CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Strøm problemer hobby 650 2007

Go down 
3 posters
AvInnlegg
stian1989




Antall Innlegg : 2
Registration date : 18.06.2018

Strøm problemer hobby 650 2007 Empty
PosteTema: Strøm problemer hobby 650 2007   Strøm problemer hobby 650 2007 Icon_minitimeMan 18 Jun 2018 - 11:45

Vi har en Hobby prestige 650 kfu 2007.

Lys på bad,kjøkken,utv sløyfen i taket,indirekte ++
Fungerer ikke.

Kun lampen i taket og på skapene ved sitte gruppen jeg får brukt bryterpanelet.

Alt av sikringer er ok. Byttet.
Ingen brudd på ledninger.
Ingen forskjell om det er fra batteri eller 220 drift.

Står nå på fast plass med 220'

Åpnet styreskapet til 12v der er det spenning inn på kretskortet.
Kan trykke reléne inn for hånd og da blir det lys. På de forskjellige stedene vi savner.

Når vi kjørte vognen på plass tidligere i år. Blinket lysene utv. Når jeg plugget den i bilen. Dårlig kontakt. Kan dette ha kortsutett noe? Og fikk strøm i meg fra chassie. Byttet alt av jordning.
Men syns det er mye slurve jobb fra hobby og elektrisk med tanke på hvordan de har avisolert ledninger så kobberet syns.

Noen som har hvert borte i dette før?

Takk for svar.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Strøm problemer hobby 650 2007 Empty
PosteTema: Re: Strøm problemer hobby 650 2007   Strøm problemer hobby 650 2007 Icon_minitimeMan 18 Jun 2018 - 21:00

Dette kan vel skyldes problem med trafo, uten jeg har god peil på Hobby.
At det ikke er brudd på ledninger er noe som ikke kan fastslåes. Da må du inn på omformer og måle samtlige ledninger, og det er vel neppe gjort?
Når det er så mye som ikke virker så er det noe rundt fordeler som er feil.

At du ikke liker kvalitet på elektrisk er ganske forståelig. Min Dethleffs hadde dårlig utførte kontakter på 12V, disse ble skiftet ut av meg og jeg valgte 2 stk bokser fra Votronic.  230V var samlet i skruplinter i en boks. Og med 5-6 ledninger inn på samme skrue ble det ikke bra. Og så var nok skruer tiltrukket med for hard kraft, slik at de ble deformert og kanskje forårsaker varmgang, uten at jeg merket slike ting.

I vår nye vogn er dette gjort på helt annen måte, både 12V og 230V. 12V er ferdiglagte kabler i en BUS-sak som ligner datakontakter. Bare å plugge inn lamper etterhvert vil jeg tro. Når det gjelder 230V så er det tatt i bruk ferdiglagde kabler fra Wago. Systemet er plugg an play, med avgreininger. Systemet heter Wago Winsta, og er fantastisk. Og skikkelig. Slik det skal være.

Poenget er egentlig: det går fremover når det gjelder kvalitet på viktige komponenter. Hobby er ikke kjent for å bruke de beste og dyreste løningene, men det er blitt bedre der også med årene.
Tror du får ev. vente til noen Hobby-kjennere tipser deg mere konkret. Men dårlige trafoer er det mange som har slitt med. Så får du se hva som kommer, mere kan jeg ikke hjelpe med.

Wago Winsta:
https://www.google.no/search?q=wago+winsta&client=opera&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjG-YCp8t3bAhUFhiwKHSKlA7kQ_AUICigB&biw=1182&bih=784

Strøm problemer hobby 650 2007 00138476_0
Til Toppen Go down
stian1989




Antall Innlegg : 2
Registration date : 18.06.2018

Strøm problemer hobby 650 2007 Empty
PosteTema: Re: Strøm problemer hobby 650 2007   Strøm problemer hobby 650 2007 Icon_minitimeOns 20 Jun 2018 - 12:05

Heisan.
Joda det har blitt gjort serru.
Feilsøkte på trafo og visste seg at ene utgangen kun gir 2-4 v.
Så blir å ta den ut og finne nye komponenter.

Måtte omisolere nesten alle kabler og legge det opp på nytt. Ordentlig kråkerede. Amatør utført.

Bra at det går fremover. For dette var brannfarlig og livsfarlig.

Sendt epost til hobby med bilder av kabler og hvordan ting har blitt lagt opp. Syns de bør se det.
Ikke fått svar.

Legger ut noen bilder etterhvert fra trafo rep. Så andre kan fikse selv til noen hundre lapper, en å kjøpe ny til flere tusen. Er visst ikke uvanlig at det er feil med disse.


Til Toppen Go down
Olechr83




Antall Innlegg : 2
Registration date : 29.07.2020

Strøm problemer hobby 650 2007 Empty
PosteTema: Re: Strøm problemer hobby 650 2007   Strøm problemer hobby 650 2007 Icon_minitimeOns 29 Jul 2020 - 16:51

Heisann. Jeg opplever samme problemer som deg. Med 650 prestige 2009 modell. Fant du ut av problemene?? Var det omformeren?
Til Toppen Go down
Sponsored content





Strøm problemer hobby 650 2007 Empty
PosteTema: Re: Strøm problemer hobby 650 2007   Strøm problemer hobby 650 2007 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Strøm problemer hobby 650 2007
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Strøm problem Hobby 720 ukfe 2007
» Strøm problemer i vogna
» Vannpumpe strøm problemer
» Hobby 720 2007 mod
» Hobby 545 KMF 2013 modell. Problemer med 12v anlegg

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: