CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 TEC 720 RDK og snø

Go down 
+3
Jan
DagV
Fjellcamping
7 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Fjellcamping
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Fjellcamping


Male
Antall Innlegg : 1238
Age : 55
Localisation : Hokksund / Blefjell
Registration date : 28.11.2007

TEC 720 RDK og snø Empty
PosteTema: TEC 720 RDK og snø   TEC 720 RDK og snø Icon_minitimeTir 5 Feb 2008 - 10:41

Tenkte jeg skulle dele mine erfaringer med andre som har eller lurer på å kjøpe tilsvarende vogn og ha på vintercamping.

Jeg hadde nettopp en TEC 720 RDK på fjellet og den tåler ikke mye snø.
Taket bulte ned innvendig så fort det kom 30-40 cm snø. (Det rettet seg opp igjen når jeg fik måkt av)

Hvis man skal ha en slik vogn på fjellet anbefaler jeg hvertfall å sette opp støtter inni vogna. (Hvis man da ikke har lyst til å reise på fjellet og måke 2 ganger i uka)

Jeg var ellers kjempefornøyd med vogna når det gjaldt innredning og løsninger.
Til Toppen Go down
http://www.5-elementer.no
Gjest
Gjest




TEC 720 RDK og snø Empty
PosteTema: Re: TEC 720 RDK og snø   TEC 720 RDK og snø Icon_minitimeTir 5 Feb 2008 - 18:26

Fjellcamping skrev:
Tenkte jeg skulle dele mine erfaringer med andre som har eller lurer på å kjøpe tilsvarende vogn og ha på vintercamping.

Jeg hadde nettopp en TEC 720 RDK på fjellet og den tåler ikke mye snø.
Taket bulte ned innvendig så fort det kom 30-40 cm snø. (Det rettet seg opp igjen når jeg fik måkt av)

Hvis man skal ha en slik vogn på fjellet anbefaler jeg hvertfall å sette opp støtter inni vogna. (Hvis man da ikke har lyst til å reise på fjellet og måke 2 ganger i uka)

Jeg var ellers kjempefornøyd med vogna når det gjaldt innredning og løsninger.

Hei

dette er to tvillingvogna til LMC, og dette er ikke noe fremmed på disse merkene....
Til Toppen Go down
DagV
CARAVANER
CARAVANER
DagV


Male
Antall Innlegg : 49
Age : 65
Localisation : Gjøvik
Registration date : 04.11.2007

TEC 720 RDK og snø Empty
PosteTema: Re: TEC 720 RDK og snø   TEC 720 RDK og snø Icon_minitimeOns 6 Feb 2008 - 11:10

Hmm..dette hørtes definitivt ikke imponerende ut... Ser at det tyske caravanbladet Camping, Cars & Caravans så sent som i sommer ranket denne vogna som et av det beste kjøpene i markedet etter en Tabbert og Fendt-modell (med flere Hobby og Wilk på bunn....), så jeg trodde TEC/LMC var noenlunde bra byggteknisk om ikke vinteregenskapene er helt på samme standard som nordisk. Er dette da også et kjent problem på andre kontinentale merker/modeller? Selv så er det ikke antydning til noe taksig på vår Solifer om det så ligger 1m tung snø på taket.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




TEC 720 RDK og snø Empty
PosteTema: Re: TEC 720 RDK og snø   TEC 720 RDK og snø Icon_minitimeOns 6 Feb 2008 - 11:32

DagV.

Jeg refererte til noen forhandlere som nevnte at de alltid måker først av de kontinentale vognene,om det ligger mye snø på dem,men jeg kan ikke her og nå si at det gjelder alle,eller hvorfor det er sånn.Ofte har jo de nordiske vognene hatt tykkere isolasjon,og en litt dyrere type isolasjon enn de kontinentale,men det gjelder vel ikke alltid nå lenger mener jeg.Husker selvsagt ikke alle spesifikasjoner på isolasjon for alle vognmerker.

Ofte har og innredningen noe å si her,som vel og Vegard har nevnt tidligere.

Men at innredningen på en kontinental vogn generelt sett skulle støtte opp dårligere enn på en nordisk,virker jo merkelig spør du meg.
Til Toppen Go down
DagV
CARAVANER
CARAVANER
DagV


Male
Antall Innlegg : 49
Age : 65
Localisation : Gjøvik
Registration date : 04.11.2007

TEC 720 RDK og snø Empty
PosteTema: Re: TEC 720 RDK og snø   TEC 720 RDK og snø Icon_minitimeMan 17 Mar 2008 - 11:07

Vintertest av TEC på campingferie.dk: http://www.campingferie.dk/h2_rejseinspiration/s/2008_tecjp_vinter_01.asp

Det er snakk om en T.E.C. Weltbummler 555 TE med Alde og vinterpakke.
Til Toppen Go down
Fjellcamping
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Fjellcamping


Male
Antall Innlegg : 1238
Age : 55
Localisation : Hokksund / Blefjell
Registration date : 28.11.2007

TEC 720 RDK og snø Empty
PosteTema: Re: TEC 720 RDK og snø   TEC 720 RDK og snø Icon_minitimeMan 17 Mar 2008 - 13:49

DagV

Tror nok denne vogna som er en god del mindre enn 720 vil klare snøen bedre.
Til Toppen Go down
http://www.5-elementer.no
DagV
CARAVANER
CARAVANER
DagV


Male
Antall Innlegg : 49
Age : 65
Localisation : Gjøvik
Registration date : 04.11.2007

TEC 720 RDK og snø Empty
PosteTema: Re: TEC 720 RDK og snø   TEC 720 RDK og snø Icon_minitimeTir 18 Mar 2008 - 10:11

Hei Fjellcamping! Ja det er nok trolig det du sier.
Der vi står med vogna vår nå har vi en nabo med Bjølseth 680M og en etter der igjen med samme vogn som du hadde; dvs ikke helt, 2006 LMC 720RDK med Truma. Han har hatt varme på i hele vinter, med den følge at han har hatt enorme isdannelser og istapper hengende ned fra vogn og spikerbu, men jeg har vært inne i vogna hans og det er ikke antydning til noe taksig der. Ingen plastdeler som har knekt heller. Imidlertid var det taksig på Isocampen pga all isen, og der er det jo i tillegg skråtak. Og vi snakker 40-50cm med tung snø på taket hans. Jeg skjønner ikke at han ikke opplever det samme som du, for jeg ser jo at med alle disse taklukene på et så langt tak, må det jo bli mer ømfintlig enn på f.eks Solifer'n vi har idag. Det er nesten for mye luker der spør du meg.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




TEC 720 RDK og snø Empty
PosteTema: Re: TEC 720 RDK og snø   TEC 720 RDK og snø Icon_minitimeTir 18 Mar 2008 - 10:36

DagV

Det du forteller her virker merkelig på meg.....

Vi har akkurat byttet vogn. Vi hadde ei 04 LMC 720 RDK med Truma. Hvis vi kom til vogna og der var 20-30cm snø på taket så var det helt tydelig innvendig at det var last på taket ute. Var faktisk en av ungene som først kommenterte det.......... vi så det tydelig over salongen.....

LMCen hadde 4 takluker ja....... men vi har ei kabe 780 nå...den har og 4 takluker på samme areal - den ene er ei stor luke.........likevel tåler dette taket mye bedre snølasten...... det er minst 30cm snø på taket akkurat nå som har kommet i går kveld og natt....... ser ingenting på taket innvendig som antyder at det kan være noe snø utvendig.........
Til Toppen Go down
DagV
CARAVANER
CARAVANER
DagV


Male
Antall Innlegg : 49
Age : 65
Localisation : Gjøvik
Registration date : 04.11.2007

TEC 720 RDK og snø Empty
PosteTema: Re: TEC 720 RDK og snø   TEC 720 RDK og snø Icon_minitimeTir 18 Mar 2008 - 20:31

May-Britt:
Ja jeg er vel temmelig overbevist om at taket på en 720 Kabe er mer solid enn taket på en 720 LMC, selv med eller uten 4 luker! Men det er pussig at noen sier de har problemer med taket på LMC og andre ikke, så det er ikke greit å vite hva man skal mene!! Vi har jo Solifer'n vår idag, og er veldig fornøyd med den, men vi har planer om større vogn nå, og liker interiørløsningen i disse 720RDKene veldig godt, og lurer litt på om det kan holde for oss der vi står. Finner ikke tilsvarende løsninger hos de nordiske, så vi leter og leter... skal ikke være lett å finne riktig vogn!!
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

TEC 720 RDK og snø Empty
PosteTema: Re: TEC 720 RDK og snø   TEC 720 RDK og snø Icon_minitimeTir 18 Mar 2008 - 20:53

DagV skrev:
May-Britt:
Ja jeg er vel temmelig overbevist om at taket på en 720 Kabe er mer solid enn taket på en 720 LMC, selv med eller uten 4 luker! Men det er pussig at noen sier de har problemer med taket på LMC og andre ikke, så det er ikke greit å vite hva man skal mene!! Vi har jo Solifer'n vår idag, og er veldig fornøyd med den, men vi har planer om større vogn nå, og liker interiørløsningen i disse 720RDKene veldig godt, og lurer litt på om det kan holde for oss der vi står. Finner ikke tilsvarende løsninger hos de nordiske, så vi leter og leter... skal ikke være lett å finne riktig vogn!!
det er alle LMC og TEC som har svak takkonstruksjon, men på grunn av innvendig løsning med tanke på vegger og skap som støtter er det ikke like stort problem på alle vognene.
og løsningen på RDK er det mulig å finne på blant annet kabe
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




TEC 720 RDK og snø Empty
PosteTema: Re: TEC 720 RDK og snø   TEC 720 RDK og snø Icon_minitimeTir 18 Mar 2008 - 20:58

Dag V

Jeg har ikke som noe mål å rakke ned på "gammelvogna" vår. Vi hadde den vogna fra den var ny i 04 og frem til for noen uker siden. Ei fantastisk flott sommervogn. Ingenting på den vogna falt fra hverandre.......alt var i orden. Jeg har ikke en eneste ting å utsette på den vogna........ meget god å trekke var den og......for vi reiste på tur i 4 uker hver sommer med den.......

...ikke før vi i fjor høst ville prøve den på vinteren ble vi betenkt. Mannen min (Arve) sa det så treffende her om dagen. Han mente vi ødela vogna ved å bruke den på vinteren. Og jeg må si at han er ikke typen som overdriver. Den tålte rett og slett ikke vinterbruken mente han. Taket var jo en ting...... noe annet var mengden dugg inne som førte til merker på tapetet.

Men vi mennesker er ulike. Noen er fornøyd med det ene og andre med noe annet. Vi bytta vel vogn først og fremst fordi jeg frøs og hele tiden gikk og hutret.... Engstelsen for at taket skulle få for mye snølast var jo et annet moment.... og den duggen det tredje..... Ser en bort fra disse tre tingene så fungerte vogna fint den, men VI følte at vi ødela den.......men sånne tanker er jo subjektive......og Arve er nøye på det, så han likte ikke å skulle gi vogna en sånn medfart som ham mente at vinteren ga den.......

Nå er jeg helt ærlig.......jeg overdriver ikke noen vei......for vogna er god den....... hadde aldri bytta den om vi skulle fortsatt å bare bruke den på sommeren.

Vi var også ute etter ei løsning lik den vi hadde i LMC 720 RDK og fant vel bare Kabe av de nordiske som hadde denne løsningen i sine 780 BGXL vogner........ og vi plana å kjøpe ei sånn da vi hadde fått solgt vår egen........ 780 er jo omtrent (14cm kortere) akkurat like stor som 720LMC og litt tyngre.

Men så fikk jeg øynene opp for 780 GLE B11 som vi nå har kjøpt. Den har dobbeltseng baki med trippelkøye ved siden av og midtsitter. Vi har fått et mye større arealt å bevege oss på om dagen nå og er veldig fornøyd med denne vogna. Den som hadde samme løsning som 720RDK gikk jo 2/3 av vogna bort til soverom......... så det er lurt å se litt på dette..... men vi har nå et mye mindre bad...... det er uvant......

Jeg ønsker deg i alle fall god jakt på ny vogn........ og ikke tro at taket i LMCen tåler så mye.......for det gjorde det i alle fall ikke i vår vogn.......helt sant Wink
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

TEC 720 RDK og snø Empty
PosteTema: Re: TEC 720 RDK og snø   TEC 720 RDK og snø Icon_minitimeTir 18 Mar 2008 - 21:00

Kabe 780 GDL er jo og et alternativ
TEC 720 RDK og snø R780GDL08
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




TEC 720 RDK og snø Empty
PosteTema: Re: TEC 720 RDK og snø   TEC 720 RDK og snø Icon_minitimeTir 18 Mar 2008 - 21:04

Dag V

Her kan du se de ulike modellene

http://www.kabe.se/no/caravans/models/

nå ble jo dette reklame for kabe......men poenget her er løsningene inni..........
Til Toppen Go down
DagV
CARAVANER
CARAVANER
DagV


Male
Antall Innlegg : 49
Age : 65
Localisation : Gjøvik
Registration date : 04.11.2007

TEC 720 RDK og snø Empty
PosteTema: Re: TEC 720 RDK og snø   TEC 720 RDK og snø Icon_minitimeOns 19 Mar 2008 - 11:54

Takker for gode tips! Disse KABE modellbeskrivelsene har jeg aldri forstått logikken i, men noe av det jeg gjør meg klar for er å få tre fjortisjenter på løpende bånd over de neste årene, og da synes jeg løsningen med separat do/dusj med vask utenfor kunne være en utrolig god idè, og det har vel heller ikke KABE om jeg ikke har oversett noe?

Ellers har vi jo heller aldri hatt annet ann nordisk vogn så langt, så om vi hadde funnet en passende løsning til grei pris der, så er det klart at det er jo det man egentlig ville hatt......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




TEC 720 RDK og snø Empty
PosteTema: Re: TEC 720 RDK og snø   TEC 720 RDK og snø Icon_minitimeTor 20 Mar 2008 - 21:39

Dag V

Kabe tror jeg ikke har sånn løsning med ekstern toalettvask......men du får jo stort bad.......men med den køyeløsningen du nevner så må du da opp i ei 880.....

Er forøvrig enig med deg ang toalett og fjortiser......... har heldigvis bare to jenter vi - hun ene er 14 nå .........gutter er mye enklere sånn.......
Til Toppen Go down
DagV
CARAVANER
CARAVANER
DagV


Male
Antall Innlegg : 49
Age : 65
Localisation : Gjøvik
Registration date : 04.11.2007

TEC 720 RDK og snø Empty
PosteTema: Re: TEC 720 RDK og snø   TEC 720 RDK og snø Icon_minitimeOns 9 Apr 2008 - 11:01

Ja da har jeg vært og sett på ny TEC 720RDK, men det var egentlig nedtur; på 2008-mod har de (i likhet med Adria) fjernet veggene mellom rommene og erstattet med foldedører og mer åpen løsning. Det vil jeg ikke ha, så da må det bli bruktmarkedet. Har reservert en 2005-mod som har slik løsning vi vil ha, med full vinterpakke Alde etc som kun har vært i bruk 4uker totalt. Plasten er på på toalettet ennå, og gassovnen er ikke tatt i bruk, så bra ut på bildene. Skal avgårde å se på den på lørdag, og bestemmer meg da. Blir spennende å se om dette blir den store nedturen i forhold til Solifer, Cabby og Bjølseth da....
Til Toppen Go down
ulla
BARON!
BARON!
ulla


Female
Antall Innlegg : 2170
Localisation : Ski
Registration date : 30.09.2007

TEC 720 RDK og snø Empty
PosteTema: Re: TEC 720 RDK og snø   TEC 720 RDK og snø Icon_minitimeOns 9 Apr 2008 - 11:05

Da sier vi "Gratulere på lørdag?"håper du får det du leter etter ikke lett det der mange meninger..
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




TEC 720 RDK og snø Empty
PosteTema: Re: TEC 720 RDK og snø   TEC 720 RDK og snø Icon_minitimeOns 9 Apr 2008 - 11:11

DagV.

Lykke til med valget deres.fine interiører i de vognene !!!
Til Toppen Go down
Fjellcamping
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Fjellcamping


Male
Antall Innlegg : 1238
Age : 55
Localisation : Hokksund / Blefjell
Registration date : 28.11.2007

TEC 720 RDK og snø Empty
PosteTema: Re: TEC 720 RDK og snø   TEC 720 RDK og snø Icon_minitimeOns 9 Apr 2008 - 13:39

Dag V

Grattis og lykke til med vogn! Smile
Til Toppen Go down
http://www.5-elementer.no
DagV
CARAVANER
CARAVANER
DagV


Male
Antall Innlegg : 49
Age : 65
Localisation : Gjøvik
Registration date : 04.11.2007

TEC 720 RDK og snø Empty
PosteTema: Re: TEC 720 RDK og snø   TEC 720 RDK og snø Icon_minitimeSøn 13 Apr 2008 - 15:39

Da ble det handel, så nå blir vi etterhvert (når vi får hentet ut vogna fra der den står idag) TEC-eiere. Blir spennende å erfare forskjellene fra nordisk, er ikke så bekymret for sommeren, men mere vinteren..... De som har hatt vogna det siste året gikk fra Polar og nå over til Bjølseth, så det burde kanskje ringe en bjelle, men nå har vi tatt sjansen...! Det er da opptil flere som overlever fint i en TEC om vinteren, så helt forferdelig kan det vel ikke være...he-he...
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

TEC 720 RDK og snø Empty
PosteTema: Re: TEC 720 RDK og snø   TEC 720 RDK og snø Icon_minitimeSøn 13 Apr 2008 - 16:42

DagV skrev:
Da ble det handel, så nå blir vi etterhvert (når vi får hentet ut vogna fra der den står idag) TEC-eiere. Blir spennende å erfare forskjellene fra nordisk, er ikke så bekymret for sommeren, men mere vinteren..... De som har hatt vogna det siste året gikk fra Polar og nå over til Bjølseth, så det burde kanskje ringe en bjelle, men nå har vi tatt sjansen...! Det er da opptil flere som overlever fint i en TEC om vinteren, så helt forferdelig kan det vel ikke være...he-he...
er ikke helt forferdelig heller.
ikke fryser dere i hjel heller.
men trenger mer tanke for kulde ved vinterbruk, og utendørslagring
Til Toppen Go down
DagV
CARAVANER
CARAVANER
DagV


Male
Antall Innlegg : 49
Age : 65
Localisation : Gjøvik
Registration date : 04.11.2007

TEC 720 RDK og snø Empty
PosteTema: Re: TEC 720 RDK og snø   TEC 720 RDK og snø Icon_minitimeSøn 13 Apr 2008 - 21:03

Ja vi er på det rene med det der Jan... går det til H...... i vinter så er det jo mulig at man da får Regjeringen med på en Bjølle 790 av 2005 årgang eller nyere, så blir ikke TEC'en helt bortkastet likevel..he-he... Men skulle jeg være helt egoist så er Bjølseth 690 i 07 årgang det råeste jeg har sett av campingvogner... Jeg mener fremdeles at om det hadde vært med en eneste intelligent person med et snev av innsikt i campingvognverdenen i Sparebanken Hedmark i 2006, så hadde Bjølseth fremdeles eksistert i beste velgående; de 07-modellene var klassikere allerede før de ble lansert!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




