Hei!
Har nettopp skifta dekk på min Munsterland Luxus fra 1987 med 4 hjul. Kjøpte den i 2014 og punkterte i Sverige for noen uker siden, merkelig nok var det ikke dekket som røk men ventilen. Jeg er strålende fornøyd med vogna men selger løy når han sa dekkene var nesten nye. De så nye ut men etter at jeg punkterte så jeg at dekkene var fra 2005. Det er en DOT merking på dekkene som forteller når de er laget. Uansett så fikk jeg pumpet opp dekket og bøyde ventilen så den holdt faktisk på lufta 40 mil hjem. Reiste deretter til en dekkforhandler her hjemme som ville ha 1000 kr pr dekk + masse penger for omlegging av dekkene. Jeg tenkte at det må finnes billigere løsninger så jeg søkte på internett og fant bra omtalte dekk på "dekkonline.no". 1800 kr for 4 dekk. Nankang Econex NA-1 155/80 R13 79T. Jeg skifta dekka manuelt hjemme og må si jeg hadde problem med det første dekket, men deretter gikk det ganske greit. Selv om det var litt banning og svette involvert. Så neste gang jeg skifter dekk på felg gjør jeg det hjemme! Skifta selvfølgelig også ventil på alle 4 hjul. De kosta faktisk bare 50 kr for 4 stk. Alt i alt sparte jeg vel 3-4000 på å gjøre det på denne måten. Pumpa opp dekkene for hånd og det var heller ikke lett. Men teknikken er å ha på litt fett både på felg og hjul, deretter dytte litt her og der så kommer lufta inn. Spørsmålet mitt er hvor mye lufttrykk man skal ha i? 4 hjul, vogna er ca 1300 kg. Jeg tok i 3.0 psi og kjørte noen mil. Virker helt ok men tror det skal være litt mere trykk i dekkene? Uansett så tror jeg dekkene jeg kjøpte er ok, de gamle hadde tydeligvis vært på vogna i 13 år og ser fremdeles fine ut selv om det er ukjent merke og det stod "made in korea" De har gått mange, mange mil og ser ikke slitne ut, så beholder et par av dem i reserve!
Ellers må jeg bare skryte litt av den gamle Munsterland vogna. Utrolig stødig på veien, fikk sjekka bremser, understell og gass systemet hos en caravanforhandler. Han hadde ingenting å bemerke bortsett fra at gass slangen måtte skiftes. Koster bare et par hundre lapper. Fikk et stort fortelt på biltema for noen år siden som kosta 1000 kr på tilbud. Funker helt fint, men litt tungt å sett opp. 6 soveplasser, kjøleskap som skal virke på batteri, gass og 220v. Men har bare fått det til å virke på 220v. I begynnelsen virka det på gass men nå tenner den ikke på gass mer. Når jeg vrir om bryteren til 12v så virker det heller ikke. Kokeplater virker helt fint. Toalettet har jeg kasta ut. Vannforsyningen er liten men virker ok både på bad og kjøkken. Har tenkt å installere både vann og toalett som kan manøvreres fra utsiden som på nye vogner, men vet ikke helt hvordan.
Ellers må jeg si at etter å ha sett inne i nyere vogner er det i realiteten ikke mye forskjell, så tror jeg beholder den gamle gode!!