Valg av 2,5 - 3 - 3,5 m dybde kommer an på om du har bruk for plassen inne i teltet. Vi bruker stort sett markise og har hatt reisetelt med 3 m dybde som vi har brukt når vi har ligget 1-2 uker på samme plass. 3 m dybde har vært en fordel når man har små barn for da får man litt ekstra plass til å ha saker på uten at det blir trangt i teltet. Å slå opp 2,5 og 3 m er samme jobben. På et 3,5 m er det ofte en del flere stenger.
Vi har nå gått over til 2,5 m reisetelt. Kan man greie seg uten ekstra plass i forteltet ser jeg en noen fordeler med 2,5 m dybde:
- Mindre vekt og mindre pakkeplass
- Mer plass ute foran teltet. Dessverre begynner det å bli sild i tønne på mange plasser og da betyr den ekstra halvmeter'n en del
- Når man tar ned teltet så kan taket på et 2,5 m telt henge på siden av vogna uten å bli liggende utover bakken. Det letter rengjøringen av taket og forenkler håndteringen så man ikke får møkk på innsiden av taket, spesielt når det er dårlig vær.
Å kjøpe nytt telt er som å kaste penger ut av vinduet. Du kan få et 1-2 år gammelt telt ned mot halv pris av et nytt. Det er fullt mulig å få tak i et litt eldre bra telt for 6 - 8.000,-. Du må vite hva du skal ha, følge med på finn.no og slå raskt til når det kommer et godt kjøp. Rett før jul fikk jeg tak i et nesten ubrukt Isabella Capri med carbonstenger for 4.000,-. Det var veldig billig.
Jeg ville holdt meg til de kjente merkene som Isabella, Inaca, Trio, Ventura.
Ville absolutt styrt unna Eurotent. Billig, men det er bedre å gi pengene til en god sak for da sparer man seg for irritasjonen