CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Totalvekt til hodebry

Go down 
+2
quattro1
Vinterknaus
6 posters
AvInnlegg
Vinterknaus

Male
Antall Innlegg : 1
Registration date : 01.09.2016

Totalvekt til hodebry Empty
PosteTema: Totalvekt til hodebry   Totalvekt til hodebry Icon_minitimeTor 1 Sep 2016 - 16:48

Har ei Knaus Sudwind Exlusive 750 UKF med tillatt totalvekt på 2000 kg. Dette gir en nyttelast på 240 kg, noe som er litt lite når man er en familie på 5 på tur.
Har vært i kontakt med Kroken Caravan på Åndalsnes og fått bekreftelse fra KnausTabbert i Tyskland om at vogna ikke trenger ombygging for øke totalvekta til 2500 kg.
Har fått papirene tilsendt med nytt klistremerke og det hele.

Vegvesenet derimot krever en teknisk endring for å øke totalvekta fordi typegodkjenningen som vogna ble førstegangsregistrert på er 2000 kg.

Er det noen som har erfaring med dette å kan komme med tips og råd om hva jeg kan gjøre?
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!

Male
Antall Innlegg : 1138
Registration date : 08.12.2011

PosteTema: Re: Totalvekt til hodebry   Totalvekt til hodebry Icon_minitimeTor 1 Sep 2016 - 20:23

Det er dessverre enkelte som har slike synspunkt på noen vegstasjoner, og ofte hjelper det ikke med dokumentasjon fra fabrikk heller. Opplevde tilsvarende situasjon i Bergen da jeg skulle få opp totalvekt på vår Knaus i 2007. Hadde dokumentasjon fra fabrikk og nytt klistremerke slik som du har. Men nei, vedkommende kontrollør kom med samme argument som du har møtt, og nektet å høre på fornuft. I fortvilelse sa jeg at det var montert ny stabilisatorkobling på vogna (ikke sant), så det forelå en endring. Da ble kontrolløren sint, og ba meg gå. Forlangte å få snakke med hans overordnede, noe jeg fikk. Det var en fornuftig person, sjekket at aksling/bremser og dokumentene
tilsa forhøyet totalvekt, og på et øyeblikk var godkjenning og nytt vognkort på plass. "Vi trenger jo ikke å være vanskelige når ting er i orden", sa han.

Vet at noen vegstasjoner godkjenner og noen ikke, sjekk ut om du kan finne en alternativ vegstasjon som godkjenner ut fra dokumentasjon, og kjør dit.
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom

Male
Antall Innlegg : 453
Registration date : 13.10.2008

PosteTema: Re: Totalvekt til hodebry   Totalvekt til hodebry Icon_minitimeMan 5 Sep 2016 - 14:01

Det som til syvende og sist bestemmer, er akslingene. Disse er stemplet med tillatt maxvekt fra leverandør. Om den stemplede maxvekten er ett tonn pr aksel, vil du aldri kunne få økt tillatt totalvekt uten å bytte akslinger.

Om du har akslinger med ikke-utnyttet vektpotensiale, bør det gå.

Men ja, det er alltid personavhengig hos statens vegvesen. Enkelte som jobber der har nok søkt seg inn for å hevne en vanskelig oppvekst.
Til Toppen Go down
Rudeboy
CARAVANER
CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 116
Registration date : 05.02.2011

PosteTema: Re: Totalvekt til hodebry   Totalvekt til hodebry Icon_minitimeFre 9 Sep 2016 - 8:00

Er ikke det underlig, de skal forvalte det samme regelverket men kommer til forskjellig svar...?

Har jobba i statlig forvaltning sjøl i et tosifret antall år og å måtte ringe kollega å spørre om de mener de skal stå for avgjørelse i en sak virkelig stemmer, var dessverre gjeldende - når vedkommede sto på sitt kom man med "men i regelverk X står det jo for slik sak at det skal avgjøres med motsatt fortegn av hva du har fått til. Hva legger du til grunn for å oppheve normen her?" medførte tidvis sure miner men det fikk bare være. Rett skal være rett.

Jeg anbefaler å anke et nei der nei skulle vært ja, også hos Statens vegvesen. Om så ved muntlig kontakt f.eks med overordnet til første person man snubler i. Og går det ikke der og da så ta det skriftlig, skaper man sporbarhet i en sak kan de ikke komme å si at "det har vi sagt hele tiden" når det nå engang står nedtegnet at de ikke har det.

Sukk. Regelverket pleier være klart og tydelig, brukerfeil medfører en del tenners gnidsel - og nå vi enkelte i ledelsen i dette landet at vi ikke skal ha klare regler mer ? Galskap.
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant

Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

PosteTema: Re: Totalvekt til hodebry   Totalvekt til hodebry Icon_minitimeFre 9 Sep 2016 - 8:46

Har gjort dette selv. Møtte opp på biltilsynet med ny blank plate fra fabrikk som fortalte om tillat totalvekt, og ble møtt på akkurat samme måte. Hva har du bytta? Hva skulle jeg svare? skilte i gasskassa? Ingenting svarte jeg, men gjorde meg litt dum og sa at jeg trodde kulehansken ikke var original. Etter det fikk jeg lov til å dra vogna inn i hallen og fotografering begynte.                          (Tror det sto noe om at kulehansken måtte byttes, men er ikke sikker)

Alle deler og skilter ble behørig dokumentert, fra akslingene til kulehanske, mens jeg stod på god avstand og prøvde å virke sikker i min sak. Alle delene som trekker, styrer og bremser vogna ha godkjenning til den nye vekta. Jeg hadde gjort hjemmeleksa mi og kunne fortelle at alle delene var godkjente og hvor merkingen satt på dem. Etter det fikk jeg beskjed om at jeg kunne kjøre ut igjen og om jeg ville vente i bilen eller venterommet var opp til meg, jeg valgte det siste, slik at de ikke skulle tro jeg var usikker.

Satt der i nærmere to timer mens telefoner ble ringt og bilder ble sendt, før kontrolløren kom å sa at han godkjente vogna for den nye totalvekten.

Jeg har ikke noe negativt å si om biltilsynet etter dette, de har en regel om at det må byttes noe for at de skal kunne godkjenne, det er denne reglen som er problemet. Kontrolløren gjorde jobben sin, men måtte ha en godkjenning fra sine overordnede. Hvordan skulle systemet bli hvis alle kunne ta sine egne avgjørelser?
Til Toppen Go down
Ykarlsen
CARAVANER
CARAVANER

Male
Antall Innlegg : 75
Registration date : 15.02.2012

PosteTema: Re: Totalvekt til hodebry   Totalvekt til hodebry Icon_minitimeMan 31 Okt 2016 - 22:56

Mange bytter til nye støtdempere, da har du ny del å peke på Wink
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!

Male
Antall Innlegg : 1138
Registration date : 08.12.2011

PosteTema: Re: Totalvekt til hodebry   Totalvekt til hodebry Icon_minitimeSøn 6 Nov 2016 - 19:32

Det kan da ikke være nødvendig å kjøpe nye støtdempere hvis det ikke er behov for å bytte? Dersom fabrikk godkjenner, og aksling(er) og trekk er godkjent for høyere vekt, så burde det holde. Påstanden om at noe må byttes er tåpelig, og bør fjernes.
Husker godt da vi skulle registrere siste vogna, selger spurte om han skulle registrere på 1600 eller 1700 kg. Det kan altså være nokså tilfeldig hva en vogn i utgangspunktet er registrert på med totalvekt, men slik det er påpekt tidligere burde spørsmålet være hva som er påstemplet aksling/bremser.
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Totalvekt til hodebry   Totalvekt til hodebry Icon_minitime

Til Toppen Go down

Totalvekt til hodebry
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Totalvekt /akselvekt ?
» Øke totalvekt Hobby 720