CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Kan ikke bruke lys i vogna

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Guri Christensen




Antall Innlegg : 1
Registration date : 02.04.2017

Kan ikke bruke lys i vogna Empty
PosteTema: Kan ikke bruke lys i vogna   Kan ikke bruke lys i vogna Icon_minitimeSøn 2 Apr 2017 - 21:54

Jeg har ei Lmc 720 rdk. Har hatt denne vogna i ti år, og problemet har vært hele tiden. Hvis jeg bruker belysningen i vogna, er det for lite strøm til å drive fyrkjelen. Det røde lyset på betjeningspanelet kommer på hvis jeg har på mere enn ett lyspunkt. Er det noen som vet hva det kan komme av?
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Kan ikke bruke lys i vogna Empty
PosteTema: Re: Kan ikke bruke lys i vogna   Kan ikke bruke lys i vogna Icon_minitimeSøn 2 Apr 2017 - 23:22

Er du tilkoplet 230 V?  Batteri og lader i orden?

Har du prøvd med annen belastning enn lys, om det er forskjell?  F.eks. 12 V TV, eller lydanlegg/radio?

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Kan ikke bruke lys i vogna Empty
PosteTema: Re: Kan ikke bruke lys i vogna   Kan ikke bruke lys i vogna Icon_minitimeMan 3 Apr 2017 - 9:20

Her fikk jeg mange spørsmål i hode, ikke det at jeg kan noe særlig om det, men kanskje andre henger seg på..
Hvor gammel er vogna?, Fyrings annlegg (tipper Alde)?, er det batteri i vogna? (tipper også på det), er det gjort noen egne omkoblinger?, er det bryter for omkobling mellom batteri og 230 volts drift?

Og som nevnt over "Er du tilkoplet 230 V?  Batteri og lader i orden?"

Jo mer vi får vite, jo lettere er det å hjelpe.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Kan ikke bruke lys i vogna Empty
PosteTema: Re: Kan ikke bruke lys i vogna   Kan ikke bruke lys i vogna Icon_minitimeMan 3 Apr 2017 - 14:39

Dette er det enkelt svar på.
Du bruker Alde 3000 antar jeg, og den lave spenningen skyldes elendig elektrisk opplegg i vogna med alt for tynne kabler. Legg opp en egen kurs, med sikring, direkte fra batteriet. Med minimum 2X2,5mm2 kabler. Alde krever en minimumsspenning for å starte. Den er på ca 11,5V om jeg husker riktig.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Kan ikke bruke lys i vogna Empty
PosteTema: Re: Kan ikke bruke lys i vogna   Kan ikke bruke lys i vogna Icon_minitimeMan 3 Apr 2017 - 15:19

janp skrev:
Dette er det enkelt svar på.
Du bruker Alde 3000 antar jeg, og den lave spenningen skyldes elendig elektrisk opplegg i vogna med alt for tynne kabler. Legg opp en egen kurs, med sikring, direkte fra batteriet. Med minimum 2X2,5mm2 kabler. Alde krever en minimumsspenning for å starte. Den er på ca 11,5V om jeg husker riktig.

Jepp, det var dette jeg ville fram til.  Men sjekke først, som alltid.

Fem lys, á 10 W = 50 watt.  Det tilsvarer drøye 4 A. Pluss noe annet "rusk", kanskje tilsammen 10 A.  Det gir 2.33 V spenningsfall med 5 meter 1,5 kv.mm kabel tur/retur, og da er man nede på 11 V, eller litt i underkant.

(Beregning av spenningsfall: http://tore.aasli.no/spenningstap/index.php )

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Kan ikke bruke lys i vogna Empty
PosteTema: Re: Kan ikke bruke lys i vogna   Kan ikke bruke lys i vogna Icon_minitimeTir 4 Apr 2017 - 12:50

Spenningsfall, som tidligere nevnt her.

Tre muligheter for å utbedre:
1. Legg opp tykkere kabel på egen kurs, som nevnt over.
2. Bytt til kraftigere batterilader, eventuelt med boosterfunksjon for tvungen lading, såkalt "vinterfunksjon" eller noe sånt, som kan slås på manuelt og som holder batterispenningen over nivået der Alden slår ut.
3. Bytt til LED-pærer i alle lyspunkter. Disse bruker mye mindre strøm, og medfører derfor mye mindre spenningsfall ved batteri som igjen gir mindre spenningsfall ved sensor på Alde.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Kan ikke bruke lys i vogna Empty
PosteTema: Re: Kan ikke bruke lys i vogna   Kan ikke bruke lys i vogna Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Kan ikke bruke lys i vogna
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Får ikke varmtvann i vogna
» Nybegynnerspørsmål - bruke batteri til å drive kjøleskap?
» Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm)
» Bruke toalett om vinteren
» Bruke samme ledningsnett 220v —> 12v

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: