Hei , Jeg har kjøpt en eldre Hobbyvogn jeg skal bruke til Fiskecamp/villcamp for det meste . Der er ikke montert batteri i denne , noe jeg vil ha montert . Så til spørsmål jeg ønsker svar på : 1 . Det er en ledning i kleskap som ikke er i bruk , umerket men der er 12v spenning , hva er denne beregnet til ? 2 .Der står en Dometic MK 240/8 omformer i vogn med 12v inngang + - Jeg har montert AGM batteri med hovedbryter ,sikring , lader og voltmeter . Hvor er det beregnet å koble inn 12v batteri ? Noen som vet ? Håper/takker for svar :-) mvh Jarl
Johnny ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Antall Innlegg : 8914 Age : 68 Localisation : Songdalen/Vest Agder Registration date : 12.03.2007
Ville målt om ledninger koblet inn på +- ingang er de samme som ligger i kleskap. Da er det godt mulig dette er beregnet på batteri. Om du forsøker å koble dette opp mot batteriet så ville jeg legge inn en sikring på + ledning så nærme batteriet som mulig. Sikring må være tilpasset dimensjon på ledninger. Gjør oppmerksom på at jeg ikke kjenner omformeren du har og dermed kan gi deg en fasit. Så kanskje best du snakker med en forhandler som kjenner til dette eller har info om hvordan koble inn batteri på denne omformeren.
Jarl Brunstad likes this post
janp GENERAL!
Antall Innlegg : 3365 Registration date : 19.01.2012
Takker for svar , jeg har lest i tema her inne angående tilkobling av batteri på Hobbyvogner.....og diverse andre vogner uten at jeg fant konklusjon , kanskje det er meg som ikke har klart å definere.... . Ledningen som ligg i kleskapet har jeg funnet at den kommer fra Alde compact 3000 som ligg i benk/sittegruppe . Jeg kan ikke forstå annet en det skal gå bra å koble til batteri til inngang 12V på omformer (Dometic MK 240/8 ) , derfra er 12v fordelt på 2 utganger . Sikrer fra batteri med 15A og kobler paralellt +på+ -på- på inngang 12v omformer.
janp GENERAL!
Antall Innlegg : 3365 Registration date : 19.01.2012