Ingen grunn til å bruke penger på å kjøpe nytt batteri til våren, om du ikke vedlikeholdslader hele vinteren da. Brukes ikke vognen er det bare en ting å gjøre: ta det med hjem, og lad opp det med en liten vedlikeholdslader 1 gang eller 2 i løpet av vinteren.
Jeg har nå 4 ladere, og to typer batterier. Til AGM-batteriet har jeg til nå brukt CTREK XMS25000, 25A, med muligheter for Supply. Nå skal jeg sette inn en 7a fra CTEK istedet. Denne har også Supplyfunksjon.
Jeg har en del socellepanel, og de lader en del om det ikke er snø på taket da. Laderen er en spesiallader for LiFePo4-batteri, som jeg bruker i sommerhalvåret (kjøpt fra Kina på Aliexpress). Den støyer ganske mye, og det er litt irriterende når den er plassert under sittegruppen nå når solcellene ikke lader så mye. Nå er det en CTEK spesiallader for LiFePo4 som er bestillt, og som har samme koblinger som den på 7A. Da kan jeg bruke hurtigkoblingene om hverandre på de to laderne. 25A-laderen får ligge idvale inntil videre.
Vognen er koblet opp på 230V enn så lenge, og kanskje hele vinteren. Jeg fjernstyrer Alden og gulvvarmen med GSM-stying fra Sikom, og da må det være 230V tilkoblet. Vi prøver å bruke vognen minst ei helg hver måned, men det er svært kaldt der vi camperer så det er ikke alltid det frister.