| Hjullager og støtdempere. | |
|
|
Av | Innlegg |
---|
Veggis ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 354 Age : 48 Localisation : Vestland Registration date : 22.06.2009
| Tema: Hjullager og støtdempere. Man 23 Okt 2017 - 20:30 | |
| Hei. Funderer litt over neste års ferietur. I år ble det nedtur på grunn av biltrøbbel. Det endte med å avbryte ferien, elektriske/elektroniske problemer og vansker med å få hjelp der vi var, gjorde at vi kom oss hjem med bil som startet bare av og til. Resten av ferien gikk med til å få bilen i orden igjen, og da den endelig gikk som den skulle, var ferien over. Ikke noe å gjøre med det nå, men veldig, veldig trasig der og da.
Feilen var av en slik art at den neppe kommer tilbake nå, så bilen har jeg tro på for neste sommer. Så hva kan da gå galt? Jo, vogna er 15 år til neste år. Hjullager og dempere er sannsynligvis like gamle. Resten av vogna har jeg kontroll på, tror jeg, men kkke disse to komponentene. Så, med fare for å spørre dumt:
- Hvordan merker man at disse komponentene er moden for utskifting? - Hva er "Worst case" dersom hjullager og dempere er utslitt?
Har lyst å være føre var, så jeg ikke står fat med teknisk trøbbel enda en sommer 😊 | |
|
| |
Fjell_fant ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 591 Registration date : 18.06.2012
| Tema: Re: Hjullager og støtdempere. Man 23 Okt 2017 - 20:52 | |
| Nå har jeg ikke satt meg inn i hvilke type dempere som sitter på vogner, men antar at det er oljedempere og da blir det som oftes oljelekasje og demperen blir som ei sykkelpumpe. Demper er vel ikke den største faren, men heller ikke den største kostnaden å skifte.
Hjullager er det værre med. Du sjekker de best med å jekke opp vogna og kjenne om det er noe slark av betydning eller om det lugger, men det er ingen garanti for om det holder 10 mil. Varmegang kan også være ett symtom på et lager som synger på siste verset.
"Worst case" miste hjul, nappe av akseltapp osv. | |
|
| |
Tasle MODERATOR
Antall Innlegg : 1477 Localisation : Tromsø Registration date : 09.01.2008
| Tema: Re: Hjullager og støtdempere. Man 23 Okt 2017 - 21:01 | |
| Utslitte dempere er en grei sak å sjekke: Når man "gynger" bilen over ett hjul skal bilen umiddelbart gå tilbake til normalen. Hvis den den pendler litt opp og ned er den støtdemperen historie (virker dårlig).
For å sjekke hjullagrene må du nok heise bil opp litt slik at hjulet / hjulene kan rotere fritt. Snurr rolig på hjulet og bruk øret etter ulyd. På hjulene bak vil kanskje veldig slitte lagre vise seg som "lealaust" (slakk) om man vrikker på hjulet. Denne slakk-testen kan man jo ta når man bytter til vinterdekk.
Nå er jeg ikke bilmekaniker, så dette er kun en ide om en rask sjekk...
Tipper worst case for dempere er problemer under bremsing, at bilen dupper. Og bremselengden. Slitte hjullagre vil nok også lage en (gnissende) lyd, spesielt i svinger. F.eks. om høyre lager foran er deffekt så høres det best i en venstresving.
Slitte lagre vil nok vise seg først i høyere hastighet, for deretter å høres ved stadig mer saktere fart. I verste fall kan et hjul låse seg eller brenne fast til akslingen.
Har hørt historier om hjul som løsner pga. slitte lager.
Det er nok bilens km-stand fremfor alderen som er mest årsak til både problemer med dempere og lagre. _________________ Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt. Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna). Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
| |
|
| |
Veggis ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 354 Age : 48 Localisation : Vestland Registration date : 22.06.2009
| Tema: Re: Hjullager og støtdempere. Man 23 Okt 2017 - 21:32 | |
| @ Tasle: nå var det campingvogna sine dempere og hjullagre innlegget mitt handlet om, selv om dine bil-tips også var interessante og nyttige 😉 Men i bilen er f.eks slitte hjullagre enklere å oppdage, da man kan høre ulyder, særlig i svinger, som du jo nevner. Men nå har jo Fjell_fant gitt noen tips, som jo skal gjennomføres i god tid før sesongstart. Vil for all del unngå worst case-scenarioer slik som at hjul faller av osv. Selv om det neppe er noe som skjer ofte. | |
|
| |
Tasle MODERATOR
Antall Innlegg : 1477 Localisation : Tromsø Registration date : 09.01.2008
| Tema: Re: Hjullager og støtdempere. Man 23 Okt 2017 - 21:49 | |
| Sorry Veggis, leste om bilen og så meg blind på det. Ser nå at Fjellfant nevner vogna... _________________ Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt. Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna). Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
| |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Hjullager og støtdempere. Man 23 Okt 2017 - 22:52 | |
| Støtter Fjellfant!
Jeg ville vurdert å bytte demperne på mistanken. De koster ikke stort og er normalt meget enkle å bytte.
Jeg ville kontrollert lagrene som Fjellfant sier mhp slakk og lugging, men også ulyder. Lagre holder normalt heldigvis lenge og scenariene han beskriver vil jeg mene er dypt depressive ...
Kanskje viktigere: Har du kontroll på bremseanlegget? En brems som låser seg er megakipt! På noen vogner må hjullagrene demonteres ved skifte av bremesbelegg. Da er det vel også en god anleding å bytte dem.
Mine "cent"
Ole |
|
| |
HobbyTom ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 453 Age : 49 Localisation : Trøndelag Registration date : 13.10.2008
| Tema: Re: Hjullager og støtdempere. Tir 24 Okt 2017 - 10:34 | |
| Håpløst å gi fasitsvar.
Hvor mye er vogna kjørt? Om den er kjørt et par turer hvert år, er lagrene og demperne sikkert greie.
Hvordan er vogna lagret? Tørr luft eller saltholdig sjøluft? Et hjullager kan sette seg om vogna IKKE brukes også, på samme måte som et dekk kan få flatside ved langtidslagring uten løft. Styrelager på motorsykkel lugger der styret står ved vinterlagring om sykkel ikke står tørt, så det lønner seg å slå styret på full sving for å unngå dette på motorsykler.
Stikk en tur til en forhandler og gyng ei ny tilsvarende vogn som den du har fra side til side. Tell hvor mange ganger den vugger frem og tilbake før den stopper. Om vogna di vugger mange flere ganger før den stopper, så er demperne slitte.
Jekk opp vogna, og snurr et hjul. Hører du lyd? Er det i så fall bremser eller lager? Er det slark? Du kan gjøre mye undersøkelser selv på dette, og bruke skjønn.
Superenkel forskning viser at campingvogner har bremsetrøbbel og dekktrøbbel mye oftere enn hjullager- og dempertrøbbel. Om du ikke har vedlikeholdt noen av delene, men vurderer bremser og dekk som trygt, vil jeg derfor ikke bekymre meg for hjullager og dempere heller. | |
|
| |
Veggis ROYAL CARAVANER
| Tema: Re: Hjullager og støtdempere. Tir 24 Okt 2017 - 19:45 | |
| Takker for alle tips og råd😊 Når det gjelder vognen ellers, så har den levd det meste av sitt liv innendørs i tørt lokale, minus sommerferieukene, frem til vi kjøpte den i 2015. Det var også noen somre den ikke ble brukt. Hos oss som bor ved sjøen, står den ute hele tiden, så den har det tøffere nå. Dekkene byttet vi like etter kjøp, for å være på den sikre siden, og har hatt beskyttelsestrekk over dem ved lagring. I forbindelse med årlig fuktsjekk har jeg også bedt om å få kontrollert bremsene, og må gå ut fra at det har blitt gjort. Bremsene har i alle fall fungert ved kontroll (bremsekontroll i lav fart, igangsetting med håndbrems aktivert) Reservehjul har jeg dessverre ikke, men har pleid å ha med garasjejekk og hjulkryss, slik at jeg i alle fall kan få levert inn hjulet til reparasjon mens vognen står igjen der den punkterte. Kan eventuelt bruke skum og kompressor fra bilen. | |
|
| |
janp GENERAL!
Antall Innlegg : 3362 Registration date : 19.01.2012
| Tema: Re: Hjullager og støtdempere. Ons 25 Okt 2017 - 22:27 | |
| Reservehjul er det aller viktigste som jeg har kjøpt til vogna, sammen med en jekk som er brukandes. Og reservehjul er selvsagt som tillegg på nyvogna. Kjører ikke på motorveier i Tyskland uten. Det er høyrisikosport, enkelt og greitt. Samt at det ikke er gjort på timen å få erstattet om uhellet er ute. Men Tyskland er kanskje ikke det værste stedet, så i sommer egne biler som hjalp biler med nye dekk. Antar at de hadde et godt utvalg med kurante dekk med seg.
Punkterte en gang med vår første vogn. Av alle ting så oppdaget vi det på en bensinstasjon,. Ei jente kjente en gubbe som hadde mye rart på gården, og som hadde dekk med felg som passet boltesirkel. Fikk låne det til neste dag slik at vi fikk kjørt til nærmeste Campingplass. Så mye flaks har man ikke ofte.
| |
|
| |
Veggis ROYAL CARAVANER
| Tema: Re: Hjullager og støtdempere. Man 12 Mar 2018 - 22:32 | |
| I helgen jekket jeg opp vogna. Fant ingen slark, men på begge hjulene var det en skarpelyd som kom på ett bestemt område i hver rotasjon. Jeg tenker at dette har med bremsene å gjøre, har jeg rett i det? Håndbremsen har vært av helt fra den ble parkert sist i juli, bortsett fra noen dager med uvær. Da hat jeg dradd til bremsen for sikkerhets skyld. Pleier uansett å la en servicemann se over bremsene hvert år, siden jeg ikke er kompetent selv. | |
|
| |
quattro1 HOFFSJEF!
Antall Innlegg : 1138 Localisation : Hordaland Registration date : 08.12.2011
| Tema: Re: Hjullager og støtdempere. Tir 13 Mar 2018 - 20:52 | |
| Høres ut til å være bremselyd. Du kan jo forsøke å ta håndbrems på og av noen ganger og se om lyden forsvinner. Alternativt er det enkelt å justere bremseskoene ut til de subber, og så justere litt tilbake så hjulene roterer greit. | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Hjullager og støtdempere. | |
| |
|
| |
| Hjullager og støtdempere. | |
|