CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Lufttelt

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Espen V
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1312
Age : 42
Localisation : Ålesund =)
Registration date : 23.09.2007

Lufttelt  Empty
PosteTema: Lufttelt    Lufttelt  Icon_minitimeTir 16 Feb 2016 - 18:50

På forrige vognen min hadde jeg fiamma caravanstore zip med vegger. Var forsåvidt ganske fornøyd med den, men nå er det jo kommet så mye nytt i lufttelt. Jeg synes Kampa sitt Ace air 400 virker veldig lovende https://m.youtube.com/watch?v=JruudVPClPw
Vurderer dette i kombinasjon med en enkel markise (ikke pose) evt solseil. bounce

Noe jeg ikke likte med zipmarkisen var at i alle fall jeg ikke turte ha den ute når vinden økte på. Bommen i front kan gjøre rikelig med skade om den tar av. Og når markisen er i posen kan posen slå skremmende hardt i vognsiden når vinden løfter posen opp på taket og vipper den ned igjen... affraid

Har igrunn nesten bestemt meg, men hva tenker folket her inne?
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Lufttelt  Empty
PosteTema: Re: Lufttelt    Lufttelt  Icon_minitimeOns 17 Feb 2016 - 11:57

Om du bardunerer ZIP-teltet med like mange skruanker som luft-teltet på videoen var bardunert med, tror jeg den eneste "fordelen" luft-teltet har igjen er at det revner fortere.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Lufttelt  Empty
PosteTema: Re: Lufttelt    Lufttelt  Icon_minitimeOns 17 Feb 2016 - 18:11

Jeg synes zip-markisen både er en smule klønete å sette opp og ikke er særlig vakker med sider.

Ole
Til Toppen Go down
Espen V
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1312
Age : 42
Localisation : Ålesund =)
Registration date : 23.09.2007

Lufttelt  Empty
PosteTema: Re: Lufttelt    Lufttelt  Icon_minitimeTor 18 Feb 2016 - 20:16

Er vel flere barduner på luftteltet, men er i alle fall ikke flere plugger rundt langs veggene enn på zip.. Når veggene er på på et ziptelt så står det i ganske bra vind, men uten vegger har jeg vært med på at markisen begynner å hoppe. Kom plutselig masse vind i fjor på en tur og når den begynner å hoppe så kan bardunene lett hoppe av. Så jeg gikk over på å stripse de fast og å ta inn igjen markisen mye oftere. Var da jeg ble litt lei av hele zip'en..
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Lufttelt  Empty
PosteTema: Re: Lufttelt    Lufttelt  Icon_minitimeTor 18 Feb 2016 - 23:07

Vi har et Biltema telt som funker bra. Relativt billig også...
Til Toppen Go down
Espen V
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1312
Age : 42
Localisation : Ålesund =)
Registration date : 23.09.2007

Lufttelt  Empty
PosteTema: Re: Lufttelt    Lufttelt  Icon_minitimeFre 19 Feb 2016 - 10:20

Reiseteltet til Biltema det da eller?
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Lufttelt  Empty
PosteTema: Re: Lufttelt    Lufttelt  Icon_minitimeFre 19 Feb 2016 - 13:00

Espen V skrev:
Er vel flere barduner på luftteltet, men er i alle fall ikke flere plugger rundt langs veggene enn på zip.. Når veggene er på på et ziptelt så står det i ganske bra vind, men uten vegger har jeg vært med på at markisen begynner å hoppe. Kom plutselig masse vind i fjor på en tur og når den begynner å hoppe så kan bardunene lett hoppe av. Så jeg gikk over på å stripse de fast og å ta inn igjen markisen mye oftere. Var da jeg ble litt lei av hele zip'en..

Om markisetelt skal opp, bør det plugges og barduneres uansett.
Om bare markise, evt med bare en eller to vegger skal opp, bør det plugges og barduneres uansett. Og da mener jeg at det skal slås ned plugger på begge bakkestengene, samt strekken ut bardune fra øvre nøkkelhull til jordskrue, uansett om kona mener den blir snublesnor. Når du skriver at markisa begynner å hoppe, kan du neppe ha slått ned plugger i enden av bakkestengene?

Det viktigste med markisa er å få strukket ut duken skikkelig. Fjærpinnene skal i nest ytterste eller ytterste hull hos meg, hvertfall. Familien vi som oftest reiser sammen med, klarer ikke å få strukket ut fullt så mye uten hjelp, og derfor ber de meg ofte hjelpe til å stramme opp om det er meldt vind. Blafrende seil skal ikke forekomme, verken på land eller vann. Smile

Vinden tilfører en viss mengde energi, uansett type telt. Den tilførte energimengden må fordeles på et visst antall forankringspunkter, der hvert punkt har sin smertegrense for hvor mye punktet tåler. Om antallet punkter øker, tåler hele konstruksjonen mer. Om antallet punkter reduseres, tåler hele konstruksjonen mindre.
Om du ikke forankrer et zip-telt på flere punkter enn du har tilgjengelig på et luft-telt, ødelegger du før eller siden et eller annet. Men luftteltet er så lite solid at det revner før det gjør skade på vogna. Om du synes dette er en fordel, er jeg tom for argumenter.

Jeg sitter igjen med et spørsmål:
Føler du at et luft-telt er tryggere i vind? Og i så fall, hvorfor?
Om du er på telttur i fjellet og det blåser opp, ville du følt deg mest komfortabel i en leke-tipi fra ToysRus, et Hilleberg Anjan 2 uten bardunering eller et fullbardunert Hilleberg Anjan 2?
Til Toppen Go down
Espen V
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1312
Age : 42
Localisation : Ålesund =)
Registration date : 23.09.2007

Lufttelt  Empty
PosteTema: Re: Lufttelt    Lufttelt  Icon_minitimeFre 19 Feb 2016 - 18:56

HobbyTom: det er når jeg bruker zip'en uten vegger at jeg ikke liker den helt i kombinasjon med vind, altså som ren markise. Som telt får en plugget det godt. Og ja, jeg hadde plugger nede på beina og stormankrene og stroppene til fiamma i bardunene. Og duken var stram. Pluggene på bena ble dradd opp sakte men sikkert og beina på markisen ble slått nedover når markisen hoppet. Jeg tok tak i bommen i front før det gikk galt, og da var bardunene så slakk at det var like før de hoppet av.
Hadde jeg kommet litt senere kunne bommen i front gjort mye skade, så jeg tenkte litt på en markise uten bom i front så i alle fall skadene blir minimert om det skulle skje noe.
Med mye vind har jeg selvfølgelig ikke ute markise, men denne gangen var jeg innerst i en fjord og det var bare en liten endring i vindretning og så endret det seg fra lite vind til masse vind på få minutter.

Og hvor har du det fra at alle lufttelt revner bare man ser på de mens et ziptelt tåler alt? Dummeste påstanden jeg har hørt på lenge..
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Lufttelt  Empty
PosteTema: Re: Lufttelt    Lufttelt  Icon_minitimeLør 20 Feb 2016 - 10:26

Hva med luftslott? affraid
Til Toppen Go down
Espen V
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1312
Age : 42
Localisation : Ålesund =)
Registration date : 23.09.2007

Lufttelt  Empty
PosteTema: Re: Lufttelt    Lufttelt  Icon_minitimeLør 20 Feb 2016 - 13:27

Rashid skrev:
Hva med luftslott? affraid
Nja, da foretrekker jeg hoppeborg bounce lol!
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Lufttelt  Empty
PosteTema: Re: Lufttelt    Lufttelt  Icon_minitimeLør 20 Feb 2016 - 14:01

Espen V skrev:
Rashid skrev:
Hva med luftslott? affraid
Nja, da foretrekker jeg hoppeborg  bounce  lol!

Ja den er grei den også, he he. lol!
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Lufttelt  Empty
PosteTema: Re: Lufttelt    Lufttelt  Icon_minitimeSøn 21 Feb 2016 - 17:08

Ja reiseteltet til Biltema
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Lufttelt  Empty
PosteTema: Re: Lufttelt    Lufttelt  Icon_minitimeMan 22 Feb 2016 - 15:27

Kjøpe Magnum 390 for noen år siden. Men det er for svakt ved sterk sidevind, så det blir bare for godværsbruk. Mangler fester for stropper på sideveggene, så stengene kneler og taket bøyes ned i sterk vind.

Vi har brukt Isabella Universal 420 i noen år, men i sommer ble det solgt mens vi var på ferie. Alt for tungvint for oss underveis, stengene er mange og har en dårlig patent som er merkelig etter mange års produksjon fra Isabella.

Men under ferie helt i sørsverige så ble et ordentlig telt savnet, da vi hadde med dette Starcamp Futura-teltet. Da ble det en kjapp tur over til Køge i Danmark, og et Isabella Magnum 340 ble kjøpt etter demobruk i butikk. Med Carbonstenger og god plass var det for oss et triktig valg. Uhyre enkelt og raskt å sette opp, og lav vekt. Blir nok brukt i noen år, det fungerer 100% for vårt behov. Nesten like raskt å sette opp som Futura 390 eller Biltemas reisetelt. Men himmelvid kvalitetsforskjell.

Hadde en ZIP-markise, den knelte i sterk sidevind. Og vinduene på siden er jo festet med bare borelås, og de er helt rævva. Designet er det ikke mye bra å si om, trist å se på, innenfra som utenfra. Tragiske gardiner som kunne ha vært noe skjønnere. Men som en markise med levegg er det enkelt å sette opp. Men posen havnet ofte med en smell på taket, eller rett i veggen. Og det kan bety trøbbel.
Til Toppen Go down
Espen V
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1312
Age : 42
Localisation : Ålesund =)
Registration date : 23.09.2007

Lufttelt  Empty
PosteTema: Re: Lufttelt    Lufttelt  Icon_minitimeOns 24 Feb 2016 - 13:54

Isabella magnum ser veldig bra ut, er tross alt et Isabellatelt og ser i mitt hode ut som et fortelt skal se ut. Såg noe enklere ut å sette opp enn et tradisjonelt fortelt, men forteltet blir hos oss først og fremst brukt på helgeturer(ikke fast plass), så vil gjerne ha noe som er kjappest mulig å få opp. På sommerferie har vi bare brukt markise, føler vi behov for telt har vi dratt videre.. Nå bestilte jeg et Kampa ace air 400 i går, så får jeg se om vi blir fornøyd Smile

Smeller bra når posen med zip'en havner på taket ja, og igrunn verst når den kommer ned igjen affraid
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Lufttelt  Empty
PosteTema: Re: Lufttelt    Lufttelt  Icon_minitimeSøn 28 Feb 2016 - 10:35

Det er lov å tenke selv.

Jeg har montert en rull tosidig 3M-teip mellom vognvegg og innside av ZIP-pose. Da unngår man at markiseposen blåser opp og ned. Teipen er av samme type som brukes på bombrikken som henger i frontruta, og har holdt i seks år nå.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Lufttelt  Empty
PosteTema: Re: Lufttelt    Lufttelt  Icon_minitimeMan 29 Feb 2016 - 13:43

HobbyTom skrev:
Det er lov å tenke selv.

Jeg har montert en rull tosidig 3M-teip mellom vognvegg og innside av ZIP-pose. Da unngår man at markiseposen blåser opp og ned. Teipen er av samme type som brukes på bombrikken som henger i frontruta, og har holdt i seks år nå.

Hm... virker som om markisa kan bli litt lei å få av når man skal på vintercamping med den patenten.
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Lufttelt  Empty
PosteTema: Re: Lufttelt    Lufttelt  Icon_minitimeOns 2 Mar 2016 - 13:24

Jeg tar ikke av zip-markise for vintercamping, så det har ikke vært et problem for meg.
Om jeg derimot hadde et behov for dette, ville jeg brukt 5 brikker 3M borrelås med tosidig teip.

Men om man heller vil se problemer enn løsninger, beklager jeg at jeg ødela dagen. Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content





Lufttelt  Empty
PosteTema: Re: Lufttelt    Lufttelt  Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Lufttelt
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Lufttelt
» Lufttelt - ene side veggen havner foran sidevindu

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: FORTELT-
Gå Til: