CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Skal jeg kjøpe??

Go down 
4 posters
AvInnlegg
dexodus
CAMPER
CAMPER
dexodus


Antall Innlegg : 30
Registration date : 11.11.2007

Skal jeg kjøpe?? Empty
PosteTema: Skal jeg kjøpe??   Skal jeg kjøpe?? Icon_minitimeTir 18 Mar 2008 - 10:48

Heisann!

Jeg vurderer nå å kjøpe ny vogn, en dethleffs 2008 mod.
Vil gjerne ha noen tips anngående hvilke typer/modeller som egner seg for familier med barn,2-3 barn.
Er dette en type vogn å annbefale for vinter bruk, kansje det er noen her inne som har erfaring med dethleffs og vinter bruk.
Tar imot negative erfaringer også.

mvh arne
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

Skal jeg kjøpe?? Empty
PosteTema: Re: Skal jeg kjøpe??   Skal jeg kjøpe?? Icon_minitimeTir 18 Mar 2008 - 12:17

Dethleffs har jeg ikke erfaring med, men at de fungerer bra på vinteren er det sikkert ingen tvil om, spesielt hvis du velger varianten som heter noe med Snow.
Når det gjelder typer og modeller så er det jo et uttall å velge blant.
Vi er en familie på 5, og vi har valgt en vogn med rundsittegruppe i front, kjøkkenbenk og wc på midten og køyer bak.
Det fungerer veldig bra for oss.
Den ene "køyen" bak er egentlig en liten sittegruppe, det er også veldig praktisk slik at ungene kan sitte bak og leke, tegne, etc, mens vi voksne da får sofaen i front for oss selv.
En god bok og kaffe i koppen så er lykken komplett Very Happy
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Skal jeg kjøpe?? Empty
PosteTema: Re: Skal jeg kjøpe??   Skal jeg kjøpe?? Icon_minitimeTir 18 Mar 2008 - 22:09

dexodus

Vi er en familie på 4 som har hatt en 2001 560 sk. Etter hva jeg har sett er løsningen lik i dag som da, vil ikke anbefale denne som vogn til en familie. Vogna var bra nok den, men vi vil i hvertfall ikke ha igjen vogn med midtsitter. Har solgt vogna nå, siden vi snart får en liten en til, og vi ser etter Hobby 650 KFU (eller tilsvarende løsning). Man får jo 560'n med både 2 og 3 køyer, vil ikke ha den uansett. Ble trangt ved midtsitter siden kjøkken er rett ovenfor den. Badet ble også altfor trangt. Tross dette så er Dethleffs "mitt" merke, uten tvil. Jeg synes dette er av de peneste vognene både utvendig og innvendig. Så jeg vil garantert (så snart både bil og økonomi tillater det) ha igjen vogn fra denne produsenten. Men da en 650 eller en 720. Foreløpig blir det nok en Hobby da Dethleffsen vi vil ha koster nesten det dobbelte av hva Hobbyen koster. Så hvis du har bil (hvis du ikke er fastligger) og råd til det vil jeg helt klart anbefale Dethleffs (men større enn 560sk). Lykke til med valget og kjøpet!
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Skal jeg kjøpe?? Empty
PosteTema: Re: Skal jeg kjøpe??   Skal jeg kjøpe?? Icon_minitimeTir 18 Mar 2008 - 23:01

Jeg mener det viktigste er å finne en planløsning og en vognstørrelse som passer. Blir dette feil så hjelper det ikke hva slags andre kvaliteter vogna har eller ikke har.
Alle som er "fast inventar" bør ha faste sengeplasser. Å re opp sittegruppen hver natt blir tungvint i lengden, og det er noe herk om den som ligger i sittegruppen liker å strekke morgenen litt utover dagen. Man bør også tenke på at ungene skal kunne roe seg for kvelden uten å bli forstyrret for mye, f.eks. av en TV montert på skilleveggen mellom stua og soverommet, eller at man må gå gjennom soverommet for å komme på toalettet. Størrelsen på sittegruppa er også vesentlig, spesielt om man er flere enn 4.
Har ingen egen erfaring med Dethleffs, men alt jeg har hørt og lest om Camper Snow tyder på at det er en bra vogn til vinterbruk.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Skal jeg kjøpe?? Empty
PosteTema: Re: Skal jeg kjøpe??   Skal jeg kjøpe?? Icon_minitimeTir 18 Mar 2008 - 23:12

Føler dette med løsning er svært vanskelig å råde folk til, for ei vogn som passer meg perfekt, kan bli et sant mareritt for andre.... Feks er jeg av de som ønsker badet i andre enden av vogna enn salongen..... ved skifting og dusjing, er det deilig å ha sovermmet som omlkedningsrom, og tumle-ommeråde når en er i eller tilnærma i nettoen.... å er det lukket til salongen....

jeg kan kansje si noe om vonmerker, men når folk velger løsning, så trekker jeg meg unna..... men sier dersom de ønsker midsitter, at de bør tenke seg om, og prøve å sitte der hele familien, med noe på bordet..... der skal en og tilbringe kvelder...... jeg vil nok anbefale rundsitteren..... men vi er forskjellige..... løsning er individuelt.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Skal jeg kjøpe?? Empty
PosteTema: Re: Skal jeg kjøpe??   Skal jeg kjøpe?? Icon_minitimeTir 18 Mar 2008 - 23:24

Må henge meg på Vegard her og si at dette med planløsninger er veldig individuellt hva som passer til den ene eller den andre. F.eks den vogna vi har som er en Dethleffs 560 SK er det flere her som fraråder familier å kjøpe p.g.a. den trange passasjen mellom sitteren og kjøkkenet. Vi er en familie på 6 stykker som har funnet oss godt til rette i nevnte vogn uten at dette med kjøkkenet og sitteren er noe problem i det hele tatt(nå driver ikke vi å spasserer frem og tilbake mellom kjøkkenbenken og sittegruppa når vi spiser da, vi sitter rolig og spiser) Det som vi vektlegger mere når vi ser etter vogn er å ha barnas og de voksnes sovedeler adskilt, og i hvert fall at vi ikke ble boende 6 stykker på et soverom Vi ønsket heller ikke å ha noen større vogn en det 560´en er og da er det begrenset hva en kan velge i.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Skal jeg kjøpe?? Empty
PosteTema: Re: Skal jeg kjøpe??   Skal jeg kjøpe?? Icon_minitimeTir 18 Mar 2008 - 23:28

Helt enig i at dette med løsning er vanskelig. Det er to vidt forskjellige ting det å se på og prøvesitte en vogn på ei messe eller hos en forhandler kontra virkelig bruk av vogna. Løsninger som virker forlokkende ved første øyekast kan vise seg å ikke passe i det hele tatt.

Burde vært slik at man kunne låne vogn for en prøvetur en helg.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Skal jeg kjøpe?? Empty
PosteTema: Re: Skal jeg kjøpe??   Skal jeg kjøpe?? Icon_minitimeTir 18 Mar 2008 - 23:40

Hpk

helt rett..... her ser du jo et eksempel.... tre presoner, og tre totalt forskjellige løsninger.....

noen foretrekker det andre advarer mot...... tar vi feks meg, så var bade-løsningen faktisk grunnen til at vi kjøpte denne vogna.... men som altså andre advarer mot.....

derfor sier jeg: løsning vil jeg ikke råde noen til..... Ei vogn er et skall fyllt med kompromisser, og det gjelder å finne den som passer en selv.....

tar vi feks Hobby 650 KFU, mange syntes det er den komplette dømmevogna, for en familie..... jeg syntes den er et skall med alt for mye innredning, og at den derfor er trang alle steder...... kommer altså an på hva en vektlegger
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Skal jeg kjøpe?? Empty
PosteTema: Re: Skal jeg kjøpe??   Skal jeg kjøpe?? Icon_minitimeOns 19 Mar 2008 - 9:45

Når en tenker vogn og planløsning så mener jeg en må tenke på hva en skal bruke vogna til og....... og selvfølgelig at det er nok senger så en slipper å re opp rundsitteren...

Skal en bruke vogna på vinteren så mener jeg en trenger mer plass innvendig enn om en bare bruker den på sommeren. Bruker en vogna bare på sommeren så blir mange av måltidene inntatt ute eller kanskje i et fortelt.... om en ikke har spikerbu så blir en på vinteren inne i vogna og må ha plass å røre seg på.....

Er ungene små eller store er og et moment......store barn sitter kanskje mer stille men de krever og mer plass og har et ønske om å være litt for seg selv.......små barn trenger plass å leke på. På sommeren leker de gjerne ute til de inntar senga...... de leker jo ute om vinteren og......men innetiden blir større.......

Vegards moment om å ha et sted å bytte klær er et poeng syns jeg...... både sommer og vinter..... og i alle fall med tenåringer med på tur...... ingen er vel så sjenert som de..... Vi har tenåringer av begge kjønn og det med av og påkledning er ikke alltid like lett....... flyr noen kommentarer i lufta her da ja.....
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Skal jeg kjøpe?? Empty
PosteTema: Re: Skal jeg kjøpe??   Skal jeg kjøpe?? Icon_minitimeOns 19 Mar 2008 - 9:53

Rune skrev:
Må henge meg på Vegard her og si at dette med planløsninger er veldig individuellt hva som passer til den ene eller den andre. F.eks den vogna vi har som er en Dethleffs 560 SK er det flere her som fraråder familier å kjøpe p.g.a. den trange passasjen mellom sitteren og kjøkkenet. Vi er en familie på 6 stykker som har funnet oss godt til rette i nevnte vogn uten at dette med kjøkkenet og sitteren er noe problem i det hele tatt(nå driver ikke vi å spasserer frem og tilbake mellom kjøkkenbenken og sittegruppa når vi spiser da, vi sitter rolig og spiser) Det som vi vektlegger mere når vi ser etter vogn er å ha barnas og de voksnes sovedeler adskilt, og i hvert fall at vi ikke ble boende 6 stykker på et soverom Vi ønsket heller ikke å ha noen større vogn en det 560´en er og da er det begrenset hva en kan velge i.

Ikke vondt ment Smile Sier bare at dette ikke er vogna for oss, og ut fra våre erfaringer vil jeg ikke anbefale den. Men som alle her sier, løsninger må man prøve ut selv.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Skal jeg kjøpe?? Empty
PosteTema: Re: Skal jeg kjøpe??   Skal jeg kjøpe?? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Skal jeg kjøpe??
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hva skal vi kjøpe ?
» Hva skal man kjøpe??
» Vintertelt, hva skal man kjøpe??
» Batteri.. Hva skal jeg kjøpe??
» Skal kjøpe Bobil

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: DETHLEFFS-
Gå Til: