CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Ettermontere 230V varmeovn?

Go down 
2 posters
AvInnlegg
Saddleback
CARAVANER
CARAVANER
Saddleback


Antall Innlegg : 147
Registration date : 16.06.2020

Ettermontere 230V varmeovn? Empty
PosteTema: Ettermontere 230V varmeovn?   Ettermontere 230V varmeovn? Icon_minitimeLør 29 Jan 2022 - 15:15

Trumaen i bilen går kun på gass, og jeg føler det er litt bortkastet å måtte fyre med gass når jeg står på en plass med 230V tilkoblet. En billig vifteovn er jo et kjekt nødberge når man selv er til stede, men jeg har lyst på noe mer permanent og ikke minst trygt om natten og når jeg er borte fra bilen, og vurderer derfor å kjøpe en liten varmeovn med vanlig støpsel og montere fast i bilen. Noen som har erfaring/anbefalinger her?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ettermontere 230V varmeovn? Empty
PosteTema: Re: Ettermontere 230V varmeovn?   Ettermontere 230V varmeovn? Icon_minitimeLør 29 Jan 2022 - 20:24

Du kan monterer inn varmeelement i mange av Trumamodellene å bruke den som varmeovn. Da slipper du å bruke plass på ekstra varmeovn.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Saddleback
CARAVANER
CARAVANER
Saddleback


Antall Innlegg : 147
Registration date : 16.06.2020

Ettermontere 230V varmeovn? Empty
PosteTema: Re: Ettermontere 230V varmeovn?   Ettermontere 230V varmeovn? Icon_minitimeSøn 30 Jan 2022 - 11:26

Takk for tipset, men tror dessverre ikke det er mulig på min modell (Trumatic C 3402). Fant en bruksanvisning her, det står ingenting om ettermontering av varmeelement: https://www.truma.com/dam/jcr:9ac5d11a-2ab0-4045-b7ae-15c87541fa4a/truma-heating-trumatic-c3402-c6002-operating-no(052002).pdf
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ettermontere 230V varmeovn? Empty
PosteTema: Re: Ettermontere 230V varmeovn?   Ettermontere 230V varmeovn? Icon_minitimeSøn 30 Jan 2022 - 12:15

Da har du eventuelt Kronings Heat alternativet.

https://www.campstuff.no/kronings-easymech-heat-1500.html

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Saddleback
CARAVANER
CARAVANER
Saddleback


Antall Innlegg : 147
Registration date : 16.06.2020

Ettermontere 230V varmeovn? Empty
PosteTema: Re: Ettermontere 230V varmeovn?   Ettermontere 230V varmeovn? Icon_minitimeSøn 30 Jan 2022 - 13:04

Hmm, ser at den kan integreres med det eksisterende varmesystemet, det er jo interessant. Men ganske stiv pris for noe som i utgangspunktet er en litt fancy vifteovn med elektronisk termostat, pluss at den også stjeler endel plass i bagasjerommet (tviler på at det er plass inni samme kassa som Trumaen er montert i). Men absolutt noe å vurdere som en litt mer elegant og skjult løsning, takk for linken!

Ellers så har jeg plass flere steder til en liten veggmontert panelovn, med kort vei til nærmeste 230V-uttak. Hvis det finnes noe slikt da, de søketreffene jeg har fått er stort sett standard vifteovner i ulike utgaver. Kan kupevarmer være et alternativ, eller, de har kanskje ikke regulerbar termostat..?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ettermontere 230V varmeovn? Empty
PosteTema: Re: Ettermontere 230V varmeovn?   Ettermontere 230V varmeovn? Icon_minitimeSøn 30 Jan 2022 - 15:27

Jeg tror du får de med termostat, har ikke eid en sånn på noen år. De er laget for å være trygge men kanskje ikke så veldig stille.

Så har du jo et annet alternativ som ikke er det du ser etter, men som for mange fungerer bra. En diesel luftvarmer. Har forstått det slik at enkelte bobiler kommer med det nå som eneste oppvarmings alternativ. Tourne for eksempel.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Saddleback
CARAVANER
CARAVANER
Saddleback


Antall Innlegg : 147
Registration date : 16.06.2020

Ettermontere 230V varmeovn? Empty
PosteTema: Re: Ettermontere 230V varmeovn?   Ettermontere 230V varmeovn? Icon_minitimeMan 31 Jan 2022 - 9:03

Ja, en av de andre bilene jeg så på hadde ettermontert en slik Webasto dieselvarmer i tillegg til Trumaen. Man sparer jo gass ved fricamping, men ikke helt det jeg er ute etter. Tanken min er å kunne utnytte strømmen til oppvarming når man først betaler dyrt for å stå tilkoblet 230V, føler at det blir litt råflott hvis det eneste jeg får brukt det til er kjøleskap og mobil-/PC-lader.

Nå har jeg ikke allverdens batterikapasitet til fricamping heller (har planer om å øke kapasiteten og ev. montere solcellepanel, ser det er egne tråder om dette), men det holder vanligvis fint til en natt eller to før jeg drar videre og lader bodelsbatteriet mens jeg kjører.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Ettermontere 230V varmeovn? Empty
PosteTema: Re: Ettermontere 230V varmeovn?   Ettermontere 230V varmeovn? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Ettermontere 230V varmeovn?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Ettermontere 230 V sirkulasjonspumpe
» Ettermontere takluke
» Ettermontere Trumavent, erfaringer?
» Ettermontere 12v batteri i hobby 2012
» Ettermontere wlan modul i ny hobby

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: