CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Reparere dørvrider til baderom

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Saddleback
CARAVANER
CARAVANER
Saddleback


Antall Innlegg : 147
Registration date : 16.06.2020

Reparere dørvrider til baderom Empty
PosteTema: Reparere dørvrider til baderom   Reparere dørvrider til baderom Icon_minitimeTir 15 Mar 2022 - 16:11

Nå i helga tok dørvrideren til badet kvelden. Inne på badet kan jeg fint lukke og låse døra, men fra utsiden går vrideren bare rundt og rundt på pinnen, hvilket medfører at jeg ikke får låst døra slik at den slenger frem og tilbake under kjøring.

[img]https://www.hjemstad.no/images/pics/2022/03/20220315001_w900.jpg[/img]

Noen som vet om en quickfix her, eller må jeg belage meg på å skifte ut noen deler?

Edit: Ja, jeg vet at bildelinken ikke funker, det er forumet som kuker til koden på en eller annen måte. Jeg bruker samme tag hele tiden, noen ganger funker det og andre ganger ikke.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Reparere dørvrider til baderom Empty
PosteTema: Re: Reparere dørvrider til baderom   Reparere dørvrider til baderom Icon_minitimeOns 16 Mar 2022 - 1:12

Det må da være mulig å se og fikse dette, da det synes rimelig enkel mekanikk/elektronikk. Forstår ikke helt problemet ditt, du får beskrive nærmere. Vil anta at janp har god løsning på ditt problem, jeg er glad amatør (med litt peiling). Har bygget mye elektronikk med godt resultat, men uten fagbakgrunn.
Til Toppen Go down
Saddleback
CARAVANER
CARAVANER
Saddleback


Antall Innlegg : 147
Registration date : 16.06.2020

Reparere dørvrider til baderom Empty
PosteTema: Re: Reparere dørvrider til baderom   Reparere dørvrider til baderom Icon_minitimeOns 16 Mar 2022 - 6:04

Der er snakk om ren mekanikk ja. Låsen har en gjennomgående rund stang med riller på (ser det ut som), vrideren på innsiden sitter godt fast mens vrideren på utsiden bare sklir rundt på stanga. Har fått et tips om å sjekke om en ev. festeskrue har løsnet og falt ut, men har ikke sett noe hull for en slik skrue.

Jeg er redd vrideren bare er tredd inn på stanga ved hjelp av friksjon, og at den rett og slett er utslitt slik at friksjonen blir for dårlig. Det som er litt rart er at jeg ikke klarer å dra av vrideren fra stanga, så den sitter jo godt fast selv om den sklir rundt. Mulig det likevel er en liten festeskrue der som jeg ikke har lagt merke til, får sjekke på nytt i efta.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Reparere dørvrider til baderom Empty
PosteTema: Re: Reparere dørvrider til baderom   Reparere dørvrider til baderom Icon_minitimeOns 16 Mar 2022 - 12:34

Reparere dørvrider til baderom 20220315001_w900

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Saddleback
CARAVANER
CARAVANER
Saddleback


Antall Innlegg : 147
Registration date : 16.06.2020

Reparere dørvrider til baderom Empty
PosteTema: Re: Reparere dørvrider til baderom   Reparere dørvrider til baderom Icon_minitimeOns 16 Mar 2022 - 13:28

Takk for hjelpen! Jeg fikk ikke tag'en til å funke, hvordan fikk du opp bildet?
Til Toppen Go down
Saddleback
CARAVANER
CARAVANER
Saddleback


Antall Innlegg : 147
Registration date : 16.06.2020

Reparere dørvrider til baderom Empty
PosteTema: Re: Reparere dørvrider til baderom   Reparere dørvrider til baderom Icon_minitimeOns 16 Mar 2022 - 18:59

OK, da har jeg demontert låsen, og ble straks litt klokere. Det viser seg at den ytre vrideren og gjennomgående stang er støpt i plast i ett stykke, med en liten stålbit som armering inni stanga. Plaststanga har røket tvers av, og det er kun stålbiten som holder det hele sammen.

Får se om jeg får lagt inn bilde denne gangen...:
[img]https://www.hjemstad.no/images/pics/2022/03/20220316001_w900.jpg[/img]

Denne her er jeg nok redd for kan være litt lei å fikse uten å måtte kjøpe ny dørvrider, men tar gjerne imot tips!

Edit: Har testet litt i kveld, og den enkleste quickfixen er å klippe av det runde håndtaket (som uansett er ødelagt), skru fast pinnen til den indre dørvrideren og stikke denne inn i låsen fra hhv inn- og utside ved behov. Skikkelig low-tech, men det funker, da får jeg hvertfall låst døren under kjøring :)

Edit2: Bildelinken funket første gangen, men ved edit ble den plutselig omgjort til hyperkobling og bildet forsvant. Nå begynner jeg å bli rimelig møkk lei...
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Reparere dørvrider til baderom Empty
PosteTema: Re: Reparere dørvrider til baderom   Reparere dørvrider til baderom Icon_minitimeTor 17 Mar 2022 - 1:08

Fikk ikke opp noe bilde, kun feilmelding. Tips er remamodellen, det enkleste er ofte det beste. Kanskje litt gorilla-glue fikser saken? Det er mye som lar seg fikse med god lim.
Til Toppen Go down
Saddleback
CARAVANER
CARAVANER
Saddleback


Antall Innlegg : 147
Registration date : 16.06.2020

Reparere dørvrider til baderom Empty
PosteTema: Re: Reparere dørvrider til baderom   Reparere dørvrider til baderom Icon_minitimeTor 17 Mar 2022 - 8:13

Ja, jeg kan ev. prøve med superlim av noe slag, men det er endel av plastmaterialet som er borte, så limet må også klare å fylle opp det tomrommet. Bør vel uansett på sikt belage meg på å bytte ut delen, så jeg får nok bare begynne å lete.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Reparere dørvrider til baderom Empty
PosteTema: Re: Reparere dørvrider til baderom   Reparere dørvrider til baderom Icon_minitimeTor 17 Mar 2022 - 15:31

Reparere dørvrider til baderom 20220316001_w900

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Reparere dørvrider til baderom Empty
PosteTema: Re: Reparere dørvrider til baderom   Reparere dørvrider til baderom Icon_minitimeTor 17 Mar 2022 - 15:32

Img i enden av linken må bort. Very Happy

https://www.hjemstad.no/images/pics/2022/03/20220316001_w900.jpg

Denne legger du inn i insert image.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Saddleback
CARAVANER
CARAVANER
Saddleback


Antall Innlegg : 147
Registration date : 16.06.2020

Reparere dørvrider til baderom Empty
PosteTema: Re: Reparere dørvrider til baderom   Reparere dørvrider til baderom Icon_minitimeFre 18 Mar 2022 - 5:48

[quote="Jan Ole"]Img i enden av linken må bort. :D

https://www.hjemstad.no/images/pics/2022/03/20220316001_w900.jpg

Denne legger du inn i insert image.[/quote]

Det er det jeg har gjort hele tiden, og noen ganger funker det, men andre ganger blir teksten formatert som en hyperkobling. Lurer på om det er editoren som er litt rar, nå funker heller ikke quote-tagene som de skal...

Uansett, de har denne delen på lager hos Ferda Mysen, så da ordner det seg, skal hente den til uka.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Reparere dørvrider til baderom Empty
PosteTema: Re: Reparere dørvrider til baderom   Reparere dørvrider til baderom Icon_minitimeFre 18 Mar 2022 - 11:08

Om du ser på de to linkene du har lagt inn tidligere i tråden er det img foran linkene men i siste del er img med i linkene, ( img er blåmerket) Det er problemet med å få inn bildene.

Fint det ordner seg med dørlås, tror det der er en velkjent feil som de kjennert godt til.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Reparere dørvrider til baderom Empty
PosteTema: Re: Reparere dørvrider til baderom   Reparere dørvrider til baderom Icon_minitimeFre 18 Mar 2022 - 19:10

Jan Ole skrev:
Img i enden av linken må bort. Very Happy

https://www.hjemstad.no/images/pics/2022/03/20220316001_w900.jpg

Denne legger du inn i insert image.

Test.
Uforståelig at det skal klabbe seg slik for deg. Vet ikke hva du gjør, men det ser ut som om du bommer på et eller annet når det gjelder å linke til bilder.

Men det å legge inn lenker til egne sider er ofte døden for mange tråder. Den som gjør det kan avslutte lagringsstedet en gang i fremtiden, eller flytte bilder til en ny plattform. Eller nettstedet får en ny adresse. Og da er bildet eller bildene borte for alltid.
Og det er det mange av slike lenker. Ikke bare her, men også på enormt andre nettsteder. Legger inn bilder slik jeg en gang fortalte deg så er de her for alltid. Men du ble jo fly forbanna på meg for det skrev den gangen. Så når du legger inn dette slik du gjør så er risikoen stor for at dette ikke er leselig for andre om x antall dager.
Til Toppen Go down
Saddleback
CARAVANER
CARAVANER
Saddleback


Antall Innlegg : 147
Registration date : 16.06.2020

Reparere dørvrider til baderom Empty
PosteTema: Re: Reparere dørvrider til baderom   Reparere dørvrider til baderom Icon_minitimeFre 18 Mar 2022 - 19:33

[quote="Jan Ole"]Om du ser på de to linkene du har lagt inn tidligere i tråden er det img foran linkene men i siste del er img med i linkene, ( img er blåmerket) Det er problemet med å få inn bildene.

Fint det ordner seg med dørlås, tror det der er en velkjent feil som de kjennert  godt til.[/quote]

Joda, jeg ser det, men det burde ikke være nødvendig å måtte manuelt redigere html-koden i ettertid når man bruker "Insert image"-knappen i editoren, det er jo nettopp der det kuker seg til.

Ser at janp har testet quote-tag med vellykket resultat, så hvorfor funker det ikke for meg? Editoren deres skal vel tolke og vise html-kode likt uavhengig av nettleser, så jeg kan ikke se at det heller bør være et problem...

Og nei, janp, jeg ble overhodet ikke fly forbanna, så jeg anbefaler at du modererer den tonen din litt. Veiledningen din innbefattet at jeg måtte registrere meg hos en tredjepart og lagre bildene mine der for at det skulle funke, og det aksepterte jeg ikke. Jeg har mitt eget webhotell og lagrer bildefilene mine der, og da må også "Insert image"-knappen funke med direktelink til bildefila uten at jeg må manuelt endre på koden etterpå.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Reparere dørvrider til baderom Empty
PosteTema: Re: Reparere dørvrider til baderom   Reparere dørvrider til baderom Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Reparere dørvrider til baderom
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Reparere åpningsarm til vindu
» Løsnet speil inne på baderom /toalett Hobby 560 2008 mod
» Håndbrekk demper, hvor kjøpe ny? Evt reparere

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: DETHLEFFS-
Gå Til: