| Nybegynnerspørsmål - bruke batteri til å drive kjøleskap? | |
|
+4Fjell_fant joka awt aseoghenrik 8 posters |
Av | Innlegg |
---|
aseoghenrik
Antall Innlegg : 17 Registration date : 12.05.2017
| Tema: Nybegynnerspørsmål - bruke batteri til å drive kjøleskap? Tir 1 Aug 2017 - 14:52 | |
| Hei,
vi har nettopp hatt vår første tur med campingvogn. Stor suksess, men skulle gjerne hatt mulighet til å holde kjøleskap (og kanskje spesielt fryser-delen) kald under kjøring.
Vi brukte kjøleskapet kun på 220V når vi var på campingplass, prøvde såvidt med 12V drift under kjøring (med strøm fra bilen) men det så ikke ut til å fungere. Tror skapet også kan gå på gass, men det turte vi ikke prøve under kjøring (dessuten er det vel spesielle krav til gass-slanger, koblinger etc for at dette skal være lovlig, kanskje?)
Nå har ikke denne vogna batteri. Hvis vi kjøper og installerer batteri i vogna, vil det kunne gi nok strøm til å drive kjøleskapet, både under kjøring, på ferjer og evt overnattinger utenfor campingplasser? Eller krever kjøleskapet mer effekt enn det et batteri kan levere?
Litt mer generelt: Hvor mye kan batterier egentlig brukes til? Bruker man batterier stort sett til lys, vannpumper og lading av mobiltelefoner, eller kan de også brukes til mer krevende ting som f.eks. vannkoker, elektrisk grill og kokeplater? Og vil disse i så fall gå vesentlig tregere enn om de får 220V?
Henrik | |
|
| |
awt CARAVAN BOSS
Antall Innlegg : 208 Localisation : Karmøy Registration date : 13.08.2015
| Tema: Re: Nybegynnerspørsmål - bruke batteri til å drive kjøleskap? Tir 1 Aug 2017 - 15:32 | |
| Om det skal mates fra bil må bilen ha mulighet for dette, det er det ikke alle som har, og en må da legge opp dette. Bilen må også ha 13-pins-kontakt.
Et kjøleskap kan gå fra vognens batteri, men det vil jo begrense seg, spesielt om batteriet ikke lades under kjøring. Vi har alltid kjøleskap på gass når vi kjører, og ser ingen betenkeligheter med det. Skrur det av på danskeferjer og slikt.
Batteriet er vel først og fremst for lys, vann og toalett. De andre tingene du nevner kan du glemme. | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Nybegynnerspørsmål - bruke batteri til å drive kjøleskap? Tir 1 Aug 2017 - 16:03 | |
| Kjøleskapet bruker rundt 10A, som er er omtrent det samme som bilen kan levere via en 13-pins kontakt som awt sier.
Strøm levert fra bilen er etter de flestes erfaring tilstrekkelig til å vedlikeholde kulden i kjøleskapet, men ikke å kjøle noe ned.
Vi har også som awt kjøleskapet gående på gass under kjøring, uten noen problem eller betenkeligheter. Vårt kjøleskap blåser av og til ut og vi kan høre at det automatisk blir tent igjen. Det vil derfor antakelig fungere dårlig uten automatisk tenning. Suksessen er dermed avhengig av hvordan skapet er montert og utrustet.
I Tyskland (og muligens andre land) er det påbudt med en egen løsning dersom gassen skal benyttes under kjøring.
Ole |
|
| |
awt CARAVAN BOSS
Antall Innlegg : 208 Localisation : Karmøy Registration date : 13.08.2015
| Tema: Re: Nybegynnerspørsmål - bruke batteri til å drive kjøleskap? Tir 1 Aug 2017 - 16:09 | |
| Jeg har bare manuell tenning, men har enda ikke opplevd at det har sluknet. Avhenger nok mye av montering som du skriver. | |
|
| |
joka DIREKTØR!
Antall Innlegg : 777 Age : 59 Localisation : Ibestad / Troms Registration date : 17.06.2007
| Tema: Re: Nybegynnerspørsmål - bruke batteri til å drive kjøleskap? Tir 1 Aug 2017 - 16:20 | |
| i min vogn er skapet på venstre side (manuell tenning), og det slukner når jeg møter store vogntog... det har jeg løst med å ha det nederste vinterdekslet montert under kjøring | |
|
| |
Fjell_fant ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 591 Registration date : 18.06.2012
| Tema: Re: Nybegynnerspørsmål - bruke batteri til å drive kjøleskap? Tir 1 Aug 2017 - 16:28 | |
| Her er det vel likemange meninger som brukere og snart er det noen som kaster seg inn og sier at de bruker kun 12 volt til å drive kjøleskapet og det er for såvidt greit hvis ledningsnettet på bil og vogn er dimensjonert for det, men det er nok en del biler som ikke lader nok til at et kjøleskap skal holdes kaldt i tillegg til alt det andre som moderne biler har idag av elektronik. Det er mange bilforhandler som ikke kobler til konstantstrøm på 13polet kontakt pga. problemer det har medført.
Selv kjører jeg alltid på gass, passer på å slå av før jeg fyller diesel ol. | |
|
| |
Johnny ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Antall Innlegg : 8912 Age : 68 Localisation : Songdalen/Vest Agder Registration date : 12.03.2007
| Tema: Re: Nybegynnerspørsmål - bruke batteri til å drive kjøleskap? Tir 1 Aug 2017 - 17:24 | |
| Kjører alltid med kjøleskapet på gass. Ingen problemer med det. Har vel opplevd at det har sluknet ett par ganger under kjøring. Har i sommer kjørt ca 6500km med vogna og brukt gass hele tiden under kjøring. Er nøye med å skifte slange ofte og har nå en gassventil med manometer som også kan brukes til lekasjetest. Fricamper også en del og da også går kjøleskapet på gass. Har montert gassalarm, Brannalarm og co. alarm i vogna. | |
|
| |
Tasle MODERATOR
Antall Innlegg : 1477 Localisation : Tromsø Registration date : 09.01.2008
| Tema: Re: Nybegynnerspørsmål - bruke batteri til å drive kjøleskap? Ons 2 Aug 2017 - 7:57 | |
| Kjører også med gass på kjøleskapet og det har aldri slukket på våre "ville ferder". Skapet er plassert på høyre side i vogna.
Ang batteri til drift av diverse: Batteriet kan nok ikke brukes til annet enn det som er fastmontert av 12 V utstyr i vogna.
Vannkoker, el-grill og kokeplater må ha 230 V og ikke 12 V. Disse varme-elementene er på 1000-3000 W og det betyr at et batteri må levere minst 170 A i kabelen, om man foretar et sånt tankeeksperiment. Å kjøre opp mot 200 A i en 2,5 kvadrat kabel ville smelte kabelen tvert. En kabel med to fingertykke ledere (150 kv.mm) ville jo vært helt upraktisk i bruk.
Batteriet ville heller ikke holde i mer enn en halvtime maks for det var tomt, om det da ikke går til de evige batterimarker lenge før den tid som kaputt, eller kanskje eksplodere. _________________ Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt. Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna). Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
| |
|
| |
AndersW ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 480 Registration date : 16.07.2013
| Tema: Re: Nybegynnerspørsmål - bruke batteri til å drive kjøleskap? Ons 2 Aug 2017 - 8:54 | |
| Jeg har en iboende skepsis til gass, og kjører kjøleskapet på 12v. Imidlertid er det tydligvis forskjell på oppsettet på S maxen jeg har nå og V70'en jeg brukte i fjor. I år oppdaget jeg at batteriet i vogna ofte var helt tappet da vi kom frem. I fjor ble bilen tappet. Jeg tror ikke dette er gunstig for batteriet så jeg kommer til å kjøre det på gass i fremtiden. | |
|
| |
teerex
Antall Innlegg : 1 Registration date : 07.08.2024
| Tema: Re: Nybegynnerspørsmål - bruke batteri til å drive kjøleskap? Ons 7 Aug 2024 - 3:28 | |
| - Tasle skrev:
- Kjører også med gass på kjøleskapet og det har aldri slukket på våre "ville ferder". Skapet er plassert på høyre side i vogna.
Ang batteri til drift av diverse: Batteriet kan nok ikke brukes til annet enn det som er fastmontert av 12 V utstyr i vogna.
Vannkoker, el-grill og kokeplater må ha 230 V og ikke 12 V. Disse varme-elementene er på 1000-3000 W og det betyr at et batteri må levere minst 170 A i kabelen, om man foretar et sånt tankeeksperiment. Å kjøre opp mot 200 A i en 2,5 kvadrat kabel ville smelte kabelen tvert. En kabel med to fingertykke ledere (150 kv.mm) ville jo vært helt upraktisk i bruk.
Batteriet ville heller ikke holde i mer enn en halvtime maks for det var tomt, om det da ikke går til de evige batterimarker lenge før den tid som kaputt, eller kanskje eksplodere. Men det er jo da man bruker en inverter | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Nybegynnerspørsmål - bruke batteri til å drive kjøleskap? | |
| |
|
| |
| Nybegynnerspørsmål - bruke batteri til å drive kjøleskap? | |
|