CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000

Go down 
4 posters
AvInnlegg
emilskj




Antall Innlegg : 10
Registration date : 04.06.2019

Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000 Empty
PosteTema: Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000   Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000 Icon_minitimeOns 3 Jul 2019 - 12:20

Hei!

Langvarig forum-titter, nå impulskjøper av Hobby 650 KFU 2003.

Kjørte vogna 20 mil hjem på lørdag, på orginale dekk fra 2002, minus ett dekk som var byttet i ettertid og hadde alt for lav lastindeks. 4,5 bar i tre dekk og 3,5 i det fjerde.... Plus bremser med kun av / på-funksjon, litt lett bil, og annet småsnacks som gjorde det hele til en tvilsom kjøreopplevelse.

I første omgang nye dekk. Har fått to tilbud på 2900 kr for fire dekk ferdig montert. Minerva 109c LI91, eller GT Kargomax, begge i dimensjon 155 R13.

Kunne selvsagt gjerne tenkt meg lettmetall og breiere dimmensjon, men disse to over er det som er tilgjengelig lokalt før vi reiser på tur i neste uke, og som er innenfor budsjett.

Noen som har synspunkter? Kargomax er et rent tilhengerdekk, som jeg kjenner godt og for så vidt er fornøyd med fra min Gaupen to-tonns boggihenger. Minerva er i utgangspunktet et personbildekk, men med høy lastindeks, som ut fra forhandlers forklaring er noe mer "raffinert" hva nå enn det betyr.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000 Empty
PosteTema: Re: Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000   Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000 Icon_minitimeOns 3 Jul 2019 - 15:34

Når det gjelder dekk til vogn så er det for meg en enkel regel: Ikke noe som kaller budsjett. Gambler du med ukjente dekk som er "billig" i innkjøp så kan det koste deg dyrt. Kjøp det beste du finner av anerkjent merke, og spar heller litt på annet om det ikke ødelegger ferien. Å legge på 1-2 lapper er en god investering. Billigdekk er ikke et tema på vogn. Punktum! Sammen med godt vedlikeholdte bremser. Justering av belegg på tromler er absolutt å verdt å gjøre, siden det kanskje aldri har blitt gjort. Da må hele vogna løftes opp. Skjeve og/eller dårlige bremser er høyrisiko. Og du vil helt sikkert få deg en overraskelse om du får sjekket dette, vel og m erk om vogna ghar vært mye brukt på veien. Harden stått på fastplass så er det allikevel verdt å jekke opp vogna på et flatt underlag med klosser under ramme slik at hjulene henger fritt, og trekk i håndbrekkt for å se om bremsene tar likt på alle 4 hjul. Tviler på at det hender, sjekket min forrige vogn 1 gang. Og det var store forskjeller på de 4 hjulene. Nåværende vogn har Al-Ko selvjusterende bremser.

Har man ikke råd til å kjøpe noe som er anerkjent og godt så får man kanskje heller parkere vogna. Høres sikkert bastant ut, men det er min ærlige mening. Loadindex er vel ikke noe problem, det holder fint med rundt 84.

NB: Kjenner ikke noe til disse merkene, kan godt være det er god kvalitet for en rimelig penge. Men det er ikke noe som er anerkjent ihvertfall.
Til Toppen Go down
emilskj




Antall Innlegg : 10
Registration date : 04.06.2019

Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000 Empty
PosteTema: Re: Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000   Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000 Icon_minitimeOns 3 Jul 2019 - 21:08

Hoi. Hadde skrevet et laaaangt innlegg som besvarte alt over i detalj. Kanskje like greit at jeg tabbet meg ut og mistet det. Takker for råd om bremsejustering. Jeg endte med minerva-dekk, og anser meg med det som en langt tryggere caravanist enn de 90 % av ekvipasjene man møter hvor dekkene er for gamle, sikkerhetslenka ikke er på, sjåføren ikke har den ringeste anelse om vekta, lufttryket er for lavt, farten for høy, og kulekoblingen er full av grease. Dette nok nærmere normalen, enn oss som bytter ut tilsynelatende friske dekk fordi vi syns de er for gamle.
Til Toppen Go down
Veggis
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 354
Age : 48
Localisation : Vestland
Registration date : 22.06.2009

Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000 Empty
PosteTema: Re: Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000   Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000 Icon_minitimeOns 3 Jul 2019 - 23:29

emilskj skrev:
Hoi. Hadde skrevet et laaaangt innlegg som besvarte alt over i detalj. Kanskje like greit at jeg tabbet meg ut og mistet det. Takker for råd om bremsejustering. Jeg endte med minerva-dekk, og anser meg med det som en langt tryggere caravanist enn de 90 % av ekvipasjene man møter hvor dekkene er for gamle, sikkerhetslenka ikke er på, sjåføren ikke har den ringeste anelse om vekta, lufttryket er for lavt, farten for høy, og kulekoblingen er full av grease. Dette nok nærmere normalen, enn oss som bytter ut tilsynelatende friske dekk fordi vi syns de er for gamle.

Dessverre tror jeg du har mye rett i det du skriver. Ser på diverse FB-sider at en del campere ikke har snøring på hva de driver med, og har skaffet og tatt i bruk vogn uten en gang å prøve å sette seg inn i sakene.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000 Empty
PosteTema: Re: Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000   Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000 Icon_minitimeTor 4 Jul 2019 - 9:16

emilskj skrev:
Jeg endte med minerva-dekk, og anser meg med det som en langt tryggere caravanist enn de 90 % av ekvipasjene man møter hvor dekkene er for gamle, sikkerhetslenka ikke er på, sjåføren ikke har den ringeste anelse om vekta, lufttryket er for lavt, farten for høy, og kulekoblingen er full av grease. Dette nok nærmere normalen, enn oss som bytter ut tilsynelatende friske dekk fordi vi syns de er for gamle.

Håper dekkene er et godt kjøp. Og som du skriver; mange kjøper gammelt og brukt og sjekker hverken bremser eller dekk. Bare legger ut på veien og ender i beste fall opp med en problemfri tur.
Fikk for lenge siden tips om grease på kula for å få bort knirking. Det ble fort tørket bort og pusset rent når det fikk kunnskap om antislingring!

På ferieturer i varmen slipper jeg ut luft når det er for varmt, og sjekker trykk før avreise igjen. Har en stor kompressor beregnet for større offroad-dekk. Dobbelsjekker f.eks alltid vaier før avreise. Og på forrige vogn hadde jeg Tempo 100 i Tysklnad, og et krav er at dekk ikke skal være eldre enn 6 år ved kontrolltidspunkt. Kontroll av vogn burde vært innført hvert annet år slik det er i våre naboland, alt for mange vrak som dukker opp til sommerfestivaler f.eks.

Sjekker vekt ved jevne mellomrom, og den vogna som jeg kjøpte i fjor viste seg å være overlastet. Totalvekta på 2500 holdt akkurat til vogn påkoblet bil. Ble oppveid til 2800 på årets vogn, og det holder greitt. Har kanskje 100 kg å gå på når vi er på tur. Tror en stor andel av vognene på veien er overlastet. Og med dårlige- og gamle dekk samt ujusterte bremser, samt dårlig balansert vogn som er skjevt lastet i tillegg så lever mange av de vi møter på veien farlig.
Til Toppen Go down
awt
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
awt


Male
Antall Innlegg : 205
Localisation : Karmøy
Registration date : 13.08.2015

Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000 Empty
PosteTema: Re: Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000   Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000 Icon_minitimeTor 4 Jul 2019 - 10:11

GT Kargomax er de dekkene som leveres på Hobby originalt.
Til Toppen Go down
emilskj




Antall Innlegg : 10
Registration date : 04.06.2019

Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000 Empty
PosteTema: Re: Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000   Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000 Icon_minitimeTor 4 Jul 2019 - 10:51

awt skrev:
GT Kargomax er de dekkene som leveres på Hobby originalt.

Takk. Da vet jeg at om Minervadekkene ikke holder mål, kan jeg uansett flytte over Kargomax-dekkene fra varehengeren og være akseptabelt skodd.
Til Toppen Go down
emilskj




Antall Innlegg : 10
Registration date : 04.06.2019

Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000 Empty
PosteTema: Re: Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000   Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000 Icon_minitimeTor 4 Jul 2019 - 11:01

janp skrev:


Håper dekkene er et godt kjøp. Og som du skriver; mange kjøper gammelt og brukt og sjekker hverken bremser eller dekk. Bare legger ut på veien og ender i beste fall opp med en problemfri tur.
Fikk for lenge siden tips om grease på kula for å få bort knirking. Det ble fort tørket bort og pusset rent når det fikk kunnskap om antislingring!

På ferieturer i varmen slipper jeg ut luft når det er for varmt, og sjekker trykk før avreise igjen. Har en stor kompressor beregnet for større offroad-dekk. Dobbelsjekker f.eks alltid vaier før avreise. Og på forrige vogn hadde jeg Tempo 100 i Tysklnad, og et krav er at dekk ikke skal være eldre enn 6 år ved kontrolltidspunkt. Kontroll av vogn burde vært innført hvert annet år slik det er i våre naboland, alt for mange vrak som dukker opp til sommerfestivaler f.eks.

Sjekker vekt ved jevne mellomrom, og den vogna som jeg kjøpte i fjor viste seg å være overlastet. Totalvekta på 2500 holdt akkurat til vogn påkoblet bil. Ble oppveid til 2800 på årets vogn, og det holder greitt. Har kanskje 100 kg å gå på når vi er på tur. Tror en stor andel av vognene på veien er overlastet. Og med dårlige- og gamle dekk samt ujusterte bremser, samt dårlig balansert vogn som er skjevt lastet i tillegg så lever mange av de vi møter på veien farlig.

Har blitt litt skremt over de få caravanistene jeg har møtt personlig egentlig. Jeg har aldri møtt face to face en person som vet at slingrekobling ikke skal ha grease. Jeg vet jo at de finnes, jeg ser dem jo på nett, men altså sjelden ute i resten av verden.

Leide vogn i fjor, kjøpte i år. Verken utleier eller selger skjønte hva jeg dreiv med når jeg hadde med kraftvask og vasket ut av kulehansken. Selger hadde sett at folk dreiv å pusset på kula, men aldri skjønt hvorfor. Han hadde aldri veid vogna, men ut fra beskrivelsen av feriene hans, har han antakelig lastet vogna til mellom 2100 og 2200 kg, godkjent er 1900. Han hadde heller ikke lagt merke til at bremsene hadde dårlig funksjon, at gasslangene var fra 2003, eller at et dekk var fullt av sprekker og de andre var 17 år gamle.

Vi kan lovlig dra 1800 kg. Veldig behagelig å ha vekt 500 meter hjemmefra:-) Estimerer at jeg klarer med knappest mulig margin å rulle inn på vekta med 1800 kg på hjulene på vogna, 75kg på kroken, og lovlig vogntogvekt på 3795. Det er på grensa. Men jeg er klar over det, og tar hensyn til det.

God ferie!
Til Toppen Go down
awt
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
awt


Male
Antall Innlegg : 205
Localisation : Karmøy
Registration date : 13.08.2015

Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000 Empty
PosteTema: Re: Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000   Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000 Icon_minitimeTor 4 Jul 2019 - 11:05

Strengt tatt kan du ikke overføre 75kg til bilen.

De fleste gjør det derimot, og stort sett går det bra, men du bør har en plan B i tilfelle du skulle bli stoppet og blir bedt om å hekte av vognen.
Til Toppen Go down
emilskj




Antall Innlegg : 10
Registration date : 04.06.2019

Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000 Empty
PosteTema: Re: Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000   Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000 Icon_minitimeTor 4 Jul 2019 - 11:15

awt skrev:
Strengt tatt kan du ikke overføre 75kg til bilen.

De fleste gjør det derimot, og stort sett går det bra, men du bør har en plan B i tilfelle du skulle bli stoppet og blir bedt om å hekte av vognen.

hehe, fullstendig klar over lovens bokstav i denne sammenhengen. Plan b er en fire år nyere Mondeo, som kan dra 200 kg mer, og er tilgjengelig for kontant salg på dagen i de fleste av landets kommuner:-) Vi får se hvor vi ender når vi er ferdigpakket.

Til Toppen Go down
awt
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
awt


Male
Antall Innlegg : 205
Localisation : Karmøy
Registration date : 13.08.2015

Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000 Empty
PosteTema: Re: Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000   Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000 Icon_minitimeTor 4 Jul 2019 - 11:17

Daså. Smile

Da høres det ut som om du har det meste på stell. Smile

Det med vekt er forøvrig litt skremmende til tider; altså hvor lite folk bryr seg. Forrige vogn vi hadde slet vi veldig med vekten, og vi hadde hverken sykler, telt eller andre tunge ting. Likevel så vi titt og ofte folk med både sykler foran og bak, telt og et halvt hus på akkurat identisk vogn.

Samme nå, jeg har utvidet totalvekt på min vogn, og er innenfor på vektene. Ikke så enormt mye, men nok til at det ikke er noe jeg trenger å bekymre meg over. Ser veldig mange med lik vogn uten utvidet totalvekt som laster det de laste kan. Her kunne det med fordel vært flere kontroller.
Til Toppen Go down
emilskj




Antall Innlegg : 10
Registration date : 04.06.2019

Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000 Empty
PosteTema: Re: Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000   Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000 Icon_minitimeTor 4 Jul 2019 - 11:21

awt skrev:
Daså. Smile

Da høres det ut som om du har det meste på stell. Smile

Jeg finner i alle fall stor glede i å prøve. Det er givende å prøve seg på, og å (delvis) mestre noe nytt. Da får man brukt hodet litt selv, og får gleden av å innhente kompetanse og bidrag der de finnes. F.eks her på forumet.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000 Empty
PosteTema: Re: Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000   Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000 Icon_minitimeTor 4 Jul 2019 - 15:20

Hengerfeste på"Bobla" er godkjent for inntil 140 kg, og det står i instruksjonsboka (om jeg husker rett etter 1 år eller mere) at det anbefales å utnytte dette mest mulig for stabilitet. Og det blir nok ofte over 100 kg, ja. Før vi fikk byttet vogna nå i vår så var "gammelvogna" såpass tung at jeg slet med å løfte den opp fra bakken, dvs umulig ved et par anledninger. Når vi bestillte ny vogn i fjor sommer så fikk bestillte jeg ei ekstra serviceluke bak under sittegruppen. Nå ligger det et bord, stenger til teltet (karbon til isabella Magnum), strømkabler ++ noe smått i bakenden. Og det hjelper på vekta. Men så slenger vi inn 2 sykler mellom sengene i front istedet. Har reservehjul også i gasskassa, det vurderer jeg å flytte over i bilen. Min erfaring er et det er bedre kontroll på vogna ved litt overvekt i front på de bilene jeg har har hatt. Spesiellt Land Cruiser var stbil, men den veide 3-400 kg over vår Dethleffs 2006. Og med en permanent 4x4 blir det stabilt også.

Veide vogna på vei hjem fra forhandler i april, og ved stopp på Elverum stoppet den på rundt 2640 koblet på bilen. Og mere kan jeg ikke ha før det nærmer seg maks vekt. Men med tungt lastet i front så er vogna også svært stabil også. Testet med ekstra god fart på meget oversiktlig vei der vi var alene. Og det gikk greitt uten antydning til sleng selv om det var litt vind. Men på tur holder vi rundt maks 95 reell hastighet. Med over 14 meter så kan det fort skje noe ubehagelig.

Det er også litt lurt å prøve å svinge kontrollert litt hardt på rattet for å lære seg hvor mye en kan utfordre G-kreftene om det skulle skje noe en gang. All erfaring kommer til nytte en gang. Det merket vi en gang for noen år siden på vei mot Kalmar. Hadde vi ikke hatt en stødig bil når vi måtte gjøre en brå unnamanøver ville vi kanskje endt opp i fronten på et vogntog som kom på feil side av midtstripa. Vi slapp med en tur utenfor asfalten og skrekken. Lett bil ville nok ha gitt retursleng med en bråstopp. Men med bil som veide 20-25% over vogna var marginene på vår side.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000 Empty
PosteTema: Re: Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000   Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Dekk - Minerva 109c eller GT Kargomax st 6000
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Er det noe galt med fortelt eller vogn eller skinne?
» Lufttrykk i dekk
» penta telt eller annet telt med 3,5 m dybde eller mer ønskes
» DEKK
» Dekk

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Chassi (stab.koblinger,bremser,atc osv)-
Gå Til: