CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Vurderer første vogn

Go down 
3 posters
AvInnlegg
Akmm




Antall Innlegg : 2
Registration date : 28.01.2016

Vurderer første vogn Empty
PosteTema: Vurderer første vogn   Vurderer første vogn Icon_minitimeTor 28 Jan 2016 - 21:25

Hei.

Jeg er Ny her og vurderer nå sterkt å kjøpe meg en campingvogn. Jeg er en mann som er ugift og vil reise rundt på sommeren og høsten alene. Jeg trenger derfor ikke noen stor vogn. har sett på Knaus 450 FU Knaus 420 QD Knaus 460 EU. Jeg liker interiøret på alle disse nye ( ja jeg vil ha noe helt nytt) veldig godt. Har en 08 Opel vectra GTS 1,8 140 HK Bensin å trekke med. og disse vognene er perfekte både for bil og for mitt behov skulle jeg tro.

spm1. Har noen her erfaring med disse vognene?

spm2. Hvordan blir egentlig en mann i 40 åra tatt imot på en campingplass? ( vil reise mest så jeg blir sjelden mer en 1-2 netter på ett sted.)

spm3. Hvis campingvogn livet ikke skulle stå til forventningene etter et par år, hvor stort er verdi tapet på slike vogner? de koster nye fra 190.000 til 230.000 nye 2016 mod.

Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Vurderer første vogn Empty
PosteTema: Re: Vurderer første vogn   Vurderer første vogn Icon_minitimeFre 29 Jan 2016 - 7:45

Hei. Har du vurdert å leie ei vogn for å prøvet ut caravan-livet? Da kan du selv gjøre deg erfaringer med hvordan du trives i vogn.
Og hvordan du vil bli mottatt på en campingplass? Det er i stor grad avhengig av deg selv. Stort sett er folk svært imøtekommende og hjelpsomme dersom det skulle være noe.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Vurderer første vogn Empty
PosteTema: Re: Vurderer første vogn   Vurderer første vogn Icon_minitimeFre 29 Jan 2016 - 11:33

Velkommen, ja! Campinglivet er helt all-right.

Selv om du er alene kan jo en vogn på 4,5 meter bli i snaueste laget. Jeg ville tenkt på rundt 5 meter, det er utrolig hvor mye plass den ekstra halvmeteren gir. Og ikke blir vogna særlig tyngre å dra heller, men det får du sjekke. Det er plassen på badet/dusj/toalett jeg tenker på, mest.

Der vi har fast plass er vi som regel to. Men når kona har nattevakter er jeg også alene, og det ser jeg mange andre kan være. Det burde være helt OK.

Verditapet for en ny vogn er størst det første året. Om du som Johnny nevner leier en vogn til de første par turene, får du et begrep om hvordan FRIHET er... Smile En liten, brukt er jo også noe å tenke på. Tipper at en ny vogn til 200 tusen kan selges til 100-150 tusen etter et par-tre år, alt etter type.

Lykke til som camper!

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Akmm




Antall Innlegg : 2
Registration date : 28.01.2016

Vurderer første vogn Empty
PosteTema: Re: Vurderer første vogn   Vurderer første vogn Icon_minitimeLør 30 Jan 2016 - 9:38

Hei takk for inspill. Ja leie vogn høres ut som en mulighet også. evt kjøpe en eldre vogn. Skal ærlig innrømme at jeg ser meg litt blind på disse nye Kabe vognene. de har et veldig delikat interiør og de virker veldig solide og godt sammenskrudd.

Når jeg tenker etter så er kanskje en billigere brukt vogn de første turene en god ide med tanke på kjøre erfaring osv. Ville jo være kjedelig om man skulle ha noe uhell med en ny vogn på tur 1.

Hvordan er interiøret i en eldre vogn? feks rundt 2000 mod. var de bedre eller dårligere skrudd den gangen? Utifra bilder på vogner på finn, så får jeg en anelse av at eldre vogner har planløsninger som utnytter plassen dårligere..men nå synser jeg.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vurderer første vogn Empty
PosteTema: Re: Vurderer første vogn   Vurderer første vogn Icon_minitimeLør 30 Jan 2016 - 9:41

I følge tidsskriftet til Norsk Bobil og CaravanClub 1/!4:
I følge Caravan 1/14:

"Forhandlernes prisliste har utgangspunkt i at prisene halveres etter 5 år for å falle til 40% etter ti år. Deretter går prisen langsomt ned til 5-10% av nyverdi etter 20 år.

Realiteten er at en 5 år gammel Hobby oppnår 70-80% av nypris. Etter ti år oppnår den60-70% av nypris. Etter ca 15 år har den et verdifall på 50% av en tilsvarende ny vogn

Dyre vogner (Kabe, Cabby og Solifer) har etter 10-12 år samme pris som Hobby og følger Hobbys kurve videre. Disse følger dermed forhandlernes prisliste bedre.

Forventet levetid minst 30 år


Ole
Til Toppen Go down
Sponsored content





Vurderer første vogn Empty
PosteTema: Re: Vurderer første vogn   Vurderer første vogn Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Vurderer første vogn
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Vår første vogn til under 50000?
» Min første vogn, Knaus Sudwind 1985 modell
» mulig første vogn Knaus Azur Royale 540 noen tips?
» tips for en første langtur med vogn
» Noen som har Knaus 530 vogn? eller tilsvarende vogn

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: KNAUS-
Gå Til: