| Camping 2015 til Italia | |
|
|
Av | Innlegg |
---|
KriHam84
Antall Innlegg : 6 Registration date : 28.02.2015
| Tema: Camping 2015 til Italia Lør 28 Feb 2015 - 22:35 | |
| Hei
Vi er to voksene og to barn som har tenkt å reise til Italia med Union Lido som hovedmål. Vi har aldri reist med vogn nedover i Europa og er ferskinger på dette område. Jeg har prøvd og tenke litt på hva turen skal inneholde, og siden vi reiser med barn hadde det vært hyggelig og "gjøre noe for de også" i løpet av turen.
Jeg hadde tenkt og ta båten fra Oslo til Kiel. Så reise til Garmisch-Partenkirchen, for der har jeg hørt at det er fint, og litt å se på. Videre der i fra er jeg litt usikker på hvor det er best og krysse alpene med bil og vogn. Jeg har hørt at det skal være en fornøyelsespark ved Gardasjøen et sted, den hadde vært koselig å besøke for barna. Noen med erfaringer herfra?
Vi har også tenkt på og besøke Venezia når man først er i nabolaget og lurer på om noen har erfaring. Tenker på kø f.eks. Ting som er greit og være forberedt på.
Bortsett fra dette er det lite jeg har tenkt og planlagt. Hvis noen har erfaringer med veivalg over alpene, eller om det finnes et kart man kan kjøpe med ruter som er merket med ruter for bil og vogn.
Ellers er jeg veldig usikker på hva Østerrike og Tyskland har og by på som ligger i nærheten av reiseruten. Hadde satt pris på tips til ting og se eller oppleve.
Kanskje Sveits har noe å by på også? Eller om det er andre steder i Italia man bør besøke? Alle tips tas i mot med takk.
Hilsen Kristian
| |
|
| |
ArneO GENERAL!
Antall Innlegg : 2903 Age : 59 Localisation : Asker Registration date : 16.08.2008
| Tema: Re: Camping 2015 til Italia Søn 1 Mar 2015 - 18:06 | |
| Hei Kristian Min erfaring er at det lønner seg å forberede seg, og da med kart. På denne siden http://camping.fdm.dk/campingferie/bjergkoersel-med-campingvogn kan du laste ned to PDF filer som er fine å skrive ut på A3 og ha som oversiktskartt over Alpene. Du vil se at det er noen utfrodringer fra Garmisch-Partenkirchen og sydover. Pass på at du ikke lar GPSen lure deg ut på veier det kan være greit å holde seg unna. Ellers kan jeg vel si at det er alt mulig å oppleve og se på en slik tur, det kommer bare an på hva som er moro for dere. Alder på barna og interesser teller jo inn så det er litt vanskelig med noen konkrete forslag. Hvor lenge dere skal være på tur, lengde på dagsetapper osv. spiller jo også inn. Selv har jeg en del reisebøker av denne typen som jeg bruker for å finne steder som er aktuelle for oss å stoppe på: Det er en lang rekke steder som er aktuelle, og så kommer det an på været, tiden osv hvor vi reiser. | |
|
| |
KriHam84
Antall Innlegg : 6 Registration date : 28.02.2015
| Tema: Re: Camping 2015 til Italia Søn 1 Mar 2015 - 23:59 | |
| Hei Takk for svar Vi tenkte å være borte i ca 5-6 uker, litt avhengig av hva prisnivået på turen blir når reiseruta er lagt. For min del må jeg vel si at jeg syns at ting av historisk aspekt har blitt litt mer interessant en det var før, så jeg kunne godt tenke meg å titte innom litt sånne ting. Eller så har jeg lest litt her at det er mange som skriver om Moseldalen og at det er veldig fint å kjøre gjennom den. Jeg vet ikke helt hvor dette er, absolutt åpen for å kjøre på steder med flott natur. Når det gjelder barna så er de 7 og 4 år og er vel kanskje mest opptatt av lekeplassen på campingen, og om det er noe badeland eller fornøyelsesparker på reiseruta. Hovedmålet er Italia, men siden vi reiser gjennom hele Tyskland og litt av Østerrike hadde jeg håpet at det går å ta ting litt med ro og prøve å få med seg litt kultur/natur/severdigheter på turen. Bøker er en god ting, jeg skal prøve og gå på biblioteket og se etter reiseguider. Hilsen Kristian | |
|
| |
Tasle MODERATOR
Antall Innlegg : 1477 Localisation : Tromsø Registration date : 09.01.2008
| Tema: Re: Camping 2015 til Italia Man 2 Mar 2015 - 14:07 | |
| Vi bruker å samle sammen kvitteringer for hele reisen, inkludert mat og sånt. Riktignok for Skandinavia og prisene her. Sist, for et par år siden, kostet hver uke omlag 7-8 tusen. All inclusive. Men ikke avskrivning av bil eller vogn, selvfølgelig.
Service på bilen tok jeg i Sverige, og sparte 3-4 tusen på det, men holdt utenom "regnskapet". _________________ Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt. Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna). Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
| |
|
| |
ArneO GENERAL!
Antall Innlegg : 2903 Age : 59 Localisation : Asker Registration date : 16.08.2008
| Tema: Re: Camping 2015 til Italia Man 2 Mar 2015 - 22:26 | |
| | |
|
| |
OyvindSP DIREKTØR!
Antall Innlegg : 640 Localisation : Slemmestad Registration date : 24.06.2008
| Tema: Re: Camping 2015 til Italia Ons 11 Mar 2015 - 14:26 | |
| Herlig å begynne å planlegge sommeren. VI har kjørt til Alpene og Italia noen ganger, både med og uten vogn. Du skriver ikke hvor gamle barn du har, men en høydare for barn opp til hvert fall 10-11 år er Playmobilland i Nürnberg http://www.playmobil-funpark.de/en Dett er et passe stopp på veien fra Kiel dersom trafikken og barna er snille (ca. 70 mil/8 timer) Ser ArneO skriver 'Pass på at du ikke lar GPSen lure deg ut på veier det kan være greit å holde seg unna.' Det er verre enn som så. Raskeste vei fra Garmish-P til Italia går over Seefeld og ned til Innsbruck og videre gjennom Brennerpasset. På denne strekningen er det et stykke der det er helt forbudt med tilhenger, og ja, de står og sjekker! (16 % stigning) Betaler vel ikke så mye mer enn 15 euro i bot, men det er surt å snu, og langt rundt.... Forbud mot tilhenger gjelder mange strekninger i Alpene, de er nok redde for overlessede danske Daciaer med to-akslede vogner! For god ruteplanlegging anbefaler jeg http://maps.adac.de/ med valget 'Gespann' som kjøretøy (Fahrzeugtyp). Da vil du se at foreslått rute går via Imst. Det finnes også en raskere vei, men den får Trollstigen til å fremstå som bred og moderne. | |
|
| |
ArneO GENERAL!
| Tema: Re: Camping 2015 til Italia Tor 12 Mar 2015 - 8:25 | |
| Kjørte Trollstigen i slutten av august 2013, den er jo bred og moderne Fra Geiranger og oppover mot Strynefjellet var derimot ikke like bred og moderne. Kanskje mest fordi jeg syntes det var vanskeligere å se "rundt" svingene. | |
|
| |
OyvindSP DIREKTØR!
| Tema: Re: Camping 2015 til Italia Tor 12 Mar 2015 - 9:58 | |
| Ja, Trollstigen er blitt en nesten kjedelig vei. Er det Ørnefjellsveien som går Gekiranger - Strynefjellet?
Skulle ha brukt Heggedal - Slemmestad som eksempel, men det blir jo litt lokalt. Har kjørt der med vogn en gang, og det var noe av det verste... | |
|
| |
ArneO GENERAL!
| Tema: Re: Camping 2015 til Italia Tor 12 Mar 2015 - 12:28 | |
| Ørnesvingen er i alle fall den andre veien, jeg kjørte ned den veien. Like a walk in the park | |
|
| |
quattro1 HOFFSJEF!
Antall Innlegg : 1138 Localisation : Hordaland Registration date : 08.12.2011
| Tema: Re: Camping 2015 til Italia Tir 7 Apr 2015 - 0:22 | |
| Hei Kristian! Flott at du har tenkt det til Italia. Italia er supert, du vil ikke angre. Gi blanke i kommentarer omkring Trollstigen m.v. Glem det. Det går motorvei over Brenner. Punkt 1, skaff deg kart, skikkelige kart. Navigasjon er greit, men man må ha skikkelige kart. Du kan evt. kjøpe på første tank og rast i Tyskland. Adac sine er bra, pass på målestokk. Dernest, Tyskland er stort, og med masse å se. Anbefaler Politikens bøker(Turen går til xx), de er overkommelige og har masse info. De har en bok for nordtyskland, og en for sør. Kjør gjerne Die Romantische Strasse, da får du med deg mye! F. eks. Rothenburg er helt utrolig! Legg inn et besøk i julebutikken til K. Wohlfahrt! Og om du kommer til Fûssen, så ta gjerne et stopp ved Kønigsschløsser. Eller kjør om Berchtesgarden, og besøk Hitlers ørnerede. Imponerende saker! Vi liker best å kjøre Brenner sørover, flott vei og grei tur. Ta gjerne et stopp ved Garda, nydelig klima og fin natur. Bella Italia er en fin plass der, men det finnes flere i området. Håper dere får en fin tur! Spør om noe er uklart. Italia er supert, men det er Tyskland også! Og skal dere handle, så er det supre outlet både i Wertheim village og ved Ingolstadt. Og husk å be om Tax free! Lykke til, og kos dere! | |
|
| |
janp GENERAL!
Antall Innlegg : 3364 Registration date : 19.01.2012
| Tema: Re: Camping 2015 til Italia Tor 9 Apr 2015 - 17:10 | |
| Når det gjelder Moseldalen så er det nesten bare å glemme i sommersesongen. Vi planla det sist sommer, men jeg måtte forskyve ferien med 2 uker så da ville vi ha kommet midt oppe i et aller værste med trafikk og ferierende italienere, franskmenn osv. Og da ble det glemt. Min codriver har vært i det området mange ganger, og hun sa nei. Og slik ble det. Men om det blir så blir det fra sliste del av juni, før rushet begynner. Eller sent på ettersommeren/tidlighøsten som er en annen mulighet.
| |
|
| |
quattro1 HOFFSJEF!
| Tema: Re: Camping 2015 til Italia Fre 10 Apr 2015 - 0:48 | |
| Mosel blir litt langt vest hvis man skal til Italia. Men min erfaring er at det går greit å kjøre der også i sesong. Mye folk i andre halvdel av juli og august, ja, men ikke spesielt vanskelig, og det går greit å kjøre slik jeg har opplevd. Ville likevel valgt å eventuelt lage en vestlig rute neste år med også andre severdigheter innlagt på samme rute, slik at det ikke blir mye "frem og tilbake" mellom øst og vest når man har bestemt seg for Italia som mål. Lag en hensiktsmessig rute, og bestem hva dere ønsker å se langs den ruten. | |
|
| |
quattro1 HOFFSJEF!
| Tema: Re: Camping 2015 til Italia Søn 17 Mai 2015 - 1:32 | |
| Hvor blir det av Italiafarerne i år da? Som vanlig er Garden Paradiso målet for oss, og billetten med Colorline til Kiel ble bestilt alt i januar. Kjører østlig rute i år, med besøk i Berlin, Dresden, Praha og Wien før vi kjører over alpene til sol og strand. Beklager, men camping i Norge er ikke særlig interessant. Dyrt og dårlig er ingen god kombinasjon. | |
|
| |
OyvindSP DIREKTØR!
| Tema: Re: Camping 2015 til Italia Man 18 Mai 2015 - 21:42 | |
| Dessverre blir det ingen tur sydover i år, eldste datter skal til Disneyland i Florida og jobbe et år så da får vi spare til en tur over dammen! Men alle som skal sydover er hjertelig velkommen innom Ljungens Camping på spissen av Sverige før ferden går videre! Ideell campingplass desrom man tar Trelleborg-Sassnitz til kontinentet, eventuelt Øresundsbroen.
Men dere får ha god tur dere som drar! Er misunnelig, merker jeg.... | |
|
| |
Nils Erling
Antall Innlegg : 7 Localisation : Møre og Romsdal Registration date : 23.05.2015
| Tema: Re: Camping 2015 til Italia Lør 23 Mai 2015 - 21:28 | |
| Jeg er helt fersk på dette forumet. Veldig kjekt å lese at det er flere som drar vogna med til Italia. Vi skal også det i sommer, med et besøk på den franske rivieraen først. Ruta vår blir temmelig lik ArneO sin, bare motsatt retning. Ruta blir sannsynligvis slik: Ferge fra Gøteborg til Kiel - Eguisheim (Alsace i Frankrike) - Avignon - Frejus - Pisa (Med dagstur til Cinque Terre) - Lazise ved Gardasjøen - Brennerpasset - Füssen med Schloss Neuschwanstein - Rothenburg ob der Tauber og så ferge Kiel-Oslo. Blir borte 23. juni - 23. juli. Dette er første gang med vogn så langt sør. Vi har vært på langtur for 3 år siden med vogn. Da ble det lenger nord i Frankrike og Moseldalen/ Rhindalen.
Jeg har et par spørsmål til dere andre italiafarere: - Blir det uutholdelig varmt i vogna? Har ikke AC, men har kjøpt inn noen vifter. - Har noen erfaring med å kjøre Fernpass med vogn? (Innsbruck - Füssen) Er det bratt nedover der? Tenker på evt. varmgang i påløpsbrems. - Hvor langt kan vi regne med å kunne kjøre på en dag på motorvei? Jeg har planlagt å kjøre 76 mil på Autobahn første dag på kontinentet fra ca. kl. 10 til en campingplass stenger i Bühl kl. 22. Det burde vel gå selv med litt stopp? | |
|
| |
quattro1 HOFFSJEF!
| Tema: Re: Camping 2015 til Italia Man 25 Mai 2015 - 14:35 | |
| Det blir varmt uten ac. Vifter hjelper, men varmt blir det nok. Prøv å finne en plass med god skygge. Fernpass går helt fint, det er ikke særlig bratt, har kjørt der flere ganger. 76 mil på en dag går, men det er langt. Da blir det kjøredag. Spørs hvor mange og lange pauser dere tar, synes det er greit med pause etter ca. 2 timer. | |
|
| |
Nils Erling
Antall Innlegg : 7 Localisation : Møre og Romsdal Registration date : 23.05.2015
| Tema: Re: Camping 2015 til Italia Man 25 Mai 2015 - 15:28 | |
| Tusen takk for svar. Gleder oss skikkelig på tur nå 😊 | |
|
| |
ArneO GENERAL!
| Tema: Re: Camping 2015 til Italia Man 25 Mai 2015 - 18:15 | |
| Jeg syntes Gardasjøen uten AC ble veldig varmt. Disse er fine for å sikre at man ikke kommer steder man ikke bør med vogn. http://www.fdm.dk/filer/CAM23-Westalpen.pdfhttp://www.fdm.dk/filer/CAM23-Ostalpen.pdfPå den førsteetappen der ville jeg hatt et par alternativer klare dersom det blir noe problemer i trafikken. Et år hadde vi Obernai som første planlagte stopp, men det røk i en trafikkulykke på autobahn. Det ble en del venting mens veien ble ryddet, og vips så kom vi ikke så langt vi hadde tenkt. Går alt greit bør det forøvrig ikke være noe problem. | |
|
| |
quattro1 HOFFSJEF!
| Tema: Re: Camping 2015 til Italia Man 25 Mai 2015 - 21:00 | |
| Nede på lidoen kan man eventuelt leie ac hos Camping Market og Grand Bazar hvis det skulle bli for varmt. Det er også langt billigere å kjøpe ac i Tyskland eller Italia enn hjemme. F. eks. hos Fritz Berger i Tyskland. Montering tar et par timer. Og man handler tax free.
Enig i at det er greit med alternativer for overnatting. Anbefaler ADAC sine campingoversiktsbøker, det er en for nordlige Europa og en for sørlige. Der finner man det meste. | |
|
| |
Nils Erling
| Tema: Re: Camping 2015 til Italia Tor 28 Mai 2015 - 16:03 | |
| Takk for gode tips. Takk for tips om nettsider, Arne O. Disse kartene er veldig nyttige! Vi skal ikke til Lidoen, så vi har nok ikke mulighet til å leie AC. Jeg snakket med en tidligere kollega som har dratt nedover til Spania med campingvogn en del ganger. Hun sa at det har gått greit for dem uten AC. Får inderlig håpe hun har noe rett. Men flere av dere har jo sikkert prøvd det også. Ser at ArneO skriver om at det ble veldig varmt. Jeg tror vi satser på at det går bra uten AC. Vi har jo hatt rundt 30 grader i Sverige og Nord-Frankrike før. Det gikk veldig greit. Men det blir vel noe annet lenger sør? Har med noen vifter. Syns det blir for dyrt å legge ut nærmere 20000 på AC nå. Tiden får vise om jeg angrer bittert...
Jeg har sjekket ut noen alternativer for overnatting litt lenger nord i Tyskland, som også er åpent til 10. Greit å ha alternativer. De andre dagene i ferien skal vi ikke kjøre så langt. Dermed kommer vi nok til å rekke alt vi skal da. Hvis ikke noe spesielt skjer da. Bilen er nesten ny, så den bør holde. Vi har med reservehjul til vogna i tilfelle punktering. Og jekk. Punktering med enakslet vogn på 8,2 meter inkl draget håper jeg inderlig at jeg slipper. Med nye dekk og nok lufttrykk er jeg vel så sikret som jeg kan. | |
|
| |
quattro1 HOFFSJEF!
| Tema: Re: Camping 2015 til Italia Tor 28 Mai 2015 - 19:06 | |
| Det går nok bra uten ac også, men varmt blir det. Bare til info så koster de kraftigste modellene til Truma (kjøleeffekt 2400w) hos Fritz Berger i Tyskland ca. 11.000. Det gjelder både benkemodell og takmodell. Hos F. Berger får du kjøpe tax free. Husk bare å få stemplet tax free-dokumentet på et tollkontor ved utreise hvis du handler. | |
|
| |
OyvindSP DIREKTØR!
| Tema: Re: Camping 2015 til Italia Fre 29 Mai 2015 - 13:58 | |
| Klart du kan leie ved Gardasjøen Nils Erling! Forsøk http://www.gardaservice4u.it/en/index_en.html - drives av en utrolig hyggelig dame som snakker bra engelsk. Vi leide kjøleskap, deilig med god plass til drikkevarer i varmen! | |
|
| |
Nils Erling
| Tema: Re: Camping 2015 til Italia Fre 29 Mai 2015 - 14:51 | |
| Så bra!!! Tusen hjertelig takk for tipset. Jeg skal jammen søke litt på nett om det finnes slik utleie i Pisa og St. Tropez også. Og til Quattro1: Aircondition er jammen rimeligere enn jeg trodde. Kan være noe å tenke på til en slik pris | |
|
| |
quattro1 HOFFSJEF!
| Tema: Re: Camping 2015 til Italia Lør 30 Mai 2015 - 9:51 | |
| Det hjelper jo på pris når man handler tax free og slipper f. eks. tysk moms (19%). Og hver person kan ta med hjem varer for inntil 6.000 uten å betale norsk moms, dvs. to personer dekker inn 12.000. | |
|
| |
Nils Erling
| Tema: Re: Camping 2015 til Italia Lør 30 Mai 2015 - 10:53 | |
| Godt poeng | |
|
| |
quattro1 HOFFSJEF!
| Tema: Re: Camping 2015 til Italia Tir 16 Jun 2015 - 18:00 | |
| En ting til. Hvis du skal til Pisa, pass på hvor du parkerer. Unngå stille sidegater, det er store mengder med proffe kjeltringer der. Fikk innbrudd i bilen der i fjor, knust vindu og mye bestyr. Dørene fikk de ikke opp, men de må ha hatt noe verktøy for å fiske ut diverse, og det ble 3 kjedelige timer hos politiet i Pisa en lørdagskveld. Tilbake på campingen utenfor Firenze fortalte de at jeg var den syvende!!! bilen fra campingen der som hadde hatt innbrudd i Pisa den dagen. og damen i resepsjonen uttrykte det klart: Pisa is terrible! Så vær selektiv med parkeringen. | |
|
| |
Nils Erling
| Tema: Re: Camping 2015 til Italia Tir 16 Jun 2015 - 20:51 | |
| Da skal jeg virkelig passe på at bilen parkeres der mange folk ferdes. Den regelen kan vel være grei uansett hvor vi er i Italia og Frankrike. Tusen takk for at du tipset meg om dette. Vi skal bo på campingplass i Pisa by, så da kan vi la bilen stå mest mulig på campingplassen. Der må vel alt få stå i fred, håper jeg. Det må ha vært en veldig kjedelig opplevelse for dere. Og ikke minst med alt styret som fulgte med. | |
|
| |
quattro1 HOFFSJEF!
| Tema: Re: Camping 2015 til Italia Ons 17 Jun 2015 - 22:57 | |
| Bare hyggelig det! Ja, tror nok det er en god regel å velge parkering med omhu. Men ok, vi har kjørt mange år omkring i Europa, og det er første gang vi har fått noen problemer, så kanskje det var "vår tur"? Har heller aldri hatt noen problemer på campingplasser, heller ikke i Italia, og de større er oftest bevoktet døgnet rundt. Men - det står varselskilt om tyver/lommetyver på mange større italienske bensinstasjoner, sikkert ikke uten grunn. Ellers, sjekk vilkårene i reiseforsikringen din. Fikk en heftig diskusjon etter innbruddet da selskapet hevdet at bilen skulle vært tom når vi forlot den, fordi det var betydelig risiko for innbrudd i Europa. Alternativt skulle alt av verdi vært nedpakket i avlåst bagasjerom eller hanskerom. Argument om at jeg hadde stasjonsvogn, dvs. uten mulighet til å ha avlåst metallokk over bagasjen (slik situasjonen er for de fleste i Norge), det ville de ikke høre på. Kjørte klagesak i Finansklagenemda, og vant. Har i ettertid forstått at flere selskap opererer med samme tussete bestemmelser. og det er vel de færreste som finleser alle vilkårene. så her bør man være obs! | |
|
| |
Nils Erling
| Tema: Re: Camping 2015 til Italia Man 22 Jun 2015 - 16:21 | |
| Vi får bare satse på at vi unngår innbrudd eller lignende. Men forholdsregler må man ta. Ekstra belastning å måtte krangle med forsikringsselskapet. Det var jo litt av et umulig krav de stilte til nedlåsing av ting. Nå holder vi på med siste del av pakkinga. Avreise i morgen | |
|
| |
quattro1 HOFFSJEF!
| Tema: Re: Camping 2015 til Italia Tir 11 Aug 2015 - 23:47 | |
| Tilbake fra langtur, og det meste gikk bra. Men fikk en voldsom haglstorm i Villach, noe som viser godt på vogna, særlig på taket. Hagl med dia 2-3 cm, og vinden flerret av taket på sanitærbygget, det gikk rett i siden på noen stakkars nederlendere som fikk vognene totalt ødelagt. Skal ha takst og fuktkontroll på min vogn til uken, og få rettet 3 små bulker på panser og tak på bilen (smart repair), lakken er hel. Ellers super ferie, godt vær i 5 uker med unntak av en regnværsdag ved Bodensjøen. Da ble det slottsbesøk i Sigmaringen, Hohenzollernes slott. Utrolig fint! Og Italia var supert som vanlig, 30 - 35 grader og nydelig temp i havet (27 - 30 grader). | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Camping 2015 til Italia | |
| |
|
| |
| Camping 2015 til Italia | |
|