CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Flytte inn i bobil

Go down 
2 posters
AvInnlegg
frifrank

Male
Antall Innlegg : 1
Registration date : 27.05.2017

Flytte inn i bobil Empty
PosteTema: Flytte inn i bobil   Flytte inn i bobil Icon_minitimeLør 27 Mai 2017 - 16:21

Hei godtfolk!

Skal gå til anskaffelse av mobilt hjem i løpet av sommeren. Tenkte å forhøre meg litt her angående tips og råd, da jeg ikke kjenner noen som har kjennskap til campingliv.

Krav:
- Dette skal være en helårsbolig til meg og min hund.
- Den skal ikke være stasjonert på campingplass, privat eiendom ell.. Det skal dermed ikke være tilkoblet vann og strøm på heltid.
- Den må kunne kjøres og vedlikeholdes (motor, drivverk ol.) relativt billig

Plan A:
Kjøpe en stor varebil som om- bygges og registreres til bobil.
+ billigere i innkjøp
+ billigere å reparere og vedlikeholde bilen?
- lite plass
- vanskelig å få godkjent som bobil?
- mye arbeid og ikke konstruert med tanke på installering av rør og el-system

Plan B:
Kjøpe brukt bobil.
+ allerede godkjent som bobil
+ stor plass
+ fungerende rør og elektriskanlegg
- dyr i innkjøp
- dyrt å reparere og vedlikeholde selve bilen?

Plan C:
Kjøpe pickup og camper til pickup.
+ kan enkelt bytte bare bil eller camper ved behov
+ mulighet for å sette igjen camperen
- liten plass
- begrenset marked (høye priser på camperen)

Er i utgangspunktet plan B og C som vurderes. Nå er dette kun tanker jeg selv har gjort meg opp ang. emnet.

Varmekilde:
Når det kommer til oppvarming tenker jeg å basere meg på vedovn, da denne vil være gratis i drift for meg. Matlaging kan også skje på vedovnen. Minuset er selvsagt at den tar opp stor plass (avstand fra ovn ift. brannfare). I tillegg vil jeg ordne med mulighet for å kunne lade batteriene (til lys, pc, mobil osv.) hos privatpersoner ol. etter behov. Ellers vil det holde med solcellepanel på sommerhalvåret.
(Pga. brannsikkerhet kommer jeg ikke til å kombinere gass og ved)

Ville satt stor pris på tilbakemelding om råd og synspunkter fra profesjonelle campingmennesker Smile
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant

Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Flytte inn i bobil Empty
PosteTema: Re: Flytte inn i bobil   Flytte inn i bobil Icon_minitimeLør 27 Mai 2017 - 20:03

Ser ikke noe problem med å bo i en bil hvis det er det du ønsker, men det er noen ting som bør/må tenkes igjennom (regner med at du har tenkt i gjennom lovlighet om "villcamping") en av tingene er toalettbesøk, det er ikke like greit å grave seg en latrine alle steder og å gjemme det under snøen skaper ikke noe positivt for oss andre som eventuelt kommer etterpå. Så oppbevaring og tømming må planlegges.

Når det gjelder vedfyring er det en helt klar årsak til at dette ikke er installert i moderne vogner og bobiler. Strålevarmen går ikke særlig godt overens med byggematerialene som brukes. Skal noe sånt brukes må du vel inn med en brannpanel av noe slag slik at det ikke kommer varme inn i veggen. Det er ikke mye varme som skal til for at aluminium eller glassfiber får skader.

Det jeg ser for meg som beste løsning er å bygge selv hvis du skal fyre med ved, men her må du sørge for rikelig med ventilasjon både i gulv vegger og tak slik at du og bikkja ikke kveles av surstoffmangel.

Ja det var mine tanker. Onkel Google vil være en fin venn for å finne løsninger, for det er helt sikkert noen som allerede har gjort det du ønsker.
Til Toppen Go down

Flytte inn i bobil
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Finansiere Bobil
» Hymer bobil
» Bobil og rullestol
» Kald bobil
» Råteskader i bobil