CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Delvis død Alde 3000.

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Kabe780KS




Antall Innlegg : 9
Registration date : 11.06.2018

Delvis død Alde 3000.  Empty
PosteTema: Delvis død Alde 3000.    Delvis død Alde 3000.  Icon_minitimeLør 14 Mar 2020 - 19:37

Va oppe i vogna å sku fyre dagen før vi sku opp.
Gassen har bestandig vært vanskelig å få til å tenne, men den her gangen ville ingen ting.
Gassen tente til slutt, men har ikke klart å fyre på nytt når den har fått temp.
Kolban har heller ikke varma nå.
Begge sirkulasjonspumpan går både på 12v og 220v.
Batterispenning på 12,8-13v
Hadde litt lite glycol men ser ikke nå nivåvakt som sku satt ut kolbe/gass.
Har sjekka sikringer på betjeningspanel, men har lest litt rundt om øvrige sikringer på selve fyren som burde sjekkes.

Nån som har en formening om ka som kan være problemet med det ene eller begge probleman?

Og e det nån som vet sånn ca kor mye glycol som går på en Kabe 780 2001 mod?
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Delvis død Alde 3000.  Empty
PosteTema: Re: Delvis død Alde 3000.    Delvis død Alde 3000.  Icon_minitimeLør 14 Mar 2020 - 23:56

Kjør strøm og få opp varmen raskt! Er ingen vintercamper, blir det nok ikke heller, men strøm er effektivt og raskt. Forstår ikke helt dette dillet med varmtvann og alle komplikasjonene det medfører med radiatorer og pumper etc. Må jo være mye enklere med strøm, det er kjapt, og det har ingen kompliserende saker som pumper m.v. Rett på sak, det enkleste er ofte det beste som det heter, kanskje er den gamle Alden klar for pensjonering? Er nok i faresonen for solid kritikk fra erfarne vintercempere her, men la gå. Sikkert fint med vannvarme i gulv m.v., men føttene merker lite til om varmen i gulvet kommer fra varmtvann eller strøm. I prinsippet er strøm enklest og varmer kjappest, og har færre feilkilder. Burde være enkelt valg. Men igjen, jeg vintercamper ikke.
Til Toppen Go down
Kabe780KS




Antall Innlegg : 9
Registration date : 11.06.2018

Delvis død Alde 3000.  Empty
PosteTema: Re: Delvis død Alde 3000.    Delvis død Alde 3000.  Icon_minitimeSøn 15 Mar 2020 - 2:32

Ska nu ikke være nødvendig å bytte ut hele varmeanlegget for nåkka som mest sannsynlig bare e et par bagatella.
Blir jo som å si "hiv ut varmepumpa å fyr med ved" på grunn av en fjernkontroll som e rota bort.
Har ikke brukt varme siden i vår en gang å da funka alt veldig bra, -35 ikke nå problem.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Delvis død Alde 3000.  Empty
PosteTema: Re: Delvis død Alde 3000.    Delvis død Alde 3000.  Icon_minitimeSøn 15 Mar 2020 - 4:30

Har varmepumpe, den fungerer supert - på strøm. OK, fiks bagatellene dine, og få det varmt. Vintercamper ikke, som sagt, men synes det er greit å velge enkleste oppvarmingsmetode uansett. Ikke noe stas å sitte å fryse.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Delvis død Alde 3000.  Empty
PosteTema: Re: Delvis død Alde 3000.    Delvis død Alde 3000.  Icon_minitimeSøn 15 Mar 2020 - 17:00

Quattro: kan ikke sammenligne ei varmepumpe med å varme opp ei campingvogn. Det er to forskjellige ting. For vinterbruk så er Kabe designet for optimal luftsirkulasjon for å få jevn varme. En kan ikke varme opp med strøm alene utenom Alden.
Til TS: fungerer det med kun strøm på Alden, du skriver litt vagt om hva som er feil. Hvis alt er klin dødt så har du kanskje glemt å starte sirkulasjonspumpe, og ikke fyllt bereder med bruksvann. Da kobler en termosikring ut. Sitter oppe i høyre hjørne, skult bak ledninger. Er dei hette som må skrues av for å trykke inn sikring for å resette. Har denne slått ut så vil ikke Alden starte, ei heller noen av pumpene. Men slik du skriver så går vel pumpene. Så da kan det utelates.

Jeg hadde 3000 i min forrige Dethleffs, og den er genial med sin enkle betjeningsmåte. En knapp for sirkulasjonspumpe, av, tempstyrt eller kontinuerlig. Og 1, 2 eller 3 kw strøm. Og gass av/på. Nyere 3010 og 3020 er langt mere kronglete, spesiellt for 3010. Men så får man en del info opp som kan være ok. Og så har gassen 2 trinn, og det vises på displayet om den har trinn en eller 2 (på 3020 vises det på turtallet).

Hvis gassen ikke tenner så skal jo trykkvakten starte for så å antenne gassen, du kjenner til det smellet som kommer. Kommer ikke det så antennes ikke gassen. Er det snø i skorsteienen, som smelter, vil du ikke få luft. Og dermed tenner ikke gassen. Men det kan nok være at du må bytte ut noen deler, så en forhandler må kanskje inn i bildet.
Kabe bruker heldigvis store lammeler på konvektorene der er påkrevet, og det gir god sirkulasjon.
Til Toppen Go down
Kabe780KS




Antall Innlegg : 9
Registration date : 11.06.2018

Delvis død Alde 3000.  Empty
PosteTema: Re: Delvis død Alde 3000.    Delvis død Alde 3000.  Icon_minitimeMan 16 Mar 2020 - 7:36

Fikk ingen varme på kolbe hverken på 1, 2 eller 3kw, testa begge sirkulasjonspumpan, dem fungere.
Det e et nytt problem som ikke har vært tidligere i høst.

Men på gassfyringa så kan den være vanskelig å tenne, det har vært siden æ kjøpte vogna. Må stå og rote med av/på-knappen 5-10 gang før man høre den smell igang, når den da slokke på ønska temperatur, så e det slettes ikke sikkert den klare å tenne igjen uten hjelp når temperaturen går under ønskelig nivå.

Bestilt opp nødkjøringskabel, ny soft-start ventil, tennplugg og kjøleveske samt de sikringer som e til anlegget.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Delvis død Alde 3000.  Empty
PosteTema: Re: Delvis død Alde 3000.    Delvis død Alde 3000.  Icon_minitimeTir 17 Mar 2020 - 9:47

Ser ut so om dette ikke er enkelt åsi at det er en betemt årsak. Tenner ikke gassen kjapt så må nok en kvalifisert person se over. Det er vel det lureste, om du ikke klarer å få eksakt råd fra en dyktig person. Det er mange flinke folk på Alde rundt om, så kanskje finner du noen. Jeg var på Caravan Saloon i Düsseldorf i 2018, og der traff jeg en tekniker fra Alde i Sverige. Husker ikke om han var tysk eller ikke, men han snakket godt svensk. Fikk mye og detaljert info om produksjon og testing som gjøres. Og Alde har jo et godt utbygd nett av forhandlere rundt om, så det bør kunne la seg å finne en som tar uteservice. Min forhandler i Råde reiser til sine kunder i Sverige og tilbyr uteservice og årlig fukttest til disse.

Når du ikke får varme med 230V itillegg så er det noe annet. Hovedkort er dyre, og ikke noe vits i å kjøpe og prøve seg frem. Mitt råd er vel å spørre en forhandler som har uteservice om hjelp, eller avvente og ta med vogna til en forhandler. Du sier ikke noe om hvor du camperer, så jeg vet ikke om hvem du bør kontakte. Men du behøver ikke en Kabeforhandler til dette, de er det ikke så mange av heller. Så du burde spørre litt rundt om om du ikke kommer i mål.
Til Toppen Go down
Kabe780KS




Antall Innlegg : 9
Registration date : 11.06.2018

Delvis død Alde 3000.  Empty
PosteTema: Re: Delvis død Alde 3000.    Delvis død Alde 3000.  Icon_minitimeTir 17 Mar 2020 - 11:13

Kirkenes, så e strengt tatt bare å finn ut av sjøl.
Nærmeste forhandler e 2,5 time unna i Tana.
Ska ta mæ en runde rundt bilverkstedene å høre om nån kan med Alde.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Delvis død Alde 3000.  Empty
PosteTema: Re: Delvis død Alde 3000.    Delvis død Alde 3000.  Icon_minitimeOns 18 Mar 2020 - 0:56

Greit, greit, har sagt tidligere og sier igjen at dette med vintercamping har jeg ingen erfaring med. Men, strøm fungerer supert som oppvarming, kjapt er det også om man har riktig utstyr, og varmepumpe er effektive saker, både i hus og elbil. Dette har jeg lært av egen erfaring. Det synes unødig kompliserende og tidkrevende å benytte strøm til å varme opp vann, som igjen skal varme konvektorer, som igjen skal varme luften i vogna. Rent logisk vil man få langt raskere varme med strøm og fornuftig utstyr ellers. Men igjen, vintercamping har jeg aldri bedrevet, og kommer nok heller ikke til å prøve det. Men logikk i forhold til oppvarming gjelder vel på samme måte uansett?
Til Toppen Go down
vesto
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
vesto


Antall Innlegg : 336
Localisation : Trondheim, Hommelvik
Registration date : 19.01.2013

Delvis død Alde 3000.  Empty
PosteTema: Re: Delvis død Alde 3000.    Delvis død Alde 3000.  Icon_minitimeOns 18 Mar 2020 - 9:36

quattro1 skrev:
Greit, greit, har sagt tidligere og sier igjen at dette med vintercamping har jeg ingen erfaring med. Men, strøm fungerer supert som oppvarming, kjapt er det også om man har riktig utstyr, og varmepumpe er effektive saker, både i hus og elbil. Dette har jeg lært av egen erfaring. Det synes unødig kompliserende og tidkrevende å benytte strøm til å varme opp vann, som igjen skal varme konvektorer, som igjen skal varme luften i vogna. Rent logisk vil man få langt raskere varme med strøm og fornuftig utstyr ellers. Men igjen, vintercamping har jeg aldri bedrevet, og kommer nok heller ikke til å prøve det. Men logikk i forhold til oppvarming gjelder vel på samme måte uansett?

Vannbåren varme, om det er i hus eller vogn, er en evig kamp til diskusjon, spesielt mellom elektrikere og rørleggere.
Begge delene har sine fordeler og bakdeler selvfølgelig.

Har hatt begge delene i vogn, og når det kommer til komfort så er jo ingen tvil om at elektrisk kommer til kort.
Men det betyr jo ikke at el. er dårlig, det fungerer godt for folk flest.

At vannbåren varme er dyrere, både i hus og vogn, er det ingen tvil om da.
Driftsikkerheten er jo også hakket dårligere da det er et mer komplisert system med flere komponenter.




Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Delvis død Alde 3000.  Empty
PosteTema: Re: Delvis død Alde 3000.    Delvis død Alde 3000.  Icon_minitimeOns 18 Mar 2020 - 15:38

quattro1 skrev:
Greit, greit, har sagt tidligere og sier igjen at dette med vintercamping har jeg ingen erfaring med. Men, strøm fungerer supert som oppvarming, kjapt er det også om man har riktig utstyr, og varmepumpe er effektive saker, både i hus og elbil. Dette har jeg lært av egen erfaring. Det synes unødig kompliserende og tidkrevende å benytte strøm til å varme opp vann, som igjen skal varme konvektorer, som igjen skal varme luften i vogna. Rent logisk vil man få langt raskere varme med strøm og fornuftig utstyr ellers. Men igjen, vintercamping har jeg aldri bedrevet, og kommer nok heller ikke til å prøve det. Men logikk i forhold til oppvarming gjelder vel på samme måte uansett?

Nå bommer du kraftig her. En vifteovn som blåser rundt i ei vogn som er 7-8 meter lang gir elendig uttelling. For det første er veggene tynne, og vinduene er enda dårliger. Kabe (og Polar) er vel de eneste som leverer vogner med rammevinduer. Disse er ganske små, og ikke akkurat en designperle. Men til vinterbruk er de langt å fortrekke fremfor de vinduene som finnes i min vogn. Jeg kunne valgt det jeg også, men det ble ikke gjort. Dårlige vinduer gir også et kulderas, og ulempen med konvektorer kjennes fort når tempen blir 15-20 gr eller lavere. For å skaffe nok varme så må man ty til noe ekstra, og der kommer gassen inn. Enten det er Truma eller Alde. Den gir opptil 5,5 kw ved propan, og over 6kw ved bruik av btan. Men ved lav temp så brukes propan. Men den får stopp i fordampning ved  minus 42 gr.
Normalt for oss er 2kw på Alde ved kulde og gass som kobler seg inn automatisk. Og som regel trinn 1 av 2 trinn. For å skaffe rundt 7-8 kwh blir det umulig å bruke noe annet i ei vogn. Har selv våknet i minus 30 gr, o det er ikke noe trivelig temp ute når man skal holde seg inne og ha det hyggelig. Da foretrekker jeg  hjemmehygge med vedovn.
Det er ikke bare å fikse dette og sette inn en vifteovn eller varmepumpe istedet, tror du må ta deg en tur hos noen som bruker vogna på vinteren!Cool Har du kjent hvor lunt det er i ei vogn med Alde riktig dimensjonert og forlagt så vile du nok ha forstått dette noe bedre. Konvektorovner brukes jo også til vannbåren varme i boliger.

Varmepumpe er jo helt ubrukelig i ei vogn. Det er jo ikke noe som kan være montert i vogna permanent heller. Truma med slanger rundt gir nok en god komfort ved lave temperaturer, men også med mye støy. Og så blir det lavere temp dess lengre man kommer fra varmekilden.
Er ikke tidkrevende å varme opp ei vogn. Ingen reiser uansett opp for å bruke ei vogn når tempen er 20 minus uten å få slått på varmen oi forkant. Er det 10-15 minus så slår vi på varmen sent kveden før vi resier opp. Men med 10 gr så rekker det fint å gjøre dette 2-3 timer før ankomst. Det eneste minus da er at sengemadrasser ikke blir gjennomvarme

Elektrisk gulvvarme er veldig bra det når effekt er høy pr kvm. Men for f.eks Ebeco 48V folie med ca 80w/m2 så er det noe annet enn varme på bad med rundt 150/m2.  Men vannbåren riktig forlagt med plater for fordeling er behagelig det også, det er herlig. Men det avhenger også av isolasjontype og -tykkelse. Elendig underlag gir dårlig komfort, akkurat som i et hus. Støper man gulvvarmen langt ned, eller legger rør under sponplater (slik som rørlegger skulle til å gjøre i vårt hus i 2002) blir resultatet elendig der også.

Og enten du vil eller ikke å har du vannbåren varme i din Audi, okkesom. Å sette inn enn vifte ovn blir som at du slår av varmen i bilen din og setter inn en Defa kupevarmer på 7-800 watt istedet og kjører i vinterkulde på minus 20. Det går jo ikke ikke (du må jo ha 230V tilgjengelig selvsagt), men du hiver fort ut Defaen og slår på varmeapparatet i bilen. Eller: du har ingen varmepumpe på tilhengeren istedet for å slå på varmeapparatet i bilen.
Til Toppen Go down
Kabe780KS




Antall Innlegg : 9
Registration date : 11.06.2018

Delvis død Alde 3000.  Empty
PosteTema: Re: Delvis død Alde 3000.    Delvis død Alde 3000.  Icon_minitimeTir 31 Mar 2020 - 22:16

Liten oppdatering, fått gassbrenneren til å fungere.
Tok ut gassregulator, tinte den opp og vasket med bremserens og trykkluft.
Testet vogna en dag på kolbe, varmer en stund med 220v sirkulasjonspumpe på. Men en eller annen gang i løpet av kvelden slår jordfeilsbryteren ut. Får ikke nullstilt den før jeg flipper over til 12v sirkulasjonspumpe, men da fyrer ikke vogna på kolben av en eller annen grunn.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Delvis død Alde 3000.  Empty
PosteTema: Re: Delvis død Alde 3000.    Delvis død Alde 3000.  Icon_minitimeOns 8 Apr 2020 - 18:59

Tror du har et stort problem med hovedkortet, slik du beskriver det. Du bør vel få hjelp av en fagmann, det er vel kanskje det enkleste.

Og om vogna er gammel så er det lurt å få byttet frostvæske samtidig, det er en god investering. Går kjapt med de hjelpemidler verksteden har.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Delvis død Alde 3000.  Empty
PosteTema: Re: Delvis død Alde 3000.    Delvis død Alde 3000.  Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Delvis død Alde 3000.
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Problemer med Alde 3000
» Alde 3000
» Alde 3000
» Gåen sirkulasjonspumpe på Alde 3000??
» Problemer Alde 3000

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: