| | Bruke Hobby-vogn på vinteren | |
| | Av | Innlegg |
---|
sivmaria CAMPER
Antall Innlegg : 36 Registration date : 10.08.2015
| Tema: Bruke Hobby-vogn på vinteren Man 28 Sep 2015 - 10:27 | |
| Vi har nettopp kjøpt vogn (se min signatur), og har lyst å bruke den på vinteren. Hva er lurt å gjøre/ikke gjøre, hva må man passe på osv? Ser her på forumet at det også er snakk om å måke av taket og rundt vogna for å sørge for sirkulasjon.
I natt prøvde vi å ha rullegardina med en gløtt nederst, og blondegardina litt åpen. Men det var allikevel dugg på vinduene, og da spesielt på det skrå vinduet ved dobbeltsenga. Er det mulig å bli helt kvitt dette med de rette løsningene vinterstid?
Vi har Truma og ultraheat. Og vi vurderer å få montert eljet også. | |
| | | Tasle MODERATOR
Antall Innlegg : 1477 Localisation : Tromsø Registration date : 09.01.2008
| Tema: Re: Bruke Hobby-vogn på vinteren Man 28 Sep 2015 - 11:47 | |
| Gratulerer med ny vogn!
Det med dugg og rullegardin åpen nederst fungerer nok best om det også er en tilsvarende gløtt i overkant av vinduet, slik at det blir litt gjennomtrekk av tørrere inneluft langs vinduet.
Åpen kun nederst (hvis tett oppe) med liten gløtt gjør nok ikke så mye av seg. Prøv med større gløtt inntil duggen forsvinner, evn. bytte med en rullegardin som har "ventil" øverst. Evn. å bore noen slisser oppe om det lar seg gjøre.
Vanlige stoffgardiner kan du godt ha helt igjen, skulle jeg tro. De slipper luft igjennom. _________________ Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt. Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna). Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
| |
| | | Gjest Gjest
| Tema: Re: Bruke Hobby-vogn på vinteren Man 28 Sep 2015 - 17:00 | |
| Tror nok du dessverre må regne med og ikke bli kvitt all duggingen. Vogn uten alde som gir kontinuerlig gjennomstrømning av varm luft opp mot vindu kombinert med de store vindusflatene som f.eks Hobby har gjør at det blir adskillig lettere kondens/dugg her.
I tillegg er f.eks Hobby ikke bygd for alde og har ikke like god sirkulasjon gjennom og bak møbler/innredning som nordiske vogner, samt at nordiske vogner har mindre vindusflater gjør disse til bedre vintervogner.
De bekjente som jeg har som har hatt Hobby el.l har ikke blitt kvitt duggproblemer, men fått det bedre med montasje av eljetovner. |
| | | janp GENERAL!
Antall Innlegg : 3364 Registration date : 19.01.2012
| Tema: Re: Bruke Hobby-vogn på vinteren Man 28 Sep 2015 - 20:50 | |
| - Tom skrev:
- Tror nok du dessverre må regne med og ikke bli kvitt all duggingen.
Vogn uten alde som gir kontinuerlig gjennomstrømning av varm luft opp mot vindu kombinert med de store vindusflatene som f.eks Hobby har gjør at det blir adskillig lettere kondens/dugg her.
I tillegg er f.eks Hobby ikke bygd for alde og har ikke like god sirkulasjon gjennom og bak møbler/innredning som nordiske vogner, samt at nordiske vogner har mindre vindusflater gjør disse til bedre vintervogner.
De bekjente som jeg har som har hatt Hobby el.l har ikke blitt kvitt duggproblemer, men fått det bedre med montasje av eljetovner. Nei og nei, Tom. Nå får du også Harald på nakken. Jeg skrev om Hobbyvogner og Alde, men der tråkket jeg en sart sjel på tærne. Nå har du også gjort det - Harald- skrev:
- janp.
Som nevnt i en generell pratetråden at det er langt mellom inleggene, kanskje det akkurat er slike bombastiske feilaktive opplysninger som gjør at ikke folk gidder å poste noe, eller langt mindre spør om noe lenger i dette forumet? Noen kaller det humor, men det kan ikke være så knakende god humor siden folk omtrent har sluttet å poste noe på forumet.
Det med styrepanelet inn i ett skap er riktig på noen av Hobby vognene. Men da har de thermostaten stående ute i vognen. På min nyeste Hobby vogn har jeg Alde panelet stående inne i ett skap orginalt, med sensoren stående ute i vogna, men jeg kan da styre nesten alt med panelet til Hobby. Jeg har riktignok flyttet panelet ut til kjøkkenet, da jeg ville dra nytte av nattsenking og klokkedisplayet som vises på skjermen, samt at jeg synes plasseringen av thermostat fungerer bedre midt i vognen enn der den var plassert orginalt. Har som regel oppe vinduet som viser vann og glycol tempen, men dette er mest pga interessen for det Flere vogner har displayet stående ved ingangsdøren, bl.a. noen utgaver av Dethlefs. Dette gir feilaktig temp om man f.eks. har døre på "gløtt"
Jeg har som regel oversett komentarer og svartmaling av folk som importerer og eller har vogn av annet merke enn du har, men med slike feilaktive opplysninger som for lite sirkulasjon og konvektorer kan jeg ikke la være å svare på.
Og om Harald leser dette så får jeg si: ikke noe forsøk på å være bombastisk eller noe i den retning, kun en beskrivelse av det jeg så av installasjon i flere vogner av ikke akkurat gammel årgang. Om det er bedre så er det topp, men høykvalitets vintervogn for norden er ikke det markedet Hobby sikter seg inn på. Det er ikke der volumet ligger, og de få prosentene som vil ha virkelig gode vintervogner velger ofte andre, men dyrere merker. Og for å si litt om det med ekstern føler ved døren; jeg har det og det skaper ikke noe problem. Jeg har ikke spikertelt, så døra står uansett ikke oppe når det minus 10 til minus 30 ute. Og kjølig luft kommer ikke inne høyt oppe heller, den kommer helst nede ved gulvet. Så føler får vel heller varmere luft som forsvinner ut av vogna og til teltet. | |
| | | Svinestien
Antall Innlegg : 4 Registration date : 13.09.2015
| Tema: Re: Bruke Hobby-vogn på vinteren Tor 15 Okt 2015 - 22:25 | |
| Heisann. Lufta kondenserer på kalde flater uansett hva en har av systemer for oppvarming eller type vogn. Fukten produseres av de som bor i vogna, og fuktige tekstiler vi drar inn i vogna.
Vår erfaring fra 5 barn og 2 voksne med Vinter camp, tilsier at det dugger mest ved noen få plussgrader. Er det kaldere, er lufta også tørrere.
Vinduet er vanligvis dårligst isolert, derfor kondenserer det der. En fyrstikk eller lignende mellom pakning og vindu nederst, leder vanndråper som kommer ut av vogna, og ikke ned langs veggen.
Avløpsrørene fryser lett under vogna uten tiltak, og pass på å tømme ut alt vannet fra vanntanken, vv tanken og slanger når vogna kobles fra varme. Vi lar alle vannkraner stå åpne midt mellom varmt og kaldt. Har også installert bryter for å koble ut vannpumpe når vogna forlates.
Vi hadde ultraheat på vår forrige vogn. Dette klarer å holde varmen elektrisk til det blir mange kalde.
Lykke til som Vinter camper.
| |
| | | Tasle MODERATOR
Antall Innlegg : 1477 Localisation : Tromsø Registration date : 09.01.2008
| Tema: Re: Bruke Hobby-vogn på vinteren Fre 16 Okt 2015 - 0:16 | |
| Det er riktig at fuktighet kondenserer på kaldere flater, men også riktig at sirkulasjon av varm luft fordamper fuktighet så lenge temperaturen er over duggpunktet. Duggpunktet er den temperaturen hvor fuktighet ikke lenger opptas av lufta, men samles i dråper av forskjellig størrelser.
I vogna er det rimelig jevn og varm temperatur. Litt over 20 grader om dagen og noe under om natta, alt hva er stiller inn termostaten til.
Hvis denne varmere lufta (i forhold til vindustemperaturen) får sirkulere langs vinduet dannes det ikke fukt der. Prøv gjerne med en oscillerende vifte. De som drives med 230 V er ganske lydløs på lav hastighet. Ha rullegardin på gløtt og kondens burde ikke kunne dannes, om det er gjennomstrømning av luft.
Mange har en slik vifte hjemme som enkelt kan tas med til vogna som en test. En ny vifte koster ikke mer enn et par hundre kroner.
Luftsirkulasjon langs vinduet er alfa og omega i en slik sammenheng. Det er derfor viktig at luft får strømme ned langs vinduet (ovenfra og nedover). Man har det samme fenomenet i alle hjem langs vinduer, det kalles "kaldras" av nedkjølt stueluft langs vinduene en høst- / vinterdag. Det er derfor man setter opp panelovner under vinduer, og ikke på en vegg uten vindu. _________________ Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt. Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna). Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
| |
| | | Sponsored content
| Tema: Re: Bruke Hobby-vogn på vinteren | |
| |
| | | | Bruke Hobby-vogn på vinteren | |
|
Similar topics | |
|
| Permissions in this forum: | Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
| |
| |
| |