CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Er Truma bra nok på fjellet?

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Storum

Antall Innlegg : 17
Registration date : 23.07.2013

Er Truma bra nok på fjellet? Empty
PosteTema: Er Truma bra nok på fjellet?   Er Truma bra nok på fjellet? Icon_minitimeFre 25 Sep 2015 - 0:01

Jeg skal kjøpe meg en 2005modell LMC 720 vogn med spikertelt på Kvamskogen, hadde egentlig bestemt meg, men nå jeg ser at den har Truma varmer og ikke Alde som jeg har hatt tidligere. Så mitt spørsmål er om det er tilstrekkelig på en vinter camp?
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO

Male
Antall Innlegg : 2903
Registration date : 16.08.2008

PosteTema: Re: Er Truma bra nok på fjellet?   Er Truma bra nok på fjellet? Icon_minitimeFre 25 Sep 2015 - 7:48

Tja nå vet ikke jeg hvor mye forskjell det er fra målestasjonen til campingen.

http://www.yr.no/sted/Norge/Hordaland/Kvam/Kvamskogen/statistikk.html

Vi har bare hatt Alde, men det er vel evt. bare å sette inn eljet ovner om løsningen på vogna er slik du vil ha og det blir litt kaldt.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

Antall Innlegg : 3365
Registration date : 19.01.2012

PosteTema: Re: Er Truma bra nok på fjellet?   Er Truma bra nok på fjellet? Icon_minitimeFre 25 Sep 2015 - 22:53

Om du har hatt vogn med Alde så tror jeg at å gå ned på komfort sannsynligvis vil være noe av det dummeste du har gjort innen temaet vintercamping.

Alde er uovertruffen, lydløst en en lun varme i hele vognen. På Elmia så jeg demonstrert den nye Flow, om jeg husker rett navn, som er en enhet tilkoblet varmesløyfenog gir konstant varmvann på 40 grader i dusjen så lenge det er vann tilgjengelig. I flere timer kan du dusje, men tempen synker sakte ettersom minuttene går over i halve og hele timer. Men tøft var det iallefall. Det finnes noen unntak, og det er i vogner som Hobby der det ikke wer tilstrekkelig sirkülasjon til å yde Alde'n rettferdighet, og Adria blant annet, som har klart å snu retningenpå væsken slik at den starter i soveromsdelen og den kjøligste delen havner i sittedelen. Vet ikke om hvilke modeller de har klart det på, men på 743 som SverreS hadde så var det slik. Men mange har fått rettet opp fadesen.

Når det gjelder Hobby sa har de blant annet klart å montere styringspanelet rett over Alden, inne i et skap. Værre plassering er vel ikke mulig, utenom ved siden av dassen kanskje. Og på de modellene som jeg har sett på fra Hobby så er det få og korte konvektorer langs veggene. Og da yder det ikke systemet noen form for rettferdighet. Konvektorer skal fylle det meste av ytterveggene i det rommet de skal, slik som i "nordiske vogner" og for poss som har nyere Dethleffs, Jan Ole og Johnny blant annet.
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-

Male
Antall Innlegg : 328
Registration date : 21.07.2010

PosteTema: Re: Er Truma bra nok på fjellet?   Er Truma bra nok på fjellet? Icon_minitimeLør 26 Sep 2015 - 2:03

janp.

Som nevnt i en generell pratetråden at det er langt mellom inleggene, kanskje det akkurat er slike bombastiske feilaktive opplysninger som gjør at ikke folk gidder å poste noe, eller langt mindre spør om noe lenger i dette forumet?
Noen kaller det humor, men det kan ikke være så knakende god humor siden folk omtrent har sluttet å poste noe på forumet.

Det med styrepanelet inn i ett skap er riktig på noen av Hobby vognene.
Men da har de thermostaten stående ute i vognen.
På min nyeste Hobby vogn har jeg Alde panelet stående inne i ett skap orginalt, med sensoren stående ute i vogna, men jeg kan da styre nesten alt med panelet til Hobby.
Jeg har riktignok flyttet panelet ut til kjøkkenet, da jeg ville dra nytte av nattsenking og klokkedisplayet som vises på skjermen, samt at jeg synes plasseringen av thermostat fungerer bedre midt i vognen enn der den var plassert orginalt.
Har som regel oppe vinduet som viser vann og glycol tempen, men dette er mest pga interessen for det Smile
Flere vogner har displayet stående ved ingangsdøren, bl.a. noen utgaver av Dethlefs.
Dette gir feilaktig temp om man f.eks. har døre på "gløtt"

Når det gjelder sikulasjon har jeg skrudt ned min sirkulasjonspumpe på 45% av fult, og jeg har nok sirkulasjon for å få enn jevn varme, selv i 27 blå grader.
Jeg har altså to vogner, en 720 UKFE fra 2011 og en 545 KMF fra 2015 - begge Hobby med Alde.
Det skal også nevnes at thermostat ved døra fungerer dårlig med spikertelt, og når man har døra åpent, derfor er den flyttet inn i barnerommet da vi står for det meste på fast plass - dette med god erfaring.

Jeg har som regel oversett komentarer og svartmaling av folk som importerer og eller har vogn av annet merke enn du har, men med slike feilaktive opplysninger som for lite sirkulasjon og konvektorer kan jeg ikke la være å svare på.

"Bidra om man kan, eller la være" var nevnt i en annen tråd Smile

Når det gjelder Alde eller ikke som trådstarter spør om, så valgte jeg med Alde selv på kjørevognen som jeg bruker mest på sommer, men også da ønsker å kunne justere tempen ned ed en halv grad om jeg ønsker det.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

Antall Innlegg : 3365
Registration date : 19.01.2012

PosteTema: Re: Er Truma bra nok på fjellet?   Er Truma bra nok på fjellet? Icon_minitimeLør 26 Sep 2015 - 9:17

Harald:
-Jeg har ikke sjekket konvektorer og plassering i de nyere modeller, men ikke for så mange år siden når Hobby kom med sin Premium så kikket jeg på noen Hobby-modeller. Og det er med bakgrunn fra den gang jeg skrev det slik. Konvektorer var korte med "lange" stekk med kun slange. Typisk i rundsitter så dekket konvektor en mye mindre del av veggflaten enn i min Dethleffs.

Jeg ønsker ikke å bidra med feil opplysninger, er det blitt bedre så er det bra for alle. Hobby har ikke akkurat vært kjent for å lage store spalter langs yttervegger, som f.eks overskap. Der har skapene på de vognene jeg har sett før vært plassert helt inntil veggen. Hva som er i dag har jeg ikke fulgt med på, da Hobby er noe som jeg ikke har planer om å kjøpe.

En tidligere medlem, Vegard, gjorde mye veen ut av den elendige sirkulasjonen i nettopp Hobby. Han gikk ganske grundig tilverks her på forumet for å dokumentere dette, men han skapte stor oppstandelse med dette. Men det ble og dokumentert med bilder og målinger av spalter. Og det var ikke noe flatterende, og slett ikke noen grunn til å velge ei Hobbyvogn. Men med årene har vel også Hobby gjort forbedringer, og takk for det.
Jeg har sett hva som var for ikke så mage årene siden, og hva som har skjedd nylig det er ikke noe som fanger min interese.

Styringspanelet for  Alde er uansett klønete plassert, men slikt er jo subjektivt. Og jeg vet at det er en ekstern sensor. Annet ville jo ha ført til at det ikke blir noe varme idet hele tatt.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny

Antall Innlegg : 8914
Registration date : 12.03.2007

PosteTema: Re: Er Truma bra nok på fjellet?   Er Truma bra nok på fjellet? Icon_minitimeLør 26 Sep 2015 - 9:33

Forsøker meg med et svar til Storum.
Truma med Ultraheat holder nok til en del kuldegrader. Og ved kombinasjonen Isobu/vogn der man tilbringer dagtiden i bua og stort sett bruker vogna som liggeplass om natta med redusert varme da holder nok trumaen lenge. Aberet for mange er viftestøy fra trumaen.
El-jet ovner er nevnt. Disse krever litt veggplass under sittebenker for å kunne monteres og de koster gjerne litt nye.
Vi overlevde et par tre vintre i hobby med truma og 2 el-jet ovner. Hadde ikke Truma Ultraheat montert.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Storum

Antall Innlegg : 17
Registration date : 23.07.2013

PosteTema: Re: Er Truma bra nok på fjellet?   Er Truma bra nok på fjellet? Icon_minitimeLør 26 Sep 2015 - 10:07

Takk for svar.... Har sjekket litt nærmere, og den vognen som jeg vurderer, der kan Trumaen kjøres på gass og strøm, og da har den vel Ultraheat?

Noen som vet hva disse el-jet ovnene koster?
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny

Antall Innlegg : 8914
Registration date : 12.03.2007

PosteTema: Re: Er Truma bra nok på fjellet?   Er Truma bra nok på fjellet? Icon_minitimeLør 26 Sep 2015 - 13:10

Rundt 1800 på max fritid. Ligger som regel noen brukte på fin også.
http://www.finn.no/finn/torget/resultat?keyword=eljet
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Sponsored content

PosteTema: Re: Er Truma bra nok på fjellet?   Er Truma bra nok på fjellet? Icon_minitime

Til Toppen Go down

Er Truma bra nok på fjellet?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Trøbbel med Truma Ultraheat og Truma vannvarmer.
» truma...
» Truma varmer...
» Truma airmix
» Truma lader