CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs

Go down 
3 posters
AvInnlegg
DethleffsRøldal
CAMPER
CAMPER



Male
Antall Innlegg : 39
Localisation : Haugesund
Registration date : 29.03.2010

Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs  Empty
PosteTema: Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs    Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs  Icon_minitimeMan 1 Mar 2021 - 17:36

Hei. Alden fungerte for en mnd siden da vi var her sist. Nå har kjølevæsken lekket ut, mens det har vært avslått..?

1: Det har vært lavere enn -10°C, men det burde vel ikke bety noe?
2: Vogna er ikke i vater, tildels mye skeiv. Vanskelig å rette opp pga Wee camp. Kan det ha noe å si?
3: Orginal kjølevæska er blå. Jeg har tilgang på Alde rød G13, kan jeg helle det oppi? Jeg vet ikke om det er mer igjen, men når jeg lyser ned i ekspansjonstanken kan jeg ikke se noe væske.
4: Vanskelig å se lekkasjen, men det er fra selve Alde varmeren. Har ikke fjernet isolasjon og isopor enda. Noen tips til hvor lekkasjen kan være?

Setter stor pris på evnt forslag!
Til Toppen Go down
vesto
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
vesto


Antall Innlegg : 336
Localisation : Trondheim, Hommelvik
Registration date : 19.01.2013

Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs  Empty
PosteTema: Re: Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs    Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs  Icon_minitimeTir 2 Mar 2021 - 12:45

Hadde du tappet av vannet i varmtvannsberederen? Den sitter vel inni Alde'n.
Hvis det er tilfelle kan kolben være sprukket pga frostspreng.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs  Empty
PosteTema: Re: Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs    Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs  Icon_minitimeTir 2 Mar 2021 - 15:11

So Vesto sier; har du ikke tappet av drikkevannet så blir det dyrt. Om så så er det bare service på verksted som gjelder, ev. et firma som har uteservice. Og da får du skiftet glykol med det samme. Og sikre deg noen skvetter til fremtidig etterfylling om det er det værste som har skjedd deg.

Om det ikke er så ille så kan det være fordamping over tid. Men da snakker man om år. Fyllte etter noen få dl av og til på min 3000, men aldri mer enn godt under 1/2-liter på en sesong.

Hvilken væske du skal etterfylle med er et godt spørsmål. Alde si ner vel rød, nioen typer kan blandes. Men undersøk skikkelig. Blir det feil så er det uopprettelig skade (nesten). Rørene kan vel tettes av krystallisert væske (tror det krystalliseres, men usikker). Det er jo aluminium i rør og Alde, så det må være noe som duger til det. Lykke til! Cool
Til Toppen Go down
DethleffsRøldal
CAMPER
CAMPER



Male
Antall Innlegg : 39
Localisation : Haugesund
Registration date : 29.03.2010

Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs  Empty
PosteTema: Re: Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs    Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs  Icon_minitimeTir 2 Mar 2021 - 15:35

vesto skrev:
Hadde du tappet av vannet i varmtvannsberederen? Den sitter vel inni Alde'n.
Hvis det er tilfelle kan kolben være sprukket pga frostspreng.

Ja, hadde tappet som normalt. Åpnet de to gule ventilene på dørken og åpnet vannkranene. Alden står på ei hylle over dørk.
Til Toppen Go down
DethleffsRøldal
CAMPER
CAMPER



Male
Antall Innlegg : 39
Localisation : Haugesund
Registration date : 29.03.2010

Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs  Empty
PosteTema: Re: Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs    Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs  Icon_minitimeTir 2 Mar 2021 - 15:39

janp skrev:
So Vesto sier; har du ikke tappet av drikkevannet så blir det dyrt. Om så så er det bare service på verksted som gjelder, ev. et firma som har uteservice. Og da får du skiftet glykol med det samme. Og sikre deg noen skvetter til fremtidig etterfylling om det er det værste som har skjedd deg.

Om det ikke er så ille så kan det være fordamping over tid. Men da snakker man om år. Fyllte etter noen få dl av og til på min 3000, men aldri mer enn godt under 1/2-liter på en sesong.  

Hvilken væske du skal etterfylle med er et godt spørsmål. Alde si ner vel rød, nioen typer kan blandes. Men undersøk skikkelig. Blir det feil så er det uopprettelig skade (nesten). Rørene kan vel tettes av  krystallisert væske (tror det krystalliseres, men usikker). Det er jo aluminium i rør og Alde, så det må være noe som duger til det. Lykke til! Cool


Det er problemet mitt nå. Usikker på hvilken kjølevæske jeg skal etterfylle med. Må nesten det for å prøvestarte for å se etter lekkasjen. Den kommer fra selve Alde boksen. Væsken som var på er grønn eller blå, men ser ingenting til den nå...
Til Toppen Go down
DethleffsRøldal
CAMPER
CAMPER



Male
Antall Innlegg : 39
Localisation : Haugesund
Registration date : 29.03.2010

Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs  Empty
PosteTema: Re: Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs    Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs  Icon_minitimeTir 2 Mar 2021 - 16:41

Får ikke til å laste opp bilde her. Men sto væske under trykk ved pumpa. Turkis farge.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs  Empty
PosteTema: Re: Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs    Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs  Icon_minitimeTir 2 Mar 2021 - 19:21

Slik så det ut på min Beduin 675 med Alde 3000. Kanskje noen sånt hos deg også. Ettermonterte 230V pumpe etter kjøp, det er den blå:

Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs  Img_1812
Til Toppen Go down
DethleffsRøldal
CAMPER
CAMPER



Male
Antall Innlegg : 39
Localisation : Haugesund
Registration date : 29.03.2010

Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs  Empty
PosteTema: Re: Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs    Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs  Icon_minitimeTir 2 Mar 2021 - 22:05

Ja, veldig likt foruten pumpa di. Har du peil på glycol?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs  Empty
PosteTema: Re: Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs    Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs  Icon_minitimeOns 3 Mar 2021 - 7:58

Alde sier forskjellig væsker må ikke blandes.
Hvis du har rød/turkis væske, fyll på med samme farge.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs  Empty
PosteTema: Re: Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs    Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs  Icon_minitimeOns 3 Mar 2021 - 9:06

DethleffsRøldal skrev:
Ja, veldig likt foruten pumpa di. Har du peil på glycol?

Nei, det er ikke mitt område. Etter mye sjekking kjøpte jeg på det som var Statoil. Samme farge som det var tidkigere. Når jeg brukte opp ei flaske lot jeg den.tomme stå i skapet, for å ha kontroll på hva jeg hadde brukt. Et godt tips om man kjøper brukt vogn og ikke har tenkt på å bytte ut gammel. Men det er også litt gambling. Og mitt enkle råd er: er man usikker så la det vær. Men om man får tappet av litt så kan man ta med hjem og se om man finner ut av det i ettertid.
Til Toppen Go down
vesto
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
vesto


Antall Innlegg : 336
Localisation : Trondheim, Hommelvik
Registration date : 19.01.2013

Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs  Empty
PosteTema: Re: Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs    Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs  Icon_minitimeOns 3 Mar 2021 - 11:39

Til Toppen Go down
Sponsored content





Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs  Empty
PosteTema: Re: Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs    Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs  Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Lekkasje på Alde 3000, Dethleffs
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Alde 3000
» Alde 3000 som ikke vil
» Alde 3000
» Problemer med Alde 3000
» Hovedstrøm Alde 3000

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: