Vet det er noen her inne på forumet som har en del info om Kroatia, eller er det bare noe jeg har drømt....
Er ute etter tips om campingplasser og annen generell info som kan være nyttig da jeg prøver og overtale kjerringa til en tur sørover neste år. Det var i den forbindelse at hun selv nevnte Kroatia, så nå gjelder det å smi mens hu er varm....
Gjest Gjest
Tema: Re: Kroatia Tor 7 Feb 2008 - 22:16
Rune
Kroatia (og Slovenia) er flotte ferieland, med hyggelige og hjelpsomme folk. Vi reiser tilbake til Kroatia for 4. gang til sommeren.
En del campingplasser på Istria eies av Italienere. Sammenlignet med de store italienske plasser på Lidoen, er standarden nok litt lavere / mer slitt, men det bygges nytt mange steder. Renhold mm. er som regel topp!!
Prisene på de største plassene er høye (nesten på nivå med italienske) eller er det rimeligere. Ingen problem for en familie på 4 å spise for 200,- på restaurant (pizza / pasta + øl og brus) eller 300,- for mat fra grill.
Det er dårlig med sandstrand (heldigvis). Stort sett klippekyst over alt, men det gir KLART vann!! Helt toppers å snorkle langs klippene / rev å se på fisk i alle farger……. Eller stupe fra ”6 meteren”…..Anbefaler uansett badesko. Kjøpes for noen få kroner over alt.
......Puh fantastisk med info der du... tusen takk.
Bare et lite spørsmål da jeg ser at det er mye klipper rundt om på kyststripa der, er det bademuligheter for bebisser på campingplassene eller? tenker da på basseng av noe slag..
Gjest Gjest
Tema: Re: Kroatia Tor 7 Feb 2008 - 23:17
Rune skrev:
Bare et lite spørsmål da jeg ser at det er mye klipper rundt om på kyststripa der, er det bademuligheter for bebisser på campingplassene eller? tenker da på basseng av noe slag..
Mange av de større plassene har basseng for store og små. Samt butikker, restaurant, lege, massasje, tennis, underholdning..... Det meste er beskrevet på hjemmesidene til campingene.
Antall Innlegg : 2903 Age : 59 Localisation : Asker Registration date : 16.08.2008
Tema: Re: Kroatia Fre 18 Sep 2009 - 8:46
I Ljubljana var vi på denne http://www.ljubljanaresort.si/en/home_12/ Anbefaler på det varmeste både campingen og byen. Det kan jo passe å dra innom der på enten veien nedover eller oppover. Bussen til sentrum går rett utenfor campingplassen og det er 10 holdeplasser ned til gamlebyen. Prisen for bussen var i sommer € 1,- pr. pers for voksne.
Fikk veldig god følelse i Slovenia og jeg tror nok vi kommer til å dra tilbake dit.
Gjest Gjest
Tema: Re: Kroatia Fre 18 Sep 2009 - 16:41
Slett ikke noe dumt forslag som en mellomstasjon. Det med den gode følelsen er viktig......... ser fint ut på campingen der...... absolutt.........
meteor790 CARAVANER
Antall Innlegg : 72 Age : 48 Localisation : Oslo Registration date : 02.08.2008
Tema: Re: Kroatia Fre 18 Sep 2009 - 17:38
Var på en øy i kroatsia med en idylisk liten landsby som het KRK i sommer.Husker ikke hva campingplassen het med den var ok. kun 700 m å gå inn til byen. Byen har stort sett bare trange gågater, og flotte resturanter nede ved bryggen. Stenstrand som passer perfekt for snorkling. Absolutt verdt en tur !!
Rashid HOFFSJEF!
Antall Innlegg : 1393 Localisation : Levanger Registration date : 12.10.2008
Tema: Re: Kroatia Fre 18 Sep 2009 - 19:13
Kroatia er bare helt topp. Vi kjørte rundt i 3 uker der nede i mai - juni i år, lå både på dyre campingplasser og rimelige "autokamp" plasser. Veldig bra bademuligheter på alle plassene vi var på. Men trangt var det å komme seg på plass. Den trangeste plassen vi var på var Camp Monika og ligger helt i sør. Ca. 50km syd for Dubrovnik. Camp Monika er ikke å anbefale for vogner over 5,5m eller bobiler over 7m. Men på de andre plassene vi var på går det bra med "normale nordiske vintervogner. Men man kan få satt sine manøvreringsegenskaper på prøve, men den som intet våger sitter ofte med skjegget i musefella (eller var det postkassa?). Og angrer seg etterpå fordi man ikke prøvde.
Legger nok kursen dit i mai 2010 også vi, he he. Ga mersmak dette.
Her er en link. Klikk på den enkelte region og ta en smugtitt da vel:
Takk for linken, skal se nøye på den .......... og vise kaillen ikke minst . Det ser så fint ut der nede på bildene.........det klare rene vannet virker flott......
Definerer du vogna vår som " ei normal nordisk vintervogn" ??
Det med plass på campingene får nok en annen dimensjon når en kommer lenger sør.....det er helt klart ....... bare å kjøre inn i gata en skal bo kan jo være en kunst ........ men hva gjør en vel ikke for deilig sommer og sol og nydelige omgivelser .........
Rashid HOFFSJEF!
Tema: Re: Kroatia Lør 19 Sep 2009 - 8:59
May-Britt skrev:
Takk for linken, skal se nøye på den .......... og vise kaillen ikke minst . Det ser så fint ut der nede på bildene.........det klare rene vannet virker flott......
Definerer du vogna vår som " ei normal nordisk vintervogn" ??
Det med plass på campingene får nok en annen dimensjon når en kommer lenger sør.....det er helt klart ....... bare å kjøre inn i gata en skal bo kan jo være en kunst ........ men hva gjør en vel ikke for deilig sommer og sol og nydelige omgivelser .........
På Camp Monika så mener jeg at dere ville hatt bruk for mobilkran ja, og det var denne vognstørrelsen jeg hadde i tankene ja.
Det ligger jo E-postadr. eller kontaktskjema til de forskjellige plassene i linken, så det er jo mulighet til forhøre seg litt om vognstørrelser etc.
Moover ville være et must, spesielt på de plassene som ligger i terasser. På noen plasser er det mulighet å snu vogna / bobilen, andre ikke. Nå skal ikke jeg uttale meg kategorisk om cv siden det er såpass mange år siden jeg tauet rundt på slike.
Men bevares, det er mange mange fine plasser ved sjøkanten som ikke vil by på problemer. Uansett så vil min anbefaling være å ta en spasertur inne på plassen før man kjører inn. Men for all del, ingen må ta dette som noen form for "skremsel". Husk bare at "det er bedre å være føre far enn etter mor".
Gjest Gjest
Tema: Re: Kroatia Lør 19 Sep 2009 - 14:11
Rashid
Det med å gå en runde på plassen og se seg rundt. Vurdere innkjøringsvei og muligheter er noe vi alltid ........ uten unntak ....... gjør på plasser vi ikke er kjent ........ det gjorde vi også den gangen vi dro rundt på ei 570 vogn. Det har noe med å få sett skikkelig/vurdert hvor en ønsker å stå og diskutere hvilken vei/hvordan vogna skal stå........ da slipper en å måtte snu fordi en ønsker vogna andre veien eller lignende......og en slipper unødig kjøring på plassen....... så der er vi nok helt på linje
Jeg syns det er gøy å se nye steder og oppleve nye ting og da må en utforske litt ........ også med tanke på hvilke campinger en liker seg på/ det er nok fysisk plass på
Har du noen tanker om det kan være like fullt i dette området som det er rundt Lidoen i juli........er det samme kaoset også i Kroatia??
ArneO GENERAL!
Antall Innlegg : 2903 Age : 59 Localisation : Asker Registration date : 16.08.2008
Tema: Re: Kroatia Lør 19 Sep 2009 - 14:49
Det er nok mye folk i Kroatia også i juli. Vi var like syd for Dubrovnik i fjor, riktignok uten vogn. Det jeg merket meg var at det virket som det var utfordrende inn og ut kjøringer, med bratte kneiker. Det er jo også noe å tenke på med langt overheng. Ellers så var det masse campingplasser langs veien der, men de fleste ville jeg nok hatt ryggsekk og telt om jeg skulle inn på... Tror jeg hadde lagt ned en del jobb i planlegging om jeg skulle dratt så langt ned med vår lille vogn, med stor vogn ville jeg nok funnet en plass som lå greit sentralt og brukt som base, kanskje til og med reservert plass... Svippturer i området med bilen ville jeg uansett gjort så kanskje jeg hadde valgt den tilnærmingen med vår lille vogn også.
Gjest Gjest
Tema: Re: Kroatia Lør 19 Sep 2009 - 15:56
Hvilket inntrykk har dere av Kroatia som ferieland. Er grensene åpne? Hva med språk - er de fleste engelsktalende eller andre språk??
Hvordan er det med mat - finner en frem i butikkene det en trenger?
Hva savnet dere og hva var bra?
Angående camping så har jeg ei bok som viste seg å være bra i sommer. Stoler på den og kjøper en ny neste vår når det kommer ny utgave. Den gir info om de ulike campnger og området, tomtene, sanitæren osv. De beste plassene ligger gjerne ikke ved veien fant vi ut........
Litteratur om campinger o.l. og kart syns jeg var viktig da vi kjørte til Italia i sommer........og jeg angrer at jeg ikke kjøpte meg en ADAC bok
Gjest Gjest
Tema: Re: Kroatia Lør 19 Sep 2009 - 18:43
Ser det er en god del naturist campinger der, så det gjelder å vite litt om campingene før en stopper
Harald MODERATOR
Antall Innlegg : 4221 Registration date : 21.03.2008
Tema: Re: Kroatia Lør 19 Sep 2009 - 18:47
May-Britt skrev:
Ser det er en god del naturist campinger der, så det gjelder å vite litt om campingene før en stopper
hehe, det hadde vært saker å dinglet med sakene ute du Naturistgrilling hadde jo også vært festlig..
Gjest Gjest
Tema: Re: Kroatia Lør 19 Sep 2009 - 18:50
BLÆ ............ ÆSJ ............ nei det der er grusomt å se på syns jeg ....... blir jo verre enn han med tangaen på stranda på Lidoen
Gjest Gjest
Tema: Re: Kroatia Lør 19 Sep 2009 - 18:51
Harald skrev:
May-Britt skrev:
hehe, det hadde vært saker å dinglet med sakene ute du Naturistgrilling hadde jo også vært festlig..
Pass nå bare på hva du griller da..........
Gjest Gjest
Tema: Re: Kroatia Lør 19 Sep 2009 - 18:53
Se hvor fint det er da Harald...........
Tanka opp med biff og flintstek så har vi kunnet overleve her ei stund.......
Harald MODERATOR
Tema: Re: Kroatia Lør 19 Sep 2009 - 18:54
hehe. huff da en liten knakkpølse på grillen sikkert koselig rundt bordet også.....jaja, hver sin smak
Harald MODERATOR
Tema: Re: Kroatia Lør 19 Sep 2009 - 18:59
Ja, hvorfor ikke prøve Kroatia ett år, ser det er betydelig billigere også, time will show
Gjest Gjest
Tema: Re: Kroatia Lør 19 Sep 2009 - 19:03
Det er bare 24 mil unna Lidoen........ går an å kjøre en tur og se også.......
Rashid HOFFSJEF!
Tema: Re: Kroatia Lør 19 Sep 2009 - 19:29
May-Britt skrev:
Hvilket inntrykk har dere av Kroatia som ferieland. Er grensene åpne? Hva med språk - er de fleste engelsktalende eller andre språk??
Hvordan er det med mat - finner en frem i butikkene det en trenger?
Hva savnet dere og hva var bra?
Vårt inntrykk av Kroatia som ferieland er udelt positivt. Ingen kluss på grensa heller, de ville bare titte i passene våre. Det var jo greit for da var ikke passinvesteringen bortkasta heller. Hadde ingen språkproblemer heller, gikk bra med trøndertysk og trønderengelsk. Av matvarer manglet kun brød bakt på norsk vis, men det er jo veldig vanskelig å finne utafor gamle Noreg da. Så det var vel det vi savnet, brødvarer fra Innherredsbakeriet på Verdalsøra.
Det som var bra var serviceinnstilte, blide og trivelige folk og kun 3 - 4 skritt til et Adriaterhav som holdt 24`c i midten av mai og at den temp. bare gikk opp frem til vi forlot landet i midten av juni. Hadde ikke en regndråpe på den tiden vi var sør for alpene , noe som heller ikke var noe savn.
til Kroatia.
ArneO GENERAL!
Tema: Re: Kroatia Lør 19 Sep 2009 - 20:11
I Kroatia, Slovakia, Slovenia, Ungarn og Polen fikk jeg alltid følelsen av at de ville hjelpe oss om det var noe vi lurte på. Det var ikke bare smil når man så på dem men de ville hjelpe.
I Slovakia kunne ikke "gamlefar" på plassen et eneste ord vi forstod, og om han forstod noe vi sa vet jeg ikke. Men jeg hadde ikke riktig overgang til strømmen når han låste opp og skulle koble oss til. Han ble nesten på gråten for han hadde heller ikke. Vi sa både på tysk og engelsk at vi ikke måtte koble oss til for vi hadde batteri som vi kunne bruke. Etter en stund kom han bli og fornøyd med en overgang dinglende i hånda, vet ikke om han hadde fått låne den av en fastligger eller noe der på plassen, i alle fall fikset han opp! I Krakow hadde han som viste oss fram til plassen vi skulle parkere på pekt ut hvor det var tømming av dass, vann etc. Når jeg litt senere gikk for å hente vann mens de raket og stelte plenen kom han bort og pekte ut vannposter som var nærmere oss enn der jeg hadde hentet vann, knall service synes jeg! Det var bare to av flere slike gode erfaringer vi gjorde i sommer.
"Hjelpsomheten" i Italia kan jeg vel ikke si at jeg opplevde som like hjertelig
Jord er på en pinne så man kan trenge en overgang til strømmen. Om man har CEE i begge ender på strømledningen så er den overgangen som Clas Ohlson har riktig fin, passer til både vanlig her hjemme og slik med "jord på pinne".
Gjest Gjest
Tema: Re: Kroatia Søn 20 Sep 2009 - 11:52
Synes det er en fin plass du har funnet der May-Britt. Vi blir med til Kroatia om vi får lov? :-)
Rashid HOFFSJEF!
Tema: Re: Kroatia Søn 20 Sep 2009 - 13:08
Camp Polari, ligger ved Rovinj. Hadde et par overnattinger her, samt sykkelturer inn til sentrum. Og en tur til sentrum av Rovinj anbefales på det sterkeste.
Ca 500m før resepsjonen ligger en vingård. God "hverdagsvin" av rød og hvit type selges rimelig. Også likører med forskjellig smak.
Synes det er en fin plass du har funnet der May-Britt. Vi blir med til Kroatia om vi får lov? :-)
Det hadde jo vært supert Tom ........ det var Sven Erik som kom med ideen til meg, så dere har kanskje snakket om det?? Uansett så syns vi voksne at det er kjekt at ungene har selskap og så setter vi pris på selskapet selv også ........ så bli gjerne med Tom
Gjest Gjest
Tema: Re: Kroatia Søn 20 Sep 2009 - 16:29
Rashid og ArneO
Så kjekt å høre at dere har gode erfaringer fra Kroatia og Slovenia. Det høres beroligende ut!!!!
Jeg er nå en gang slik at jeg er litt sånn skeptisk av meg og særlig når det gjelder øst Europa.
Camping Kai BARON!
Antall Innlegg : 2429 Registration date : 14.05.2007
Tema: Re: Kroatia Søn 20 Sep 2009 - 22:12
May-Britt skrev:
Noen som har vært på denne campingen eller andre i området??
Vi var på denne campingen i fjor. Grenepasseringen var ingen problem. Men når vi ankom campingen og skulle sjekke inn begynte problemene. De fant oss ikke enda vi hadde booket et halvår i forveien. Vi fikk plass etterhvert og rigget oss til.
Det sanitære var veldig bra, butikkene inne på campingen var av en annen kvalitet enn på lidoen. Det samme var det med renhold og ordensregler inne på plassen. Biler og mopeder kjørte rundt inne på plassen til alle døgnets tider.Man kan trygt si at det er en plass med litt mindre regler enn Union Lido.
Stranden er liten og dårlig, bare rullestein. Guttungenelsket å snorkle, selv om han var avhengig av badesko.
Det skjedde litt mer på brygga der med banan båter og fallskjermbåter, samt at det var et heftig uteliv for undommen der. Vi sa vel at vi aldri skulle dit igjen men har faktisk vurdert å ta en uke i Kroatia og en uke på Lidoen. Vi får se, finner ingen plasser på den Franske rivieraen som frister.
pkfoss
Antall Innlegg : 14 Localisation : Rogaland Registration date : 09.01.2011
Tema: Re: Kroatia Ons 1 Jun 2011 - 23:36
Hei!
Tar sjansen på å blåse liv i en gammel tråd :-)
Vi skal på første tur til Kroatia i sommer, og sliter med å finne en god plass. Vi tenkte oss ned til Split-området. Noen nye anbefalinger ??
Vi kjører 250 vogn - noe lang, men jeg regner med det går greit å komme inn på i alle fall de større plassene.
Turen nedover planlegges til å gå via Praha - Wien - Pituj - (ikke Zagreb) - og så til kysten for å ligge i ro 8-9 dager.
Biltur til Sarajevo planlegges.
Alle gode råd mottas med takk!
rui CARAVANER
Antall Innlegg : 93 Localisation : Varhaug Registration date : 15.11.2009
Tema: Re: Kroatia Man 31 Des 2012 - 12:41
Google maps sier 20 timer å kjøre fra Hirtshals til midt i Croatia . Er dette sånn ca riktig med bil uten vogn Og finnes det et fornuftig sted å overnatte på halvveien der en ikke blir robbet bare en stopper motoren på bilen ..? Planen er forøvrig å leie feriehus dit vi skal ende opp i sør.