CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Trekk/presenning når vogna ikke er i bruk?

Go down 
3 posters
AvInnlegg
tobben24

tobben24

Antall Innlegg : 2
Registration date : 05.05.2019

Trekk/presenning når vogna ikke er i bruk?  Empty
PosteTema: Trekk/presenning når vogna ikke er i bruk?    Trekk/presenning når vogna ikke er i bruk?  Icon_minitimeSøn 5 Mai 2019 - 20:25

Hei,

Har akkurat blitt stolt eier av min første campingvogn Cool

Er helt grønn på dette, og har ingen bekjente som lever campinglivet som jeg kan spørre Rolling Eyes  Så håper på å få noen gode råd her Very Happy

Når vognen står hjemme og ikke er i bruk(om sommeren, tenker å lagre den inne om vinteren), anbefales det å ha trekk eller presenning over den? Fant en på bauhaus som ser ok ut, og skal være pustende: https://www.bauhaus.no/trekk-til-campingvogn-5-5x2-5x2-2-m.html
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant

Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

PosteTema: Re: Trekk/presenning når vogna ikke er i bruk?    Trekk/presenning når vogna ikke er i bruk?  Icon_minitimeSøn 5 Mai 2019 - 20:54

Har ikke hørt om mange som anbefaler trekk over vogna. Innbiller meg at fuktigheten blir liggende mellom vogna og trekket, greit med lufting i mellom.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

Antall Innlegg : 3364
Registration date : 19.01.2012

PosteTema: Re: Trekk/presenning når vogna ikke er i bruk?    Trekk/presenning når vogna ikke er i bruk?  Icon_minitimeSøn 5 Mai 2019 - 21:13

Hei. Har nettopp lagt på dette, og har hatt det på i kort tid.
Trekket er fra tyske Hindermann. Kjøpte et som er 8 meter langt, og det var akkurat nok til vår vogn for å dekke en del av fronten og litt ned på bakenden. Trekket er 3 m bredt, og på den lengden medfølger det med 14 snorer.  2 stk i front og 2 i bakenden, samt 5 på hver side. Det er 2 X 14 fester, tilsammen 28 stk. En ulempe med de festene for stroppene må trekkes flere ganger gjennom hullene, ellers vil de løsne slik de er montert fra fabrikk. At festene kan løsne opplevde jeg, og det var  noe jeg fryktet og derfor sjekket jeg det etter noen dager. Alt var i ferd med å løsne, og det ble litt arbeid med å feste disse stroppene bedre og knyte de skikkelig så de ikke løsner i fremtiden.

Grunnen til at jeg kjøpte dette trekket er at vi har vogna under et par bjørketrær, og med det som drysser ned på våren og høsten medfører mye griserei. På våren blir raklene og frøene med inn i alle hulrom rundt taklukene. Sevje størkner også på taket, men pga et lag med glassfiber så er det ruklete overflate som gjør at det ikke sitter så godt. Tror jeg. Men det herder med tiden, da.
På høsten avgir løvet mye farge, og ditto arbeid.
Vogna har rails langs sidene, samt AC og solceller og TV-antenne som gjør at trekket ikke ligger så mye nedpå selve taket. På et kort opphold neste helg er det ganske enkelt å trekke havlve trekket tilbake slik at antenne og Hekiluke samt ei luke til blir frigjort, for å få lys. Blir fjernet  om ikke så lenge. Men til høsten blir det liggende ganske lenge, da løvet faller over ganske lang tid.

Stroppene er ganske lange, så de ble kappet etterhvert. Men for å gjøre det litt enklere for meg selv så skrudde jeg fast kroker i "kjøreveien" som består av 2" x 6" (3 stk på hver side.) Slipper da å feste de til rammen. I front og bakende er de trukket gjennom festene på vogna som brukes til å til å buksere den. Har ikke bilder pr nå.

Det du linker til ville jeg ikke kjøpt. Borelås i vind er ingen god ide, og du vet ikke om den passer helt heller. Men om du trenger heldekkende så legg ut noe mere og kjøpt av samme merke som Casu har. Taktrekket mitt kostet 2800, og ble levert kun 2 dager etter bestilling. Sidevegger tror jeg bare du trenger der det er sjøvann som slår inn, og ikke er mye snø på vinteren. Er ikke anbefalt å bruke over lengre tid i vinterhalvåret. Så kjøp taktrekk, om du tro det holder. Så flere vogner på øya Daftö utenfor campingen med samme navn i Strömstad tidligere, som hadde heldekkende trekk av samme tmerke (Hindermann) som jeg har. Men der er det knapt snø, men mye vind og saltvann fra sjøen bare 50-100m unna. Så der var de nok på sin plass. Men ikke på vinterfjellet, det bør du glemme sanrest.
Dette:
https://www.casu.no/nettbutikk/utvendig/thermomatter-og-trekk/taktrekk-til-vogn-og-bobil/trekk-til-tak-wintertime-l850xb300cm-7187-5550
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

Antall Innlegg : 3364
Registration date : 19.01.2012

PosteTema: Re: Trekk/presenning når vogna ikke er i bruk?    Trekk/presenning når vogna ikke er i bruk?  Icon_minitimeMan 1 Jul 2019 - 16:50

Trekk/presenning når vogna ikke er i bruk?  20190510
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Trekk/presenning når vogna ikke er i bruk?    Trekk/presenning når vogna ikke er i bruk?  Icon_minitime

Til Toppen Go down

Trekk/presenning når vogna ikke er i bruk?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Værstasjon til bruk i vogna - overføring av info over IP
» Kan ikke bruke lys i vogna
» Får ikke varmtvann i vogna
» Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm)
» montering og bruk