CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ?

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Barfot

Barfot


Male
Antall Innlegg : 13
Localisation : Øygarden, uttafor Bergen
Registration date : 29.10.2017

Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ? Empty
PosteTema: Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ?   Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ? Icon_minitimeSøn 16 Feb 2020 - 11:59

Lurer rett og slett på om man må/bør bestille plass på fergene fra Syd-Sverige om man reiser nedover litt på måfå. Eventuelt hvor mange timer man må forvente å vente på ledig plass.

Var ved Garda 2018 og på Franske Riviera 2019 og vi lurer sterkt på Garda/Italia igjen nå i år.
Piani de Clodia var flott, ungene koser seg i de store bassengene, men har vært mindre opptatt av strand og saltvann, selv om det var noen flotte opplevelser i Syd-Frankrike og (bla annet isbåt som kjørte inni den lille "skjulte" viken vi badet i den ene dagen :-) Dog var det langt å kjøre ned til Nice området.

I 2018 ble det Fjordline Langesund-Hirtshals (til rundt 6-7.000 t/r), mens i 2019 ble det Bergen-Hirtshals med en kostnad på over 15.000 t/r !

Med litt mer tid på tur i år, så har vi og snakket om Astrid Lindgrens verden, så da er jo kanskje mer naturlig å tenke seg en overfart fra Syd-Sverige mot Tyskland eller Polen.

Vi blir drøye 14 meter med Landcruiser og Kabe 780, så den tar litt plass :-)
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ? Empty
PosteTema: Re: Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ?   Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ? Icon_minitimeMan 17 Feb 2020 - 1:25

Tror ikke du trenger å bestille på Helsingborg (du får forbindelsesrabatt på Rødby - Puttgarden), men er usikker på hvordan det er på eventuell ferje til Polen. Ellers går det jo ferje fra Gøteborg til Kiel (med NCC-rabatt på Stena) om man velger dette. Vi kjører Oslo - Kiel med Colorline, dyrt, ja, men behagelig. Og en fin start og avslutning på turen sørover som vi er så glad i.
Til Toppen Go down
Barfot

Barfot


Male
Antall Innlegg : 13
Localisation : Øygarden, uttafor Bergen
Registration date : 29.10.2017

Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ? Empty
PosteTema: Re: Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ?   Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ? Icon_minitimeMan 17 Feb 2020 - 8:26

T/R med Colorline fra Oslo ser jeg kommer på 20.000,- det er jo helt hinsides.
Regner vi og med 6.000 km kjøring med dieselkost på fort 13.000,- begynner vi fort å nærme oss vanlig 14 dagers chartertur.
Som sagt - i fjor var det vel 16.000 t/r med Fjordline fra Bergen. Og - da slipper vi turen over fjellet.

Da er Grenlandsområdet til DK, eller kjøre ned via Sverige absolutt et alternativ.

Helsingborg/Helsingør vet jeg vi ikke trenger å bestille på, de går jo nonstop, men det var helst de fra Trelleborg området og over jeg lurte på.

I fjor kjørte vi iland fra Fjordline rundt 07:30, stopped på Scandinavian park for å shoppe og kom oss ned til Fuldaschleife campingplass ved Guxhaven syd for kassel før vi stengte for dag 1.
Dagen etter kom vi oss helt til Bellinzona, men det var for langt med to småttiser i baksetet. Da var vel klokken 21:30 før vi kom fram. 690 Km ser jeg den etappen er.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ? Empty
PosteTema: Re: Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ?   Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ? Icon_minitimeMan 17 Feb 2020 - 10:30

Sjekket priser på Oslo Kiel og Gøteborg. Ca 8500 fra Oslo en vei en torsdag i juli, fra Gøteborg med en grei lugar (ikke 4sengs) 5200 kr, lugar til 2100 inkludert. Billigere lugarer kan bestilles slik at det blir litt under 5000 en vei. Men det er jo litt lengre å kjøre.

Har samme vognlengde som deg, Barfot. 9.4 meter. Så ferjeoverfart kan bli dyrt. Men med 1 måneds ferie så utgjør ikke 2-3000 så alt for mye. Ta ferje en vei fra Oslo, og velg en litt annen rute hjemover. På ferjer Danmark Sverige og Rødby-Puttgarden trenger en ikke å bestille på forhånd, men jeg menr at jeg opplevde å betale langt over det jeg fant på nettet i 2017 når vi skulle reise fra Puttgarden til Danmark. Tror dette er overpriset så til de grrader, det tar jo ca 45 min om jeg husekr rett. Vogna den gang var 8.6, og vi betalte ca 1800 kr om jeg husker rett. Og trekkbilen var en Land Cruiser 120.

Valgte forøvrrig å selge min 2005 LC, alt for svak til å dra 2750 kg som nyvogna veier. Girkassen er dessverre noe helt annet enn slik den er satt opp i lavgirserien, og på tysklandsturer så gikk det mye i 3.gir ved litt motvind. Resultat mye støy fra motor og høyt forbruk. Hadde forøvrig TTE-boks, med 204/480Nm. Men det ble for svakt uansett. Savnet en 200 med V8, men dt var lite å finne av nyere i 2017.

Nå med en helt annen girkasse i min "boble" så er det 8.gir selv ved en del oppoverbakker og totalvekt på rundt 5200 kg. Og det hjelper mye på drivstoff forbruk selv ved snittfart på litt under 100.
Til Toppen Go down
Barfot

Barfot


Male
Antall Innlegg : 13
Localisation : Øygarden, uttafor Bergen
Registration date : 29.10.2017

Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ? Empty
PosteTema: Re: Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ?   Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ? Icon_minitimeMan 17 Feb 2020 - 11:58

Hva bruker du i snitt med Ørkenvogna og vogn bakom da ?
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ? Empty
PosteTema: Re: Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ?   Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ? Icon_minitimeMan 17 Feb 2020 - 20:40

"Bobla" bruker ned mot 1,2 på fine veier og fin kjøring på f.eks tyske motorveier, om det ikke blir mye køkjøring. Men på vanlig kjøring så bir det nok rundt 1.3-1.35. Jeg holder god fart i bakker, kjører forbi fort og kjapt om det er noen som ligger og luser. Kjører ikke sakte bare for å spare 0.1-0,2 på mila. Snitthastighet er da som regel rundt 80-85. Moment på rundt 650Nm hjelper, også godt justert kasse hjelper på. Men forbruket ble rimelig høyt når vi kjørte Sognefjellet opp fra vestiden i 2018, men det er jo bratt og svingete der også. Men forbruk blir som det blir, ligger ikke å lusekjører for å spare noen få hundrelapper på ferie.

Men på fin kjøring så starter måler på 1440 km rekkevidde, når jeg ikke har vogn. Dvs at jeg kan starte i Trondheim, kjøre ned Sverige og via Fyn og kolding, og ned til Hamburg uten å fylle noe på tanken. Med vogna så blir det nok kortere, ja. Sad
Men ble litt off-topic, men siden du er TS så blir vi tilgitt av Tasle...

PS: Hvilken modell av LC har du?
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ? Empty
PosteTema: Re: Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ?   Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ? Icon_minitimeTir 18 Feb 2020 - 0:10

Sjekket pris på Stena fra Gøteborg, og de er noe billigere enn Color fra Oslo ja. Mener man også får NCC-rabatt der, noe man ikke får hos Color. Men det er et stykke vei å kjøre til Gøteborg også.
Ellers, allroaden bruker ca 1 l på fine tyske veier så lenge jeg holder meg rundt 95 kmt, øker jeg farten vil den raskt ha mer å drikke, rask kjøring med mye forbikjøringer betyr 1,2. Men selv med mye stigninger har jeg ikke opplevd høyere forbruk enn max 1,26. Fra Lidoen via Verona og Brenner var forbruket 1,04 på toppen av passet. Men jeg har jo bare 1700 + kg å dra på, er vel nærmere 1800 inkl kuletrykket antar jeg. Tallene ville nok bli anderledes med et ekstra tonn å dra på.
Til Toppen Go down
vesto
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
vesto


Antall Innlegg : 336
Localisation : Trondheim, Hommelvik
Registration date : 19.01.2013

Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ? Empty
PosteTema: Re: Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ?   Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ? Icon_minitimeTir 18 Feb 2020 - 15:53

janp skrev:
.... Moment på rundt 650Nm hjelper, også godt justert kasse hjelper på....

Oi, du har chippet bilen forstår jeg Cool
Ja det er kjekt med nærmere 650 nm på bilen ja!

Blir spennende å se forbruket på Volvo'en med vogn også, men de er kjent for å gå rimelig så vi får se.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ? Empty
PosteTema: Re: Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ?   Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ? Icon_minitimeTir 18 Feb 2020 - 22:21

Ikke chippet, nei. Programemring. Og stengt av denne h*******s EGR-saken samtidig.

Kunne ha lagt på mye mer, innpå 800Nm. Og godt over 350Hk. Men det er noen ledd i drivverket som skal takle denne belastningen, og det er umulig å ikke få en større reparasjon av slike endringer. Det lille økningen på ca 20% holder godt til å komme opp i riktig fart med vogna.

Når det gjelder Volvo og forbruk så stemmer det vel på dieselmotorene. Men bensinmotorer og hybrid har vel vært noe helt annet. Høyt forbruk på hybrid er vel god kjent når strømmen er borte.
Til Toppen Go down
vesto
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
vesto


Antall Innlegg : 336
Localisation : Trondheim, Hommelvik
Registration date : 19.01.2013

Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ? Empty
PosteTema: Re: Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ?   Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ? Icon_minitimeTir 18 Feb 2020 - 22:31

Bensinbiler har nok en god del høyere forbruk ja. Mente Volvo sin 2,4l diesel når jeg snakket om å gå rimelig..
Forøvrig så bruker min onkel sin T8 XC90 rundt 0,7 på langkjøring, og han lader den aldri 😆
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ? Empty
PosteTema: Re: Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ?   Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ? Icon_minitimeTir 18 Feb 2020 - 23:49

Kanskje en bra løsning med Audis Q7 hybrid med diesel? 3.0 tdi, masse krefter, og bra rekkevidde på strøm. Ser at Mercedes også ser på kombinasjonen diesel hybrid nå. Egentlig logisk, da diesel har lavere co-utslipp og mer dreiemoment for å takle mervekten av batteri m.m.
Men nå har også Audi kommet med ny oppgradert Q7, med 2.0 bensin og batteri, dårlig utvikling. Skulle jeg handlet ville jeg valgt den med diesel, helt klart.
Onkelen med T8 kan henge på en vogn på et par tonn og se hva som da skjer. Har kjørt med A6 bensinturbo med en lett vogn på 1000 kg, og forbruket var enormt, snitt 1,7.
Til Toppen Go down
vesto
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
vesto


Antall Innlegg : 336
Localisation : Trondheim, Hommelvik
Registration date : 19.01.2013

Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ? Empty
PosteTema: Re: Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ?   Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ? Icon_minitimeOns 19 Feb 2020 - 6:42

Skal nok ikke ha Audi, og definitivt ikke Q7. Ellers har Audi mange fine modeller! Mercedes sine dieselhybrider er lovende ja!
Da jeg hadde Saab 9-5 bensinturbo lå vi på 1,3-1,4 med en vogn på rundt 1300 kg. Syntes det var helt greit!
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ? Empty
PosteTema: Re: Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ?   Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ? Icon_minitimeTor 20 Feb 2020 - 1:32

Fint at Mercedes er begynt med nye dieselhybrider, det er jo egentlig logikk. Diesel har mer dreiemoment, og er derfor bedre egnet til å dra rundt med noen ekstra hundrekilo batteri. Hybrid med bensin er jo håpløst hvis man skal litt avgårde med en vogn på kroken. Og dessuten, med euro 6 er det rene motorer, så får vi heller fylle på litt adblue, ikke så dyrt det. Fyller selv ca. hver 10000 km. Man får beskjed når det "kun" er 2000 km kjørelengde igjen før det må fylles (på min bil). Og med originalt fyllesett til 150,- er det utrolig enkelt å fylle. Ser at Audi tar 500,- for å gjøre jobben, og registrerer at i Sverige og England gjøres dette gratis hos merkeforhandler! Møller litt for grådige også her, kjenner litt på irritasjonen. Det er greit å tjene penger på en jobb, det må de fleste, men det er også noe som heter service for kunder som har kjøpt en kostbar bil. Og når jobben er så enkel som dette, tar max 10 minutter, da er det drygt med 500. Det er jo p.g.a.prisene og holdningen til Møller jeg tar service i Tyskland. Der er det utrolig service, hyggelige kundebehandlere, og godt utført arbeid.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ? Empty
PosteTema: Re: Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ?   Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ? Icon_minitimeTor 20 Feb 2020 - 9:29

Vi saboterer visst tråden til Barfot, vi får vel pense inn på ferger og booking....
Til Toppen Go down
Sponsored content





Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ? Empty
PosteTema: Re: Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ?   Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Behov for å bestille plass på fergene fra Syd-Sverige ?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» For den nostalgiskecampist med behov for kompakt vogntog
» Får en strøm på fergene til kjøleskap?
» Forhåndsbestilling av plass på campingplasser
» På plass på union lido...
» Plass for et par dager ved Venezia

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: Langs Vegen :: Veien til Italia-
Gå Til: