CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Ac - dc sjekke 12v vannpumpe

Go down 
2 posters
AvInnlegg
nilshv




Antall Innlegg : 3
Registration date : 29.03.2018

Ac - dc sjekke 12v vannpumpe Empty
PosteTema: Ac - dc sjekke 12v vannpumpe   Ac - dc sjekke 12v vannpumpe Icon_minitimeTor 29 Mar 2018 - 11:41

Hei

Jeg har en 12v vannpumpe som slutta å virke. Tenkte å finne ut om det var kretskortet med spyleknappen eller om det var selve pumpa som var gåen. Jeg sjekker derfor med multimeteret mitt. Måler jeg strømledningene så måler jeg 0 på dc og 1.390 på ac. Jeg har ikke kjempemye peiling på strøm, men jeg trodde jeg
1. Skulle måle 12 eller 13v
2. Jeg trodde det var dc strøm i campingvogna.

Har prøvd å koble ledninger fra strømledningene og direkte på pumpa, men det virka ikke.

Så det jeg lurer på er
1. Hvorfor måler jeg 1.3 og ikke 13v?
2. Er det ac/dc? Hvordan finner jeg evt ut hva det er ac/dc?
3. Kan jeg teste pumpa på en annen 12v dc strømkilde? Vil jeg evt ødelegge pumpa om jeg tester?

Ac - dc sjekke 12v vannpumpe 20180310
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Ac - dc sjekke 12v vannpumpe Empty
PosteTema: Re: Ac - dc sjekke 12v vannpumpe   Ac - dc sjekke 12v vannpumpe Icon_minitimeTor 29 Mar 2018 - 14:42

De ca. 1,4 V er nok en særegenhet med meteret ditt.  Det er 12 V likestrøm som gjelder i de aller fleste vognene.  Det er et MEN, og det er fullt mulig at alt av lys bruker 12 V vekselstrøm.  Har du prøvd å måle i en lyskontakt om det er veksel- eller likestrøm?

På noenlunde full-ladet batteri er spenningen om lag 13,5 V.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
 
Ac - dc sjekke 12v vannpumpe
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Vannpumpe
» Problemer med vannpumpe
» Strøm vannpumpe
» 12 V fra batteri til LED-lys/vannpumpe
» Vannpumpe hobby 540.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: