| Hvor mye snø tåler en campingvogn ? | |
|
|
Av | Innlegg |
---|
Arild CARAVANER
Antall Innlegg : 63 Age : 50 Localisation : Bergen Registration date : 05.11.2007
| Tema: Hvor mye snø tåler en campingvogn ? Søn 3 Feb 2008 - 15:09 | |
| Hei Hjelp ! Jeg har for melding om at det er kommer 40 cm snø ved campingvogna vår i helgen. Jeg vet ikke hvor tung snøen er. Noen som er erferinger angående hvor mye campingvogner tåler ? | |
|
| |
Jan MODERATOR
Antall Innlegg : 15679 Age : 51 Localisation : Varierende Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Hvor mye snø tåler en campingvogn ? Søn 3 Feb 2008 - 15:35 | |
| - Arild skrev:
- Hei
Hjelp ! Jeg har for melding om at det er kommer 40 cm snø ved campingvogna vår i helgen. Jeg vet ikke hvor tung snøen er. Noen som er erferinger angående hvor mye campingvogner tåler ? vår sto i fjor vinter med 90 cm våt snø på en par tre dager før jeg hadde mulighet til å måke, men den var stemplet og ikke i bruk da | |
|
| |
Arild CARAVANER
Antall Innlegg : 63 Age : 50 Localisation : Bergen Registration date : 05.11.2007
| Tema: Re: Hvor mye snø tåler en campingvogn ? Søn 3 Feb 2008 - 15:37 | |
| - Jan skrev:
- Arild skrev:
- Hei
Hjelp ! Jeg har for melding om at det er kommer 40 cm snø ved campingvogna vår i helgen. Jeg vet ikke hvor tung snøen er.
Noen som er erferinger angående hvor mye campingvogner tåler ? vår sto i fjor vinter med 90 cm våt snø på en par tre dager før jeg hadde mulighet til å måke, men den var stemplet og ikke i bruk da Hei. Hva mener du med stemplet ? | |
|
| |
Jan MODERATOR
Antall Innlegg : 15679 Age : 51 Localisation : Varierende Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Hvor mye snø tåler en campingvogn ? Søn 3 Feb 2008 - 15:39 | |
| - Arild skrev:
- Jan skrev:
- Arild skrev:
- Hei
Hjelp ! Jeg har for melding om at det er kommer 40 cm snø ved campingvogna vår i helgen. Jeg vet ikke hvor tung snøen er.
Noen som er erferinger angående hvor mye campingvogner tåler ? vår sto i fjor vinter med 90 cm våt snø på en par tre dager før jeg hadde mulighet til å måke, men den var stemplet og ikke i bruk da Hei. Hva mener du med stemplet ? langsgående 2"x4" på gulvet og i taket, og samme dimensjon stående fremover med ca 50 cm avstand | |
|
| |
Arild CARAVANER
| Tema: Re: Hvor mye snø tåler en campingvogn ? Søn 3 Feb 2008 - 15:47 | |
| OK. Da blir det litt anderledes. Jeg hadde ikke tenkt opp til vogna før på fredag. Er i tvil om jeg må opp før. Ser av værmeldingen at det er ikke meldt veldig mye mer nedbør i uken. | |
|
| |
Jan MODERATOR
| Tema: Re: Hvor mye snø tåler en campingvogn ? Søn 3 Feb 2008 - 16:03 | |
| - Arild skrev:
- OK. Da blir det litt anderledes. Jeg hadde ikke tenkt opp til vogna før på fredag. Er i tvil om jeg må opp før. Ser av værmeldingen at det er ikke meldt veldig mye mer nedbør i uken.
hadde ikke bekymra meg for 40 cm i noen dager uansett hvor våt den er | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Hvor mye snø tåler en campingvogn ? Søn 3 Feb 2008 - 20:41 | |
| - Arild skrev:
- Hei
Hjelp ! Jeg har for melding om at det er kommer 40 cm snø ved campingvogna vår i helgen. Jeg vet ikke hvor tung snøen er. Noen som er erferinger angående hvor mye campingvogner tåler ? Arild dette blir jo et vanskelig spørsmål og da..... som å spørre, hvor fort går en bil..... dette er nemlig svært individuellt, fra merke til merke, men også fra løsning til løsning...... ei vogn med mye innredning, i form av vegger, tåler jo mere enn ei helt åpen løsning... for vegger støtter jo opp... Jeg har sett ei vogn ser taket brøyt sammen av relativt lite snø, 40-50 cm.... det var ei LMC, som faktisk og var kjent for svak tak-konstruksjon.... men har og sett vogner med svært mye snø på taket.... Blir det ikke regn, kan du nok vente til helga..... men garantier er jo ikke lett å gi.
Sist endret av den Man 4 Feb 2008 - 16:59, endret 1 gang |
|
| |
Fjellcamping HOFFSJEF!
Antall Innlegg : 1238 Age : 55 Localisation : Hokksund / Blefjell Registration date : 28.11.2007
| Tema: Re: Hvor mye snø tåler en campingvogn ? Man 4 Feb 2008 - 16:29 | |
| Jeg var innom Campinggården i Drammen i forrige uke for å se litt og skravle litt. Der sa de at de ikke anbefalte mer enn maks 40cm tørr snø på taket på Hobby-ene...
TEC-en vi hadde likte seg dårlig med 40cm på taket. Så hvis det ikke er meldt mer nedbør burde det jo gå bra, men ... Problemet er vel hvis det kommer regn / våt tung snø oppå de 40cm du har der fra før.. Da tror jeg at jeg ville reist opp og måkt taket. | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Hvor mye snø tåler en campingvogn ? Tir 5 Feb 2008 - 6:30 | |
| Knut.
Vet at noen forhandlere opp gjennom årene har nevnt for meg at de alltid måker takene på de kontinentale vognene først,på gårdsplassene sine.
Skal ikke trekke alle over en kam her nå,men bare refererer til hva jeg har blitt fortalt.
Snakka og med en nabo på vintercampen,som har en Knaus 780,forrige gang vi var oppover.Han hadde like mye snø som oss,og hadde sett at taket hadde siget innvendig av tyngden.Merka ikke noe på min Bjølle i hvert fall.Og de vognene er jo nesten like store og brede. |
|
| |
Fjellcamping HOFFSJEF!
Antall Innlegg : 1238 Age : 55 Localisation : Hokksund / Blefjell Registration date : 28.11.2007
| Tema: Re: Hvor mye snø tåler en campingvogn ? Tir 5 Feb 2008 - 10:35 | |
| Arve
Ja, gutta på Caravanshop sa det samme til meg i går. De måker snø av vognene fra kontinentet først. Bjøllene tåler vesentlig mye mer. Det har jeg jo erfaring med fra TEC-en jeg hadde. | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Hvor mye snø tåler en campingvogn ? Tir 5 Feb 2008 - 10:42 | |
| Knut.
Ok,så de sa det og ja ?
Jeg har ikke telt oppe heller,så jeg tar det med knusende ro om det kommer litt heftig med snø.
Når vi hadde telt oppe,måtte man jo ta seg noen turer midt i uka for å sjekke at teltet var hel ved.Blir vannvittig tungt om det ligger mye fuktig snø på teltene.De skrånende takene på vinterteltene tror jeg er mer for syns skyld,og at det skal være lett å få av snøen.For den legger seg like fordømt i hvert fall,selv om det skråner endel. |
|
| |
Fjellcamping HOFFSJEF!
| Tema: Re: Hvor mye snø tåler en campingvogn ? Tir 5 Feb 2008 - 10:53 | |
| Arve
Jada, Terje og Øyvind har jo stående ca 100 vogner nå og har mye måking om dagen. Men Bjøllene tar de til slutt. Så forresten en Bjølle på fjellet her tidligere i år hvor det sto en mann og måkte taket med snø opp til halsen. Jeg spurte hvordan han turte å la det bli så mye snø på taket. Ikke noe problem sa han. Det så absolutt ikke bra ut, men det gikk helt fint i følge Bjølle-mannen.
Jeg tenker å sette opp et Ventura vintertelt nå. Kommer til å sette opp støtter med en planke tvers over inni teltet. Hvor mye snø tror du det holder da? Teltet er 180x220 | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Hvor mye snø tåler en campingvogn ? Tir 5 Feb 2008 - 10:56 | |
| Knut.
Veldig vanskelig å svare nøyaktig på det der.Pass på så ikke denne planken ligger og gnisser med skarpe kanter mot duken da !!! |
|
| |
Fjellcamping HOFFSJEF!
| Tema: Re: Hvor mye snø tåler en campingvogn ? Tir 5 Feb 2008 - 11:04 | |
| Arve
Ja, takker for tipset. Jeg får polstre endene på planken slik at den ikke lager hull i teltet.
Jeg har to bikkjer (dachser) og samboer har en katt pluss lillegutt så det hadde vært veldig greit med et telt når hele gjengen skal oppover! | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Hvor mye snø tåler en campingvogn ? Tir 5 Feb 2008 - 11:11 | |
| - Fjellcamping skrev:
Jeg tenker å sette opp et Ventura vintertelt nå. Kommer til å sette opp støtter med en planke tvers over inni teltet. Hvor mye snø tror du det holder da? Teltet er 180x220 Hei Vi har et sånt telt.......super utgave og den har ei ekstra stang på midten inni........ Naboen vår har maken telt.......men uten noe ekstra stenger........ kun ei på tvers midt i taket.......... Sist helg så hjalp Arve en annen nabo å ta av dette telt taket ( han andre hadde lovet det) - da var det en 40-50cm tørr snø på teltet.........gikk fint det..........ingen tegn til noen bøyde stenger........ men jeg tror det var på grensa.......... så i alle fall tungt ut....... Vi så jo andre telt som hadde rast da.........men de var større......... |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Hvor mye snø tåler en campingvogn ? Tir 5 Feb 2008 - 11:12 | |
| Knut.
Joda,greit med teltet som en buffersone,om voffsene skal riste av seg snø og skit.Greit å lagre akebrett,stoler,bord m.m. også.
Og om snøstormen står vannrett mot døra,er jo og et telt godt å ha.
Nå får du jo tre bra skap å ha klær i,så bruk gjerne det ene som et tørkeskap.I mange minusgrader er det jo begrensa hvor mye en parkdress eller andre tykke vinterklær tørker i et vintertelt,om man ikke fyrer med katalytovn,eller andre finurlige løsninger.
Skapene i Bjøllen din er godt ventilerte,og konvektorvarmen er meget effektiv til klestørking. |
|
| |
Fjellcamping HOFFSJEF!
| Tema: Re: Hvor mye snø tåler en campingvogn ? Tir 5 Feb 2008 - 11:20 | |
| Arve
Hmm... Det hørtes smart ut! Hvilke av skapene egner seg godt for tørking? Har ikke satt på noe varme i vogna ennå og husker ikke helt hvor Alden sitter. Mener den er i skapet sammen med parabol på venstre side? Hvilke andre skap er fine til å tørke ting i? | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Hvor mye snø tåler en campingvogn ? Tir 5 Feb 2008 - 11:31 | |
| Knut.
Satt ikke Alde i det skapet som er nærmest midsittergruppa da ????
Har hatt så mange vogner,så jeg ble nesten litt i tvil her.
Det skapet er et hengeskap,og det ved siden er en blanding av hengeskap og hylleskap.Det på andre sida,ved kjøleskapet er og et hengeskap,som kan brukes til klestørk.
Varmest selvsagt der hvor Alden er,men god sirkulasjon i de andre og. |
|
| |
Fjellcamping HOFFSJEF!
| Tema: Re: Hvor mye snø tåler en campingvogn ? Tir 5 Feb 2008 - 12:40 | |
| Arve Ok, helt ærlig så husker jeg ikke helt.... Det er større sjans for at det du sier stemmer bedre Men takk for opplysningene! Gleder meg til å teste vogna nå altså! | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Hvor mye snø tåler en campingvogn ? Tir 5 Feb 2008 - 12:44 | |
| Knut.
Tror dere vil sette meget stor pris på alle de store skapene der.Vi hadde bare to på Kaben vi hadde før 790'en,og det manglet liksom et skap der.Nå har vi og tre skap på 790'en,som på våre 680M'er og.
For oss som bare er tre,er god skapplass alfa-omega,siden vi ikke har spikertelt å tørke vinterklær i. |
|
| |
Fjellcamping HOFFSJEF!
| Tema: Re: Hvor mye snø tåler en campingvogn ? Tir 5 Feb 2008 - 15:47 | |
| Arve Det høres helt konge ut! Skal bli moro å få testa vogna skikkelig! | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Hvor mye snø tåler en campingvogn ? Tir 5 Feb 2008 - 23:33 | |
| Knut.
Ja,var veldig glade i våre 680M'er.Koselige vogner,med vettig planløsning. |
|
| |
Arild CARAVANER
| Tema: Re: Hvor mye snø tåler en campingvogn ? Man 11 Feb 2008 - 19:22 | |
| Skulle måke av snøen av taken i helgen, men værgudene hadde måkt for meg i løpet av uken. Det hadde vært minst 50 cm på takene forrige helg. Det gikk heldigvis bra. Nå kjøper jeg takstøtter på Biltema. | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Hvor mye snø tåler en campingvogn ? Man 11 Feb 2008 - 19:26 | |
| - Arild skrev:
- Skulle måke av snøen av taken i helgen, men værgudene hadde måkt for meg i løpet av uken.
Det hadde vært minst 50 cm på takene forrige helg. Det gikk heldigvis bra. Nå kjøper jeg takstøtter på Biltema. Arild Vær obs på at med sånne mengder på taket, og så litt regn, så renner det lett over takluka..... vannet blir da stående inne i snøen, på samme måte som i en svamp....... |
|
| |
O:J CAMPER
Antall Innlegg : 44 Age : 51 Localisation : Valldalen Registration date : 03.02.2008
| Tema: Re: Hvor mye snø tåler en campingvogn ? Man 11 Feb 2008 - 20:24 | |
| - Fjellcamping skrev:
- Jeg var innom Campinggården i Drammen i forrige uke for å se litt og skravle litt. Der sa de at de ikke anbefalte mer enn maks 40cm tørr snø på taket på Hobby-ene...
TEC-en vi hadde likte seg dårlig med 40cm på taket. Så hvis det ikke er meldt mer nedbør burde det jo gå bra, men ... Problemet er vel hvis det kommer regn / våt tung snø oppå de 40cm du har der fra før.. Da tror jeg at jeg ville reist opp og måkt taket. Heisann. ej he ei hobby 650 kfu. ej bruker en 2"-4" midt i vogna ved salongen,d har holdt bra. Vinteren 06-07 hadde ej 70 cm VÅT snø og d hold bra,låg vel nesten ei veke før ej måka av. | |
|
| |
Fjellcamping HOFFSJEF!
| Tema: Re: Hvor mye snø tåler en campingvogn ? Ons 13 Feb 2008 - 9:22 | |
| O:J
Ja, med støtte under taket tåler vognene selvsagt mye mer snø. Det er et godt tiltak hvis man er redd for store snømengder. | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Hvor mye snø tåler en campingvogn ? | |
| |
|
| |
| Hvor mye snø tåler en campingvogn ? | |
|