CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Koblingsboksting

Go down 
+2
Dethleffs
bleikfis
6 posters
AvInnlegg
bleikfis




Antall Innlegg : 2
Registration date : 18.06.2015

Koblingsboksting Empty
PosteTema: Koblingsboksting   Koblingsboksting Icon_minitimeTor 25 Jun 2015 - 22:37

Hadde en liten gjennomgang av det elektriske i min Dethleffs og kom over noe som ikke var så bra.

Koblingsboksting Hrlzsn

Hvor får man tak i nye slike koblingsbokser? Eller finnes det alternativer?
Til Toppen Go down
Dethleffs
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Dethleffs


Antall Innlegg : 555
Registration date : 10.03.2009

Koblingsboksting Empty
PosteTema: Re: Koblingsboksting   Koblingsboksting Icon_minitimeFre 26 Jun 2015 - 9:07

Kjøpe deg en box elektrospray GT7 den er bare helt utrolig bra,rengjør og spray på så blir det bra.
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Koblingsboksting Empty
PosteTema: Re: Koblingsboksting   Koblingsboksting Icon_minitimeFre 26 Jun 2015 - 9:12

http://www.clasohlson.com/no/Koblingsboks/32-1963

Det så ut til å være litt enkelt utført, ja.... Surt om det lagres metallgjenstander i det tomrommet der.
Til Toppen Go down
bleikfis




Antall Innlegg : 2
Registration date : 18.06.2015

Koblingsboksting Empty
PosteTema: Re: Koblingsboksting   Koblingsboksting Icon_minitimeFre 26 Jun 2015 - 23:52

Takk for info om elektrospray og koblingsboks.

Har tatt ifra ledningene og det viser seg at alt er blitt irret bort.

Så jeg var å kjøpe meg en slik koblingsboks som du refererte til HoobyTom, men jeg fikk ikke til å samle verken de 4 brune og de 4 blå i samme hull, det ble for trangt. Så jeg trenger en kobling, der man kan montere alle de brune eller blå i hver sin inngang, samtidig som de har kontakt med de andre i samme farge. ?
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Koblingsboksting Empty
PosteTema: Re: Koblingsboksting   Koblingsboksting Icon_minitimeLør 27 Jun 2015 - 6:35

Finnes mye bra koblingsskinner på båtutstyrs-butikker som kan brukes.
http://www.bestmarin.no/Produkter/Elektrisk-utstyr/Batteriutstyr-12/24V/Koplingsskinner
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Koblingsboksting Empty
PosteTema: Re: Koblingsboksting   Koblingsboksting Icon_minitimeLør 27 Jun 2015 - 14:19

Koblingskinner for maritimt bruk er spesielt laget for å motstå korrosjon, så det er en smart løsning.  Og de finnes i mange ulike utførelser / størrelser.

På bildet ser det ut som det har vært en del fukt som har vært årsaken til irr / galvanisk tæring, og to forskjellige metaller.  (Tenker litt høyt nå...)

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Koblingsboksting Empty
PosteTema: Re: Koblingsboksting   Koblingsboksting Icon_minitimeLør 27 Jun 2015 - 21:30

Denne boksen som dete er linket til over her er ikke anbefalt å bruke, om man bruker de medfølgende koblingene.
Grunnen er at ledningene i Dethleffs, som sikkert i alle merker, er av typen "mangetrådet". Klemmene er kun godkjent, og anbefalt, for en- og flertrådet kabel. Mangetrådet fliser seg opp og ødelegges om du ikke bruker hylser som krympes. Det blir dett samme som lampettledning til faste installasjoner.

Jeg fjernet de aller fleste slike koblinger i min Dethleffs,  og til noe som er mye bedre. Tyskprodusert og toppklasse. Og det meste av ledninger ble også lagt om/byttet ut til 4mm2. Fra batteriet er det 10mm2.

Et lite "spark" til Ts: hvorfor i hiuleste forumnavn "bleikfis"? Ikke spesiellt seriøst, men kanskje ikke min oppgave å blande meg. Men inspirerer ikke meg så voldsomt til å hjelpe noen med et slikt nick.

//JanP
Til Toppen Go down
Sponsored content





Koblingsboksting Empty
PosteTema: Re: Koblingsboksting   Koblingsboksting Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Koblingsboksting
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: