CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Kulehanske vrir seg

Go down 
5 posters
AvInnlegg
jkb




Antall Innlegg : 2
Registration date : 06.06.2011

Kulehanske vrir seg Empty
PosteTema: Kulehanske vrir seg   Kulehanske vrir seg Icon_minitimeTor 18 Jun 2015 - 22:03

Hei igjen.

Er det normalt at kulehansken vrir seg? Min sitter nemlig rimelig skrått over til høyre. Jeg syns det ser litt snodig ut, men vet ikke om det har noe å si? Er en "vanlig" kulehanske på en bjølseth 650, ikke stabilisatorkobling. Smile Bytta nettopp påløpsbremsa, og trudde kanskje dette også skulle bli bedre nå, men det er akkurat likt. Kan det være at påløpsbremsa ikke er sentrert i forhold til resten av chassiet? har prøvd å sikte inn etter beste evne....

jkb
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Kulehanske vrir seg Empty
PosteTema: Re: Kulehanske vrir seg   Kulehanske vrir seg Icon_minitimeFre 19 Jun 2015 - 8:55

Min erfaring er at det varierer fra vogn til vogn og at det ikke er unormalt. Har aldri tenkt på at noe eventuelt ikke var som det burde.
Hadde en 98 Bjølseth 650 og på den vred kulehansken seg. Samme mener jeg å huske skjedde på en 06 Knaus med Alko stabilisator mens på en 08 Hobby så skjedde det ikke
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Kulehanske vrir seg Empty
PosteTema: Re: Kulehanske vrir seg   Kulehanske vrir seg Icon_minitimeFre 19 Jun 2015 - 11:48

Vrir seg her også, om det er til høyre eller venstre har jeg ikke lagt merke til.
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Kulehanske vrir seg Empty
PosteTema: Re: Kulehanske vrir seg   Kulehanske vrir seg Icon_minitimeFre 19 Jun 2015 - 12:23

Helt vanlig og helt ufarlig! Min logiske slutning er at dersom dette var farlig hadde vi hatt faste mekanisker som på varehengere, med de ulemper det medfører. Nettopp kule-formen gjør at det ikke soiller noen rolle, kun en estetisk greie!
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Kulehanske vrir seg Empty
PosteTema: Re: Kulehanske vrir seg   Kulehanske vrir seg Icon_minitimeFre 19 Jun 2015 - 13:32

At kulehansken vrir seg under kjøring er helt normalt. Feks ulik friksjon på klossene rundt om i stabilisatorkoblingen kombinert med akselerasjon, retardasjon og sving gjør at energitilførsel tar ulike retninger og kan medføre vridning.

Winterhoffen på Hobbyen sitter stort sett rett. For et par år siden la jeg imidlertid merke til at den egentlig var mere vridd ved "rett og utstrakt stopp" enn den pleide ved flere anledninger etter hverandre, og da måtte jeg jo spekulere litt i hva dette kunne skyldes. Etter litt fintenking og vurdering ble jeg enig med meg selv om at det ene hjulet på vogna var en anelse varmere enn det andre. Smurte begge bremsewirene på vogna, mener selv at temperaturen på felgene etter bremsing ble jevnere og at kulehansken oppførte seg normalt igjen etterpå.

Kan selvsagt bare være innbilning. Men hva gjør man ikke for sjelefreden. Smile

Skjevt montert hengerfeste på bil eller skjevt montert aksling på vogn er verre årsaker å rette opp. Merkes gjerne på økt dekkslitasje, uforklarlig skjevslitte dekk etter lange turer med vogn osv.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Kulehanske vrir seg Empty
PosteTema: Re: Kulehanske vrir seg   Kulehanske vrir seg Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Kulehanske vrir seg
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Chassi (stab.koblinger,bremser,atc osv)-
Gå Til: