CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Schaudt CSV 410 lader/omformer/booster. Fungere dårlig?

Go down 
3 posters
AvInnlegg
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Schaudt CSV 410 lader/omformer/booster. Fungere dårlig? Empty
PosteTema: Schaudt CSV 410 lader/omformer/booster. Fungere dårlig?   Schaudt CSV 410 lader/omformer/booster. Fungere dårlig? Icon_minitimeOns 19 Aug 2015 - 20:09

Hei.
Har noen erfaringer når det gjelder kvaliteten på Schaudt CSV 410? Etter litt rot og tull fant jeg ut at lader/omformeren Schaudt CSV 410 i min 2013 Knaus inneholder en boosterfunksjon OG at den lader vogna fra bilen under kjøring. Må medgi at dette først var en litt flau erkjennelse, ettersom jeg har lest og spurt en del omkring boostere, i den hensikt å koble et slikt opplegg i vogna.

Lenke til "vidunderet": http://web.adria.dk/wp-content/uploads/2013/03/13Schaudt-410-manual-905.102-2012_03_01-CSV-410-BA_EN.pdf

Tilkoblet el.nettet lader denne ca 13,55V. Tikoblet bilen lader den 12,88V, målt med multimeter på batteripoler. Videre har jeg sett at grunnet lengden på kabel fra bil til denne booster/lader/omformeren, som er plassert i klesskapet bakerst i vogna, har jeg ca 10,5V inn til boosteren. Ut av boosteren har jeg 12,88V(samme som inn til caravanbatteriet), altså ikke noe spenningsfall fra booster til batteri i vogna, hvis jeg har gjort dette riktig. Målingen viser vel også da at denne Schaudt-boosteren booster fra 10,5V til kun 12,88V ut?
Dette er vel dårlige greier? Er det noe å gjøre med det? Kan det skyldes noe annet enn at boosteren er for dårlig?
Installasjonen frem til batteri er original. Batteriet er et Biltema 80Ah Gel-batteri som jeg har satt inn, ettersom vogna var levert klar for batteri, men uten batteri(!).

Mvh Morten
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Schaudt CSV 410 lader/omformer/booster. Fungere dårlig? Empty
PosteTema: Re: Schaudt CSV 410 lader/omformer/booster. Fungere dårlig?   Schaudt CSV 410 lader/omformer/booster. Fungere dårlig? Icon_minitimeTor 20 Aug 2015 - 9:27

Hørtes elendig ut.
Hva er spenning ut fra bil?
Går kjøleskapet på 12V fra bil samtidig som dette måles?
Hva slags bil har du? Mange dynamoer lader dårlig på tomgang, og trenger minimum 1700rpm for å lade ved forhøyet forbruk. Få en hjelper til å heve turtallet på bilen mens du måler for å se om dette utgjør noen forskjell.

Du kan om nødvendig bytte til tykkere kabel frem til booster for å minske spenningstap.
Til Toppen Go down
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Schaudt CSV 410 lader/omformer/booster. Fungere dårlig? Empty
PosteTema: Re: Schaudt CSV 410 lader/omformer/booster. Fungere dårlig?   Schaudt CSV 410 lader/omformer/booster. Fungere dårlig? Icon_minitimeFre 21 Aug 2015 - 1:08

Hei. Takk for interessen HobbyTom. Måling av spenning ut fra bil må jeg se på i dagslys, men som nevnt målte jeg 10,5V tett forut for denne lader/boosteren, men det er 7-8 meter kabel mellom den og bilen. Bilen er en Volvo XC90 og det var ingen 12V drift på kjøleskapet samtidig. Jeg puslet med det alene, så bilen gikk kun på tomgang. Er det ikke slik at uansett om bilen ga 10 eller 12V ut, så skulle boosteren evnet å heve dette til 14, ett-eller-annet volt ut mot batteriet?

Med respekt for faget(som jeg ikke behersker så fryktelig vel), skal jeg be en kamerat med bilteknisk bakgrunn kontollere at jeg gjor dette rett.

Mvh Morten
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Schaudt CSV 410 lader/omformer/booster. Fungere dårlig? Empty
PosteTema: Re: Schaudt CSV 410 lader/omformer/booster. Fungere dårlig?   Schaudt CSV 410 lader/omformer/booster. Fungere dårlig? Icon_minitimeFre 21 Aug 2015 - 10:56

Det stemmer at boosteren skulle gitt ladespenning ut til batteriet (14 komma noe volt).

Det er slik at (med 100 % virkingsgrad) vil effekt inn og effekt ut fra bosteren være den samme. Hvis effekten inn er 60 W v/ 12 V, så er strømmen inn 5 A fra bilen. Ved 14 volt ut blir strømmen redusert til 60/14=4,3 A fra boosteren.

Men nå er ikke boosteren ideell, den har kanskje en virkingsgrad på 80 %, så 20 % blir omsatt som tap (varme bl.a.). Likevel har ikke dette noe å si for utspenningen.

Uten å ha kjennskap til elektronikken i boosteren, kan det tenkes at det er eksempelvis et potensiometer som kan justere utspenning fra boosteren? Hvis ikke, så er noe "et problem" med den.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Schaudt CSV 410 lader/omformer/booster. Fungere dårlig? Empty
PosteTema: Re: Schaudt CSV 410 lader/omformer/booster. Fungere dårlig?   Schaudt CSV 410 lader/omformer/booster. Fungere dårlig? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Schaudt CSV 410 lader/omformer/booster. Fungere dårlig?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Booster igjen...
» anbefalling av omformer\lader
» Ny SCHAUDT elektroblokk (trafo) fungerer ikke i dansk ADRIA.
» Omformer/batterivelger
» omformer

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: