Dette kan vel skyldes problem med trafo, uten jeg har god peil på Hobby.
At det ikke er brudd på ledninger er noe som ikke kan fastslåes. Da må du inn på omformer og måle samtlige ledninger, og det er vel neppe gjort?
Når det er så mye som ikke virker så er det noe rundt fordeler som er feil.
At du ikke liker kvalitet på elektrisk er ganske forståelig. Min Dethleffs hadde dårlig utførte kontakter på 12V, disse ble skiftet ut av meg og jeg valgte 2 stk bokser fra Votronic. 230V var samlet i skruplinter i en boks. Og med 5-6 ledninger inn på samme skrue ble det ikke bra. Og så var nok skruer tiltrukket med for hard kraft, slik at de ble deformert og kanskje forårsaker varmgang, uten at jeg merket slike ting.
I vår nye vogn er dette gjort på helt annen måte, både 12V og 230V. 12V er ferdiglagte kabler i en BUS-sak som ligner datakontakter. Bare å plugge inn lamper etterhvert vil jeg tro. Når det gjelder 230V så er det tatt i bruk ferdiglagde kabler fra Wago. Systemet er plugg an play, med avgreininger. Systemet heter Wago Winsta, og er fantastisk. Og skikkelig. Slik det skal være.
Poenget er egentlig: det går fremover når det gjelder kvalitet på viktige komponenter. Hobby er ikke kjent for å bruke de beste og dyreste løningene, men det er blitt bedre der også med årene.
Tror du får ev. vente til noen Hobby-kjennere tipser deg mere konkret. Men dårlige trafoer er det mange som har slitt med. Så får du se hva som kommer, mere kan jeg ikke hjelpe med.
Wago Winsta:
https://www.google.no/search?q=wago+winsta&client=opera&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjG-YCp8t3bAhUFhiwKHSKlA7kQ_AUICigB&biw=1182&bih=784