CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Beste bobilkjøp for kvalitetsbeviste

Go down 
2 posters
AvInnlegg
freecamp




Antall Innlegg : 2
Registration date : 31.07.2019

Beste bobilkjøp for kvalitetsbeviste Empty
PosteTema: Beste bobilkjøp for kvalitetsbeviste   Beste bobilkjøp for kvalitetsbeviste Icon_minitimeSøn 18 Aug 2019 - 9:47

Skal gå til innkjøp av ny bobil i klassen 3500kg med mulighet for oppregistrering.

Står mellom følgende:
- Hymer MC-T 680 9G
- Adria Coral 670 DL
- Chartago / Malibu 490 LE


Slik jeg ser det så vil Hymer kunne gi meg hele 180l ferskvannstank & 150l gråvann.
Dette er et stort + når det gjelder fricamping. Ikke negativt at den er bygd på mercedes heller..

Ønsker en bil som egner seg for fricamping og skal ikke være en typisk campingplass bil

Hvordan setter man forøvrig byggekvaliteten på disse bilene opp mot hverandre?
Jeg får et veldig godt inntrykk av alle 3 merkene, men kanskje holder jeg en liten knapp på Hymer/Malibu?


Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Beste bobilkjøp for kvalitetsbeviste Empty
PosteTema: Re: Beste bobilkjøp for kvalitetsbeviste   Beste bobilkjøp for kvalitetsbeviste Icon_minitimeSøn 18 Aug 2019 - 10:59

Ville sett på Hymer og Carthago først. Adria er vel litt bak de andre, men det er bare ren spekulsjon.

Etter å ha hatt vogn noen år så ville jeg, uansett om det gjelder bil eller vogn, sjekket det aller viktigste for oss pga bruk året rundt: varmesystem og hvordan det er forlagt. Vannbåren varme i gulv, f.eks, høres jo flott ut. Men det hjelper lite når f.eks Dethleffs og "Snow" legger så lite rør i gulvet at det blir en ren vits. Jeg fikk tilsendt tegninger over det elektriske gulvet og vannbårne, med eksakt plassering og størrelser på folie for det elektriske. Ulempen for oss er ved fricamping og kjølige netter. Men det finnes løsninger på det også om man absolutt skal campere mye uten strøm. F.eks stort Lithium-batteri og dc/AC Inverter. Har selv lagt opp et CEE-uttak fra Inverter, slik at det er bare å koble en ledning derfra til hovedinntaket så har vi 230V i alle uttak. Dog bare ca 1000w kontinuerlig.

Velg gulvvarme etter behov, avhengig av årstider for bruk. Er det behov for Alde så sjekk hvordan spalteåpninger er, og ikke minst hbor lange konvektorer er er. Mange små konvektorer og lange slanger mellom disse gir lite varme. Og på kritiske steder bør det være lameller med 60 mm bredde. De minste konvektorene er ca 40 mm, og gir under halve effekten pr løpemeter.
Skru gjerne ut skruer på dørhengsler, sjekk størrelse og lengde på de. Er et grunnlag for hvor lenge dører holder seg på plass før ting begynner å ramle fra hverandre. Og sitt for all del i salong. Er ryggen veldig bratt og hard, og ikke noe bue, så blir komforten elendig. Sjekk om det ev. går å oppgradere kvalitet på dette, for jeg var inne i en bil der kjøper hadde fått mulighet til å gjøre endringer. Men det er ikke sikkert at det er en opsjon. Du sitter ofte en del timer på ræva også. Seng kan oppgraderes enkelt med overmadrass (-er) ved behov. Salong er umulig å oppgradere i ettertid.

Sikkerhet som ESP/VSC eller hva de bruker av benevnelse er også viktig, sammen med antall airbager.

Du bør ta deg tid til å besøke enten Elmia eller Lillestrømmessen. Der får du se det meste. Jeg har vært på Elmia et par ganger, og det er nok mere å se der. Og en tur dit blir en liten del av totalen, tross alt. Jeg var også 2 dager i Düsseldorf i fjor, og det er nok en helt annen opplevelse. Hobby/Fendt har så og si en hel hall alene, og det er noen tusen kvm.
Til Toppen Go down
 
Beste bobilkjøp for kvalitetsbeviste
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Min nye aller beste venn... :)
» De beste setene for lange turer
» Beste campingplass i nærheten av Tønsberg??
» Rett og slett beste mover på markedet
» Oppdatering på Danmarks beste campingplasser for barn

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: BOBIL :: BOBILPRAT-
Gå Til: