CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Feil med lader?

Go down 
4 posters
AvInnlegg
rbn




Antall Innlegg : 3
Registration date : 14.07.2020

Feil med lader? Empty
PosteTema: Feil med lader?   Feil med lader? Icon_minitimeTir 14 Jul 2020 - 10:49

Heisann!

Har en Cabby 2003 med en Mascot 20A lader. Har satt inn et helt nytt tudor fritidsbatteri i vogna, og merker at laderen aldri går over til "grønn" modus. Altså vedlikeholdslading. I stedet koker batteriet fordi laderen er på "gul" modus. Når jeg måler med multimeter så ser jeg at ladespenningen er ca 14.55 (målt på polene på batteriet mens lading pågår). Vil tro det er laderen som er ødelagt/feil med?

mvh
rbn
Til Toppen Go down
vesto
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
vesto


Antall Innlegg : 336
Localisation : Trondheim, Hommelvik
Registration date : 19.01.2013

Feil med lader? Empty
PosteTema: Re: Feil med lader?   Feil med lader? Icon_minitimeTir 14 Jul 2020 - 14:03

Hva sier instruksjonsboken til laderen?
Ladespenning på 14,5V høres riktig ut.
Til Toppen Go down
rbn




Antall Innlegg : 3
Registration date : 14.07.2020

Feil med lader? Empty
PosteTema: Re: Feil med lader?   Feil med lader? Icon_minitimeTir 14 Jul 2020 - 14:22

Vel det står at "gul" modus på laderen gjør at den har en konstant spenning på 14.7V med en timer. Timeren står at den skal gå i ca 4 timer og 30 min. Men hvis laderen står å koker batteriet hver gang jeg setter laderen når batteriet er fullt i over 4 timer så blir vel batteriet unødvendig kokt?

"Laderen er i konstantspenningsmodus og lader med fallende strøm helt til strømmen er
under laderens ladegrense (angitt på laderen).
LED-lampen på laderen er ORANSJE. Batteriet er ladet til full kapasitet ved slutten av dette
trinnet"

mvh
rbn
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Feil med lader? Empty
PosteTema: Re: Feil med lader?   Feil med lader? Icon_minitimeTir 14 Jul 2020 - 15:29

Hadde også en.Mascot.som oppførte seg litt usømmelig. Om du må bytte kan jeg anbefale Victron, med blåtann. Har en som takler AGM/Lithium. 15 A. Kan endre spenning og tilpasses. Kan også settes til enten 15A eller 4A

Denne:

Feil med lader? Img_2040[/
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Feil med lader? Empty
PosteTema: Re: Feil med lader?   Feil med lader? Icon_minitimeTir 14 Jul 2020 - 15:46

Ser hos Mascot at den visstnok har en prosessor og pulslader. Hvis den ikke setter ned ladestrømmen kan det type på at prosessoren ikke funker, siden den styrer ladingen.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
rbn




Antall Innlegg : 3
Registration date : 14.07.2020

Feil med lader? Empty
PosteTema: Re: Feil med lader?   Feil med lader? Icon_minitimeTir 14 Jul 2020 - 15:55

Ok.. Hmm. Får teste litt med en annen lader jeg har liggende og se om den rapporterer batteriet som ferdig ladet når Mascot mener det ikke er det.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Feil med lader? Empty
PosteTema: Re: Feil med lader?   Feil med lader? Icon_minitimeTir 14 Jul 2020 - 16:52

Ja, er nok den beste løsninga på dette stadiet. Da får du avklart statusen til Mascot'en. Men det er vel åpenbart laderen som er synderen slik du beskriver problemet.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Feil med lader? Empty
PosteTema: Re: Feil med lader?   Feil med lader? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Feil med lader?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Feil på kjøleskap?
» Feil på mover
» Feil under oppdatering
» Feil med kjøleskap
» Lyd fra TV til lydanlegget - plug & pray ..?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: