CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Tips og råd..

Go down 
5 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Tommy B
CARAVANER
CARAVANER
Tommy B

Male
Antall Innlegg : 50
Registration date : 12.03.2008

Tips og råd.. Empty
PosteTema: Tips og råd..   Tips og råd.. Icon_minitimeOns 12 Mar 2008 - 17:34

Hei.

Er det noen som har noen tips og råd til førstegangskjøper av 790, 2001 mod.? Skal opp nå i påsken, gleder oss veldig. Har et spørsmål ang tv, i disse dager. Er det standard med parabolantenne i vogner? Ser i denne at det ligger en kabel klar, beregnet for sat.-mottaker. Glemte å se på taket om det var antenne der, men tror det. Kunne jo vært kjekt med tv i påsken..

Håper dere avser litt tid på å svare meg.

Mvh.
Nysgjerrig, kunnskapsløs camper..
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny

Antall Innlegg : 8912
Registration date : 12.03.2007

Tips og råd.. Empty
PosteTema: Re: Tips og råd..   Tips og råd.. Icon_minitimeOns 12 Mar 2008 - 17:49

Har nok ikke vært så vanlig med parabolantenne som standardutstyr på vogner frem til i dag.
Kommer nok til å bli mer vanlig at nye vogner utstyres med kombinert parabol/bakkenett antenne fremover.
At det i di vogn er opplegg for parabol er nok noe forrige eier kan ha ordnet. Fleste vogner er dog utstyrt med antennekabel og vanlig antenne på taket. Er du sikker på at det er kabel som har vært benyttet mellom tuneren og parabolen som ligger i di vogn?
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Tommy B
CARAVANER
CARAVANER
Tommy B

Male

Tips og råd.. Empty
PosteTema: Re: Tips og råd..   Tips og råd.. Icon_minitimeOns 12 Mar 2008 - 19:37

Det ser slik ut på enden av kabelen. En gjenget mutter, og en lang (ca 1 cm) senterleder som kommer ut. Ikke noe "vanlig" coax plugg..

Tommy
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny

Tips og råd.. Empty
PosteTema: Re: Tips og råd..   Tips og råd.. Icon_minitimeOns 12 Mar 2008 - 19:42

tomben skrev:
Det ser slik ut på enden av kabelen. En gjenget mutter, og en lang (ca 1 cm) senterleder som kommer ut. Ikke noe "vanlig" coax plugg..

Tommy

Forstår det slik at inni vogna så har du bare denne kabelen. da trenger du tuneren også. Og parabolen dersom den ikke er der.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

Tips og råd.. Empty
PosteTema: Re: Tips og råd..   Tips og råd.. Icon_minitimeOns 12 Mar 2008 - 19:43

hepp

høres ut som en koaxkobling, av en annen type, allikevel. har sånn på stolpen, med kabeltv ved vogna vi. isåfall kan du klippe den av, og sette på en stdkobling.
Til Toppen Go down
Tommy B
CARAVANER
CARAVANER
Tommy B

Male

Tips og råd.. Empty
PosteTema: Re: Tips og råd..   Tips og råd.. Icon_minitimeOns 12 Mar 2008 - 19:45

Har en vanlig coax i tillegg, som har vært brukt til analog tv frem til nå. Dvs det kommer 2 antennekabler inn. Mener å ha sett at det er en slik rund "dings/kuppel" på taket.. Det er vel antenna??

Tommy
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny

Tips og råd.. Empty
PosteTema: Re: Tips og råd..   Tips og råd.. Icon_minitimeOns 12 Mar 2008 - 19:47

tomben skrev:
Har en vanlig coax i tillegg, som har vært brukt til analog tv frem til nå. Dvs det kommer 2 antennekabler inn. Mener å ha sett at det er en slik rund "dings/kuppel" på taket.. Det er vel antenna??

Tommy

Kontakt forrige eier og hør hva det er samt hva som trengs.
Er vel kanskje det enkleste.
Til Toppen Go down
Tommy B
CARAVANER
CARAVANER
Tommy B

Male

Tips og råd.. Empty
PosteTema: Re: Tips og råd..   Tips og råd.. Icon_minitimeOns 12 Mar 2008 - 20:28

Ska prøve det, høres jo egentlig enklest ut. Mange takk for svarene, vi høres kanskje etter hvert som erfaringen kommer..

Tommy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

Tips og råd.. Empty
PosteTema: Re: Tips og råd..   Tips og råd.. Icon_minitimeOns 12 Mar 2008 - 20:59

Tomben.

Den antenna er ingen parabol.Bare ser litt spaca ut.Synes de gode gamle antennene gjorde en bedre jobb enn disse forøvrig.

Du har vel og et uttak i strømboksen utvendig,for å koble kabelen til kabeltv på campingene som har det.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle

Antall Innlegg : 1477
Registration date : 09.01.2008

Tips og råd.. Empty
PosteTema: Re: Tips og råd..   Tips og råd.. Icon_minitimeOns 12 Mar 2008 - 21:56

Hvordan er det rundt på norske campingplasser med kabel-tv? Er det dårlig stell?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male
Antall Innlegg : 13248
Registration date : 11.03.2007

Tips og råd.. Empty
PosteTema: Re: Tips og råd..   Tips og råd.. Icon_minitimeOns 12 Mar 2008 - 22:08

Tasle skrev:
Hvordan er det rundt på norske campingplasser med kabel-tv? Er det dårlig stell?

Både og tror jeg, men med egen parabol er det i allefall "sytalaust" både i Norge og andre land..

Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle

Antall Innlegg : 1477
Registration date : 09.01.2008

Tips og råd.. Empty
PosteTema: Re: Tips og råd..   Tips og råd.. Icon_minitimeOns 12 Mar 2008 - 23:06

J.O. skrev:

Både og tror jeg, men med egen parabol er det i allefall "sytalaust" både i Norge og andre land..

Etter å ha sjekket en del tyske og franske campingplasser, så ser jeg at tilslutning til kabel-tv er nokså utbredt der. Fikk en campingbrosjyre fra Østerrike i dag, og der er kabel-tv også mer vanlig enn unntak.

Synd at et skikkelig parabolanlegg koster skjorta!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

Tips og råd.. Empty
PosteTema: Re: Tips og råd..   Tips og råd.. Icon_minitimeTor 13 Mar 2008 - 0:13

Tasle.

Veldig ofte at det er kabel-tv på svenske plasser i hvert fall.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male
Antall Innlegg : 13248
Registration date : 11.03.2007

Tips og råd.. Empty
PosteTema: Re: Tips og råd..   Tips og råd.. Icon_minitimeTor 13 Mar 2008 - 8:12

Tasle skrev:
J.O. skrev:

Etter å ha sjekket en del tyske og franske campingplasser, så ser jeg at tilslutning til kabel-tv er nokså utbredt der. Fikk en campingbrosjyre fra Østerrike i dag, og der er kabel-tv også mer vanlig enn unntak.

Synd at et skikkelig parabolanlegg koster skjorta!

Har og sett at de som var ivrige og tidlig ute med å få lagt opp kabelnett virker som de har gått litt lei. Mangler kabel og kontakter og sånn.
Du trenger ikke allverden for å se på tv fra parabol, men det er ikke problem å få det til å koste penger heller.
Har egentlig klart meg helt fint jeg med parabolantenne til 600.- og tuner tatt med hjemmefra. Rolling Eyes Rolling Eyes

Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Fjellcamping
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Fjellcamping

Male
Antall Innlegg : 1238
Registration date : 28.11.2007

Tips og råd.. Empty
PosteTema: Re: Tips og råd..   Tips og råd.. Icon_minitimeTor 13 Mar 2008 - 9:52

Tomben skrev:

Sitat :
Har en vanlig coax i tillegg, som har vært brukt
til analog tv frem til nå. Dvs det kommer 2 antennekabler inn. Mener å
ha sett at det er en slik rund "dings/kuppel" på taket.. Det er vel
antenna??

Tommy

Samme på 680-en vår. Et uttak for vanlig coax som går til den "vanlige" antenna og en kabel som kommer inn rett under som er for parabol/kabel tv. Inni skapet ved Alden er stanga til sideveis justering av parabolen sammen med en sånn halvautomatisk digital justering av gradene på tallerken på taket. I tillegg er det her en bryter hvor du velger parabol/kabel tv.
Til Toppen Go down
http://www.5-elementer.no
Tommy B
CARAVANER
CARAVANER
Tommy B

Male

Tips og råd.. Empty
PosteTema: Re: Tips og råd..   Tips og råd.. Icon_minitimeTor 13 Mar 2008 - 15:06

Hei igjen..

Har fått lest gjennom fukttest av vogna jeg skal kjøpe, og alt er såre vel, foruten en ting. Håper noen kan svare meg på det. Det var antydning til en bitteliten lekkasje i gjennomføringen av antennekabel i taket, men det slo ikke ut på målingen. Var bare noe han mannen så. Han anbefalte i skifte pakningen rundt, men han mente vi trengte ikke være redde for fuktskader. Hva tror dere?

Tommy, litt bekymret.. Question
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

Tips og råd.. Empty
PosteTema: Re: Tips og råd..   Tips og råd.. Icon_minitimeTor 13 Mar 2008 - 15:11

tomben.

Helt klart viktig å ta det der før det blir skummelt.Et kjent problem på vogner som er noen år gamle.Antenna får jo ofte juling av vær og vind,og den jukker godt i den pakningen der i blåsten.Ikke dyre biten den der.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

Tips og råd.. Empty
PosteTema: Re: Tips og råd..   Tips og råd.. Icon_minitimeTor 13 Mar 2008 - 17:32

tomben skrev:
Hei igjen..

Har fått lest gjennom fukttest av vogna jeg skal kjøpe, og alt er såre vel, foruten en ting. Håper noen kan svare meg på det. Det var antydning til en bitteliten lekkasje i gjennomføringen av antennekabel i taket, men det slo ikke ut på målingen. Var bare noe han mannen så. Han anbefalte i skifte pakningen rundt, men han mente vi trengte ikke være redde for fuktskader. Hva tror dere?

Tommy, litt bekymret.. Question

Hei

ikke noe å bekymre seg for..... skoft bare den pakningen, og alt er vel......

det kan være lurt å dra ned antenna, i hvertfall noe, når du ikke er i vogna...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

Tips og råd.. Empty
PosteTema: Re: Tips og råd..   Tips og råd.. Icon_minitimeTor 13 Mar 2008 - 23:53

Vegard.

Vel,jeg har hatt vann skliende nedover antenna,innendørs,når dette ikke er i orden.Blir utett i toppen der,og ved heftig regnvær er det kjekt at det er tight der oppe.Var bra bløtt på skohylla hvor det hadde rent ned.

Ikke på en Bjølseth i og for seg,men prinsippene er vel de samme på de fleste vognene jeg har vært på taket på.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

Tips og råd.. Empty
PosteTema: Re: Tips og råd..   Tips og råd.. Icon_minitimeFre 14 Mar 2008 - 6:10

ARVE skrev:
Vegard.

Vel,jeg har hatt vann skliende nedover antenna,innendørs,når dette ikke er i orden.Blir utett i toppen der,og ved heftig regnvær er det kjekt at det er tight der oppe.Var bra bløtt på skohylla hvor det hadde rent ned.

Ikke på en Bjølseth i og for seg,men prinsippene er vel de samme på de fleste vognene jeg har vært på taket på.

Arve

å, ja..... tror du misfosto..... mente at det ikke er non skade å bekymre seg for...... siden det ikke kan måles...... fiks det, og alt er grieit..... fikser en det ikke, er det grunn til bekymring
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

Tips og råd.. Empty
PosteTema: Re: Tips og råd..   Tips og råd.. Icon_minitimeFre 14 Mar 2008 - 6:13

Vegard.

Godt å være enige da.Så med skrekk frem til svære diskusjoner her nå.Hehe.......,not !!!!
Til Toppen Go down
Tommy B
CARAVANER
CARAVANER
Tommy B

Male

Tips og råd.. Empty
PosteTema: Re: Tips og råd..   Tips og råd.. Icon_minitimeFre 14 Mar 2008 - 16:16

Nok et dumt spørsmål.. Veit jo at Bjøseth er konkurs, men hvordan er det å få tak i deler hvis noe skulle ryke??

Tommy
Til Toppen Go down
Tommy B
CARAVANER
CARAVANER
Tommy B

Male

Tips og råd.. Empty
PosteTema: Re: Tips og råd..   Tips og råd.. Icon_minitimeFre 14 Mar 2008 - 16:17

Se no, seint på dagen for smabarnsforeldre.. Bjølseth er vel mer riktig!!!
Til Toppen Go down
Tommy B
CARAVANER
CARAVANER
Tommy B

Male

Tips og råd.. Empty
PosteTema: Re: Tips og råd..   Tips og råd.. Icon_minitimeFre 14 Mar 2008 - 16:18

Nåja, no ska jeg slutte å skrive.. smÅbarnsforeldre
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny

Tips og råd.. Empty
PosteTema: Re: Tips og råd..   Tips og råd.. Icon_minitimeFre 14 Mar 2008 - 16:22

Tommy. Ta det med ro. Deler til bjølla er en kurant sak det.
Bare ta kontakt med de som var forhandler for bjølseth så hjelper deg deg. Og forstår det slik at det også produseres litt oppe i de gamle produksjonslokalene på jømna.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny

Tips og råd.. Empty
PosteTema: Re: Tips og råd..   Tips og råd.. Icon_minitimeFre 14 Mar 2008 - 16:23

Tommy. Du har også denne muligheten.
http://www.jomnacaravan.no/
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

Tips og råd.. Empty
PosteTema: Re: Tips og råd..   Tips og råd.. Icon_minitimeFre 14 Mar 2008 - 17:16

Tasle skrev:

Næsj... vi har kabel på vintercampen vi, og det er jo ikke så verst det... rabbit
Til Toppen Go down
Tommy B
CARAVANER
CARAVANER
Tommy B

Male

Tips og råd.. Empty
PosteTema: Re: Tips og råd..   Tips og råd.. Icon_minitimeLør 15 Mar 2008 - 14:48

Vegard, retter denne til deg.. Du snakket om en ismarkise, hva er dette, og hva er det godt for? Hvor kan jeg event. få tak i en slik?

Tommy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

Tips og råd.. Empty
PosteTema: Re: Tips og råd..   Tips og råd.. Icon_minitimeLør 15 Mar 2008 - 17:31

Hei
.
Ismarkise er ei aluminiumsnarkise som monteres på fronten a vogna, slik at vann fra taket ikke renner nedover fronten på vogna,så vindu og front ises til. disse får du hos vognforhandleren, og er svært greie.

Ismarkisa tres på i et spor over vinduet, og to stenger festes i håndtakene på vogna (egne festeklyper for Bjølseth)

Vegard
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny

Tips og råd.. Empty
PosteTema: Re: Tips og råd..   Tips og råd.. Icon_minitimeLør 15 Mar 2008 - 18:17

tomben skrev:
Vegard, retter denne til deg.. Du snakket om en ismarkise, hva er dette, og hva er det godt for? Hvor kan jeg event. få tak i en slik?

Tommy

Snakk med caravanforhandleren så hjelper de deg. eller last ned produktkatalogen fra Kama fritid.
http://www.kamafritid.se/
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

Tips og råd.. Empty
PosteTema: Re: Tips og råd..   Tips og råd.. Icon_minitimeLør 15 Mar 2008 - 22:21

Vegard skrev:
Hei
.
Ismarkise er ei aluminiumsnarkise som monteres på fronten a vogna, slik at vann fra taket ikke renner nedover fronten på vogna,så vindu og front ises til. disse får du hos vognforhandleren, og er svært greie.

Ismarkisa tres på i et spor over vinduet, og to stenger festes i håndtakene på vogna (egne festeklyper for Bjølseth)

Vegard

Hei

Jeg har spekulert litt på de ismarkisene.......

Har sett de med masse snølast. Snøen stopper jo opp på markisa istedenfor å rase av i den skrå fronten ( ser på ei Bjølle 650 som er nabovogna her )......... Må jo bli en del belastning på de håndtakene fremme på vogna....... og markisa ikke minst.....

Forstår at markisa skal spare vinduet for isdannelse...... men om taket er fritt for snø så renner det jo ikke noe vann i fronten........ Ser det renner av nabovogna ( ei anna nabovogn altså) her som ikke har måkt taket og har 10cm der oppe......når sola står på så renner det vann hele dagen nedover fronten.......som så fryser på kvelden.

Vogna vår er fri for snø på taket og der renner ingenting og har følgelig heller ikke noe is........
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

Tips og råd.. Empty
PosteTema: Re: Tips og råd..   Tips og råd.. Icon_minitimeLør 15 Mar 2008 - 22:32

May-Britt skrev:
Vegard skrev:
Hei
.

Vegard

Hei

Jeg har spekulert litt på de ismarkisene.......

Har sett de med masse snølast. Snøen stopper jo opp på markisa istedenfor å rase av i den skrå fronten ( ser på ei Bjølle 650 som er nabovogna her )......... Må jo bli en del belastning på de håndtakene fremme på vogna....... og markisa ikke minst.....

Forstår at markisa skal spare vinduet for isdannelse...... men om taket er fritt for snø så renner det jo ikke noe vann i fronten........ Ser det renner av nabovogna ( ei anna nabovogn altså) her som ikke har måkt taket og har 10cm der oppe......når sola står på så renner det vann hele dagen nedover fronten.......som så fryser på kvelden.

Vogna vår er fri for snø på taket og der renner ingenting og har følgelig heller ikke noe is........

helt korrekt..... men når det snør, så blir ikke taket hele tiden fritt for snø, dessuten så er det jo mye stress da om du skal drive å ta av snøen når det er 5-10 cm der oppe..... dessuten, er det mye bedre å ta av snøen, når det er løsnet, ved at vogna har vært varm en stund. og raser det snø fra taket, er det gjerne is under..... dette er tøft for ei rute av plast....

Dessuten så tar en jo av is og snø fra markisa iblant, for å lette vekten.... for det er klart, er det et par minus ute, renner jo vannet av taket, men mye av det fryser når det kommer på markisa....

men jeg har hatt en vinter uten, og er ikke i tvil om hvordan jeg vil ha det.... og det er med ismarkisa.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

Tips og råd.. Empty
PosteTema: Re: Tips og råd..   Tips og råd.. Icon_minitimeLør 15 Mar 2008 - 22:39

Hva med belastningen på de håndtakene???

Ser at noen her på plassen velger å dra på et sånt trekk i skinna over vinduet før de drar - som dekker hele fronten.......slik at vinduet er dekket.... så skuffer de av snøen på taket når de kommer til varm vogn og drar av det trekket ......... da ser jeg at det heller ikke blir is på gasskassen......... og ingenting er frosset der.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

Tips og råd.. Empty
PosteTema: Re: Tips og råd..   Tips og råd.. Icon_minitimeLør 15 Mar 2008 - 22:47

May-Britt skrev:

Ser at noen her på plassen velger å dra på et sånt trekk i skinna over vinduet før de drar - som dekker hele fronten.......slik at vinduet er dekket.... så skuffer de av snøen på taket når de kommer til varm vogn og drar av det trekket ......... da ser jeg at det heller ikke blir is på gasskassen......... og ingenting er frosset der.....

For håndtakene er ikke dette noe problem, vet vel egentlig bare om ett vognmerke som har slitt med lekkasjer rundt de.....

men det du nevner, er jo et alternativ, men for et styr da...... og det legger seg jo snø på taket når en ikke er i vogna og, som tiner av og renner ned i når sola står på....

de front-trekkene har ikke jeg særlig sans for, her er det helst de Solifer, der Alden står i gass-kassa som bruker disse....

i vinter, har jeg tatt av taket en gang..... og måtte jeg til med den seansen med å ta av trekk, og måke tak pga ti cm snø, med en gang jeg kom, i tillegg til å pakke inn, nei da hadde det blitt vel styrete.....
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny

Tips og råd.. Empty
PosteTema: Re: Tips og råd..   Tips og råd.. Icon_minitimeLør 15 Mar 2008 - 22:53

Vegard skrev:
May-Britt skrev:

For håndtakene er ikke dette noe problem, vet vel egentlig bare om ett vognmerke som har slitt med lekkasjer rundt de.....

men det du nevner, er jo et alternativ, men for et styr da...... og det legger seg jo sø på taket når en ikke er i vogna og, som tiner av og renner ned i når sola står på....

de front-trekkene har ikke jeg særlig sans for, her er det helst de Solifer, der Alden står i gass-kassa som bruker disse....

i vinter, har jeg tatt av taket en gang..... og måtte jeg til med den seansen med å ta av trekk, og måke tak pga ti cm snø, med en gang jeg kom, i tillegg til å pakke inn, nei da hadde det blitt vel styrete.....

Har hatt av de håndtaka på mi vogn og pakket om med nytt pakningsstoff. Følte at det kom inn noe som ikke skulle komme inn der.
Til Toppen Go down
Sponsored content

Tips og råd.. Empty
PosteTema: Re: Tips og råd..   Tips og råd.. Icon_minitime

Til Toppen Go down

Tips og råd..
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Tips om 540 UKF/UFK