CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

DAB+ i campingvogna?

Go down 
4 posters
AvInnlegg
morrun
CARAVANER
CARAVANER

Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

DAB+ i campingvogna? Empty
PosteTema: DAB+ i campingvogna?   DAB+ i campingvogna? Icon_minitimeFre 16 Des 2016 - 1:53

Hei.
Har en 2009 KABE med pioneer 2-din spiller. Nå presser det seg på med ettermontering av adapter eller bytte til spiller med DAB+. Jeg tenkte dette er en smal sak, at antenna kan klistres på et hvilket som helst vindu, men så har jeg blitt klar over et par utfordringer:
*DAB-antenna bør stå i frontruta(fordi den er skrå antar jeg) Radioen er et par meter unna frontruta, men like ved et vertikalt vindu. Hvor viktig er det at den er skrå-montert og "kikker opp i lufta", framfor rett bortover?
*Det er en "flapp" på DAB-antenna som skal berøre metall. Det er ikke så lett å få til. mellom plastvindu og alu-list er det gummi, dessuten er vinduene åpne-bare.

Monteringstips?

Må det bli batteridreven DAB kjøkkenradio eller streaming av nettradio?

Mvh Morten
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: DAB+ i campingvogna?   DAB+ i campingvogna? Icon_minitimeFre 16 Des 2016 - 7:18

Jeg har montert DAB+ i vår Kabe.
Jeg benyttet en antenneadapter mot eksisterende takantenne med ok resultat.

Ole
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle

Antall Innlegg : 1477
Registration date : 09.01.2008

PosteTema: Re: DAB+ i campingvogna?   DAB+ i campingvogna? Icon_minitimeFre 16 Des 2016 - 18:24

Jeg tror at Ole sin løsning er den beste.  Har selv slitt med antenneproblem på innebygd DAB-radio i vogna.  Antenna må nok være nokså fri og ikke bak alu-vegg er min erfaring.

Brukte en antennepisk som testantenne, og skal endre dette til å huke meg på takantenna via adapter (for FM/TV) ved neste besøk i vogna.

Til Toppen Go down
morrun
CARAVANER
CARAVANER

PosteTema: Re: DAB+ i campingvogna?   DAB+ i campingvogna? Icon_minitimeLør 17 Des 2016 - 0:54

Takk for svar. Akkurat; jeg stusset først fordi jeg ikke kan huske å ha noen separat radioantenne. Men det er altså en kombinert TV/radioantenne den klossen på taket(?). Er den antenneadapteren som dere nevner noe jeg kobler enkelt inn bak radioen? Kanskje en av dere kunne lime inn en lenke til en slik adapter?
På forhånd takk.
Mvh Morten
Til Toppen Go down
morrun
CARAVANER
CARAVANER

PosteTema: Re: DAB+ i campingvogna?   DAB+ i campingvogna? Icon_minitimeLør 17 Des 2016 - 0:56

Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle

PosteTema: Re: DAB+ i campingvogna?   DAB+ i campingvogna? Icon_minitimeLør 17 Des 2016 - 9:40

Ja, det stemmer, jeg har en slik som i den første linken.  Det er den jeg skal putte inn istedenfor den lille pisken som fulgte med radioen.

Nyere campingvogner har en kombinert TV/radio-antenne på taket, en slik man kan heise litt opp og ned og snurre rundt.  I min Solifer er det noen antenneuttak inne i vogna, pluss en ute.

Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: DAB+ i campingvogna?   DAB+ i campingvogna? Icon_minitimeLør 17 Des 2016 - 10:36

Jeg brukte også den i første linken (til kr 499.-). Den andre har strømforskyning til den aktive antennen du vel allerede har i Kaben, så det trenger du neppe.

Jeg tror begrensningen i løsningen ligger i i hvilken grad originalantennens filter slipper igjennom alle frekvensene DAB kan operere på. Jeg mener å huske at i min Kabe skal jeg i følge spesifikasjonen på originalantennens filter mangle et frekvensområde, men så langt har det ikke hatt noen praktisk betydning. Takantennen er i utgangspunktet konstruert for TV. Prisen på en ny takantenne tilpasset DAB er heller ikke mange hundrelappene om behovet skulle melde seg.

Ole
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

Antall Innlegg : 3364
Registration date : 19.01.2012

PosteTema: Re: DAB+ i campingvogna?   DAB+ i campingvogna? Icon_minitimeSøn 18 Des 2016 - 17:29

Det er flere fallgruver å gå i. Den første er at mange aktive DAB-antenner krever jord. Dette er feil. Det finnes ikke "jord" når det gjelder 12V DC. "Jord" i bil er batteriets minus, som er koblet til gods. 12V pluss får antennen via kabel og utgang på DAB-radio/-adapter.
Du må vite om antennen er aktiv eller passiv, dvs om den drives fra 12V i vognens lavvoltsystem.

Mange radio-antenner er laget for bånd II, og ikke for bånd III. Bånd 1 er de gamle TV-kanalene 2-4, bånd II er FM-båndet fra 88-108 mhz. Bånd III er for de gamle Tv-kanalene 5-12. Og det er på dette båndet DAB ligger, rundt 200 mhz eller litt over. Bånd IV er UHF-båndet for TV.

Skal du bruke en slik aktive bilantene til å feste i frontruta må du koble en minusleder til denne kobberplata på et eller annet vis, ellers vil den ikke virke/eller bare delvis. Takmontert passiv antenne (med en antenneforsterker hvis det er dårlige forhold) er kanskje det enkleste om man må montere noe nytt. Men så er det slik at mange av disse bilantenne krever et hull i karosseriet. På min privatbil (Toyota LC fra 2005) løste jeg dette ved å montere ei horisontal plate i festet for bilens takrails. Denne ble det boret et hull i for antenna og trukket kabler til. På bilen ble det ikke noe problem, da antenne fikk minus fra karosseri. Jeg kjøpte til bilen en pakke fra Antennesysteme (tysk) som selges hos Bilradiospesialisten, med utgang til FM. Pris ca kr 1800, og med 5 meter kabel fra antene til forsterker, samt overganger til Dension DAB-adapter og Dension Gateway siden det ikke er AUX-inngang på bilens Navi. Men dette er ikke tema for montasje i voga.

Uansett: søk råd til dette hos fagfolk, det kan være lurt. Fort gjort å kjøpe noe som er ubrukelig. Og å bruke løsninger for bil er ikke det ultimate i ei vogn.

Og antenna må ikke stå på skrå, det er bare en løsning som er brukt av praktiske årsaker. Antennen skal stå vertikalt pga at signalene sendes slik.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle

PosteTema: Re: DAB+ i campingvogna?   DAB+ i campingvogna? Icon_minitimeSøn 18 Des 2016 - 19:43

Man har bare 12 V tigjengelig i vogna, og da er det "bil" som gjelder.  Mulig Triax-antenne kan kjøres på 12 V.  I alle fall må en nok ta sikte på en aktiv antenne, om en ikke har det på taket.  Som sagt, så kjørte jeg på en passiv pisk ca. 30 cm lang og det funket bak vindusplasten, men ikke bak veggen.

Om antenna ikke er helt 100 % vertikal så spiller det ingen rolle.  I forhold til den horisontale aksen (0 grader), endres antennesignalet stort sett som sinus til vinkelen.  Står antenna i 60 grader blir signalet om lag 0,87 av fullt signal.  I 45 graders vinkel ca. 0,7 (70 %) av fullt signal.

Til Toppen Go down
morrun
CARAVANER
CARAVANER

PosteTema: Re: DAB+ i campingvogna?   DAB+ i campingvogna? Icon_minitimeTir 20 Des 2016 - 1:43

Tusen takk for informative svar. Det mest nærliggende er å teste ut effekten av antenne-adapteren først, koblet mot en DAB-løsning for ettermontering. Originalanlegget i KABE`N er integrert som DVD-spiller med uttak ved alle TV-uttakene, derfor vil jeg nødig bytte ut den.
Takk igjen.

Mvh Morten
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: DAB+ i campingvogna?   DAB+ i campingvogna? Icon_minitimeTir 20 Des 2016 - 7:48

... og det har flere Kabe eiere god erfaring med Smile

/Ole
Til Toppen Go down
morrun
CARAVANER
CARAVANER

PosteTema: Re: DAB+ i campingvogna?   DAB+ i campingvogna? Icon_minitimeTor 6 Jul 2017 - 23:08

Hei igjen. Vil bare fullføre tråden med å melde inn at antenne-adapteren til 499,- jeg lenket til lengre opp og som Tasle skrev at han benytter, samt en Tiny C3+ DAB+adapter er montert. Det fungerer helt fint. Takk for hjelpa.
Mvh Morten
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk

Male
Antall Innlegg : 1432
Registration date : 06.03.2008

PosteTema: Re: DAB+ i campingvogna?   DAB+ i campingvogna? Icon_minitimeFre 14 Jul 2017 - 5:13

morrun skrev:
En av disse for eksempel?

http://www.torshovbil.no/antenne-adapter-for-dab

http://www.torshovbil.no/dab-antenneadapter-din

Mvh Morten
Har montert DAB radio i 2007 Kabe. Først så brukte jeg den medfølgende glassantenna bare hengende på baksiden av gardina til sidevinduet. Det virket uten at "kobberflippen" var i kontakt med noe som helst. Brukte den løsningen én sesong.

Så kjøpte jeg den andre av de to adapterne fra Torshov for å teste. Det virker.
Måtte koble 12V på adapteret for å få signal, selv om radioen har integrert spenning ut på antenna. Brukte den ledningen fra radioen som styrer spenning til ekstern forsterker som 12V til adapteret
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle

PosteTema: Re: DAB+ i campingvogna?   DAB+ i campingvogna? Icon_minitimeFre 14 Jul 2017 - 12:26

Så bra at de "dingsene" virker!

Vi var i vogna uka før St. Hans, men jeg glemte rent av å gjøre noe med antenneadapteren.  Det jeg imidlertid oppdaget likevel, var at det var en bedring i signalene der vi sto.  Fra null og nå til sporadisk mottak.  Antakelig på grunn av endring/justering på senderen.

Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: DAB+ i campingvogna?   DAB+ i campingvogna? Icon_minitime

Til Toppen Go down

DAB+ i campingvogna?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Trygg og billig måte å parkere campingvogna for 1 til 2 mnd?
» Finnes en slags dynamo å sette PÅ campingvogna?
» "Pose" til campingvogna...