CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Fuktighet

Go down 
2 posters
AvInnlegg
Kenneth
CARAVANER
CARAVANER
Kenneth


Male
Antall Innlegg : 65
Age : 50
Localisation : Jæren
Registration date : 02.03.2008

Fuktighet Empty
PosteTema: Fuktighet   Fuktighet Icon_minitimeTor 13 Mar 2008 - 19:09

Jeg er veldig uerfaren med campinvogner, og har allerede klart å tabbe meg ut. Kjøpte vogna i april i fjor, og hadde to turer. Den siste var i august.

Etter det har vogna bare stått, og det ute. Skulle klargjøre vogna for våren forleden, og ble møtt av et trist syn; På nær sagt alle skaper og vegger var det kommet et lag med mugg(?). Det satt ikke bedre enn at jeg kunne ta det bort med fingeren. Men det var verre med døra ut og taket, det er jo ikke av tre og derfor har soppen satt seg..

Hva har jeg gjort feil, eller ikke gjort skikkelig? Hva kan jeg gjøre for å slippe dette i fremtiden? Og sist, men ikke minst; hvordan (om mulig) skal jeg få vasket bort det som sitter på døra og i taket?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fuktighet Empty
PosteTema: Re: Fuktighet   Fuktighet Icon_minitimeTor 13 Mar 2008 - 20:10

Kenneth skrev:
Jeg er veldig uerfaren med campinvogner, og har allerede klart å tabbe meg ut. Kjøpte vogna i april i fjor, og hadde to turer. Den siste var i august.

Etter det har vogna bare stått, og det ute. Skulle klargjøre vogna for våren forleden, og ble møtt av et trist syn; På nær sagt alle skaper og vegger var det kommet et lag med mugg(?). Det satt ikke bedre enn at jeg kunne ta det bort med fingeren. Men det var verre med døra ut og taket, det er jo ikke av tre og derfor har soppen satt seg..

Hva har jeg gjort feil, eller ikke gjort skikkelig? Hva kan jeg gjøre for å slippe dette i fremtiden? Og sist, men ikke minst; hvordan (om mulig) skal jeg få vasket bort det som sitter på døra og i taket?

Hei

ikke sikert du har gjort så mye feil, men det er noen ting du kan gjøre for å begrense dette.... dette er nemlig noe som varierer med hvor fuktige vintrene er....

noen råd: sett inn en fuktball eller to, luft, og gjerne fyr opp vogna et døgn eller noe, iblandt, om det er mulig, og sørg for god ventilasjon
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fuktighet Empty
PosteTema: Re: Fuktighet   Fuktighet Icon_minitimeTor 13 Mar 2008 - 20:16

Kenneth

Vi har hatt flere vogner som har stått ute hele vinteren og ikke vært varmet opp, men det du beskriver har jeg ikke vært ute for...... har "oppbevart" både gammel og ny vogn på dette viset vi....

Hadde du bredd ned vogna på noe vis?? Med pressenning eller noe???
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fuktighet Empty
PosteTema: Re: Fuktighet   Fuktighet Icon_minitimeTor 13 Mar 2008 - 20:25

May-Britt skrev:
Kenneth

Vi har hatt flere vogner som har stått ute hele vinteren og ikke vært varmet opp, men det du beskriver har jeg ikke vært ute for...... har "oppbevart" både gammel og ny vogn på dette viset vi....

Hadde du bredd ned vogna på noe vis?? Med pressenning eller noe???

May-Britt

jeg har vært borte i dette, og vinteren der vogna står, har mye å si.... Har hatt dette en gang selv, men har og ungått det år som mange andre har hatt dette.... ofte finner en det og nede i skuffer og skap.... dere bor ved kysten, javel, men så vidt jeg har forstått er det og relativt luftig der du bor... og blåser det, så juftes det jo bedre i vogna og....

Da vi sto fast i lillesand, var dette en kjennsgjerning at dette lett skjedde med vognene som overvintra der ute...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fuktighet Empty
PosteTema: Re: Fuktighet   Fuktighet Icon_minitimeTor 13 Mar 2008 - 20:39

Vegard

Det er fuktig her om vinteren, med masse regn og våt nedbør, men jeg tror nok det blåser såpass her vi bor at det det derfor ikke er noe problem....... her er det sjelden vindstille.......

Er vel derfor jeg ikke har opplevd det der da.......

Men i løpet av en vinter så har jeg alltid vært mange turer ute i vogna - (det er jo lettvint når den står utenfor huset) ....... for å sjekke at alt er i orden og for å drømme om sol og sommer Razz ....... oppdaga jo en lekk ventil på en sånn tur da LMCen var ny og fikk ordna det så det ikke ble noe skader.....var hatten på ventilen som satt skeivt.......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fuktighet Empty
PosteTema: Re: Fuktighet   Fuktighet Icon_minitimeTor 13 Mar 2008 - 20:49

Hei

dette er jo et lavlandsfenomen i all vesentlig grad..... på fjellet er vintrene kaldere, og mere stabile.... men der er og vognene også i jevnlig bruk.....

En annen måte å begrense dette på, er jo og sette vogna inn om vinteren.... men om en ser hva en betaler for dette, er jo det ikke rare slanten ekstra en må betale, om en heller setter vogna på vintercamp.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fuktighet Empty
PosteTema: Re: Fuktighet   Fuktighet Icon_minitimeTor 13 Mar 2008 - 23:24

Prøvde fuktball et år på ei reisevogn som stod i Sverige.Den var full,og bunnfrosset da vi kom til vogna og sjekka den rundt juletider.Skal man ha nytte av en sånn en,må den nok byttes,eller sjekkes med jevne mellomrom.

Ellers så er det jo viktig at snøen ikke forhindrer at luker og ventiler gjør jobben sin.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Fuktighet Empty
PosteTema: Re: Fuktighet   Fuktighet Icon_minitimeFre 14 Mar 2008 - 7:21

Veldig mye av slike kondensproblemer ungås ved å bruke vogna hele året. Bli helårscamper.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




Fuktighet Empty
PosteTema: Re: Fuktighet   Fuktighet Icon_minitimeFre 14 Mar 2008 - 7:28

Johnny.

Enig.Men i vårt tilfelle bruker vi jo bare den ene vogna om vinteren.Kanskje jeg skulle kjøre kjørevogna på en vintercamping og.Da snakker vi vintercamp,på to steder samtidig.For den gamle svensken er jo og en utmerket vintervogn.
Til Toppen Go down
Kenneth
CARAVANER
CARAVANER
Kenneth


Male
Antall Innlegg : 65
Age : 50
Localisation : Jæren
Registration date : 02.03.2008

Fuktighet Empty
PosteTema: Re: Fuktighet   Fuktighet Icon_minitimeFre 14 Mar 2008 - 17:16

Takk for svar folkens!

Vogna står på kanskje landets fuktigste plass. Og greit nok at det også er landets mest forblåste plass, men den har stått litt i ly av en låve.

Når vi får den på fastplass snart så blir den nok brukt minst annenhver helg 9-10 mnd`er i året, så da ser jeg at vi vil slipper dette problemet.


Noen som har noen tips til å få vaska bort det som har satt seg?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fuktighet Empty
PosteTema: Re: Fuktighet   Fuktighet Icon_minitimeFre 14 Mar 2008 - 19:58

Kenneth skrev:
Takk for svar folkens!

Vogna står på kanskje landets fuktigste plass. Og greit nok at det også er landets mest forblåste plass, men den har stått litt i ly av en låve.

Når vi får den på fastplass snart så blir den nok brukt minst annenhver helg 9-10 mnd`er i året, så da ser jeg at vi vil slipper dette problemet.


Noen som har noen tips til å få vaska bort det som har satt seg?


Jordslagfjerner må vel gjøre susen her kan jeg tenke meg.... hvor får jeg kjøpt det tenker du kansje. Hagesenter eller butikker som selger hagemøbjer/plastmøbler, eventuelt en jernvarehandel f.eks. Jernia.
Jeg ville prøvd dette først....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fuktighet Empty
PosteTema: Re: Fuktighet   Fuktighet Icon_minitimeFre 14 Mar 2008 - 19:59

Landets mest forblåste plass...... hmmmm....

Brusand eller Ogna?
Til Toppen Go down
Kenneth
CARAVANER
CARAVANER
Kenneth


Male
Antall Innlegg : 65
Age : 50
Localisation : Jæren
Registration date : 02.03.2008

Fuktighet Empty
PosteTema: Re: Fuktighet   Fuktighet Icon_minitimeFre 14 Mar 2008 - 20:38

Takk Rune, skal da gå til innkjøp av jordslagsfjerner. Tenke seg til at det fantes et stoff beregnet på nettopp det...hehe

Brusand eller Ogna ja...hehe Skal ha vogna på Brusand, men den står like utafor Bryne nå.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fuktighet Empty
PosteTema: Re: Fuktighet   Fuktighet Icon_minitimeFre 14 Mar 2008 - 20:51

markiseforhandlere har også et superstoff mot jordslag, beregnet for tekstiler
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fuktighet Empty
PosteTema: Re: Fuktighet   Fuktighet Icon_minitimeFre 14 Mar 2008 - 21:48

Kenneth skrev:
Takk Rune, skal da gå til innkjøp av jordslagsfjerner. Tenke seg til at det fantes et stoff beregnet på nettopp det...hehe

Brusand eller Ogna ja...hehe Skal ha vogna på Brusand, men den står like utafor Bryne nå.

Ok, for jeg kjenner flere som har holdt til på Ogna.... friskt og godt... hehe.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Fuktighet Empty
PosteTema: Re: Fuktighet   Fuktighet Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Fuktighet
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Fuktighet i vogn
» Kondens/fuktighet i Isabella villa telt.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: VEDLIKEHOLD-
Gå Til: