| Trykkpumpe ferskvann fra Biltema | |
|
|
Av | Innlegg |
---|
lars667 CAMPER
Antall Innlegg : 33 Registration date : 19.07.2017
| Tema: Trykkpumpe ferskvann fra Biltema Man 11 Sep 2017 - 21:20 | |
| Hei, kan noen av pumpene de har på Biltema anbefales som erstatning for original Shur-flo på Bjølseth 600 fra 80-tallet? Er en rimelig vogn, og vil heller bruke 600 enn 2000 for å få vann igjen ;-) | |
|
| |
lars667 CAMPER
| Tema: Re: Trykkpumpe ferskvann fra Biltema Tir 12 Sep 2017 - 21:48 | |
| Da får jeg vel teste, da | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Trykkpumpe ferskvann fra Biltema Tir 12 Sep 2017 - 23:03 | |
| Gjør det! Den koster vel ikke mer enn 150 kr. Jeg har en liggende - bare i tilfelle.
Fortell gjerne hvordan det går!
OBS tilbakeslagsfunksjon - må være ett sted - bør ikke være flere steder.
/Ole |
|
| |
HobbyTom ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 453 Age : 49 Localisation : Trøndelag Registration date : 13.10.2008
| Tema: Re: Trykkpumpe ferskvann fra Biltema Ons 13 Sep 2017 - 9:01 | |
| Har satt inn biltemapumpe i to Adria-vogner for venner. Varer lengre enn originalt, hvertfall. | |
|
| |
lars667 CAMPER
| Tema: Re: Trykkpumpe ferskvann fra Biltema Tor 14 Sep 2017 - 10:09 | |
| Det var godt å høre. Installerte den i går. Braketten/gummiføttene på pumpa passet ikke helt inn med høyde på rørstussen på tanken, men fikk tilpasset braketten fra den gamle pumpa slik at det ble passelig høyde på pumpa. Ellers var det plug and play med rørkoblinger og strøm, så dette var kjekt. Ble skikkelig trykk på vannet, men vet jo selvfølgelig ikke hvor lenge pumpa holder. Det fulgte med filter, men det regner jeg ikke som nødvendig. Er minimalt med rusk uansett.
Kjøpte forresten pumpa som koster 599 på BT, artnr 25999. Tror ikke det finnes noe billigere med trykkbryter og som tåler å suge luft etc. | |
|
| |
Johnny ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Antall Innlegg : 8912 Age : 68 Localisation : Songdalen/Vest Agder Registration date : 12.03.2007
| Tema: Re: Trykkpumpe ferskvann fra Biltema Tor 14 Sep 2017 - 19:59 | |
| Hvordan er det med støy når pumpa går? Har vært litt diskusjon rundt dette tidligere på trykkpumper av div merker. Har selv ei Jabsco trykkpumpe installert i vogna etter å ha gått lei disse billige synkepumpene. | |
|
| |
lars667 CAMPER
| Tema: Re: Trykkpumpe ferskvann fra Biltema Tor 14 Sep 2017 - 20:04 | |
| Hei, man hører vel ganske godt at den går, men har ikke prøvd med lukket skapdør og plate liggende over. Det gjør nok ikke all verden med lyden. Vet ikke hvordan lyden var på den gamle da den virket, men den var nok litt mer stillegående da den ikke virket (surret et eller annet rundt inni der da og).
| |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Trykkpumpe ferskvann fra Biltema Tor 14 Sep 2017 - 20:51 | |
| Hvis den ikke alt står på gummi, vil nok det gjøre underverker!
/Ole |
|
| |
lars667 CAMPER
| Tema: Re: Trykkpumpe ferskvann fra Biltema Søn 17 Sep 2017 - 21:08 | |
| Er gummi på gamle braketten fra shurflo-pumpa. Jeg testet litt mer her om dagen, og pumpa støyer ikke så veldig mens den går på full pupp. Men den støyer litt akkurat når den slår inn, og en ser et veldig markant spenningsfall i det den slår inn. Hvis en har krana halvveis på så blir den liksom stående som et maskingevær og starte og stoppe fort. Regner med at det ikke er vanlig med pumper av høyere kvalitetsgrad. Ikke noe problem, for her kommer ikke pumpa til å gå veldig mye. | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Trykkpumpe ferskvann fra Biltema Søn 17 Sep 2017 - 22:30 | |
| |
|
| |
lars667 CAMPER
| Tema: Re: Trykkpumpe ferskvann fra Biltema Man 18 Sep 2017 - 8:55 | |
| Hei, ja, trykktank er vel det som må til. Men når jeg tenker over det, så er det vel noen sånne trykkanker koblet til shurflo-pumper på hytta til samboeren også, og det er nå et voldsomt spetakkel, så jeg tror jeg bare lar det være. Var dessuten bare når en ikke har fullt trykk på krana, og det kommer en vel stort sett til å ha under bruk ser jeg for meg. Sier meg fornøyd med å ha varmt og kaldt vann på vogna, jeg. Da gjenstår bare justering av bremser og fiksing av brenner på ALDE-anlegget, så er vogna tipp topp | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Trykkpumpe ferskvann fra Biltema Man 18 Sep 2017 - 16:18 | |
| Hmm ...
Jeg har forstått det slik fra manualen til Kabe at varmtvannstanken til Alde utfører en "trykktankfunksjon".
Det blir spennende hva du opplever med innkoblet anlegg!
/Ole |
|
| |
lars667 CAMPER
| Tema: Re: Trykkpumpe ferskvann fra Biltema Tir 19 Sep 2017 - 12:38 | |
| Hm, hvilken alde-utgave snakker vi om da? Kan nok være noe slikt her også, men vet ikke om varmeanlegget da må være på? | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Trykkpumpe ferskvann fra Biltema Tir 19 Sep 2017 - 19:24 | |
| |
|
| |
lars667 CAMPER
| Tema: Re: Trykkpumpe ferskvann fra Biltema Man 25 Jun 2018 - 22:30 | |
| Jeg kan fortelle at biltema-pumpa røyk på andre dag etter moderat bruk på første tur med vogna etter montering, så det var ikke all verdens kvalitet. Måtte kjøpe en erstatningspumpe som jeg regnet for plugnplay da det var samme pumpe, men der var gjengene så dårlig laget at de ikke passet med eksisterende metallkoblinger i vogna som de andre passet som hånd i hanske i. (Var dog likt gjenget tilbehør som fulgte med, og jeg fikk mekket til noe ved hjelp av dem). Nå må jeg bare finne kvitteringa.... kan nok være greit å kjøpe to av denne pumpa hvis en skal langt fra nærmeste biltema... Tror forøvrig det var trykkbryter og ikke selve pumpa i seg selv som ga seg. | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Trykkpumpe ferskvann fra Biltema | |
| |
|
| |
| Trykkpumpe ferskvann fra Biltema | |
|