CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Plassering av forgreningskontakt

Go down 
3 posters
AvInnlegg
Knusse
CAMPER
CAMPER

Antall Innlegg : 39
Registration date : 28.10.2014

Plassering av forgreningskontakt Empty
PosteTema: Plassering av forgreningskontakt   Plassering av forgreningskontakt Icon_minitimeMan 12 Jan 2015 - 21:30

Hei, forrige eier hadde plassert forgreningskontakt under spikerteltet. Det står ip44 eller mer på dette men jeg tenker på brannsikkerhet og lurer på om dette burde vært plassert i en brannsikker boks og hengt på veggen eller lengre unna. Hva tenker dere, ok å ha den liggende åpen under vogn/spikertelt!?
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan

Male
Antall Innlegg : 15679
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Plassering av forgreningskontakt   Plassering av forgreningskontakt Icon_minitimeTir 13 Jan 2015 - 0:40

ip44 står for vann og støvtolleranse, og har lite med brannsikkerhet å gjøre, står den tørt, er riktig koblet, og ikke blir overbelastet så er brannfaren deretter også
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

Antall Innlegg : 3370
Registration date : 19.01.2012

PosteTema: Re: Plassering av forgreningskontakt   Plassering av forgreningskontakt Icon_minitimeTir 13 Jan 2015 - 10:06

Jeg sier det igjen: noen personer som spør om elektriske installasjoner her på forumet viser åpenbart at de ikke bør røre en eneste dings som hører til faste installasjoner.
Og TS her mener jeg hører til den kategorien, ut fra hans (eller hennes?) spørsmål og forklaringer. Og han (hun???) ikke blir særlig begeistret over mine meninger om det får så være. Men når en personser ut til å mangle forståelse for elsikkerhet bør det være lov å si fra om at det kanskje er best om vedkommende ikke holder på med dette. Det gjelder tross alt ikke bare ens egen sikkerhet, men andre også.

Les hans/hennes innlegg om jordfeilbryter så ser man fort at kunnskapen er heller begredelig:

Ip (det første siffer) har også noe med hvor stort objekt som man kan bruke før man kan komme i kontakt med den elektriske delen, så som finger, håndbak og en tråd med gitt størrelse. Høyeste klasse er 67, da er objektet helt sikret mot berøring og vanninntrenging.
Til Toppen Go down
Knusse
CAMPER
CAMPER

PosteTema: Re: Plassering av forgreningskontakt   Plassering av forgreningskontakt Icon_minitimeTir 13 Jan 2015 - 12:35

janp -jeg setter pris på dine konstruktive innlegg og hva hadde et forum vært uten fruktbare temaer og muligheter til å hjelpe hverandre?

Jan: At forgreningen ligger under vogna virker for meg ikke godt nok mtp både brannsikkerhet og i skjul for støv/vann.
Hvis den først skulle ved et uhell ta fyr vil den treffe spikertelt og vogn. Vi sover innerst i vogna og ville ikke ha kommet forbi en eventuell brann. Shocked
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Plassering av forgreningskontakt   Plassering av forgreningskontakt Icon_minitimeTir 13 Jan 2015 - 12:56

Knusse !
Du bør være mer bekymret for dårlig kontakt og en ulmebrann der det ikke er åpen flamme.
Dette bør en elektriker se på og sikre at det er forskriftsmessig utført.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

Antall Innlegg : 3370
Registration date : 19.01.2012

PosteTema: Re: Plassering av forgreningskontakt   Plassering av forgreningskontakt Icon_minitimeTir 13 Jan 2015 - 15:27

Knusse skrev:
janp  -jeg setter pris på dine konstruktive innlegg og hva hadde et forum vært uten fruktbare temaer og muligheter til å hjelpe hverandre?

Jan: At forgreningen ligger under vogna virker for meg ikke godt nok mtp både brannsikkerhet og i skjul for støv/vann.
Hvis den først skulle ved et uhell ta fyr vil den treffe spikertelt og vogn. Vi sover innerst i vogna og ville ikke ha kommet forbi en eventuell brann.  Shocked

Jo, ikke uenig. Men når det gjelder strøm så er det mye som er viktig å passe på.

Når du står på en fastplass så se om du har noen med elektrikerbakgrunn som kan gi deg råd og veiledning. Ingen skam å spørre en nabo om råd når ens egne ferdigheter ikke strekker til.
Skal du gjøre dette ordentlig så grav ned kabel om det er mulig,og avslutte den i et eget skap (kapsling) med jordfeilbryter og utført av elektriker. Med opplegg til spikertelt og en kotakt for tilkobling til vogna.
Koster kanskje litt, men samtidig så er du sikret en høy kvalitet.

Sover dere innerst i vogna så sørg for et f.eks CO2-apparat, det tar mindre plass enn ABC. Og noen branntepper som er lett tilgjengelig, samt  brann, røyk, kullos. og propandetektorer. Og riktig plassert mtp høyde.

Vi har vinduer i soveavdelingen, og begge var mulig å hoppe ut av den tiden vi hadde spikertelt. Spikerteltet er solgt. Men brannteppe og slukkeutstyr er med fortsatt.
Til Toppen Go down
Knusse
CAMPER
CAMPER

PosteTema: Re: Plassering av forgreningskontakt   Plassering av forgreningskontakt Icon_minitimeOns 14 Jan 2015 - 13:57

Jeg skal aboslutt bruke en elektriker til å gjennomgå hele oppsettet. Blir sikkert ikke billig, men det er det verdt!
Jeg sover ikke godt om natta med unger innerst og eneste vei ut er gjennom hoveddøra, lengst vekk fra senga.

Jeg har brannslukningsapparat og tepper rett ved soveavdelingen, samt detektorer.
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Plassering av forgreningskontakt   Plassering av forgreningskontakt Icon_minitime

Til Toppen Go down

Plassering av forgreningskontakt
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Plassering/kobling av batteri og lader Hobby 650 KFU.
» Plassering av batteri i KFU
» Plassering av sykler
» Plassering av Parabolantenne
» Plassering av batteri og lader