| |
Rashid HOFFSJEF!
Antall Innlegg : 1393 Localisation : Levanger Registration date : 12.10.2008
| Tema: Re: Mover, en nødvendighet i utlandet? Man 25 Mai 2020 - 7:54 | |
| Selvhjulpen blir man når 1ste bud er oppfyldt, nærmere bestemt eller nevnt: basiske kjøreferdigheter!! | |
|
| |
quattro1 HOFFSJEF!
| Tema: Re: Mover, en nødvendighet i utlandet? Man 25 Mai 2020 - 8:13 | |
| Kjøreferdigheter er viktig, helt klart, men når vogna av og til til må lirkes inn og det ikke er plass nok til å rygge på plass, så er alternativene skyvehjelp eller mover. Er det for trangt til å kjøre/rygge vogna på plass så er det for trangt uansett kjøreferdigheter. Foretrekker helt klart moveren. | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13248 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Mover, en nødvendighet i utlandet? Ons 27 Mai 2020 - 15:07 | |
| Når det ikke er plass til bilen og fysisk dytting er uaktuelt, er det stort sett bare mover som gjelder. Sånn er det ved spikerteltet mitt og derfor har jeg hatt mover på vogna hele tiden på den plassen. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Mover, en nødvendighet i utlandet? | |
| |
|
| |
| Mover, en nødvendighet i utlandet? | |
|