| Sikring går i batterilader | |
|
|
Av | Innlegg |
---|
GlamCamper
Antall Innlegg : 4 Registration date : 26.07.2015
 | Tema: Sikring går i batterilader Søn 26 Jul 2015 - 21:56 | |
| Hei. Er ny i forum og trenger hjelp. Har en Knaus Sudwind 720 2007 modell. Har ett problem med batteriladeren som jeg ikke finner ut av Sikringen i den går hele tiden. Den kan stå tilkoblet i dager og timer, men så ryker den. Har byttet batteri og testet forskjellige ladere. Jeg hadde forstått det om en av kursene hadde røket, men ikke når det er sikringen i laderene. Noen som har peiling på hva dette kan være? | |
|
 | |
Tasle MODERATOR

Antall Innlegg : 1477 Localisation : Tromsø Registration date : 09.01.2008
 | Tema: Re: Sikring går i batterilader Man 27 Jul 2015 - 9:08 | |
| Hvor stor batterilader (ampere) og sikringsstørrelse (ampere)? _________________ Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt. Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna). Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
| |
|
 | |
GlamCamper
 | Tema: Re: Sikring går i batterilader Man 27 Jul 2015 - 10:14 | |
| Hei Tasle.
Takk for svar
Den det startet med var en 4 amp lader med 5 amp sikring. Har testet med en 8 amp lader med 10 amp sikring. Etter å ha lest på forumet mistenker jeg at dette er svakt, men det var det som fulgte med vogna når jeg kjøpte den.
| |
|
 | |
jafo CARAVANER

Antall Innlegg : 67 Age : 53 Localisation : Langhus Registration date : 01.07.2013
 | Tema: Re: Sikring går i batterilader Man 27 Jul 2015 - 10:37 | |
| Forstår jeg deg rett hvis sikringen går på flere ulike ladere og at du har byttet batteri uten endring?
5 ampere gir deg ikke mer enn 60W kontinuerlig, mens 10 ampere kan gi 120W. Selve laderene på 4 og 8 ampere gir deg teoretisk 50/100W Billige ladere kutter ikke men forsøker å levere så mye som de klarer.
Hvor stort er totalforbruket av 12V? Halogenlys/vanlige lyspærer på på 12V? Lys i parklys/markeringslys om kvelden? TV på 12V? vannpumper kan trekke mye under oppstart
En vanlig lyspære trekker fort 10W-20W, lys i parklys/markeringslys er fort 12 pærer a 5 W og trekker alene 60W, så uten LED kan du fort risikere å trekke mer enn hva laderen kan gi.
Sist endret av jafo den Man 27 Jul 2015 - 11:15, endret 1 gang | |
|
 | |
GlamCamper
 | Tema: Re: Sikring går i batterilader Man 27 Jul 2015 - 10:52 | |
| Hei Jafo. Når matematikken blir presentert så enkelt som dette, forstår jeg også det Det er halogenbelysning i vogna. Litt usikker på wattstyrken, men det blir fort litt når det går på 10-12 stk fra de fire bryterne rett innenfor døra. Jeg må nok skaffe en kraftigere lader. Noe du kan anbefale? | |
|
 | |
jafo CARAVANER

Antall Innlegg : 67 Age : 53 Localisation : Langhus Registration date : 01.07.2013
 | Tema: Re: Sikring går i batterilader Man 27 Jul 2015 - 11:21 | |
| Hmm, nei har ikke noen lader å anbefale, men å bytte til LED gir flere fordeler  Mindre strømforbruk som gir lys lengre når du ikke er tilkoblet 220V og ikke minst mindre varmeutvikling som kan være kjekt i en vogn med små avstander og mye brennbart. | |
|
 | |
MikaelBerberg
Antall Innlegg : 6 Registration date : 03.07.2015
 | Tema: Re: Sikring går i batterilader Man 27 Jul 2015 - 21:28 | |
| Selv om strømtrekket er større enn hva laderen kan tilføre, skal jo ikke sikringen til laderen gå.
| |
|
 | |
jafo CARAVANER

| Tema: Re: Sikring går i batterilader Man 27 Jul 2015 - 21:35 | |
| 4 ampere stabil, 5-6-7 ampere med "rippel" (dvs ikke helt likerettet strøm) for eksempel | |
|
 | |
ProsjektX CARAVANER

Antall Innlegg : 48 Registration date : 06.12.2012
 | Tema: Re: Sikring går i batterilader Tir 28 Jul 2015 - 15:13 | |
| Høres merkelig ut. En lader skal jo være strømbegrenset og gi ut f.eks 4A maks kontinuerlig i første fase av opplading og ellers bare vedlikeholde på et spenningsnivå, og batteriet bør ta unna variasjoner i strømtrekket på en bra måte... Er det virkelig skjedd det samme med to forskjellige ladere? Er det evt samme produsent i så fall? | |
|
 | |
jafo CARAVANER

| Tema: Re: Sikring går i batterilader Tir 28 Jul 2015 - 18:08 | |
| Nå snakker du om en moderne elektronisk lader, en eldre eller billig lader gir det den klarer. | |
|
 | |
Tasle MODERATOR

Antall Innlegg : 1477 Localisation : Tromsø Registration date : 09.01.2008
 | Tema: Re: Sikring går i batterilader Tir 28 Jul 2015 - 21:15 | |
| Kjøp en billig strømtang og mål strømmen fra laderen. Alt annet enn måling blir bare gjetting. _________________ Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt. Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna). Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
| |
|
 | |
jafo CARAVANER

| Tema: Re: Sikring går i batterilader Tir 28 Jul 2015 - 22:16 | |
| men kluet for TS er enten en betydelig kraftigere lader, eller bytte til mer strømsparende pærer. Hvorfor sikringen går blir jo bare gjetninger  | |
|
 | |
GlamCamper
 | Tema: Re: Sikring går i batterilader Ons 29 Jul 2015 - 20:05 | |
| Hei.
Har vært opptatt med Norway Cup. Jeg kommer til å måle strømforbruket når lysene står på. Vil så bytte til LED pærer. Hvis sikringen fortsetter å gå, blir det å tilkalle noen som kan feilsøke for meg.
Oppdateres på søndag. | |
|
 | |
Sponsored content
 | Tema: Re: Sikring går i batterilader  | |
| |
|
 | |
| Sikring går i batterilader | |
|