TEC 720 RDK og snø Empty
PosteTema: Re: TEC 720 RDK og snø   TEC 720 RDK og snø Icon_minitimeSøn 13 Apr 2008 - 21:08

DagV skrev:
Ja vi er på det rene med det der Jan... går det til H...... i vinter så er det jo mulig at man da får Regjeringen med på en Bjølle 790 av 2005 årgang eller nyere, så blir ikke TEC'en helt bortkastet likevel..he-he... Men skulle jeg være helt egoist så er Bjølseth 690 i 07 årgang det råeste jeg har sett av campingvogner... Jeg mener fremdeles at om det hadde vært med en eneste intelligent person med et snev av innsikt i campingvognverdenen i Sparebanken Hedmark i 2006, så hadde Bjølseth fremdeles eksistert i beste velgående; de 07-modellene var klassikere allerede før de ble lansert!

Dag V

mye riktig i dette..... men bare for ordens-skyld.... Bjølle hadde DNB som bankforbindelse...... desverre.....
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

TEC 720 RDK og snø Empty
PosteTema: Re: TEC 720 RDK og snø   TEC 720 RDK og snø Icon_minitimeSøn 13 Apr 2008 - 21:10

Vegard skrev:
DagV skrev:
Ja vi er på det rene med det der Jan... går det til H...... i vinter så er det jo mulig at man da får Regjeringen med på en Bjølle 790 av 2005 årgang eller nyere, så blir ikke TEC'en helt bortkastet likevel..he-he... Men skulle jeg være helt egoist så er Bjølseth 690 i 07 årgang det råeste jeg har sett av campingvogner... Jeg mener fremdeles at om det hadde vært med en eneste intelligent person med et snev av innsikt i campingvognverdenen i Sparebanken Hedmark i 2006, så hadde Bjølseth fremdeles eksistert i beste velgående; de 07-modellene var klassikere allerede før de ble lansert!

Dag V

mye riktig i dette..... men bare for ordens-skyld.... Bjølle hadde DNB som bankforbindelse...... desverre.....
teite var de uansett Evil or Very Mad
Til Toppen Go down
DagV
CARAVANER
CARAVANER
DagV


Male
Antall Innlegg : 49
Age : 65
Localisation : Gjøvik
Registration date : 04.11.2007

TEC 720 RDK og snø Empty
PosteTema: Re: TEC 720 RDK og snø   TEC 720 RDK og snø Icon_minitimeSøn 13 Apr 2008 - 21:53

OK, jeg har et meget dårlig inntrykk av den banken uansett.. alltid dyrest.... og dessuten hadde de det året DnB ble til den nå berømte reklamekampanjen "Tenk deg en bank...." som dette året ble kåret til verste reklamekampanje.... den var helt utrolig teit.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




TEC 720 RDK og snø Empty
PosteTema: Re: TEC 720 RDK og snø   TEC 720 RDK og snø Icon_minitimeSøn 13 Apr 2008 - 21:58

DagV skrev:
OK, jeg har et meget dårlig inntrykk av den banken uansett.. alltid dyrest.... og dessuten hadde de det året DnB ble til den nå berømte reklamekampanjen "Tenk deg en bank...." som dette året ble kåret til verste reklamekampanje.... den var helt utrolig teit.....

Dag V

for å si det sånn..... har finansiert en bil der..... og jeg kjøper sparkesykkel før jeg tar en til der........ de ga et himla bra tilbud da jeg kjøpte bilen..... men etter tre måneder hadde de tatt inn det, og mye mere til...... først opp med rentene, og sist ned..... og økte alltid litt mere enn andre......
Til Toppen Go down
DagV
CARAVANER
CARAVANER
DagV


Male
Antall Innlegg : 49
Age : 65
Localisation : Gjøvik
Registration date : 04.11.2007

TEC 720 RDK og snø Empty
PosteTema: Re: TEC 720 RDK og snø   TEC 720 RDK og snø Icon_minitimeTor 24 Apr 2008 - 23:46

Ja da har vi fått hentet 720RDK'en ikveld, og alt er vel! Litt tyngre på kroken enn Solifer S-10/630 var det, men pent og ryddig hang den bak bilen. Har fyrt opp Alden og gulvvarmen, og så langt er alt ok. Det som imidlertid ikke imponerte var å se opplegget til gulvvarmen under dobbeltsenga bak (var klar over dette etter kjøpssjekk), der man har lagt en ekstra 12V pumpe for gulvvarmen rett under hodeputa i senga. Her blir det mer lydisolering og bedre oppheng av slangene ganske kjapt. Ser også at enkelte har flyttet hele stasen frem i benkekassen der Alden er montert, det kan også være en løsning. Men som sagt, ellers ser alt ok ut ved "andre" øyekast.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

TEC 720 RDK og snø Empty
PosteTema: Re: TEC 720 RDK og snø   TEC 720 RDK og snø Icon_minitimeFre 25 Apr 2008 - 15:16

DagV skrev:
Ja da har vi fått hentet 720RDK'en ikveld, og alt er vel! Litt tyngre på kroken enn Solifer S-10/630 var det, men pent og ryddig hang den bak bilen. Har fyrt opp Alden og gulvvarmen, og så langt er alt ok. Det som imidlertid ikke imponerte var å se opplegget til gulvvarmen under dobbeltsenga bak (var klar over dette etter kjøpssjekk), der man har lagt en ekstra 12V pumpe for gulvvarmen rett under hodeputa i senga. Her blir det mer lydisolering og bedre oppheng av slangene ganske kjapt. Ser også at enkelte har flyttet hele stasen frem i benkekassen der Alden er montert, det kan også være en løsning. Men som sagt, ellers ser alt ok ut ved "andre" øyekast.


Gratulerer! Hadde en sånn vogn, eller rettere en LMC 720 RDK med dette gulvvarme systemet, på lån før jeg fikk Dethleffsen.

Tenkte at dette kom til å bli irriterende, men det var knapt merkbart. Lå i alle fall ikke søvnløs. Verrre var det med varme kapasiteten, den var litt laber syntes jeg. Men gulvet ble godt og varmt.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
DagV
CARAVANER
CARAVANER
DagV


Male
Antall Innlegg : 49
Age : 65
Localisation : Gjøvik
Registration date : 04.11.2007

TEC 720 RDK og snø Empty
PosteTema: Re: TEC 720 RDK og snø   TEC 720 RDK og snø Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 21:17

Tja, har nå for første gang tysk vogn, en TEC 720RDK, fikk 25cm våt snø sist helg på Skeikampen i Gausdal, og hadde ingen problemer med snøens tyngde eller å gå rundt på taket å fjerne den. (Jada, er helt normal mann på ca 80kg). Ingen bulker eller svikt av noe slag!!

Det det refereres til i bruksanvisningen er at evt tilleggsmonteringer som f.eks aircondition etc som henges i tak ikke skal veie mer enn 50kg uten at det skal settes inn avstivere.
Til Toppen Go down
Espen V
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1312
Age : 42
Localisation : Ålesund =)
Registration date : 23.09.2007

TEC 720 RDK og snø Empty
PosteTema: Re: TEC 720 RDK og snø   TEC 720 RDK og snø Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 21:21

En ting er hva produsentene garanterer at taket skal tåle, noe annet er hva det faktisk tåler. Så lenge man bruker hodet, og står oppreist og holder seg mest ved kanten over yttervegger og over vegger inne i vogna så skal det mye til før taket ikke tåler det.
Til Toppen Go down
DagV
CARAVANER
CARAVANER
DagV


Male
Antall Innlegg : 49
Age : 65
Localisation : Gjøvik
Registration date : 04.11.2007

TEC 720 RDK og snø Empty
PosteTema: Re: TEC 720 RDK og snø   TEC 720 RDK og snø Icon_minitimeLør 27 Des 2008 - 11:12

Ja nå har vi fått litt vinter erfaring med TEC'en og det er stort sett bra erfaringer så langt. Med en halvmeter snø på taket ser vi også at taket luter noen millimeter på midten, men så snart det er måkt retter det seg helt opp. Til sammenligning med naboens Hobby 720 virker Hobbyens tak mer solid, men så var det dette med isolering.. på Hobbyen er det et vesentlig tykkere islag på taket enn på TEC'en, så det tyder iallefall på at Hobbens tak slipper ut mer varme enn TEC'en. Ellers er vogna god og varm og ingen kondensproblemer noe sted (vi har Alde m/vannbåren gulvvarme). Men siden vi kun har mulighet til 2000W strøm der vi står må vi lunke på med gassfyring om det blir særlig kaldere enn 12-15 kalde. Dette er vi jo ikke vant til fra nordiske vogner, og det vil nok gå litt gass er vi redd når det blir skikkelig kaldt. Alternativt, som mange gjør der vi står, er å betale for en strømkurs ekstra. Det er mulig at Alden hadde klart jobben om den hadde fått bruke 3000W. Alt i alt er det ingen tvil om at vinterkvaliteten er noen hakk dårligere enn på nordiske vogner, men det hadde vi også regnet med, men vi er fremdeles tørre og varme!
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

TEC 720 RDK og snø Empty
PosteTema: Re: TEC 720 RDK og snø   TEC 720 RDK og snø Icon_minitimeLør 27 Des 2008 - 11:25

DagV

Kjører du konstant sirkulasjon på varmen?
Hvordan fungerer gulvvarmen, er det samme som i LMC med egen sirkulasjonspumpe?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Truls
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Truls


Male
Antall Innlegg : 314
Age : 55
Localisation : Florø. Vogna er plassert på Gloppen Camping, Sandane
Registration date : 15.10.2007

TEC 720 RDK og snø Empty
PosteTema: Re: TEC 720 RDK og snø   TEC 720 RDK og snø Icon_minitimeLør 27 Des 2008 - 15:13

Jeg har ikke hatt noen problemer med taket på min LMC 720 RDK i de årene vi har hatt den. Vi bruker den hele året. Men, jeg ville ikke akkurat arrangert flakedans der oppe :-) Jeg var oppe på taket på en Adria 743 -09 modell og det virket adskillig mer solid. Vi har 3 små Heki-luker og AC på vår vogn. Er i utgangspunktet strålende fornøyd med vogna og spesielt løsningen.
Til Toppen Go down
http://www.campingdagboka.com
Espen V
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1312
Age : 42
Localisation : Ålesund =)
Registration date : 23.09.2007

TEC 720 RDK og snø Empty
PosteTema: Re: TEC 720 RDK og snø   TEC 720 RDK og snø Icon_minitimeLør 27 Des 2008 - 15:18

Takene på lmc tåler nok adskillig mer enn hva fabrikken garanterer, de skal jo ha sine sikkerhetsmarginer.. Wink
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

TEC 720 RDK og snø Empty
PosteTema: Re: TEC 720 RDK og snø   TEC 720 RDK og snø Icon_minitimeLør 27 Des 2008 - 16:07

Truls skrev:
Jeg har ikke hatt noen problemer med taket på min LMC 720 RDK i de årene vi har hatt den. Vi bruker den hele året. Men, jeg ville ikke akkurat arrangert flakedans der oppe :-) Jeg var oppe på taket på en Adria 743 -09 modell og det virket adskillig mer solid. Vi har 3 små Heki-luker og AC på vår vogn. Er i utgangspunktet strålende fornøyd med vogna og spesielt løsningen.


Du er heldigvis ikke plaget med så veldig stor snøtyngde heller da lol! lol! lol!

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sponsored content





TEC 720 RDK og snø Empty
PosteTema: Re: TEC 720 RDK og snø   TEC 720 RDK og snø Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
TEC 720 RDK og snø
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: TEC-
Gå Til: