CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Tar dere ut batteri fra vogna når vinteren kommer?

Go down 
2 posters
AvInnlegg
larseer
CAMPER
CAMPER



Antall Innlegg : 36
Registration date : 04.09.2015

Tar dere ut batteri fra vogna når vinteren kommer? Empty
PosteTema: Tar dere ut batteri fra vogna når vinteren kommer?   Tar dere ut batteri fra vogna når vinteren kommer? Icon_minitimeSøn 11 Okt 2015 - 13:31

Har en helt ny vogn av året og er litt usikker på om jeg bør ta ut batteriet av den når den står ute nå på vinteren?

Har et 95AH AGM batteri.

Vogna står vinterplassert på campingplass ved kysten nå og vi blir til å bruke den frem til kanskje desember. Vi ser ikke helt for oss at bruken av vogna blir særlig stor i perioden Desember - Mars og er det da noen fordel å ta ut batteriet i denne perioden eller er det bare ekstra arbeid?

Hva anbefaler dere?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Tar dere ut batteri fra vogna når vinteren kommer? Empty
PosteTema: Re: Tar dere ut batteri fra vogna når vinteren kommer?   Tar dere ut batteri fra vogna når vinteren kommer? Icon_minitimeSøn 11 Okt 2015 - 17:10

La batteriet stå hvis det er tilkoplet ladestrøm, hvis ikke ta det hjem
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Tar dere ut batteri fra vogna når vinteren kommer? Empty
PosteTema: Re: Tar dere ut batteri fra vogna når vinteren kommer?   Tar dere ut batteri fra vogna når vinteren kommer? Icon_minitimeSøn 11 Okt 2015 - 18:50

Ingen grunn til å bruke penger på å kjøpe nytt batteri til våren, om du ikke vedlikeholdslader hele vinteren da. Brukes ikke vognen er det bare en ting å gjøre: ta det med hjem, og lad opp det med en liten vedlikeholdslader 1 gang eller 2 i løpet av vinteren.

Jeg har nå 4 ladere, og to typer batterier. Til AGM-batteriet har jeg til nå brukt CTREK XMS25000, 25A, med muligheter for Supply. Nå skal jeg sette inn en 7a fra CTEK istedet. Denne har også Supplyfunksjon.

Jeg har en del socellepanel, og de lader en del om det ikke er snø på taket da. Laderen er en spesiallader for LiFePo4-batteri, som jeg bruker i sommerhalvåret (kjøpt fra Kina på Aliexpress). Den støyer ganske mye, og det er litt irriterende når den er plassert under sittegruppen nå når solcellene ikke lader så mye. Nå er det en CTEK spesiallader for LiFePo4 som er bestillt, og som har samme koblinger som den på 7A. Da kan jeg bruke hurtigkoblingene om hverandre på de to laderne. 25A-laderen får ligge idvale inntil videre.

Vognen er koblet opp på 230V enn så lenge, og kanskje hele vinteren. Jeg fjernstyrer Alden og gulvvarmen med GSM-stying fra Sikom, og da må det være 230V tilkoblet. Vi prøver å bruke vognen minst ei helg hver måned, men det er svært kaldt der vi camperer så det er ikke alltid det frister.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Tar dere ut batteri fra vogna når vinteren kommer? Empty
PosteTema: Re: Tar dere ut batteri fra vogna når vinteren kommer?   Tar dere ut batteri fra vogna når vinteren kommer? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Tar dere ut batteri fra vogna når vinteren kommer?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Fastlåste bremser på vogna etter vinteren
» Hva slags verktøy har dere med i vogna på tur?
» Dekker dere til vogna under lagring ?
» Ett eller to batteri i vogna?
» Batteri til vogna står til ladning under senga, gass?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: